wajibkah tutup dagu bagi muslimah ?

View previous topic View next topic Go down

wajibkah tutup dagu bagi muslimah ?

Post by ketinggian semulajadi on Sun Dec 22, 2013 5:49 pm

Assalamualaikum , saya nak tanya , wajib ka tutup dagu bagi muslimah masa sembahyang ?

ketinggian semulajadi
AHLI
AHLI

Posts : 18
Points : 24
Join date : 17/12/2013
Age : 19
Location : Perlis

Back to top Go down

Re: wajibkah tutup dagu bagi muslimah ?

Post by Ahmad Shamil on Sun Dec 22, 2013 7:05 pm

waalaikumussalam wbt
dlm solat wajib menutup aurat.
apakah aurat wanita yg wajib ditutup?
rasulullah s.a.w. pernah bersabda kepada Asma, yg apabila seorg perempuan sudah keluar haid x boleh nampak melainkan ini dan ini, sambil mengisyaratkan kpd muka dan kedua tangan.
seluruh tubuh kecuali muka dan tangan.
adakah dagu termasuk sebahagian daripada muka? jika ya, muka tak wajib ditutup. jika tidak, ia wajib ditutup.
wallahu'a'lam

_________________
http://kembara-journey.blogspot.com
http://epetscorner.blogspot.com

Jihad tanpa didasari ilmu pengetahuan ibarat pedang tanpa gagang, bisa melukai (Kiai Haji Ahmad Dahlan r.h.m)

Ahmad Shamil
Admin
Admin

Posts : 929
Points : 1226
Join date : 24/11/2011
Age : 31
Location : Raub, Pahang

http://kembara-journey.blogspot.com

Back to top Go down

Re: wajibkah tutup dagu bagi muslimah ?

Post by ketinggian semulajadi on Sun Dec 22, 2013 8:04 pm

dagu ada dibahagian bottom of face , jadi tak wajib la kan kan . keliru jugak sebab ada kawan cakap wajib , tu yang tanya kat sini , terima kasih ya Smile semoga Allah merahmati kita

ketinggian semulajadi
AHLI
AHLI

Posts : 18
Points : 24
Join date : 17/12/2013
Age : 19
Location : Perlis

Back to top Go down

Re: wajibkah tutup dagu bagi muslimah ?

Post by yat on Mon Dec 23, 2013 5:28 am

ada dalam arkib afn...

http://arkib.al-fikrah.net/index.php?name=Forums&file=viewtopic&t=26765

verdict: bukan aurat

yat
Moderator
Moderator

Posts : 899
Points : 1144
Join date : 05/12/2011

Back to top Go down

Re: wajibkah tutup dagu bagi muslimah ?

Post by ketinggian semulajadi on Mon Dec 23, 2013 10:35 am

ok , dah faham . terima kasih sudi membantu Smile

ketinggian semulajadi
AHLI
AHLI

Posts : 18
Points : 24
Join date : 17/12/2013
Age : 19
Location : Perlis

Back to top Go down

Re: wajibkah tutup dagu bagi muslimah ?

Post by Ad-Dien on Sun Jan 05, 2014 8:55 pm

Mengikut mazhab Syafie bawah dagu termasuk aurat kerana ia bukan wajah. Ulama' berbeza pandangan kerana ta'rifan kadar wajah yang berbeza-beza menurut mereka.

As-Syirazi dalam Al-Muhazzab berkata mengenai masalah ini:


والوجه ما بين منابت شعر الرأس إلى الذقن ومنتهى اللحيين طولاً، ومن الأذن إلى الأذن عرضاً

Dan wajah itu apa yang ada diantara tempat tumbuh rambut kepala hingga ke dagu dan hujung kedua-dua rahang, secara panjang. Lebarnya pula dari telinga hingga ke telinga satu lagi.


Kata Imam An-Nawawi dalam Syarah Al-Muhazzab:

هذا الذي ذكره المصنف في حد الوجه هو الصواب الذي عليه الأصحاب ونص عليه الشافعي رحمه الله في الأم
“Yang disebut oleh penulis (al-Syirazi) tentang batas wajah, ianya benar seperti pandangan al-Ashab, dan telah dinyatakan perkara ini oleh al-Syafie RH di dalam kitabnya al-Umm.

Jadi jika mengikut mazhab Imam As-Syafie, bawah dagu ialah aurat kerana ia bukan wajah. Allahua'lam.


Cuba rujuk qaul Imam lain pula.

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: wajibkah tutup dagu bagi muslimah ?

Post by thtl on Sun Jan 05, 2014 9:25 pm

Pendapat yg sahih:
Ia termasuk dalam daerah perincian yg tidak dituntut. Ia masuk bab daerah kema'afan dan memadai manusia memahami maksud 'Wajah'
dalil:
AQS 5:101 [Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu menanyakan (kepada Nabimu) hal-hal yang jika diterangkan kepadamu, niscaya menyusahkan kamu dan jika kamu menanyakan di waktu Al-Qur’an itu sedang diturunkan, niscaya akan diterangkan kepadamu. Allah mema’afkan (kamu) tentang hal-hal itu. Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyantun]

Apakah batasan wajah manusia misalnya ketika mengambil Wudhu'.
Maka apakah batasan wajah yg betul2 selesa bagi wanita, atas dagu atau dibawah dagu?
Sudah tentulah dibawah dagu, barulah kain tudung itu kejap dan kemas.
Jika diatas dagu, kemungkinan besar kain tudung itu akan tergelicir.
Batasan muka menurut kitab2 fiqh: bab wudhu' (Albani: Irwa' alGhaleel/92) ialah hujung dagu sampai kebawah dagu itu.

lagipun ia menyerupai wanita2 syiah yg memakai cador dan spt apa yg Dien habaq, ia menyulitkan wanita kerana setiasa memegang cador kerana ianya asyik terlucut dan jatuh ke bawah dagu.
Maka bawah dagu itula yg paling selesa, paling selesa itulah yg Islam kehendaki, sebab Islam tidak mehu menyusahkan wanita. apatah lagi mereka bekerjaya di Malaysia. WA

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: wajibkah tutup dagu bagi muslimah ?

Post by thtl on Sun Jan 05, 2014 11:12 pm

cador wanita syiah Iran:

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: wajibkah tutup dagu bagi muslimah ?

Post by hafiz on Sun Jan 12, 2014 9:28 am

maaf, mencelah. jikalau bwh dagu dikira wajah, jadi, klau ambil wudhu, bwh dagu pun perlu dibasuh juga lh ustaz?

hafiz
AHLI
AHLI

Posts : 388
Points : 709
Join date : 15/06/2013

Back to top Go down

Re: wajibkah tutup dagu bagi muslimah ?

Post by thtl on Sun Jan 12, 2014 9:46 am

kenalaa, bukan susah pun

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: wajibkah tutup dagu bagi muslimah ?

Post by ummuyaser on Sun Jan 12, 2014 5:05 pm

thtl wrote:Pendapat yg sahih:
Ia termasuk dalam daerah perincian yg tidak dituntut. Ia masuk bab daerah kema'afan dan memadai manusia memahami maksud 'Wajah'
dalil:
AQS 5:101 [Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu menanyakan (kepada Nabimu) hal-hal yang jika diterangkan kepadamu, niscaya menyusahkan kamu dan jika kamu menanyakan di waktu Al-Qur’an itu sedang diturunkan, niscaya akan diterangkan kepadamu. Allah mema’afkan (kamu) tentang hal-hal itu. Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyantun]

Apakah batasan wajah manusia misalnya ketika mengambil Wudhu'.
Maka apakah batasan wajah yg betul2 selesa bagi wanita, atas dagu atau dibawah dagu?
Sudah tentulah dibawah dagu, barulah kain tudung itu kejap dan kemas.
Jika diatas dagu, kemungkinan besar kain tudung itu akan tergelicir.
Batasan muka menurut kitab2 fiqh: bab wudhu' (Albani: Irwa' alGhaleel/92) ialah hujung dagu sampai kebawah dagu itu.

lagipun ia menyerupai wanita2 syiah yg memakai cador dan spt apa yg Dien habaq, ia menyulitkan wanita kerana setiasa memegang cador kerana ianya asyik terlucut dan jatuh ke bawah dagu.
Maka bawah dagu itula yg paling selesa, paling selesa itulah yg Islam kehendaki, sebab Islam tidak mehu menyusahkan wanita. apatah lagi mereka bekerjaya di Malaysia. WA
Ana bersetuju dengan pendapat ni.... Like 

_________________
http://www.islamweb.net/womane/
http://www.saaid.net/
http://suriaterang.blogspot.com/

ummuyaser
Moderator
Moderator

Posts : 456
Points : 570
Join date : 24/11/2011
Location : Seremban

http://www.islamweb.net/womane/

Back to top Go down

Re: wajibkah tutup dagu bagi muslimah ?

Post by ummuyaser on Sun Jan 12, 2014 5:07 pm

Ahmad Shamil wrote:waalaikumussalam wbt
adakah dagu termasuk sebahagian daripada muka? jika ya, muka tak wajib ditutup. jika tidak, ia wajib ditutup.
wallahu'a'lam

Ustaz Syamil, adakah maksudnya kita yang menentukan dagu tu sebahagian daripada muka ataupun tidak?

_________________
http://www.islamweb.net/womane/
http://www.saaid.net/
http://suriaterang.blogspot.com/

ummuyaser
Moderator
Moderator

Posts : 456
Points : 570
Join date : 24/11/2011
Location : Seremban

http://www.islamweb.net/womane/

Back to top Go down

Re: wajibkah tutup dagu bagi muslimah ?

Post by Sponsored content Today at 7:52 am


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum