Isu jin sorok orang

View previous topic View next topic Go down

Isu jin sorok orang

Post by Nizam on Tue Nov 19, 2013 7:21 pm

Assalammualaikum

Citer orang kena sorok jin ni famous di kalangan masyarakat. Malah ana pernah dengar kisah Nabi mengkhabarkan tentang seorang yang diculik dan dibawa ke alam jin. Cuma ana tak tau kesahihan hadis tu. Apakah ada kemungkinan jin boleh sorok orang?

_________________
Add Facebook: http://www.facebook.com/albaghani

Nizam
Admin
Admin

Posts : 885
Points : 1174
Join date : 24/11/2011
Age : 32
Location : Bagan

http://bicarathtl.forumms.net

Back to top Go down

Re: Isu jin sorok orang

Post by thtl on Tue Nov 19, 2013 9:45 pm

mmg ada hadisnya:
أتدرون ما خرافةُ ؟ إنَّ خُرافةَ كان رجلًا من عذرةٍ أسرَتْه الجنُّ في الجاهليةِ ، فمكث فيهم دهرًا ، ثم ردُّوه إلى الإنسِ ، فكان يُحدِّثُ الناسَ بما رأى فيهم من الأعاجيبِ ، فقال الناسُ : حديثُ خُرافَةَ
قال العلامة الألباني - رحمه الله - في " السلسلة الضعيفة و الموضوعة " 4 / 202 :
ضعيف . ‎رواه الترمذي في " الشمائل " ( 2 / 58 - 59 ) و أحمد ( 6 / 157 )
Nabi saw tanya kpd Aisyah, "tahukah kamu apa itu khurafat, Khurafat ialah seorang lelaki dari Bani 'Uzrah di era jahiliyah yang telah dicolek oleh jinn dan menetap di kampung mereka buat seketika, bila dia dihantar kembali ke kampungnya, dia menceritakan kisah2 pelik semasa bersama komuniti jiin, maka org ramai kata: "Kisah Khurafat," (HR Termidzi dalam syamail dan Ahmad dlm Musnad 24085, kod Lidwa). Motif hadis ni ialah asal usyul kalimah Khurafat (kepercayaan karut), ia berasal dari nama org arab.
Tahqiq: al-Albani kata dha'if dalam silsilah hadis dhaifnya.

Apa yg kita dapat ambil dari hadis khurafat ialah jinn mmg boleh mencolek manusia kerana dari segi fizikal mmg jin lebih kuat dari manusia. Buktinya dalam AQ, surah 27:39, ada jinn yg boleh bawa istana Balqis dari Yemen ke Palestine (Nabi Sulaiman) dalam sekelip mata (jin Ifriit). Demikian ulas Imam Syuyuti dalam ahkam al-Marjan. WA

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Isu jin sorok orang

Post by alDayyan on Wed Nov 20, 2013 7:04 am

saya mmg dah agak yg budak tu pergi ke tempat lain dan bukannya di culik.. epic troll betul isu ni.. kesian kepada yg menyebarkan dan mempercayai apa yg disebarkan.. inilah manusia..Hihihi 

_________________
Jazakallah  kerana menjawab persoalan saya.. Semoga Allah merahmati kita semua.  Smile
Jemput LIKE   Like  fanpage
KOLEKSI HADIS PALSU DAN KISAH ISRAELIYAT.

alDayyan
Helper
Helper

Posts : 562
Points : 771
Join date : 25/05/2012
Age : 47
Location : 127.0.0.1

http://www.bicarathtl.forumms.net

Back to top Go down

Re: Isu jin sorok orang

Post by alDayyan on Wed Nov 20, 2013 7:06 am

thtl wrote:mmg ada hadisnya:
أتدرون ما خرافةُ ؟ إنَّ خُرافةَ كان رجلًا من عذرةٍ أسرَتْه الجنُّ في الجاهليةِ ، فمكث فيهم دهرًا ، ثم ردُّوه إلى الإنسِ ، فكان يُحدِّثُ الناسَ بما رأى فيهم من الأعاجيبِ ، فقال الناسُ : حديثُ خُرافَةَ
قال العلامة الألباني - رحمه الله - في " السلسلة الضعيفة و الموضوعة " 4 / 202 :
ضعيف . ‎رواه الترمذي في " الشمائل " ( 2 / 58 - 59 ) و أحمد ( 6 / 157 )
Nabi saw tanya kpd Aisyah, "tahukah kamu apa itu khurafat, Khurafat ialah seorang lelaki dari Bani 'Uzrah di era jahiliyah yang telah dicolek oleh jinn dan menetap di kampung mereka buat seketika, bila dia dihantar kembali ke kampungnya, dia menceritakan kisah2 pelik semasa bersama komuniti jiin, maka org ramai kata: "Kisah Khurafat," (HR Termidzi dalam syamail dan Ahmad dlm Musnad 24085, kod Lidwa). Motif hadis ni ialah asal usyul kalimah Khurafat (kepercayaan karut), ia berasal dari nama org arab.
Tahqiq: al-Albani kata dha'if dalam silsilah hadis dhaifnya.

Apa yg kita dapat ambil dari hadis khurafat ialah jinn mmg boleh mencolek manusia kerana dari segi fizikal mmg jin lebih kuat dari manusia. Buktinya dalam AQ, surah 27:39, ada jinn yg boleh bawa istana Balqis dari Yemen ke Palestine (Nabi Sulaiman) dalam sekelip mata (jin Ifriit). Demikian ulas Imam Syuyuti dalam ahkam al-Marjan. WA
kisah2 pelik tu kisah yg mcmana ye pak syeikh? adakah kisah tersebut pernah dibukukan? sebab kalau boleh saya nak tele dgn kisah2 penculikan makhluk asing. adakah sama spesis makhluk asing dgn makluk djinn ni?Entah laa 

_________________
Jazakallah  kerana menjawab persoalan saya.. Semoga Allah merahmati kita semua.  Smile
Jemput LIKE   Like  fanpage
KOLEKSI HADIS PALSU DAN KISAH ISRAELIYAT.

alDayyan
Helper
Helper

Posts : 562
Points : 771
Join date : 25/05/2012
Age : 47
Location : 127.0.0.1

http://www.bicarathtl.forumms.net

Back to top Go down

Re: Isu jin sorok orang

Post by thtl on Wed Nov 20, 2013 8:14 am

Maksudnya, semasa si Khurafat tu diam bersama jin-jin di kampung jin, jin banyak cerita kisah yg pelik-pelik, tak masuk akal. Khurafat menceritakan kisah2 tsb kpd oprg kampung sebaik saja dia pulang ke kampungnya. Maka selepas itu, apa jua kisah pelik dan tak masuk akal, dikaitkan dgn nama khurafat.

Kisah2 pelik ni ada dalam Mastika dan kitab spt Durattun nasihin, kitab kuning lama, atau Israeliyat

apakah alien itu jinn, mungkin...kena banyak kaji cam UFO studies...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Isu jin sorok orang

Post by thtl on Wed Nov 20, 2013 9:06 am

Ia sama dgn harta karun, mana-mana org jumpa harta dalam tanah, maka org akan kata harta karun wal hal Qarun tu mati di Egypt...
jumpa harta kat Malaysia, tapi org spontan kata harta Karun

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Isu jin sorok orang

Post by Ibnu Sarkawi on Wed Nov 20, 2013 4:45 pm

Mastika adalah kitab khurafat yg popular.. haha

Ibnu Sarkawi
AHLI
AHLI

Posts : 404
Points : 579
Join date : 06/12/2011

Back to top Go down

Re: Isu jin sorok orang

Post by Nizam on Thu Nov 21, 2013 5:35 pm

Hadis tu dhaif

Namun apakah ada posiblity untuk jin sorok orang?

_________________
Add Facebook: http://www.facebook.com/albaghani

Nizam
Admin
Admin

Posts : 885
Points : 1174
Join date : 24/11/2011
Age : 32
Location : Bagan

http://bicarathtl.forumms.net

Back to top Go down

Re: Isu jin sorok orang

Post by thtl on Thu Nov 21, 2013 8:33 pm

ini ulamak tak bincang sangat sebab ianya mudah bagi jinn, jika dalam surah 27:39 Jinn boleh larikan istana, maka apatah lagi kita.
Kata DYQ dalam Islam Online, jika ada yg dakwa dia dicolek atau dilarikan oleh jinn, kena cek dulu dakwaan dia tu, mungkin dia ada mengidap pelbagai penyakit depression atau kejiwaan.
tapi ianya mmg possible. Ulamak banyak bincang pasal kemampuan jinn masuk dalam badan kita melalui saluran darah kita, jinn boleh tidur dalam lubang hidung kita (sahih Bukhari) dan kemampuan dia menyesatkan kita dan membisikkan kejahatan dan godaan kpd kita, ulamak lebih fokus kpd yg ini. Isu yg lain ialah perkahwinan antara jinn dan manusia, ini banyak yg dibincang. Pasal Jin larilan manusia ni tak banyak. WA

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Isu jin sorok orang

Post by Bani Adam on Fri Nov 22, 2013 4:31 am

thtl wrote:mmg ada hadisnya:
أتدرون ما خرافةُ ؟ إنَّ خُرافةَ كان رجلًا من عذرةٍ أسرَتْه الجنُّ في الجاهليةِ ، فمكث فيهم دهرًا ، ثم ردُّوه إلى الإنسِ ، فكان يُحدِّثُ الناسَ بما رأى فيهم من الأعاجيبِ ، فقال الناسُ : حديثُ خُرافَةَ
قال العلامة الألباني - رحمه الله - في " السلسلة الضعيفة و الموضوعة " 4 / 202 :
ضعيف . ‎رواه الترمذي في " الشمائل " ( 2 / 58 - 59 ) و أحمد ( 6 / 157 )
Nabi saw tanya kpd Aisyah, "tahukah kamu apa itu khurafat, Khurafat ialah seorang lelaki dari Bani 'Uzrah di era jahiliyah yang telah dicolek oleh jinn dan menetap di kampung mereka buat seketika, bila dia dihantar kembali ke kampungnya, dia menceritakan kisah2 pelik semasa bersama komuniti jiin, maka org ramai kata: "Kisah Khurafat," (HR Termidzi dalam syamail dan Ahmad dlm Musnad 24085, kod Lidwa). Motif hadis ni ialah asal usyul kalimah Khurafat (kepercayaan karut), ia berasal dari nama org arab.
Tahqiq: al-Albani kata dha'if dalam silsilah hadis dhaifnya.

Apa yg kita dapat ambil dari hadis khurafat ialah jinn mmg boleh mencolek manusia kerana dari segi fizikal mmg jin lebih kuat dari manusia. Buktinya dalam AQ, surah 27:39, ada jinn yg boleh bawa istana Balqis dari Yemen ke Palestine (Nabi Sulaiman) dalam sekelip mata (jin Ifriit). Demikian ulas Imam Syuyuti dalam ahkam al-Marjan. WA
Salam,

Alhamdulillah.... saya mendapat ilmu baru, rupa2nya istilah "Khurafat" itu berasal dari nama seseorang...

Cuma apa yg nak saya kongsikan.... yang membawa istana sekelip mata dalam kisah Nabi Sulaiman, bukanlah Jin sebaliknya seseorang yang mengetahui kitab;

Surah An Naml;
39. Berkata 'Ifrit (yang cerdik) dari golongan jin: "Aku akan datang kepadamu dengan membawa singgsana itu kepadamu sebelum kamu berdiri dari tempat dudukmu; sesungguhnya aku benar-benar kuat untuk membawanya lagi dapat dipercaya."

40. Berkatalah seorang yang mempunyai ilmu dari AI Kitab: "Aku akan membawa singgasana itu kepadamu sebelum matamu berkedip." Maka tatkala Sulaiman melihat singgasana itu terletak di hadapannya, iapun berkata: "Ini termasuk kurnia Tuhanku untuk mencoba aku apakah aku bersyukur atau mengingkari (akan nikmat-Nya). Dan barangsiapa yang bersyukur maka sesungguhnya dia bersyukur untuk (kebaikan) dirinya sendiri dan barangsiapa yang ingkar, maka sesungguhnya Tuhanku Maha Kaya lagi Maha Mulia."

_________________
 

Bani Adam
AHLI
AHLI

Posts : 3
Points : 3
Join date : 20/11/2013

Back to top Go down

Re: Isu jin sorok orang

Post by thtl on Fri Nov 22, 2013 8:24 am

syukran, TQ atas koreksi anda.

Ifrit punya speed:
"sebelum kamu berdiri dari tempat dudukmu" (mungkin 5 seconds)

manusia punya speed:
"sekelip mata" (split second)

maksudnya manusia punya technology lebih sikiiit dari Ifrit...hehehe


thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Isu jin sorok orang

Post by alDayyan on Fri Nov 22, 2013 10:55 am

jaman sekarang ni mcm dah kurang dah penglibatan djinn dalan kehidupan manusia x mcm jaman dulu2..

saya tgk dalam forum2 mistik pun dorg sekadar membincangkan perihal gangguan nakal mcm kena sakat hantu dlm bentuk bayang2 la..bau2an la..penampakan2 tertentula..
jarang sekali dan boleh dikatakan dah xde story pasal mereka dibawa ke dunia ghaib.

kebanyakkan cerita2 yg menentang unsur dan elemen logik dan fizik hanya berlaku dalam komuniti peminat UFO.

tu yg saya fikir djinn ni adalah sejenis spesis makhluk asing juga.
klu dorg sendiri dah mampu terbang pergi ke hujung langit sana nun utk mencuri berita2, apatah lagi nak melepak kat mana2 planet sebagai singgahan dorg utk menyuruk atau berehat dari dikejar malaikat2 penjaga langit?
cuma method dorg terbang secara fizikal ataupun penggunaan bahan2 tertentu tu je yg masih boleh dipersoalkan.

spesis djinn apa yg tugasnya mencuri2 berita di langit? Entah laa 

_________________
Jazakallah  kerana menjawab persoalan saya.. Semoga Allah merahmati kita semua.  Smile
Jemput LIKE   Like  fanpage
KOLEKSI HADIS PALSU DAN KISAH ISRAELIYAT.

alDayyan
Helper
Helper

Posts : 562
Points : 771
Join date : 25/05/2012
Age : 47
Location : 127.0.0.1

http://www.bicarathtl.forumms.net

Back to top Go down

Re: Isu jin sorok orang

Post by Ad-Dien on Fri Nov 22, 2013 12:29 pm


saya rasa saya dah pernah ulas berkaitan isu jin curi berita di langit tu. Cuba search semula, insyaAllah

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Isu jin sorok orang

Post by thtl on Fri Nov 22, 2013 1:43 pm

Jin yg tugasnya mencuri rahsia langit ialah:

وَحِفْظًا مِّن كُلِّ شَيْطَانٍ مَّارِدٍ


AQS 37:07 [dan telah memeliharanya (sebenar-benarnya) dari setiap syaitan yang sangat durhaka]

nama dia syaitan Marid (setan yg paling jahat dan derhaka kpd Allah. macam squad elit Iblis laa...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Isu jin sorok orang

Post by Sponsored content Today at 9:16 pm


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum