sayur di baja najis..

View previous topic View next topic Go down

sayur di baja najis..

Post by sitisu on Wed Dec 04, 2013 8:19 am

asssalamualaikum..
baru-baru ini saya ada terfikir..

soalan1 : adakah najis sekiranya sayur yang kita beli tu di baja dengan air najis( binatang yang halal )?

soalan 2: jika najis, saya ragu-ragu semasa memasak di dapur. means.. semua benda yang terkena sayur tu..
adakah terutamanya di lantai membuatkan lantai atau tempat lain sama bernajis? ( sayur yang dibeli kadang kala basah kerana direnjis air oleh penjual atau terkena hujan)
kadang-kadang lantai tu basah sedikit akibat memasak dan sayur berada di situ. lantai ( yang ada basah sikit tu dan yang dah kena dengan sayur tadi, sayur sudah di angkat) kemudian di pijak oleh saya, anak-anak dan ahli keluarga lain yang kemudiannya pergi ke merata rumah.. adakah rumah saya dikira bernajis juga? dan perlu dicuci seluruh rumah?

sekiranya dikira najis...
soalan 3 : sah kah solat kami sekeluarga kerana kaki kami yang basah ( lepas wuduk atau andi ) memijak lantai rumah yang sudah kering yang di kotori najis daripada sayur tadi? bagaimana pula dengan baju atau segala perkakasan rumah tadi?

mohon penerangan kerana saya amat tertekan kerana terlalu ragu2..
terima kasih.

sitisu
AHLI
AHLI

Posts : 191
Points : 305
Join date : 04/12/2013

Back to top Go down

Re: sayur di baja najis..

Post by abu_firdaus on Wed Dec 04, 2013 10:45 am

Sayur tersebut tidak najis. Baja najis memang sumber asli untuk tumbuhan. So..takde masalah utk soalan seterusnya.

abu_firdaus
AHLI
AHLI

Posts : 688
Points : 712
Join date : 19/05/2012
Location : bdr baru bangi

Back to top Go down

Re: sayur di baja najis..

Post by sitisu on Wed Dec 04, 2013 12:11 pm

terima kasih abu_firdaus.
tapi.. bukan ke baja tu disembur ke atas sayur tu..means permukaan sayur.... mestilah melekat kat permukaannya? sooo? permukaannya bukankah bernajis...minta maaffff...Sad masih tak faham..

sitisu
AHLI
AHLI

Posts : 191
Points : 305
Join date : 04/12/2013

Back to top Go down

Re: sayur di baja najis..

Post by abu_firdaus on Wed Dec 04, 2013 12:26 pm

Ohh..jenis semburan ke? Kalu gitu basuh saja sayur tu.

abu_firdaus
AHLI
AHLI

Posts : 688
Points : 712
Join date : 19/05/2012
Location : bdr baru bangi

Back to top Go down

Re: sayur di baja najis..

Post by Nizam on Wed Dec 04, 2013 12:39 pm

Basuh je sayur tu. Untuk yang dibeli di kedai pada pendapat ana, basuh sepertibiasa kerana mungkin disembur racun serangga perosak. Adakah sayur yang dibeli kemungkinan ada najis? Kita guna kaedah fiqh asal sesuatu adalah tiada, kita lihat sayur tu bersih tiada najis, kita anggap tiada najis.

_________________
Add Facebook: http://www.facebook.com/albaghani

Nizam
Admin
Admin

Posts : 885
Points : 1174
Join date : 24/11/2011
Age : 32
Location : Bagan

http://bicarathtl.forumms.net

Back to top Go down

Re: sayur di baja najis..

Post by Nizam on Wed Dec 04, 2013 12:41 pm

Ada kaedah fiqh haiwan yang halal dimakan maka halal najisnya, mungkin thtl atau abu zubair leh kongsi.

_________________
Add Facebook: http://www.facebook.com/albaghani

Nizam
Admin
Admin

Posts : 885
Points : 1174
Join date : 24/11/2011
Age : 32
Location : Bagan

http://bicarathtl.forumms.net

Back to top Go down

Re: sayur di baja najis..

Post by sitisu on Wed Dec 04, 2013 1:13 pm

terima kasih respon dan jawapan abu
_firdaus dan nizam.. dah terang sedikit pemahaman saya rasanya..

tapi ada sikit lagii.. betul, cara senag basuh je dulu sayur tuu.. bersihlah ia. saya baru amalkan. masalah sekarang waktu sebelum saya terfikir benda-benda ni.. saya tak basuh dulu sayur tu, saya letak dulu kat atas lantai dapur. sayur tu selalunya saya beli ia ada kesan basah (penjual percikkan air/ hujan) jadi kesan air ( bukan percikan, agak basah juga lantai ) sayur atas lantai tu dipijak dan di bawa ke serata rumah.. itu saya amat was-wass.. bersih dan suci kah rumah saya dek lantai dan sayur tadi.. atau bernajis.. selama ni? kena basuh semuanya? itu macam sukar..

boleh terangkan lagi tentang..-Kita guna kaedah fiqh asal sesuatu adalah tiada, kita lihat sayur tu bersih tiada najis, kita anggap tiada najis. Smile 

terima kasih

sitisu
AHLI
AHLI

Posts : 191
Points : 305
Join date : 04/12/2013

Back to top Go down

Re: sayur di baja najis..

Post by abu_firdaus on Wed Dec 04, 2013 1:19 pm

dalam masalah begini, tak perlu difikirkan sampai begitu. boleh la anggap lantai itu tak kena najis kerana tiada bukti najis melekat pada lantai.

abu_firdaus
AHLI
AHLI

Posts : 688
Points : 712
Join date : 19/05/2012
Location : bdr baru bangi

Back to top Go down

Re: sayur di baja najis..

Post by Nizam on Wed Dec 04, 2013 2:49 pm

Betul, kaedah tu, kak beli sayur dari pasar tengok bersih takde najis, so letak atas lantai tanpa basuh takda masalah. Yang saya galakkan basuh sebab kot ada disembur racun.

_________________
Add Facebook: http://www.facebook.com/albaghani

Nizam
Admin
Admin

Posts : 885
Points : 1174
Join date : 24/11/2011
Age : 32
Location : Bagan

http://bicarathtl.forumms.net

Back to top Go down

Re: sayur di baja najis..

Post by thtl on Wed Dec 04, 2013 8:38 pm

sayur dan buah2 patutnya kena basuh dgn 1 bahagian cuka (vinegar) dan 3 atau 4 bahagian air utk nyahkan kimia, najis dan bakteria

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: sayur di baja najis..

Post by alDayyan on Thu Dec 05, 2013 3:45 am

sitisu wrote:terima kasih abu_firdaus.
tapi.. bukan ke baja tu disembur ke atas sayur tu..means permukaan sayur.... mestilah melekat kat permukaannya? sooo? permukaannya bukankah bernajis...minta maaffff...Sad masih tak faham..
sayur jenis apakah yg dibaja melalui semburan najis tu? kompem ke yg disembur itu adalah najis atau sekadar sangkaan semata2?

klu saya, dah beli sayur kat kedai terus letak dalam sinki dan basuh bersih2.. bende nak makan, mesti la kena layan dia sebaik2nya. x leh la letak merata2 dan menambahkan kekotoran yg ada padanya.

_________________
Jazakallah  kerana menjawab persoalan saya.. Semoga Allah merahmati kita semua.  Smile
Jemput LIKE   Like  fanpage
KOLEKSI HADIS PALSU DAN KISAH ISRAELIYAT.

alDayyan
Helper
Helper

Posts : 562
Points : 771
Join date : 25/05/2012
Age : 47
Location : 127.0.0.1

http://www.bicarathtl.forumms.net

Back to top Go down

Re: sayur di baja najis..

Post by sitisu on Thu Dec 05, 2013 5:26 am

alhamdulillah.. terima kasih semua. Dah tak perlu saya ragu-ragu lagi.. Dah jelas ia tiada masalah najis. Bersih.Smile

alDayyan : Bukan tak nak letak kat singki sayur2 tu.. tapi banyak sangat nak letak smua kat singki selalunya letak bahan basah macam ayam ikan kat singki dan basuh ayam ikan dulu. sebab tu sayur tu kat bawah dulu.. apapun terima kasih ya berkongsi pendapat sama.Smile  

thtl: untuk basuh sayur-sayur buah kadang2 saya rendam dulu dengan garam.. boleh juga kan? dan sayur, buah nampak lebih segar.

sitisu
AHLI
AHLI

Posts : 191
Points : 305
Join date : 04/12/2013

Back to top Go down

Re: sayur di baja najis..

Post by thtl on Thu Dec 05, 2013 7:25 am

yg recommended ialah vinegar. garam tu tak bagus la plok utk kesihatan.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: sayur di baja najis..

Post by Ahmad Shamil on Sat Dec 07, 2013 7:49 pm

persoalan sayur dibaja najis ini ada dibincang oleh ulamak fiqh dlm kitab2 turath.
selalunya ia dibincangkan selepas perbincangan bab jallalah- haiwan halal yg diberi makan makanan yg kotor/najis sehingga mengubah sifat asal haiwan tersebut.
ulamak kiaskan kes sayur baja najis ni dgn jallalah.
kalau sayur tu x berubah sifat- baunya bau sayur bukan bau najis x de masalah.
jika sayur tu dah x bau sayur, tp bau najis walaupun selepas dibasuh, maka hukum makannya makruh sahaja.
wallahu'a'lam

p/s: selalunya najis diproses atau dicampur benda lain terlebih dahulu sebelum jadi baja.
ana pernah letak najis arnab fresh pada pokok serai konon nak buat baja hasilnya serai tu mampus hehehe
baja sebenarnya bukan lagi najis sebab ia sudah bertransformasi (istihalah) kepada baja. tambahan pula ia sudah bercampur dengan tanah. jadi baja x menjadikan tumbuhan mutanajjis


_________________
http://kembara-journey.blogspot.com
http://epetscorner.blogspot.com

Jihad tanpa didasari ilmu pengetahuan ibarat pedang tanpa gagang, bisa melukai (Kiai Haji Ahmad Dahlan r.h.m)

Ahmad Shamil
Admin
Admin

Posts : 929
Points : 1226
Join date : 24/11/2011
Age : 31
Location : Raub, Pahang

http://kembara-journey.blogspot.com

Back to top Go down

Re: sayur di baja najis..

Post by thtl on Sun Dec 08, 2013 12:36 pm

sahih, baja organic spt tahi ayam dan lembu, kena proses dulu, tak leh gi campak kat sayur, nanti sayuran tu "mampus" hehehehe

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: sayur di baja najis..

Post by Sponsored content Today at 9:03 am


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum