Surat Terbuka: 'Saya nak berdebate dengan Dr. Muhaya'

View previous topic View next topic Go down

Surat Terbuka: 'Saya nak berdebate dengan Dr. Muhaya'

Post by najib76 on Fri Dec 27, 2013 6:36 am

Salam 

Dr Muhaya dibelasah dialam maya sebab beri komen "ORANG KURANG TENANG ADALAH ORANG KURANG BERSYUKUR" ....

kalau tak silap di Sinar Harian ..

Hujah Prof ;

1. Simpati terhadap kenaikan kos sara hidup.

2. Konsep dunia tiada situasi harga barang akan turun. Semua harga barang akan naik.

3. Jangan fikir pasal kenaikan harga barang. Sebaliknya fikir macam mana nak tanggani kenaikan harga barang.

4. Formula = fikir positif = respon positif. Jika fikir negatif maka respon kita mesti negatif. Fikirlah sebaliknya.

5. Tanya kan pada diri sendiri macam mana nak mampu beli barang itu berbanding aku tidak mampu beli barang itu.

6. Tingkatkan pendapatan dengan benda yang berkat. Orang lelaki kena kerja lebih. Wanita yang ada bakat, push kepada bakat yang dia ada. Merokok bakar wang. Kenapa nak merokok juga? Contohnya, pergi supermarket beli ais gas. Aiskrim, ais gas jangan beli. Benda2 takde nutrisi. Kurangkan perbelanjaan yang tidak penting. Minum air yang bersih. Makanan yang sihat. Kalau ada rumah, tanam sendiri. Tingkatkan pendapatan.

7. Kenapa saya tak cukup duit? Manusia dinilai berdasarkan kepada nilai kerja yang dia lakukan selama neh.

8. Manusia sibuk mengejar benda yang Allah dah janji, iaitu rezeki.

9. Adakah kita dah buat semua2 benda yang Allah dah suruh selama neh? Allah dah tetapkan rezeki, jangan sibuk dengan perkara yang Allah dah jamin. Jaga urusan Allah, maka urusan kita dah tersedia terjaga.

10. Kalau kita tak buat apa yang Allah suruh macam mana Allah nak jaga kita. Jangan sibuk cari rezeki sampai terlupa tanggungjawab kita dengan Allah. Rezeki tak berkat. Duit hilang, anak sakit, kereta rosak. Siapa yang menentukan semua ini. Sapa menentukan duit kena curi, anak sakit, kereta rosak? Semuanya Allah SWT. Kita kejar akhirat, dunia kejar kita.

11. Orang yang tertekan (kos sara hidup) ialah orang yang ego kerana mereka lebih yakin dengan manusia, dengan diri mereka berbanding Allah.

12. Ehh aku takde duit pun aku boleh bernafas, tapi aku takde duit neh. Orang yang kurang tenang ialah orang yang kurang syukur. Kurang syukur = kurang sifat taqwa = takde sifat ehsan = tak beriman kepada rukun iman.

13. Kalau kita sentiasa bersyukur, aura positif, magnet positif.

14. Orang yang berjaya sentiasa bermulut baik.

15. Orang negatif, orang susah sentiasa bersikap negatif, tamak, dengki, dendam, suka sakit ahti.

16. Orang yang genius dia dah siapkan semua benda2 yang perlu dipersiapkan. Sebelum kahwin dah siap sedia semua. Sebelum anak beranak dah siapkan semua tabung pendidikan anak2..

17. Betulkan diri sebelum sibuk betulkan orang lain. Selamat tinggal kepada alasan. Orang berjaya = buat pilihan, orang tidak berjaya = buat alasan.

18. Jangan ada emosi marah, menyalahkan orang, dendam, sakit ahti = fikir negatif, bertindak negatif, hasil negatif.

19. Sila bersyukur, murah ahti, tolong orang. Jangan kutuk orang yang buat salah. Jangan ada dalam ahti benci orang sebab tak sempurna iman.

20. Jaga ibadah kita, jaga akhlak kita, kita akan bahagia dunia dan akhirat.

najib76
AHLI
AHLI

Posts : 233
Points : 337
Join date : 02/12/2011
Location : Johor

Back to top Go down

Re: Surat Terbuka: 'Saya nak berdebate dengan Dr. Muhaya'

Post by thtl on Fri Dec 27, 2013 11:14 am

Like 

itulah solusi dari seorang Motivator..tugas dia kasi panadol kpd umat..he3

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Surat Terbuka: 'Saya nak berdebate dengan Dr. Muhaya'

Post by Solah on Mon Dec 30, 2013 7:09 am

Input yang amat baik daripada Prof Muhaya. Tapi malangnya isu barang naik ni saya rasa majoriti orang tengok sebagai isu politik: Janji dimungkiri berulang-ulang kali. Pemimpin BN hidup tetap mewah dan senang-lenang. Pembaziran kerajaan pusat tetap berleluasa. Kerajaan pusat tidak telus dan tidak transparent dalam banyak perkara. Begitulah kisahnya...

Solah
AHLI
AHLI

Posts : 114
Points : 187
Join date : 07/01/2012
Age : 34
Location : Penang

Back to top Go down

Re: Surat Terbuka: 'Saya nak berdebate dengan Dr. Muhaya'

Post by thtl on Mon Dec 30, 2013 8:48 am

Kena jadikan Malaysia macam USAlah kalu nak apply sistem demokrasi.
yakni sistem dua parti (US: republican vs democrat, UK: labor vs conservative), Malaysia: BN vs PR. cuba kita experimen sistem dua party pd PRU 2018

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Surat Terbuka: 'Saya nak berdebate dengan Dr. Muhaya'

Post by abuzaid65 on Mon Dec 30, 2013 9:42 am

Pak Sheikh,
Setakat panadol dah tak berkesan pada zaman nih.. Prof Muhaya kena bagi
ubat yg lebih power la.. hehe..

thtl wrote:Like 

itulah solusi dari seorang Motivator..tugas dia kasi panadol kpd umat..he3

abuzaid65
AHLI
AHLI

Posts : 134
Points : 162
Join date : 03/12/2011
Age : 51
Location : Shah Alam, Selangor

Back to top Go down

Re: Surat Terbuka: 'Saya nak berdebate dengan Dr. Muhaya'

Post by thtl on Mon Dec 30, 2013 9:50 am

tapi motivator, itulah kerjanya...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Surat Terbuka: 'Saya nak berdebate dengan Dr. Muhaya'

Post by alDayyan on Tue Dec 31, 2013 5:47 am

kenapa kenaikan harga barang dan kenaikan gaji para buruh x seimbang ye? boleh bangkrap ke negara kalau gaji2 buruh yg sekarang ni rata2 rm900-2500 di naikkan ke rm3000 gaji pokoknya?

plak tu yg naikkan harga barang ni majoriti mereka yg menguasai ekonomi negara.. apa musibahnya kalau kerajaan menggunakan kuasa veto utk melarang ekonomist menaikkan harga barang2?

_________________
Jazakallah  kerana menjawab persoalan saya.. Semoga Allah merahmati kita semua.  Smile
Jemput LIKE   Like  fanpage
KOLEKSI HADIS PALSU DAN KISAH ISRAELIYAT.

alDayyan
Helper
Helper

Posts : 562
Points : 771
Join date : 25/05/2012
Age : 47
Location : 127.0.0.1

http://www.bicarathtl.forumms.net

Back to top Go down

Re: Surat Terbuka: 'Saya nak berdebate dengan Dr. Muhaya'

Post by thtl on Tue Dec 31, 2013 1:34 pm

1. naik gaji buruh ni bukan isu bengkrap, isu "competetiveness". Jika gaji buruh Malaysia mahal, banyak pendatang asing lagi mari dan pelabur akan pindah dari Malaysia ke Indo, Thai, Vietnam,..

2. Kerajaan tidak boleh kontrol pasaran 100% sebab ia bercanggah dgn Islam. Cuma yg boleh ialah menetapkan harga siling utk barangan konsumer yg terpilih spt petrol, ayam, gula, telor...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Surat Terbuka: 'Saya nak berdebate dengan Dr. Muhaya'

Post by Sponsored content Today at 9:17 am


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum