Cerita di sebalik fahaman anti-hadits

View previous topic View next topic Go down

Cerita di sebalik fahaman anti-hadits

Post by zikrulmaut_sm on Tue Nov 26, 2013 11:12 pm

Bismillahirrahmaanirrahiim,
Assalaamu 'alaikum warahmatullah,

Baru-baru ni saya ada berbual dengan seorang individu yang cenderung "anti-hadits". Mula-mula terasa agak jengkel dan terasa nak maki hamun jugak sebab sikapnya yang betul-betul tidak sopan.

Setelah diperpanjangkan perbualan dengannya, rasa nak marah bertukar menjadi kasihan dan kesal, bila dia membuka ceritanya. *lihat screenshot*

Ada cerita di sebalik hiruk-pikuk fahaman sesuatu kelompok manusia, yang kita mungkin tak nampak, dan terselindung di sebalik provokasi yang mereka lakukan.


_________________
[Takkan beribadat pun berdosa?]

عن سعيد بن المسيب أنه رأى رجلا يصلي بعد طلوع الفجر أكثر من ركعتين يكثر فيها الركوع والسجود فنهاه. فقال: يا أبا محمد! أيعذبني الله على الصلاة؟! قال: لا ولكن يعذبك على خلاف السنة.
روى البيهقي بسند صحيح

Dari Said bin Musayyib, ia melihat seorang lelaki menunaikan shalat setelah terbit fajar lebih dari dua rakaat, ia memanjangkan rukuk dan sujudnya. Akhirnya Said bin Musayyib pun melarangnya. Orang itu berkata: “Wahai Abu Muhammad, apakah Allah akan menyiksaku karena shalat? “Beliau menjawab: "Tidak, tetapi Allah akan menyiksamu karena menyelisihi As-Sunnah”.

[ Hadits sahih riwayat Baihaqi dalam "As Sunan Al Kubra" II/466, Khatib Al Baghdadi dalam "Al Faqih wal mutafaqqih" I/147, Ad Darimi I/116].

zikrulmaut_sm
AHLI
AHLI

Posts : 513
Points : 765
Join date : 25/11/2011

http://facebook.com/syazwanmisran

Back to top Go down

Re: Cerita di sebalik fahaman anti-hadits

Post by thtl on Wed Nov 27, 2013 10:15 am

maksudnya?
simpati dgn ahli2 GAH? kena selami kenapa mereka murtad dan menganut fahaman menolak hadis?

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Cerita di sebalik fahaman anti-hadits

Post by abu_firdaus on Wed Nov 27, 2013 10:27 am

mungkin dgn tangisan itu masih ada harapan utk dibetulkan?

abu_firdaus
AHLI
AHLI

Posts : 688
Points : 712
Join date : 19/05/2012
Location : bdr baru bangi

Back to top Go down

Re: Cerita di sebalik fahaman anti-hadits

Post by zikrulmaut_sm on Wed Nov 27, 2013 10:56 am

actually saya pun no idea pasal ni. lepas dia dah cakap macam tu, saya pun tak sambung dah perbualan. mungkin boleh mintak pendapat syaikh & ikhwah semua macam mana.

_________________
[Takkan beribadat pun berdosa?]

عن سعيد بن المسيب أنه رأى رجلا يصلي بعد طلوع الفجر أكثر من ركعتين يكثر فيها الركوع والسجود فنهاه. فقال: يا أبا محمد! أيعذبني الله على الصلاة؟! قال: لا ولكن يعذبك على خلاف السنة.
روى البيهقي بسند صحيح

Dari Said bin Musayyib, ia melihat seorang lelaki menunaikan shalat setelah terbit fajar lebih dari dua rakaat, ia memanjangkan rukuk dan sujudnya. Akhirnya Said bin Musayyib pun melarangnya. Orang itu berkata: “Wahai Abu Muhammad, apakah Allah akan menyiksaku karena shalat? “Beliau menjawab: "Tidak, tetapi Allah akan menyiksamu karena menyelisihi As-Sunnah”.

[ Hadits sahih riwayat Baihaqi dalam "As Sunan Al Kubra" II/466, Khatib Al Baghdadi dalam "Al Faqih wal mutafaqqih" I/147, Ad Darimi I/116].

zikrulmaut_sm
AHLI
AHLI

Posts : 513
Points : 765
Join date : 25/11/2011

http://facebook.com/syazwanmisran

Back to top Go down

Re: Cerita di sebalik fahaman anti-hadits

Post by ZulQ on Wed Nov 27, 2013 9:36 pm

Salam,

Saya pun tak boleh nak letak diri dalam tempat dia, tidak tahu peristiwa apa yang dia alami. Cuma pendapat saya daripada apa yang dibentangkan gaya pemikirannya patut diubah.

Saya juga mempunyai cerita, ada seorang di sebuah forum internasional yang Islam, pengetahuannya juga nampaknya lebih dari saya. Saya tidak kenal muka mahupun nama cuma imejnya di forum bersifat tegas. Disebabkan forum itu bersifat internasional, wujud thread yang bersifat kritikal kepada agama dan penganut Islam. Selalunya dia akan masuk thread dan mempertahankan Islam menggunakan pengetahuannya.

Suatu hari dia membuka thread untuk menyatakan bahawa dia telah murtad. Tidak banyak informasi yang diberi cuma yang menarik perhatian saya adalah kenyataan yang diberinya. (Bukan dalam ayat sebenar) Dia dibesarkan dengan anggapan bahawa kaum homoseksual ni adalah kaum yang jahat, ikut hawa nafsu dan sebagainya. Apabila dia berada di negara Barat, dia amat hairan kerana kaum homoseksual bukanlah seperti yang digambarkan disebabkan mereka ini bersantun dan mereka juga perperangai seperti orang biasa di khalayak ramai. Dengan kata lain, dia telah mengalami "kejutan budaya" disebabkan cara pendidikan dan pembesaran yang dia alami di negara asal.

Dia juga sempat berkongsi cerita di mana dia hampir memukul sanak saudara perempuannya berkaitan permakaian hijab. Dengan informasi ini dan imejnya di forum sudah tentu dapat dibuat kesimpulan (secara permukaan) bahawa dia dibesarkan secara tegas. "Kejutan budaya" bukan satu-satunya faktor yang membuatnya mengambil jalan yang diambil.

Kalau nak guna metafora, pemikiran, pendidikan dan pembesaran yang bersifat tegas melampau akan menjadikan seseorang itu bagaikan kayu yang kering. Mungkin diluarnya nampak keras, tetapi senang dipatahkan. Jika kurang, ia bagaikan rumput halus yang mengikut tiupan angin, senang dicabut.

Pemikiran, pendidikan dan pembesaran yang mantap menjadikan seorang itu seperti buluh susah dipatahkan kerana isinya penuh dengan liang liang berair untuk menyihatkannya. Walaupun batangnya mengikut arah angin, akarnya teguh. Minta maaf jika perbandingan ini tidak sesuai.


Bersambung di bahagian II ....




Last edited by ZulQ on Fri Nov 29, 2013 4:16 am; edited 1 time in total

ZulQ
AHLI
AHLI

Posts : 163
Points : 244
Join date : 28/11/2011

Back to top Go down

Re: Cerita di sebalik fahaman anti-hadits

Post by ZulQ on Wed Nov 27, 2013 11:04 pm

Bahagian II

Dahulu rakan bukan Islam Cina pernah bertanyakan saya (paraphrase) "Bagaimana hendak mengetahui bahawa agama yang kita anut ini adalah agama sebenar?". Pada masa tersebut saya tidak mempunyai jawapan yang memuaskan, saya hanya menyatakan (paraphrase) bahawa itulah kepercayaan. Jika saya sempat bertemunya lagi dan dia menanyakan soalan yang sama, saya akan mengatakan "Walau agama apa pun yang kamu anuti, kamu kajilah bersungguh-sungguh. Janganlah menjadikan penganutan agama sebagai ikut-ikutan."

Ini menunjukkan bahawa saya sebagai seorang insan mengalami proses perubahan corak pemikiran dalam perjalanan kehidupan saya melalui penimbaan, pengajian, aplikasi ilmu serta pengalaman dan ia sesuatu yang berterusan.

Bebalik kepada insan yang Zikrul nyatakan itulah yang saya harapkan daripadanya. Supaya tidak pegangan hidupnya tidak sempit hanya disebabkan oleh sikap Islam Melayu. Sekali lagi Alhamdulillah sepanjang kehidupan saya setakat ini saya tidak dibuli oleh sikap Islam Melayu yang dinyatakan, tetapi saya mengerti bahawa trauma dari sesuatu kejadian yang buruk boleh menyebabkan kita merasa benci terhadap sesuatu. Sebagai contoh, jika seseorang itu didera secara seksual oleh seorang yang menggelar dirinya "Guru Agama" maka hasilnya orang yang didera itu merasa benci kepada pegangan agama guru agama tersebut.

Insan memang mempunyai perasaan benci tetapi jangan biarkan perasaan itu menguasai hala tuju kehidupan. Alasan "tidak suka dengan sikap Islam Melayu" adalah amat lemah untuk digunakan untuk menjustifikasi pemilihan pegangan hidup.

Saya tidak tahu apa yang ditulisnya yang menyebabkan Zikrul hendak memakinya, cuma saya pernah membaca tulisan golongan GAH di forum dan website. Bukan semua tetapi ada yang memperlekeh imam mazhab, memperlekeh golongan ASWJ dan mereka menggunakan sindiran dalam dakwah mereka. Walaupun mereka ini anti-hadis tidakkah mereka memahami Al-Quran? Adakah proses dakwah mereka sejajar dengan apa yang dinyatakan Al-Quran?

Nasihat itu juga kembali kepada anda dan saya. Memang marah jika lihat komen-komen mereka, cuma jika kita hendak menjawab pastikan perasaan itu tidak menguasai komen kita. Begitu juga dengan perasaan simpati, jangan pula terlalu bersimpati sehinggakan dibiarkan mereka membuat fitnah kepada golongan ASWJ sesuka hati.

Kesimpulan

Berpengetahuan tidak bermakna beroleh kebijaksanaan (Having knowledge does not mean having the wisdom).

Corak kehidupan dan pemikiran insan mempunyai pelbagai ragam, tetapi insan diberi akal fikiran untuk menentukan hala tuju kehidupannya dan ia bertanggungjawab ke atas hal tersebut.

Agama Islam bukanlah agama ikut-ikutan. Walaupun seluruh umat Islam menzalimi anda dan umat kafir menerima anda ia tidak menjadi sebab untuk anda menukar agama apabila anda mempercayai Islam itu agama sebenar.

Right amout of feeling at the right time.

Berhikmah dalam berdakwah.


ZulQ
AHLI
AHLI

Posts : 163
Points : 244
Join date : 28/11/2011

Back to top Go down

Re: Cerita di sebalik fahaman anti-hadits

Post by abu_firdaus on Thu Nov 28, 2013 4:21 am

terima kasih atas perkongsian. tak jmpa pulak button LIKE or THANK YOU

abu_firdaus
AHLI
AHLI

Posts : 688
Points : 712
Join date : 19/05/2012
Location : bdr baru bangi

Back to top Go down

Re: Cerita di sebalik fahaman anti-hadits

Post by zikrulmaut_sm on Fri Nov 29, 2013 12:15 am

ZulQ wrote:
Spoiler:
Salam,

Saya pun tak boleh nak letak diri dalam tempat dia, tidak tahu peristiwa apa yang dia alami. Cuma pendapat saya daripada apa yang dibentangkan gaya pemikirannya patut diubah.

Saya juga mempunyai cerita, ada seorang di sebuah forum internasional yang Islam, pengetahuannya juga nampaknya lebih dari saya. Saya tidak kenal muka mahupun nama cuma imejnya di forum bersifat tegas. Disebabkan forum itu bersifat internasional, wujud thread yang bersifat kritikal kepada agama dan penganut Islam. Selalunya dia akan masuk thread dan mempertahankan Islam menggunakan pengetahuannya.

Suatu hari dia membuka thread untuk menyatakan bahawa dia telah murtad. Tidak banyak informasi yang diberi cuma yang menarik perhatian saya adalah kenyataan yang diberinya. (Bukan dalam ayat sebenar) Dia dibesarkan dengan anggapan bahawa kaum homoseksual ni adalah kaum yang jahat, ikut hawa nafsu dan sebagainya. Apabila dia berada di negara Barat, dia amat hairan kerana kaum homoseksual bukanlah seperti yang digambarkan disebabkan mereka ini bersantun dan mereka juga perperangai seperti orang biasa di khalayak ramai. Dengan kata lain, dia telah mengalami "kejutan budaya" disebabkan cara pendidikan dan pembersaran yang dia alami di negara asal.

Dia juga sempat berkongsi cerita di mana dia hampir memukul sanak saudara perempuannya berkaitan permakaian hijab. Dengan informasi ini dan imejnya di forum sudah tentu dapat dibuat kesimpulan (secara permukaan) bahawa dia dibesarkan secara tegas. "Kejutan budaya" bukan satu-satunya faktor yang membuatnya mengambil jalan yang diambil.  

Kalau nak guna metafora, pemikiran, pendidikan dan pembesaran yang bersifat tegas melampau akan menjadikan seseorang itu bagaikan kayu yang kering. Mungkin diluarnya nampak keras, tetapi senang dipatahkan. Jika kurang, ia bagaikan rumput halus yang mengikut tiupan angin, senang dicabut.

Pemikiran, pendidikan dan pembesaran yang mantap menjadikan seorang itu seperti buluh susah dipatahkan kerana isinya penuh dengan liang liang berair untuk menyihatkannya. Walaupun batangnya mengikut arah angin, akarnya teguh. Minta maaf jika perbandingan ini tidak sesuai.


Bersambung di bahagian II ....
 



Bahagian II

Dahulu rakan bukan Islam Cina pernah bertanyakan saya (paraphrase) "Bagaimana hendak mengetahui bahawa agama yang kita anut ini adalah agama sebenar?". Pada masa tersebut saya tidak mempunyai jawapan yang memuaskan, saya hanya menyatakan (paraphrase) bahawa itulah kepercayaan. Jika saya sempat bertemunya lagi dan dia menanyakan soalan yang sama, saya akan mengatakan "Walau agama apa pun yang kamu anuti, kamu kajilah bersungguh-sungguh. Janganlah menjadikan penganutan agama sebagai ikut-ikutan."

Ini menunjukkan bahawa saya sebagai seorang insan mengalami proses perubahan corak pemikiran dalam perjalanan kehidupan saya melalui penimbaan, pengajian, aplikasi ilmu serta pengalaman dan ia sesuatu yang berterusan.

Bebalik kepada insan yang Zikrul nyatakan itulah yang saya harapkan daripadanya. Supaya tidak pegangan hidupnya tidak sempit hanya disebabkan oleh sikap Islam Melayu. Sekali lagi Alhamdulillah sepanjang kehidupan saya setakat ini saya tidak dibuli oleh sikap Islam Melayu yang dinyatakan, tetapi saya mengerti bahawa trauma dari sesuatu kejadian yang buruk boleh menyebabkan kita merasa benci terhadap sesuatu. Sebagai contoh, jika seseorang itu didera secara seksual oleh seorang yang menggelar dirinya "Guru Agama" maka hasilnya orang yang didera itu merasa benci kepada pegangan agama guru agama tersebut.

Insan memang mempunyai perasaan benci tetapi jangan biarkan perasaan itu menguasai hala tuju kehidupan. Alasan "tidak suka dengan sikap Islam Melayu" adalah amat lemah untuk digunakan untuk menjustifikasi pemilihan pegangan hidup.

Saya tidak tahu apa yang ditulisnya yang menyebabkan Zikrul hendak memakinya, cuma saya pernah membaca tulisan golongan GAH di forum dan website. Bukan semua tetapi ada yang memperlekeh imam mazhab, memperlekeh golongan ASWJ dan mereka menggunakan sindiran dalam dakwah mereka. Walaupun mereka ini anti-hadis tidakkah mereka memahami Al-Quran? Adakah proses dakwah mereka sejajar dengan apa yang dinyatakan Al-Quran?

Nasihat itu juga kembali kepada anda dan saya. Memang marah jika lihat komen-komen mereka, cuma jika kita hendak menjawab pastikan perasaan itu tidak menguasai komen kita. Begitu juga dengan perasaan simpati, jangan pula terlalu bersimpati sehinggakan dibiarkan mereka membuat fitnah kepada golongan ASWJ sesuka hati.

Kesimpulan

Berpengetahuan tidak bermakna beroleh kebijaksanaan (Having knowledge does not mean having the wisdom).

Corak kehidupan dan pemikiran insan mempunyai pelbagai ragam, tetapi insan diberi akal fikiran untuk menentukan hala tuju kehidupannya dan ia bertanggungjawab ke atas hal tersebut.  

Agama Islam bukanlah agama ikut-ikutan. Walaupun seluruh umat Islam menzalimi anda dan umat kafir menerima anda ia tidak menjadi sebab untuk anda menukar agama apabila anda mempercayai Islam itu agama sebenar.

Right amout of feeling at the right time.

Berhikmah dalam berdakwah.

Like  

Awalnya perbualan tu tentang sunnah. Kemudian dia datang perlekehkan dengan kata-kata yang memang sangat tak wajar.

zikrulmaut_sm
AHLI
AHLI

Posts : 513
Points : 765
Join date : 25/11/2011

http://facebook.com/syazwanmisran

Back to top Go down

Re: Cerita di sebalik fahaman anti-hadits

Post by zikrulmaut_sm on Fri Nov 29, 2013 12:24 am

Kalau yang saya nampak di sini, ada silap dari dua-dua belah pihak. Iaitu pihak yang menyampaikan dan pihak yang disampaikan.

Pihak yang menyampaikan perkara yang benar tapi dengan cara yang tidak benar & membuat orang lari. [QS. Ali Imran: 159]

Pihak yang disampaikan pula berpemikiran "Fallacy".
Link: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_fallacies

Pemikiran "fallacy" banyak diceritakan dalam Al-Qur'an. Misalnya pada Iblis, pada orang2 bangsawan musyrik, dll. Asas pemikiran semua jenis "fallacy" adalah sama, iaitu sifat "al-Kibr" atau takabbur, dan boleh bercambah kepada pelbagai cabang, daripada perkara sebesar zarah hingga perkara yang melibatkan iman & kufur.

_________________
[Takkan beribadat pun berdosa?]

عن سعيد بن المسيب أنه رأى رجلا يصلي بعد طلوع الفجر أكثر من ركعتين يكثر فيها الركوع والسجود فنهاه. فقال: يا أبا محمد! أيعذبني الله على الصلاة؟! قال: لا ولكن يعذبك على خلاف السنة.
روى البيهقي بسند صحيح

Dari Said bin Musayyib, ia melihat seorang lelaki menunaikan shalat setelah terbit fajar lebih dari dua rakaat, ia memanjangkan rukuk dan sujudnya. Akhirnya Said bin Musayyib pun melarangnya. Orang itu berkata: “Wahai Abu Muhammad, apakah Allah akan menyiksaku karena shalat? “Beliau menjawab: "Tidak, tetapi Allah akan menyiksamu karena menyelisihi As-Sunnah”.

[ Hadits sahih riwayat Baihaqi dalam "As Sunan Al Kubra" II/466, Khatib Al Baghdadi dalam "Al Faqih wal mutafaqqih" I/147, Ad Darimi I/116].

zikrulmaut_sm
AHLI
AHLI

Posts : 513
Points : 765
Join date : 25/11/2011

http://facebook.com/syazwanmisran

Back to top Go down

Re: Cerita di sebalik fahaman anti-hadits

Post by Dodo Don on Fri Nov 29, 2013 5:47 pm

Dulu saya tak ambil tahu tentang GAH. Tetapi bila ahli keluarga sendiri telah menjadi GAH, saya agak risau dgn kemungkinan anak cucu yg lain boleh terperdaya dgn kumpulan ini yang banyak berselindung di laman sosial. Saudara saya yg menjadi GAH ini bukannya seorang yang nakal tetapi seorang yang mengerjakan solat termasuk solat tahajud. Saya tahu dia bukan sengaja mahu menentang amalan Islam tetapi niatnya mengkaji alquran secara akal sendiri telah membawanya keluar dari batasan kepercayaan Islam. Dia sangat yakin dgn kepercayaan barunya dan mendakwa ianya datang dari Allah hasil dari kerajinan dia mengkaji AlQuran.

Dodo Don
AHLI
AHLI

Posts : 210
Points : 244
Join date : 26/05/2012

Back to top Go down

Re: Cerita di sebalik fahaman anti-hadits

Post by zikrulmaut_sm on Fri Nov 29, 2013 8:09 pm

satu hal yang sangat aneh tentang GAH ni, mereka mendakwa mengkaji Al-QUr'an tapi bila berdiskusi, balik-balik bawak terjemahan bahasa melayu/english lepas tu dihuraikan dengan pendapat dirinya. kalau betul mengkaji, mana dia prinsip-prinsip ilmu? perkara paling common misalnya analisis lughah pun tak ada.

saya pernah jumpa satu orang (ahlussunnah) yang beristidlal menggunakan sebuah hadits berkenaan suatu hal (ini dalam bab aqidah, bukan bab fiqh, so it's a bit serious), dan dia ni main pakai terjemahan hadits. lepas tu saya tegur dia, istidlal kamu ni tak betul. saya berikan dia analisis lughah dan supported by qaul ulama' yang cenderung pada aliran orang tersebut. tapi dia still enggan mengakui kesalahan istidlal dia.

ahlussunnah kalau terlajak, perangai pun sama saja dengan perangai GAH/Qur'anist. perangai "ghurur" (غرور)(maksudnya: tertipu dengan diri sendiri).

_________________
[Takkan beribadat pun berdosa?]

عن سعيد بن المسيب أنه رأى رجلا يصلي بعد طلوع الفجر أكثر من ركعتين يكثر فيها الركوع والسجود فنهاه. فقال: يا أبا محمد! أيعذبني الله على الصلاة؟! قال: لا ولكن يعذبك على خلاف السنة.
روى البيهقي بسند صحيح

Dari Said bin Musayyib, ia melihat seorang lelaki menunaikan shalat setelah terbit fajar lebih dari dua rakaat, ia memanjangkan rukuk dan sujudnya. Akhirnya Said bin Musayyib pun melarangnya. Orang itu berkata: “Wahai Abu Muhammad, apakah Allah akan menyiksaku karena shalat? “Beliau menjawab: "Tidak, tetapi Allah akan menyiksamu karena menyelisihi As-Sunnah”.

[ Hadits sahih riwayat Baihaqi dalam "As Sunan Al Kubra" II/466, Khatib Al Baghdadi dalam "Al Faqih wal mutafaqqih" I/147, Ad Darimi I/116].

zikrulmaut_sm
AHLI
AHLI

Posts : 513
Points : 765
Join date : 25/11/2011

http://facebook.com/syazwanmisran

Back to top Go down

Re: Cerita di sebalik fahaman anti-hadits

Post by Dodo Don on Sat Nov 30, 2013 3:57 pm

Saya dapati punca seseorang menjadi GAH ialah hilang kepercayaan kepada ulama dan orang Islam itu sendiri. Sebab mereka jadi begitu kerana dalam pemerhatian mereka, orang-orang Islam ini lemah dan ketinggalan dari segi pemikiran berbanding dgn orang bukan Islam. Lalu mereka mencari punca kelemahan ini yang mestilah datang dari amalan orang Islam itu sendiri. Maka mereka mengkaji semula perngertian alquran menurut logik akal bukannya dari tafsiran ulama yg mereka sudah tidak mempercayainya. Sebab itu mereka menolak hadith secara total kerana menganggapnya hanyalah rekaan alim ulama dan bukan dari Nabi saw. Mereka tidak menolak kerasulan Nabi saw. Kita mesti mengembalikan keyakinan mereka terhadap kebenaran ilmu yang diajar oleh ulama itu adalah ajaran dari Nabi saw yang mengamalkan AlQuran. Sebab itu hujah yang menggunakan hadith atau tafsiran ulama tidak diterima oleh mereka. Mengembalikan mereka kepada ajaran Islam sama macam nak mengIslamkan orang bukan Islam.

Dodo Don
AHLI
AHLI

Posts : 210
Points : 244
Join date : 26/05/2012

Back to top Go down

Re: Cerita di sebalik fahaman anti-hadits

Post by thtl on Sat Nov 30, 2013 5:30 pm

ini hasil dari pertembungan antara para saintis dan gereja di Barat dulu, maka lahirlah secularisme..

di negara Islam, spt Malaysia, pun ulama' selalunya akan menguasai istana, majlis2 agama dan kerusi Fatwa, maka mereka juga abuse the system and the people...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Cerita di sebalik fahaman anti-hadits

Post by zikrulmaut_sm on Sat Nov 30, 2013 8:07 pm

"Revolutionist" agama Islam boleh membawa makna "refresh"/mujaddid seperti ulama'-ulama' mujaddid Ibnu Taimiyyah dll, atau semata-mata "protestant" seperti JIL & GAH.

Islam bukan Kristian, jadi Islam tak perlukan geng "protestant". Tapi dalam Islam ada "mujaddid".

_________________
[Takkan beribadat pun berdosa?]

عن سعيد بن المسيب أنه رأى رجلا يصلي بعد طلوع الفجر أكثر من ركعتين يكثر فيها الركوع والسجود فنهاه. فقال: يا أبا محمد! أيعذبني الله على الصلاة؟! قال: لا ولكن يعذبك على خلاف السنة.
روى البيهقي بسند صحيح

Dari Said bin Musayyib, ia melihat seorang lelaki menunaikan shalat setelah terbit fajar lebih dari dua rakaat, ia memanjangkan rukuk dan sujudnya. Akhirnya Said bin Musayyib pun melarangnya. Orang itu berkata: “Wahai Abu Muhammad, apakah Allah akan menyiksaku karena shalat? “Beliau menjawab: "Tidak, tetapi Allah akan menyiksamu karena menyelisihi As-Sunnah”.

[ Hadits sahih riwayat Baihaqi dalam "As Sunan Al Kubra" II/466, Khatib Al Baghdadi dalam "Al Faqih wal mutafaqqih" I/147, Ad Darimi I/116].

zikrulmaut_sm
AHLI
AHLI

Posts : 513
Points : 765
Join date : 25/11/2011

http://facebook.com/syazwanmisran

Back to top Go down

Re: Cerita di sebalik fahaman anti-hadits

Post by abu_firdaus on Mon Dec 02, 2013 3:49 am

Dodo Don wrote:Dulu saya tak ambil tahu tentang GAH. Tetapi bila ahli keluarga sendiri telah menjadi GAH, saya agak risau dgn kemungkinan anak cucu yg lain boleh terperdaya dgn kumpulan ini yang banyak berselindung di laman sosial. Saudara saya yg menjadi GAH ini bukannya seorang yang nakal tetapi seorang yang mengerjakan solat termasuk solat tahajud. Saya tahu dia bukan sengaja mahu menentang amalan Islam tetapi niatnya mengkaji alquran secara akal sendiri telah membawanya keluar dari batasan kepercayaan Islam. Dia sangat yakin dgn kepercayaan barunya dan mendakwa ianya datang dari Allah hasil dari kerajinan dia mengkaji AlQuran.
saya pulak jadi curious, kalau dia solat sama macam kita bermakna dia tidak menolak hadis 100% kan?

abu_firdaus
AHLI
AHLI

Posts : 688
Points : 712
Join date : 19/05/2012
Location : bdr baru bangi

Back to top Go down

Re: Cerita di sebalik fahaman anti-hadits

Post by Dodo Don on Tue Dec 03, 2013 6:49 pm

Dia tak tinggal solat sebelum dia jadi GAH. Kemudian dia sembahyang 3 waktu, kemudian dia tak lagi solat. tidak puasa.

Dodo Don
AHLI
AHLI

Posts : 210
Points : 244
Join date : 26/05/2012

Back to top Go down

Re: Cerita di sebalik fahaman anti-hadits

Post by Sponsored content Today at 9:19 am


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum