Hadis berkenaan baitul makmur

View previous topic View next topic Go down

Hadis berkenaan baitul makmur

Post by Ibnu Sarkawi on Mon Oct 14, 2013 2:55 am

Salam 
Betulkah ada hadis dalam sohih al-bukhari dan muslim berkenaan baitul makmur yang sejajar/selari dengan ka'abah. Saya dah mencarinya namun tidak jumpa berkenaan dengan sejajarnya dengan kaabah. Jadi mohon bantuan ustaz2 kongsikan matan penuh arab & terjemahan hadis berkenaan baitul makmur dari kitab al-bukhari dan muslim.

Dalam fathul bari ada jumpa, tapi riwayat ibnu jarir

Baitul Makmur letaknya sejurus dengan Ka’bah yang ada di bumi. Seperti yang diterangkan dalam hadits Dari Qatadah dia berkata, diceritakan pada kami bahwa Rasulullah Saw bersabda:
“Baitul Makmur adalah sebuah masjid yang ada di langit sejurus dengan Ka’bah. Seandainya Baitul Makmur itu jatuh niscaya menimpa Ka’bah. Setiap hari ada tujuh puluh ribu malaikat yang masuk ke dalamnya, ketika mereka telah keluar, mereka tidak pernah kembali ke Baitul Makmur.” ( Ibnu Jarir, Fii Fatkh Al-Baari Juz 9 Hal. 493)

Ibnu Sarkawi
AHLI
AHLI

Posts : 404
Points : 579
Join date : 06/12/2011

Back to top Go down

Re: Hadis berkenaan baitul makmur

Post by thtl on Wed Oct 23, 2013 2:14 pm

ada dalam sahihain, lihat bab isra' dan mi'raj
(... فَرُفِعَ لِي الْبَيْتُ الْمَعْمُورُ فَسَأَلْتُ جِبْرِيلَ فَقَالَ هَذَا الْبَيْتُ الْمَعْمُورُ يُصَلِّي فِيهِ كُلَّ يَوْمٍ سَبْعُونَ أَلْفَ مَلَكٍ إِذَا خَرَجُوا لَمْ يَعُودُوا إِلَيْهِ آخِرَ مَا عَلَيْهِمْ ) no.2968 (lidwa), no. 3207 dorar.net code

terj: " Kemudian aku ditampakkan al-Baitul Ma`mur. Aku bertanya kepada Jibril, lalu dia menjawab; "Ini adalah al-Baitul Ma`mur, setiap hari ada tujuh puluh ribu malaikat mendirikan salat di sana. Jika mereka keluar (untuk pergi salat) tidak ada satupun dari mereka yang kembali". "

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Hadis berkenaan baitul makmur

Post by Ibnu Sarkawi on Thu Oct 24, 2013 6:32 am

jazakallahukhairan syeikh... ada kwn2 yg copy paste hadis bukhari muslim berkenaan baitul makmur tu. tp yg saya musykil ialah lafaz 'sejajar dengan baitullah di bumi'. sy cari dlm lidwa xde pula dlm shahihan, yg ada hanya yg mcm syeikh bagi kat atas tu.

Ibnu Sarkawi
AHLI
AHLI

Posts : 404
Points : 579
Join date : 06/12/2011

Back to top Go down

Re: Hadis berkenaan baitul makmur

Post by thtl on Thu Oct 24, 2013 9:20 am

Isu akidah ni macam ni:

Yang sahih: Baitul Ma'mur itu ujud, tsabit melalui AQ (surah Thur: ayat 4-6) dan sahih Bukhari-Muslim.
Ujud itulah yg penting.

Manakala posisi dan lokasi baitul makmur tidak penting lagi kerana ia adalah perincian dalam masalah ghaib. Posisi Baitul Makmur itu thabit dgn atsar dan kata2 ulama' baik salaf dan khalaf, antaranya Ibn Jarir,Ibn Kathir, Ibn Hajar, dan Imam Ibn Uthaimin dari Saudia.

Rumusan: yg paling aula dalam isu baitul makmur ialah keujudannya, adapun lokasinya, terpulanglah kpd kita nak percaya atau tidak.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Hadis berkenaan baitul makmur

Post by Ibnu Sarkawi on Thu Oct 24, 2013 9:59 am

ye sy faham syeikh.. sy cuma nak tanya je betul ke ada hadis sohih al-bukhari & muslim yg kata sejajar dgn kaabah tu. sbb mmg ada artikel2 yg meletakkan sumbernya mcmtu. mula2 sy cari dlm lidwa, tak jumpa terjemahan yg kata sejajar. jd sy tanya kat sini KohKohKoh

Ibnu Sarkawi
AHLI
AHLI

Posts : 404
Points : 579
Join date : 06/12/2011

Back to top Go down

Re: Hadis berkenaan baitul makmur

Post by thtl on Thu Oct 24, 2013 10:01 am

sejajar mmg tak ada dalam sahih Bukhari-Muslim. yng kata sejajar adalah syarahnya sahaja, baik dalam Tafsir Ibn Kathir, atau Fath alBari...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Hadis berkenaan baitul makmur

Post by Ibnu Sarkawi on Thu Oct 24, 2013 10:09 am

alhamdulillah baru jelas.. Smile Smile

Ibnu Sarkawi
AHLI
AHLI

Posts : 404
Points : 579
Join date : 06/12/2011

Back to top Go down

Re: Hadis berkenaan baitul makmur

Post by Sponsored content Today at 9:08 pm


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum