berkenaan solat subuh dan mandi wajib

View previous topic View next topic Go down

berkenaan solat subuh dan mandi wajib

Post by ahhl on Sat Dec 14, 2013 9:14 am

soalannya
 Smile 
 Smile 
 Smile 
kalau saya terbangun lewat untuk solat subuh (subuh dinasor) katakan 5min habis waktu, tapi saya belum mandi wajib lagi, kalau saya mandi dulu, alamat terlepas subuh, apa yang berlu saya buat?

ahhl
AHLI
AHLI

Posts : 26
Points : 38
Join date : 21/04/2012

Back to top Go down

Re: berkenaan solat subuh dan mandi wajib

Post by Ahmad Shamil on Sat Dec 14, 2013 11:07 am

solat dlm bertayamum terlebih dahulu utk solat dalam waktu. Bila dah selesai, bolehlah mandi junub. Jika di awal waku, kena mandi junub terlebih dahulu kerana waktu subuh masih pjg..

ini jawapan al-fadhil ust fikri al-amghiri dlm fb, seperti dinaqalkan oleh yat dalam forum ini juga
http://bicarathtl.forumms.net/t441-tayamum-untuk-hadas-besar

_________________
http://kembara-journey.blogspot.com
http://epetscorner.blogspot.com

Jihad tanpa didasari ilmu pengetahuan ibarat pedang tanpa gagang, bisa melukai (Kiai Haji Ahmad Dahlan r.h.m)

Ahmad Shamil
Admin
Admin

Posts : 929
Points : 1226
Join date : 24/11/2011
Age : 31
Location : Raub, Pahang

http://kembara-journey.blogspot.com

Back to top Go down

Re: berkenaan solat subuh dan mandi wajib

Post by ahhl on Sun Dec 15, 2013 4:37 am

soalan 2
katakan waktu kemarau yang panjang, air kurang, bagaimana untuk mandi wajib atau perkara minumum yang boleh buat untuk mandi wajib.

ahhl
AHLI
AHLI

Posts : 26
Points : 38
Join date : 21/04/2012

Back to top Go down

Re: berkenaan solat subuh dan mandi wajib

Post by thtl on Sun Dec 15, 2013 8:56 am

majoriti ahli fiqh kecuali fuqaha' Hanafi kata kena tunggu kemarau benar2 berlaku, maka barulah dikeluarkan hukumnya. Malaysia belum pernah alami fenomena kemarau sedemikian

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: berkenaan solat subuh dan mandi wajib

Post by ZulQ on Mon Dec 16, 2013 2:11 am

Salam, saya ada soalan yang ada sikit-sikit kaitan dengan hal ini. Benarkah jika kita hendak solat jemaah di masjid, tetapi masa sudah suntuk untuk mandi wajib lalu kita terus berjemaah. Adakah solat sebegitu sah? Ataupun kena pulang mandi dan solat sendirian?

ZulQ
AHLI
AHLI

Posts : 163
Points : 244
Join date : 28/11/2011

Back to top Go down

Re: berkenaan solat subuh dan mandi wajib

Post by thtl on Mon Dec 16, 2013 7:33 am

kena pulang dan mandi. itu tak ada khilaf

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: berkenaan solat subuh dan mandi wajib

Post by syuaib on Tue Dec 17, 2013 6:21 am

mcm mana kalau mandi wajib dalam kolah kurang 2 kolah tapi xmusta'mal. sah x mandi guna air tue..

syuaib
AHLI
AHLI

Posts : 108
Points : 141
Join date : 28/12/2012

Back to top Go down

Re: berkenaan solat subuh dan mandi wajib

Post by Ibnu Sarkawi on Tue Dec 17, 2013 7:05 am

Kalau pegang dgn pendapat ttg sucinya air mustakmal maka sah lah mandinya..


Dari Al-Miswar bin Makhramah radhiallahu anhu dia berkata:
وَإِذَا تَوَضَّأَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَادُوا يَقْتَتِلُونَ عَلَى وَضُوئِهِ
“Jika Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam berwudhu, hampir-hampir saja mereka berkelahi memperebutkan air bekas wudhu beliau.” (HR. Al-Bukhari no. 516)

Dari ‘Aisyah radhiallahu anha dia berkata:
كُنْتُ أَغْتَسِلُ أَنَا وَالنَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مِنْ إِنَاءٍ وَاحِدٍ تَخْتَلِفُ أَيْدِينَا فِيهِ
“Aku pernah mandi bersama Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam dari satu bejana, dan tangan kami saling bersentuhan.” (HR. Al-Bukhari no. 261 dan Muslim no. 484)

Ibnu Sarkawi
AHLI
AHLI

Posts : 404
Points : 579
Join date : 06/12/2011

Back to top Go down

Re: berkenaan solat subuh dan mandi wajib

Post by yat on Tue Dec 17, 2013 11:45 am

syuaib wrote:mcm mana kalau mandi wajib dalam kolah kurang 2 kolah tapi xmusta'mal. sah x mandi guna air tue..

baru baca kitab fiqh sunnah, air dua kolah tu dhaif, tapi memang ada dua kolah dalam mazhab syafie....asalkan tak berubah warna, rasa etc ok

yat
Moderator
Moderator

Posts : 899
Points : 1144
Join date : 05/12/2011

Back to top Go down

Re: berkenaan solat subuh dan mandi wajib

Post by thtl on Tue Dec 17, 2013 12:02 pm

Kita pakai yg lebih sahih, Imam Syafi'iy pun nasihat suruh tinggalkan mazhabnya kalau ada nas yg lebih kuat.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: berkenaan solat subuh dan mandi wajib

Post by ahhl on Wed Dec 18, 2013 2:45 am

saya ade soalan tambahan tapi dah terlupa  Sad 
saya bertanya soalan ni sebab saya ada terbaca dalam satu buku fikh...ape ya tajuknya ...dari perpustakaan masjid di MBPJ mengenai isu ini. ada menyebut hadis nabi tentang mengenai menjirus air segayung(sebaldi)??? dari atas kepala untuk mandi wajib ini....tapi dah lupa sepenuhnya hadis tu, namun ulasan buku tersebut menyebut para ulamak bersependapat mandi wajib hanya terlaksana dengan meratak air ke seluruh badan...(ini perkataan saya sendiri ...nak kena gi check lagi buku tu.. nak tengok ayat sebenar dalam buku tu)

ahhl
AHLI
AHLI

Posts : 26
Points : 38
Join date : 21/04/2012

Back to top Go down

Re: berkenaan solat subuh dan mandi wajib

Post by thtl on Wed Dec 18, 2013 12:34 pm

fokus kpd objektif, bukan cara.

Objektif mandi ialah meratakan air. caranya optional, nabi start dgn jirus kepala. kita nak start dgn kaki pun tak kisah atau nak start dgn basukh kemaluan pun boleh. tapi cara nabi, basuh tangan, dan jirus air di kepala.
objektif yg kena capai ialah airnya rata keseluruh badan. satu lagi...conserve water, khususnya di tanah arab, air tak ada sini sebab bekalan air dari sulingan air laut, maka jimatkan air sedaya mungkin.

Di Malaysia, diberi kelonggaran sebab bil air anda bayar, anda guna banyak, anda bayar banyak.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: berkenaan solat subuh dan mandi wajib

Post by ahhl on Mon Dec 23, 2013 8:21 am

Like 

ahhl
AHLI
AHLI

Posts : 26
Points : 38
Join date : 21/04/2012

Back to top Go down

Re: berkenaan solat subuh dan mandi wajib

Post by Sponsored content Today at 5:26 am


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum