Sembahyang hajat halau langsuir di Kelate

View previous topic View next topic Go down

Sembahyang hajat halau langsuir di Kelate

Post by yat on Wed Nov 27, 2013 6:14 am

http://www.sinarharian.com.my/edisi/kelantan/solat-hajat-halau-langsuir-1.224837

Di paser puteh and jerteh...gapo jadi ni sheilh THTL, Entah laa 

yat
Moderator
Moderator

Posts : 899
Points : 1144
Join date : 05/12/2011

Back to top Go down

Re: Sembahyang hajat halau langsuir di Kelate

Post by Ibnu Sarkawi on Wed Nov 27, 2013 7:00 am

Pengerusi Darussyifa’ Kelantan, Zaki Ya berkata, orang ramai juga diminta bertenang menghadapinya dan mencari punca sebenar dari mana langsuir itu boleh wujud.

“Ia (langsuir) mahkluk ALLAH SWT dan kita perlu kembalikannya kepada yang asal (ALLAH SWT) dengan sebaik-baiknya melakukan solat hajat beramai-ramai,” katanya ketika dihubungi Sinar Harian, di sini, semalam.
apa sudah jadi... depa ingat langsuir tu sejenis makhluk unik spesis baru atau dinasour yg x sama dgn jin ke sampai kena solat hajat...

Ibnu Sarkawi
AHLI
AHLI

Posts : 404
Points : 579
Join date : 06/12/2011

Back to top Go down

Re: Sembahyang hajat halau langsuir di Kelate

Post by yat on Wed Nov 27, 2013 7:20 am

apa2 semua salah hantu ngan jin, semua salah depa, hehe

yat
Moderator
Moderator

Posts : 899
Points : 1144
Join date : 05/12/2011

Back to top Go down

Re: Sembahyang hajat halau langsuir di Kelate

Post by thtl on Wed Nov 27, 2013 8:07 am

walaupun kelantan di tadbir PAS selama 25 tahun, tapi basic dalam akidah ASWJ pun failed...hehehe
Manusia lebih hebat dari jin adalah basic akidah interaksi dgn alam ghaib. Ini kena tanam kat keluarga kita...Langsuir yg takutkan manusia, bukan sebaliknya.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Sembahyang hajat halau langsuir di Kelate

Post by alDayyan on Fri Nov 29, 2013 9:40 am

thtl wrote:walaupun kelantan di tadbir PAS selama 25 tahun, tapi basic dalam akidah ASWJ pun failed...hehehe
Manusia lebih hebat dari jin adalah basic akidah interaksi dgn alam ghaib. Ini kena tanam kat keluarga kita...Langsuir yg takutkan manusia, bukan sebaliknya.
masa lepas SPM dulu mmg rajin sgt melepak sampai ke tengah malam..memandangkan kat kg tu saya ni tergolong dalam geng2 budak paranormal, maka selalula kami melepak sampai ke 2-3 pagi di tempat2 gelap, sunyi dan berpuaka (kononnya) bahkan di kawasan perkuburan.

pantang dgr kes2 budak2 rempit kena sakat dgn hantu, maka kami akan planning sapa yg akan berani pergi melepak kat tempat tu hingga terakam gambar2 paranormal.

tp xde apa2 yg berlaku pun..cuma setakat rasa seram2 je la. tp pengalaman saya, mmg banyak jugala mengalami kes2 paranormal. ada satu ketika tu saya cuma 2 orang je melepak kat satu tempat tu..waktu tu baru kul 10 malam lebih. tgh2 melepak sambil tgk ke langit, anak mata saya terperasan mcm ada satu lintasan berwarna putih yg terbang dari pokok ke pokok di sebelah kanan saya. bila saya amati bende tu landing kat atas jalan dan dalam jarak lebih kurang 10 meter barulah saya cam bende tu langsuir/pontianak dgn rambut yg mengerbang dan berpakaian putih.Risau Risau 

dia angkat tangan dia mcm ready je nak cekik kami pada waktu..Risau  sy tgk kawan saya ternganga je pastu kawan saya apa lagi terus hidupkan motor dan pecut selaju2nya. ROFL saya yg agak panik pada waktu tu terus melompat atas moto kawan, dan bila dah agak jauh saya tanya dia..kenapa lari? pastu dia sendiri x tau dan cakap itu tindakan refleks walaupun xde tanda2 dia pucat atau berdebar2.(beliau mmg terkenal dgn keberaniannya).

saya x puashati dan saya ajak semula patah balik ke tempat bende tu muncul.. sambil jalan slow2, kami x nampak plak kelibat bende tu. xde pon mengilai dan bau2an.. cuma bende tu muncul mcm nak mencekik je la. dalam 15 minit kami duk tunggu, bende tu x muncul plak. pastu kami blah dan cerita kat geng2 yg lain.

tp kawasan tu mmg keras la hinggakan saya kalau lalu kat situ dgn moto mmg salu bunyikan ekzos kuat2 hinggala penunggu (agaknya) tempat tu sound saya dalam mimpi agar jgn buat lagi mcm tu kalau x mau keluarga saya di apa2kan.Sleep 

sebagai seorang yg sagt curious dan degil, saya jenis lantak dan gasakla.. masih meneruskan tabiat mcm tu tapi xde plak dapat mimpi atau kena sakat lagi.

mmg berdosa ke kalau kita takutkan dgn makhluk2 mcm ni? istilah aku x ganggu kau, kau jgn ganggu aku tu boleh menjerumus kepada syirik ke?scratch 

_________________
Jazakallah  kerana menjawab persoalan saya.. Semoga Allah merahmati kita semua.  Smile
Jemput LIKE   Like  fanpage
KOLEKSI HADIS PALSU DAN KISAH ISRAELIYAT.

alDayyan
Helper
Helper

Posts : 562
Points : 771
Join date : 25/05/2012
Age : 47
Location : 127.0.0.1

http://www.bicarathtl.forumms.net

Back to top Go down

Re: Sembahyang hajat halau langsuir di Kelate

Post by thtl on Fri Nov 29, 2013 11:34 am

Ini budaya Arab:dalilnya...

وَأَنَّهُ كَانَ رِجَالٌ مِنْ الإِنسِ يَعُوذُونَ بِرِجَالٍ مِنْ الْجِنِّ فَزَادُوهُمْ رَهَقًا (سورة الجن: 6)


AQS al-Jinn: 06 ["Dan bahwasanya ada beberapa orang laki-laki di antara manusia meminta perlindungan kepada beberapa laki-laki di antara jin, maka jin-jin itu menambah bagi mereka dosa dan kesalahan."]
hantu dan langsuir dalam budaya arab ialah 'Ghoul"...org arab kalau sampai tempat keras akan minta perlindungan, cam org melayu kita, bila sampai tmpat keras, "tuk, tumpang lalu, kami tak kacau, cuma nak lalu je"..

ini adalah mukaddimah syirik. sebab alam ni Allah dah serah kat kita yg urus.
dalil:
AQS 2:29 [Dia-lah Allah, yang menjadikan segala yang ada di bumi untuk kamu]

Maka tak payah negotiate dgn jinn

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Sembahyang hajat halau langsuir di Kelate

Post by Mohamad hafiz on Sat Nov 30, 2013 1:33 am

Ya Ustaz, bagaimana klu terserempak dgn mende tu ?

_________________
"Memberi contoh dengan perbuatan adalah lebih baik daripada memberi contoh dengan perkataan." ~ Al-Ghazali

Mohamad hafiz
AHLI
AHLI

Posts : 867
Points : 1201
Join date : 23/01/2013
Age : 21
Location : Mukah

http://bloginformasiterkini.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: Sembahyang hajat halau langsuir di Kelate

Post by thtl on Sat Nov 30, 2013 8:35 am

tanya apa khabar ajelaa..

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Sembahyang hajat halau langsuir di Kelate

Post by Mohamad hafiz on Sat Nov 30, 2013 3:43 pm

hehehe Like Like

_________________
"Memberi contoh dengan perbuatan adalah lebih baik daripada memberi contoh dengan perkataan." ~ Al-Ghazali

Mohamad hafiz
AHLI
AHLI

Posts : 867
Points : 1201
Join date : 23/01/2013
Age : 21
Location : Mukah

http://bloginformasiterkini.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: Sembahyang hajat halau langsuir di Kelate

Post by Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum