haji mabrur

View previous topic View next topic Go down

haji mabrur

Post by abu_aisyah on Wed Oct 09, 2013 2:57 am

as-salamu 'alaikum,
apkah makna mabrur?dan apakah haji mabrur?sering diucapkan semoga mendapat haji mabrur kpd jemaah haji.

barakallahu fikum

_________________
www.facebook.com/syafiqabuhasan

abu_aisyah
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts : 762
Points : 978
Join date : 03/06/2012
Age : 30
Location : bandar baru bangi, bandar tun razak

http://www.facebook.com/eveekids

Back to top Go down

Re: haji mabrur

Post by thtl on Wed Oct 09, 2013 7:01 am

Jawab:
Ia istilah dalam hadis. Komen Imam Nawawi rh: '(Makna) yang paling benar dan paling masyhur bagi kata "al-mabrur" yaitu (ibadah haji) yang tidak dicemari oleh perbuatan dosa'. Kata tersebut terambil dari kata"al-birr" yang bermakna "ketaatan". Juga bermaksud 'al-maqbul' yaitu haji yang diterima, dan di antara tanda terkabulnya adalah kondisinya (setelah kembali dari ibadah tersebut) menjadi lebih baik daripada sebelumnya, serta tidak mengulangi lagi perbuatan maksiat". (Syarh sahih Muslim dan al-Majmu' syarh al-Muhadzab)

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: haji mabrur

Post by abu_aisyah on Wed Oct 09, 2013 9:33 am

jazakallahu khayr

ustaz,bagaimana pulak dengan cerita2 orang ketika tawaf dan sebagainya.keadaan sesak,orang2 arab merempuh sahaja orang lain,dan begitu juga orang kita,sama2 rempuh balik siap berpegang tangan agar kuat..adakah itu satu perkara yg normal atau tidak baik?nampak macam mcm mementingkan diri sedangkan masing2 sedang melakukan ibadat utk mendekatkan diri kpd allah.bukankah sepatutnya tak berlaku sedemikian..mugkin tolong menolong itu berlaku sepenuhnya/meyeluruh antara semua jemaah?menjaga hubungan dengan allah dan manusia?bukankah itu falsafah haji?

wallahu 'alam,saya tak tahu hal sebenar yg berlaku..bagaimana situasinya ketika haji tapi itu dari apa yg pernah saya dengar lah dari cerita orang.

_________________
www.facebook.com/syafiqabuhasan

abu_aisyah
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts : 762
Points : 978
Join date : 03/06/2012
Age : 30
Location : bandar baru bangi, bandar tun razak

http://www.facebook.com/eveekids

Back to top Go down

Re: haji mabrur

Post by thtl on Wed Oct 09, 2013 10:17 am

Haji Mabrur mengikut Imam Nawawi ada dua maksud:

1. Proses kita mengerjakan haji tu ikut sunnah, tiada maksiat dan bid'ah dan tidak menyakiti orang lain atau apatah lagi kalau membahayakan jamaah haji yg lain.

2. Pasca haji, yakni selepas balik dari Haramain, apakah impak haji kpd dia, kalau dia jadi lebih sebelum dan selepas haji, kalau dia 100% jadi baik, maka itulah maksud haji mabrur.

Mengenai proses mengerjakan haji, yg dapat haji mabrur ni sikit je, mungkin 10%. Yang 90% itulah yg jadi masalah...yg merempuh orang lain, yg mementingkan grup dia je..itu mmg common semasa haji dan amat menjadi ujian dan cobaan kpd kita...cuma kita elakkan kawasan bahaya dan elakkan waktu puncak. Juga tidak mencuba ibadat samping yg sunat spt mencium hajarul aswad kerana ia mengundang padah dan merosakkan mabrurnya haji.

Maka kalau kita nampak ada grup yg buat haji dgn ganaz dan menyakiti haji yg lain, itu mmg sah tak ada pahala haji..tapi itulah majoritinya...dan ia melambangkan ilmu dan sikap umat Islam kita yg mementingkan dirinya sahaja. Tambahan sekarang, banyak org sibuk posing dan merakam foto dgn smartfon dalam mesjid...itu lagila bukan haji mabrur...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: haji mabrur

Post by abu_aisyah on Wed Oct 09, 2013 8:21 pm

bagaimana dgn kursus haji?adakah dsentuh keseluruhan?rasanya tu lah majlis ilmu utama tuk mengaji babhaji?

_________________
www.facebook.com/syafiqabuhasan

abu_aisyah
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts : 762
Points : 978
Join date : 03/06/2012
Age : 30
Location : bandar baru bangi, bandar tun razak

http://www.facebook.com/eveekids

Back to top Go down

Re: haji mabrur

Post by abu_firdaus on Thu Oct 10, 2013 3:51 am

kursus haji TH pada dasarnya adalah baik dan mencakupi keseluruhan ibadah & perjalanan termasuklah bersesak2 masa tawaf & melontar.

cuma perlu diperbaiki dari segi ikut sunnahnya la. yg tu setakat ni kena belajar sendiri le hehe

abu_firdaus
AHLI
AHLI

Posts : 688
Points : 712
Join date : 19/05/2012
Location : bdr baru bangi

Back to top Go down

Re: haji mabrur

Post by thtl on Thu Oct 10, 2013 11:59 am

Kursus haji tu ajar manasik haji cara malaysia, ikut mazhab dan qarar (keputusan) muzakarah haji kebangsaan.
Manasik haji cara malaysia ni adalah manasik haji yg paling selamat, bukan haji paling ikut sunnah. sebab utama, rata2 jamaah Haji Malaysia ialah warga emas, maka TH kena utamakan haji cara selamat, elakkan kemalangan. itu objektif utama.

kedua: yg paling mendatangkan masalah ialah mutawwif haji atau para kiyai yg menjadi jurupandu setiap pakej...ustaz2 lama yg banyak memberi tunjuk ajar tapi bercampur bid'ah dan khurafat. Zikir2 jama'iy dari kitab2 tareqat berkumandang di arafah dan Mina dan amat menggangu kita nak tahajjud dlm suasana senyap dan sunyi. setiap khemah akan solat malam dipimpin oleh kiyai dan kiyai ni melantunkan zikir2 jama'iy yg kuat melalui speaker...itu masalahnya

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: haji mabrur

Post by Sponsored content Today at 4:53 am


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum