Harga Barang ketentuan ALLAH

View previous topic View next topic Go down

Harga Barang ketentuan ALLAH

Post by najib76 on Tue Sep 10, 2013 2:38 am

Bismi 

Salam 

Saya mohon untuk dibincang isu ini secara ILMIAH ....

Apa kenyataan sebenar UFB dan apa maksud sebenar hadis yang diutarakan oleh beliau..

najib76
AHLI
AHLI

Posts : 233
Points : 337
Join date : 02/12/2011
Location : Johor

Back to top Go down

Re: Harga Barang ketentuan ALLAH

Post by thtl on Tue Sep 10, 2013 9:38 pm

Jib, kat mana nak baca kenyataan UFB tu...
ini pasal kenaikan 20 sen petrol/diesel ke?

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Harga Barang ketentuan ALLAH

Post by najib76 on Wed Sep 11, 2013 2:38 am

harga barang ketentuan ALLAH

akhbar Sinar Harian..

kalau tak silap dalam blog Ilmuan Malaysia pun ada...

najib76
AHLI
AHLI

Posts : 233
Points : 337
Join date : 02/12/2011
Location : Johor

Back to top Go down

Re: Harga Barang ketentuan ALLAH

Post by thtl on Wed Sep 11, 2013 8:57 am

Kalau kat Saudi macam tulah ulasan Lajnah Daimah dan Fatwa arab saudi utk mengukuhkan apa yg dilakukan oleh Penguasa.
UFB melihat kenaikan harga dari sudut Penguasa bukan dari sudut rakyat. hehehe
Ini maksudnya, org agama tidak semestinya tahu apa yg berlaku dlm pasaran. Begitu juga konsep Taqdir, ia boleh ditakwil dgn bebas mengikut kehendak kita. Lapuran audit negara melapurkan Malaysia kehilangan Rm10 bilion kerana cuai dan boros...bayangkan RM10 bilion itu jika dapat digunakan krajaan utk mengawal harga dan subsidi...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Harga Barang ketentuan ALLAH

Post by abufaqeeh on Thu Sep 12, 2013 4:57 am

RM10 bilion adalah kegagalan dalam mengurus wang rakyat.
berapa bilion pula yg ditabur kepada kroni-kroni? sedih Crying or Very sad Crying or Very sad Crying or Very sad Crying or Very sad Crying or Very sad 

abufaqeeh
AHLI
AHLI

Posts : 48
Points : 55
Join date : 25/05/2012
Location : Shah Alam

Back to top Go down

Re: Harga Barang ketentuan ALLAH

Post by abubakar on Fri Sep 13, 2013 1:26 am

Mohon tuan-tuan meluangkan masa utk menyaksikan video ini.

_________________
Ya Allah ajarkanlah aku perkara yg aku masih jahil dan ingatkanlah aku mengenai apa yg aku lupa.

abubakar
AHLI
AHLI

Posts : 262
Points : 314
Join date : 06/07/2012

Back to top Go down

Re: Harga Barang ketentuan ALLAH

Post by thtl on Fri Sep 13, 2013 3:21 pm

Adapun hadith: (إِنَّ اللَّهَ هُوَ الْمُسَعِّرُ ) "sesungguhnya Allahlah yang menetapkan harga" adalah utk pasar Madinah, pasar orang2 beriman, penjual pun prg mukmin dan pembeli pun orang mukmin.

Kalau kita tengok pasar di Saudi Arabia sekarang pun, banyak harga barang di kawal oleh Pemerintah arab saudi, spt gula, minyak petrol, harga ayam, telor, gandum, minyak masak...

Jadi UFB masuk dalam kes, hadis yg dia petik tu betul, tapi waqe' sudah berubah. sama juga dgn hadis, mentaati Penguasa, hadisnya mmg sahih wajib taat penguasa, tapi dalam konteks demokrasi di Malaysia, taat tu bukan buta tuli macam taat Hang Tuah kpd Raja...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Harga Barang ketentuan ALLAH

Post by Sponsored content Today at 9:07 am


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum