Persoalan memakan binatang tanpa sembelihan tatapi halal

View previous topic View next topic Go down

Persoalan memakan binatang tanpa sembelihan tatapi halal

Post by ahhl on Wed Dec 11, 2013 9:29 am

tajuk mengancam tapi sebenarnya macam ni
sebulan lepas ketika menghadiri solat jumaat di PJ, imam jumaat mengadakan takzirah lebihkurang 15 minit, isu nya memakan binatang tanpa sembelihan ...dan halal
keadahnya ..mencocok binatang tersebut di pangkal leher dan hanya untuk binatang yang berleher panjang.
ada hadisnya, contohnya hari raya kurban juga kekadang hari nahar (betul ke sebutan ni?) contoh lainya adalah binatang buruan.

boleh ustaz beri pencerahan lebih lanjut. maklumlah takzirah jumaat, mana ada sesi soal jawab  Smile 
mengenai ini sebab bimbang macam ni. contoh orang cina juga ada menjual ayam cocok, leher panjang tu. saya tau la tu tak boleh...tapi mohon pencerahan lanjut tentang isu ini.


ahhl
AHLI
AHLI

Posts : 26
Points : 38
Join date : 21/04/2012

Back to top Go down

Re: Persoalan memakan binatang tanpa sembelihan tatapi halal

Post by Ahmad Shamil on Wed Dec 11, 2013 2:01 pm

1. mungkin yg dimaksudkan itu adalah an-nahar (النحر) iaitu cara sembelihan yg digunakan utk menyembelih unta. sembelihan dilakukan dengan memutuskan urat di tempat yg dlm bahasa arab panggil lubbah (لبة)- iaitu sekitar pangkal leher, dekat dgn bahu kaki hadapan. cara sembelih biasa di bawah kepala haiwan. sebenarnya ia termasuk menyembelih, cuma cara menyembelih as/cepat kelihatan seolah olah ditusuk sahaja. jadi ia tak nampak mcm menyembelih yg kita selalu nampak.

2. sembelih darurat
sembelih darurat adalah kita menyembelih haiwan dengan melukakan seseekor haiwan yg tidak dapat ditangkap atau tidak disembelih pada tempat yg sepatutnya.

cth 1: memburu haiwan liar, sama ada dengan menggunakan haiwan buruan atau senjata seperti tombak dan senapang. tidak disyaratkan luka itu di leher/putus merih dan halqum. memadai haiwan itu dilukai dengan luka yg mematikannya.

cth 2: binatang yg terjatuh ke dalam perigi/telaga
kita nak keluarkan dari telaga dlm keadaan hidup x boleh. kita nak sembelih di lehernya x sampai. jadi kita sembelih dgn cara lukakan mana mana bahagian tubuhnya yg boleh menghabiskan nyawanya dgn cepat dengan alat menggunakan sembelihan . sembelih cara ini disebut (العقر)

jadi kesimpulannya ia termasuk dlm sembelihan. cuma ia bukan sembelihan yg biasa kita tengok

wallahu'a'lam

_________________
http://kembara-journey.blogspot.com
http://epetscorner.blogspot.com

Jihad tanpa didasari ilmu pengetahuan ibarat pedang tanpa gagang, bisa melukai (Kiai Haji Ahmad Dahlan r.h.m)

Ahmad Shamil
Admin
Admin

Posts : 929
Points : 1226
Join date : 24/11/2011
Age : 31
Location : Raub, Pahang

http://kembara-journey.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Persoalan memakan binatang tanpa sembelihan tatapi halal

Post by ahhl on Wed Dec 11, 2013 4:06 pm

alhamdulilah,
untuk item 1. tu, adakah di syaratkan untuk binatang besar berleher panjang sahaja?

ahhl
AHLI
AHLI

Posts : 26
Points : 38
Join date : 21/04/2012

Back to top Go down

Re: Persoalan memakan binatang tanpa sembelihan tatapi halal

Post by thtl on Thu Dec 12, 2013 9:40 pm

unta sahaja, kecuali anda nak makan Ziraffe, maka samalah hukum dgn camel

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Persoalan memakan binatang tanpa sembelihan tatapi halal

Post by ahhl on Fri Dec 13, 2013 1:40 am

yang di beritahu semasa takzirah jumaat tu, pak arab, apabila mereka mencucuk di leher unta, darah akan memancut keluar. biasanya unta akan di ikat kaki sebelah, dan unta itu jatuh kerana kekurangan darah.
ustaz pernah tengok ke cara "penyembelihan" bergini.

ahhl
AHLI
AHLI

Posts : 26
Points : 38
Join date : 21/04/2012

Back to top Go down

Re: Persoalan memakan binatang tanpa sembelihan tatapi halal

Post by thtl on Fri Dec 13, 2013 10:32 am

tak pernah tengok. Kalau nak tengok masa musim haji dekat je dgn khemah Malaysia di Mina, jalan kaki.

kat you-tube pun kalau google

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Persoalan memakan binatang tanpa sembelihan tatapi halal

Post by Sponsored content Today at 3:15 pm


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum