Pengijazahan Sanad Hadith, Al Quran Dan Lain-lainnya

View previous topic View next topic Go down

Pengijazahan Sanad Hadith, Al Quran Dan Lain-lainnya

Post by ummuyaser on Wed Nov 20, 2013 12:10 pm

Wassalam Apakah wajib seseorang yang hendak menyampaikan ilmunya mendapat pengijazahan sanad terlebih dahulu daripada gurunya. Contohnya guru Al Quran, guru hadithdan lain-lain?

_________________
http://www.islamweb.net/womane/
http://www.saaid.net/
http://suriaterang.blogspot.com/

ummuyaser
Moderator
Moderator

Posts : 456
Points : 570
Join date : 24/11/2011
Location : Seremban

http://www.islamweb.net/womane/

Back to top Go down

Re: Pengijazahan Sanad Hadith, Al Quran Dan Lain-lainnya

Post by thtl on Wed Nov 20, 2013 1:23 pm

Tak, sebab realiti dah berubah, skarang yg wajib ialah BA, MA, phD agama.
kedua, mendapat tauliah atau lesen dari pejabat2 agama negeri2.
Tapi sanad guru ni masik laku di saudi arabia.

Cth di saudi sekarang kalau ada ijazah syaikh Ben Baz, Ibn Othaimin, itu kira lesen mengajar di mesjid saudilaa..

adapun tauliah yg diamalkan sekarang sekadar nak hidupkan budaya salaf dulu. sebab IPT tak ada, maka sanad ni macam ganti degreela..
Tapi kalau anda ada masa, bagus dapatkan sebab:
1. kita hidupkan budaya salaf, berguru, bertalaqqi
2. kita baca hadis dan dengar hadis tu dari guru, maka kita baca dgn betul sama dgn Imam Bukhari baca...Abu Daud, Termiizi...
3. kita dapat tahu fiqh dan sebab wurud hadis tu...

saya pun ada tiga ijazah sanad ni..sanad jarak jauh

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Pengijazahan Sanad Hadith, Al Quran Dan Lain-lainnya

Post by ummuyaser on Wed Nov 20, 2013 2:04 pm

Macamana cara nak dapatkan sanad jarak jauh Sheikh? Ana satu sanad pun takda.....sampai ustaz yang ajar Al Quran di ILIM tegur ana dan kawan-kawan. Ustaz tu syadid betul, dia kata nak ajar orang mesti ada sanad.

_________________
http://www.islamweb.net/womane/
http://www.saaid.net/
http://suriaterang.blogspot.com/

ummuyaser
Moderator
Moderator

Posts : 456
Points : 570
Join date : 24/11/2011
Location : Seremban

http://www.islamweb.net/womane/

Back to top Go down

Re: Pengijazahan Sanad Hadith, Al Quran Dan Lain-lainnya

Post by thtl on Wed Nov 20, 2013 3:34 pm

1. Ijazah jarak jauh ni kena melalui sahabat karib kita yg sedang mengikuti majlis ijazah ni dan dia mintak syaikh tsb kasi ijazah kat kita yg tidak mengikuti majlis tsb setelah dia jelaskan kedudukan kita, ilmu kita miliki dan yakini kita telah baca dan faham hadis tsb sbgmn yg mereka sedang lalui.
Kalau syaikh tu yakin dgn penjelasan sahabat kita, maka dia akan kasi.
2. Ijazah sanad baca AQ tu penting kalau UY nak jadi Guru AQ peringkat nasional. kalau setakat duk dalam majlis sanad sbg org awam, maka ia tak perlu kpd sanad. syadid syaikh tu mmg tak bertempat. sebab sijil tartil AQ sekarang boleh ambil kat UM je...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Pengijazahan Sanad Hadith, Al Quran Dan Lain-lainnya

Post by ummuyaser on Thu Nov 21, 2013 10:39 am

Program bersama Sheikh AH dari Syria dah hampir selesai. Pandangan Sheikh ni memang cenderung kepada Asyairah Maturidiah serta puak-puak tarikat. banyak persoalan dijawab dengan harus seperti bertawassul dengan arwah orang soleh,tahlil serta zikir dengan alatan 'duf' dan zikir sambil menari. Hujjah beliau adalah kata-kata Ibn Mas'ud ; "Apa yang dilihat oleh orang Islam itu baik maka dihukumkan baik oleh Allah swt." Sheikh kata Jika golongan yang mengharamkannya peratusannya sedikit sedangkan golongan yang mengharuskannya peratusannya banyak maka di akhirat kelak mereka yang jumlahnya sedikit akan rugi. Beliau juga menjelaskan bahawa Imam Abu Hassan Al Asy'ari di akhir hayatnya telah kembali kepada aqidah 'tafwidh' namun tidak membatalkan takwil. Pandangan Sheikh AH, kedua-duanya sah diamalkan. Seorang peserta mengeluarkan hujjah bahawa kitab-kitab tauhid telah menyatakan 'aqidah salaf lebih selamat', Sheikh AH jawab; Aqidah Salaf sesuai untuk Ahlil Ilmu manakala Aqidah Khalaf sesuai untuk Orang Awam demi untuk mengelakkan mereka mentasybihkan Allah. Esok mereka akan beri 3 sanad iaitu Asyaerah, Maturidiah dan Aqidah Tohawiyah.

_________________
http://www.islamweb.net/womane/
http://www.saaid.net/
http://suriaterang.blogspot.com/

ummuyaser
Moderator
Moderator

Posts : 456
Points : 570
Join date : 24/11/2011
Location : Seremban

http://www.islamweb.net/womane/

Back to top Go down

Re: Pengijazahan Sanad Hadith, Al Quran Dan Lain-lainnya

Post by thtl on Thu Nov 21, 2013 11:25 am

1. mmglah isu2 lama tareqat vs salafiyah/sunnah sejak dulu kala mmg isu itulah, tawasul dgn wali yg dah mati, tahlilan arwah, zikir jama'iy dgn menari ikut pukulan duff. Kalau tak ada penyelesaian, kita tunggu pengadilan Allah ajeelaa..

2. Kata2 Ibn Mas'ood tu sahih, tapi ia utk generasi mereka, tabi'in dan tabi'-tabi'iin. Itu zaman fikrah dan manhaj masih bersih. Apa yg baik di sisi para sahabat mmg baik di sisi Allah, apa yg baik di sisi Imam syafi'iy, Imam Malik, Imam Ahmad, mmg baik utk umat, tapi apa yg dipandang baik oleh puak tareqat dan tradisional alaf 21 tak semestinya baik di sisi Allah.
3. Konsep majoriti dan minoriti yg AH guna tu pun tak betul...yg betul ialah kena lihat kekuatan dalil, bukan peti undi.
4. akidah salaf vs akidah khalah ni spt kata DYQ, bukan utk ilmuan atau awam...ia masalah merapatkan kedua aliran ini dan kata DYQ lagi, gapnya tak jauh. Tapi DYQ kata, akidah salaf lebih baik dari khalaf dalam banyak segi. Dulu akidah khalaf dicipta kerana ada ancaman aliran spt jabariah, qadariah, muktazilah dan syiah, bila akidah tsb sudah dikalahkan, maka akidah salaf kena di ikuti semula

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Pengijazahan Sanad Hadith, Al Quran Dan Lain-lainnya

Post by ummuyaser on Thu Nov 21, 2013 11:46 am

thtl wrote:1. mmglah isu2 lama tareqat vs salafiyah/sunnah sejak dulu kala mmg isu itulah, tawasul dgn wali yg dah mati, tahlilan arwah, zikir jama'iy dgn menari ikut pukulan duff.  Kalau tak ada penyelesaian, kita tunggu pengadilan Allah ajeelaa..

2. Kata2 Ibn Mas'ood tu sahih, tapi ia utk generasi mereka, tabi'in dan tabi'-tabi'iin. Itu zaman fikrah dan manhaj masih bersih. Apa yg baik di sisi para sahabat mmg baik di sisi Allah, apa yg baik di sisi Imam syafi'iy, Imam Malik, Imam Ahmad, mmg baik utk umat,  tapi apa yg dipandang baik oleh puak tareqat dan tradisional alaf 21 tak semestinya baik di sisi Allah.
3. Konsep majoriti dan minoriti yg AH guna tu pun tak betul...yg betul ialah kena lihat kekuatan dalil, bukan peti undi.
Ana terfikir juga masa Sheikh AH tu kata gitu, jika kita jadikan kata-kata Ibnu masud sebagai guide line memilih pandangan tanpa mengambil kira akhlak umat sezaman boleh jadi satu ketika kesesatan tu akan mengatasi kebenaran....Sad 

_________________
http://www.islamweb.net/womane/
http://www.saaid.net/
http://suriaterang.blogspot.com/

ummuyaser
Moderator
Moderator

Posts : 456
Points : 570
Join date : 24/11/2011
Location : Seremban

http://www.islamweb.net/womane/

Back to top Go down

Re: Pengijazahan Sanad Hadith, Al Quran Dan Lain-lainnya

Post by Ad-Dien on Fri Nov 22, 2013 12:16 pm

Smile

menarik isu ini

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Pengijazahan Sanad Hadith, Al Quran Dan Lain-lainnya

Post by abufaqeeh on Wed Nov 27, 2013 4:34 am

syeikh thtl pun boleh bagi sanad dalam forum ni kalau ada Smile 

abufaqeeh
AHLI
AHLI

Posts : 48
Points : 55
Join date : 25/05/2012
Location : Shah Alam

Back to top Go down

Re: Pengijazahan Sanad Hadith, Al Quran Dan Lain-lainnya

Post by thtl on Wed Nov 27, 2013 9:27 am

Ana cuma ada tiga ijazah jarak jauh shj, maka ikut disiplin ilmu, org yg ada Ijazah spt ini, tak boleh nak kasi ijazah kpd org lain...hehehe

Yang boleh kasi ialah Ust Adlan Abd Aziz, sebab dia bawa balik ijazah dari Jordan.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Pengijazahan Sanad Hadith, Al Quran Dan Lain-lainnya

Post by abufaqeeh on Mon Dec 02, 2013 3:45 am

thtl wrote:Ana cuma ada tiga ijazah jarak jauh shj
wow...boleh share ke syeikh thtl? bagi satu pun dah ok,ada juga kenangan ilmu dari syeikh thtl utk forumers kat sini Smile 

abufaqeeh
AHLI
AHLI

Posts : 48
Points : 55
Join date : 25/05/2012
Location : Shah Alam

Back to top Go down

Re: Pengijazahan Sanad Hadith, Al Quran Dan Lain-lainnya

Post by thtl on Mon Dec 02, 2013 8:45 pm

tak leh sharela, sbb ana pun syaikh kasi melalui jarak jauh, dari Egypt. Lagipun kalau kita bukan nak ngajar kelas hadis, maka ijazah sanad ni dah tak ada value sangat. Lagipun kitab2 hadis dah dibukukan, diterjmah dan available dalam software dan search engine..

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Pengijazahan Sanad Hadith, Al Quran Dan Lain-lainnya

Post by ummuyaser on Tue Dec 03, 2013 4:48 pm

Sheikh ada soalan bertanyakan tentang gelaran Al Musnid yang dipakai oleh Dato Fuad Kamaludin Al Maliki. Apa maksud 'Al Musnid' ini ye?

_________________
http://www.islamweb.net/womane/
http://www.saaid.net/
http://suriaterang.blogspot.com/

ummuyaser
Moderator
Moderator

Posts : 456
Points : 570
Join date : 24/11/2011
Location : Seremban

http://www.islamweb.net/womane/

Back to top Go down

Re: Pengijazahan Sanad Hadith, Al Quran Dan Lain-lainnya

Post by thtl on Tue Dec 03, 2013 8:47 pm

level 1 dalam pangkat ahli hadis, maksudnya org yg mendapat ijazah sanad dari gurunya..

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Pengijazahan Sanad Hadith, Al Quran Dan Lain-lainnya

Post by ummuyaser on Wed Dec 04, 2013 12:57 am

Kalau macam tu ada ramai lah Al Musnid di Malaysia ni samada orang awam atau ustaz-ustaz ya Sheikh? Mereka tidak pula memakai gelaran Al Musnid. Macam Maulana Asri, ustaz Fathul Bari, Dr Asri , UZAR dll tu pula kat level mana?

_________________
http://www.islamweb.net/womane/
http://www.saaid.net/
http://suriaterang.blogspot.com/

ummuyaser
Moderator
Moderator

Posts : 456
Points : 570
Join date : 24/11/2011
Location : Seremban

http://www.islamweb.net/womane/

Back to top Go down

Re: Pengijazahan Sanad Hadith, Al Quran Dan Lain-lainnya

Post by thtl on Wed Dec 04, 2013 6:46 am

Ya, ramai, samada nak guna atau tidak sahaja..

Maulana tu lebih tinggi dari al-Musnid, ia khusus utk org yg grad dari Darul Hadis Deoband India, minima khatam 6 kitab hadis. Dr Maza, Dr UZAR, dah cukup dgn phD dia, manakala UFB pun sedang buat phD rasanya...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Pengijazahan Sanad Hadith, Al Quran Dan Lain-lainnya

Post by Sponsored content Today at 11:15 pm


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum