Perkara "lagha"

View previous topic View next topic Go down

Perkara "lagha"

Post by zikrulmaut_sm on Wed Jan 01, 2014 8:04 pm

Bismillahirrahmaanirrahiim,
Assalaamu'alaikum warahmatullaahi wabarakaatuh,

Saya nak bertanya berkenaan perkara "lagha".

1. Apa definisi perkara "lagha" yang disebutkan dalam Surah Al-Mukminuun, 23:3 ?

2. Apa perbezaan antara perkara "lagha" dengan perkara "mubah" ?

_________________
[Takkan beribadat pun berdosa?]

عن سعيد بن المسيب أنه رأى رجلا يصلي بعد طلوع الفجر أكثر من ركعتين يكثر فيها الركوع والسجود فنهاه. فقال: يا أبا محمد! أيعذبني الله على الصلاة؟! قال: لا ولكن يعذبك على خلاف السنة.
روى البيهقي بسند صحيح

Dari Said bin Musayyib, ia melihat seorang lelaki menunaikan shalat setelah terbit fajar lebih dari dua rakaat, ia memanjangkan rukuk dan sujudnya. Akhirnya Said bin Musayyib pun melarangnya. Orang itu berkata: “Wahai Abu Muhammad, apakah Allah akan menyiksaku karena shalat? “Beliau menjawab: "Tidak, tetapi Allah akan menyiksamu karena menyelisihi As-Sunnah”.

[ Hadits sahih riwayat Baihaqi dalam "As Sunan Al Kubra" II/466, Khatib Al Baghdadi dalam "Al Faqih wal mutafaqqih" I/147, Ad Darimi I/116].

zikrulmaut_sm
AHLI
AHLI

Posts : 513
Points : 765
Join date : 25/11/2011

http://facebook.com/syazwanmisran

Back to top Go down

Re: Perkara "lagha"

Post by thtl on Wed Jan 01, 2014 9:24 pm

Kena rujuk Tafsir Ibn Katsir dulu:
pendek aje tafsirnya:
{ وَالَّذِينَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ } أي: عن الباطل، وهو يشمل: الشرك -كما قاله بعضهم-والمعاصي -كما قاله آخرون -وما لا فائدة فيه من الأقوال والأفعال، كما قال تعالى: { وَإِذَا مَرُّوا بِاللَّغْوِ مَرُّوا كِرَامًا } [الفرقان: 72] .
yakni kebatilan, kemusyrikan, dan maksiat atau kata yg lain, kata2 dan perbuatan yang tidak ada faedah. Diulangi dalam ayat 72 al-Furqan [apabila mereka (mukmin) bertemu dgn org2 yg mengerjakan perkara2 lagha, maka mereka menjauhi diri]
2. Mubah
Ini basic muqaddimah usyool fiqh...dlm hukum taklifiyah, juga disebut halal dan jaiz.
mubah ni secara bahasa arab ialah dibenarkan, dibolehkan, neutral, dianjur tapi tak ada pahala; secara fiqih: apa yg tidak dilarang dan tidak disuruh.
Cth:
makan, minum, pakai, kereta, motor..
makan pada malam bulan Ramadhan
berdakwah guna laman web
main futsal



terj:

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Perkara "lagha"

Post by zikrulmaut_sm on Wed Jan 01, 2014 9:39 pm

Sebahagian orang ada mengatakan, kalau kita meniatkan sesuatu sebagai ibadah, perkara biasa seperti makan dan tidur pun boleh jadi ibadah.

Adakah kata-kata ini tepat? Lalu bagaimana dengan prinsip perkara mubah tadi yang mengatakan tidak ada pahala bagi perkara mubah?

_________________
[Takkan beribadat pun berdosa?]

عن سعيد بن المسيب أنه رأى رجلا يصلي بعد طلوع الفجر أكثر من ركعتين يكثر فيها الركوع والسجود فنهاه. فقال: يا أبا محمد! أيعذبني الله على الصلاة؟! قال: لا ولكن يعذبك على خلاف السنة.
روى البيهقي بسند صحيح

Dari Said bin Musayyib, ia melihat seorang lelaki menunaikan shalat setelah terbit fajar lebih dari dua rakaat, ia memanjangkan rukuk dan sujudnya. Akhirnya Said bin Musayyib pun melarangnya. Orang itu berkata: “Wahai Abu Muhammad, apakah Allah akan menyiksaku karena shalat? “Beliau menjawab: "Tidak, tetapi Allah akan menyiksamu karena menyelisihi As-Sunnah”.

[ Hadits sahih riwayat Baihaqi dalam "As Sunan Al Kubra" II/466, Khatib Al Baghdadi dalam "Al Faqih wal mutafaqqih" I/147, Ad Darimi I/116].

zikrulmaut_sm
AHLI
AHLI

Posts : 513
Points : 765
Join date : 25/11/2011

http://facebook.com/syazwanmisran

Back to top Go down

Re: Perkara "lagha"

Post by thtl on Wed Jan 01, 2014 11:06 pm

Tak adalah.
cth: kita makan pagi nasi lemah, maka kita pun niat, "saja aku makan nasi lemak ini kerana Allah ta'ala."
ia tak jadi ibadah. yg dapat pahala, baca bismillah sblm makan, dan ucap alhamdulillah selepas makan.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Perkara "lagha"

Post by zikrulmaut_sm on Wed Jan 01, 2014 11:25 pm

Bagaimana dengan hadits arbain An-Nawawi no.26 ?
Di dalam hadits itu mengatakan semua perkara baik adalah sadaqah. Apa makna "baik" di sini?

Hadist 26: Bab: Segala Macam Perbuatan Baik Adalah Shadaqah

عَنْ أَبِيْ هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ قَالَ : قَالَ رَسُوْلُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : كُلُّ سُلاَمَى مِنَ النَّاسِ عَلَيْهِ صَدَقَةٌ، كُلُّ يَوْمٍ تَطْلُعُ فِيْهِ الشَّمْسُ تَعْدِلُ بَيْنَ اثْنَيْنِ صَدَقَةٌ، وَتُعِيْنُ الرَّجُلَ فِي دَابَّتِهِ فَتَحْمِلُهُ عَلَيْهَا أَوْ تَرْفَعُ لَهُ عَلَيْهَا مَتَاعَهُ صَدَقَةٌ وَالْكَلِمَةُ الطَّيِّبَةُ صَدَقَةٌ، وَبِكُلِّ خُطْوَةٍ تَمْشِيْهَا إِلَى الصَّلاَةِ صَدَقَةٌ وَ تُمِيْطُ اْلأَذَى عَنِ الطَّرِيْقِ صَدَقَةٌ . [رواه البخاري ومسلم]

Dari Abu Hurairah: 'Setiap anggota badan manusia diwajibkan bershadaqah setiap hari selama matahari masih terbit. Kamu mendamaikan antara dua orang (yang berselisih) adalah shadaqah, kamu menolong seseorang naik ke atas kendaraannya atau mengangkat barang-barangnya ke atas kendaraannya adalah shadaqah, berkata yang baik itu adalah shadaqah, setiap langkah berjalan untuk shalat adalah shadaqah, dan menyingkirkan suatu rintangan dari jalan adalah shadaqah ".

HR. Bukhari dan Muslim

_________________
[Takkan beribadat pun berdosa?]

عن سعيد بن المسيب أنه رأى رجلا يصلي بعد طلوع الفجر أكثر من ركعتين يكثر فيها الركوع والسجود فنهاه. فقال: يا أبا محمد! أيعذبني الله على الصلاة؟! قال: لا ولكن يعذبك على خلاف السنة.
روى البيهقي بسند صحيح

Dari Said bin Musayyib, ia melihat seorang lelaki menunaikan shalat setelah terbit fajar lebih dari dua rakaat, ia memanjangkan rukuk dan sujudnya. Akhirnya Said bin Musayyib pun melarangnya. Orang itu berkata: “Wahai Abu Muhammad, apakah Allah akan menyiksaku karena shalat? “Beliau menjawab: "Tidak, tetapi Allah akan menyiksamu karena menyelisihi As-Sunnah”.

[ Hadits sahih riwayat Baihaqi dalam "As Sunan Al Kubra" II/466, Khatib Al Baghdadi dalam "Al Faqih wal mutafaqqih" I/147, Ad Darimi I/116].

zikrulmaut_sm
AHLI
AHLI

Posts : 513
Points : 765
Join date : 25/11/2011

http://facebook.com/syazwanmisran

Back to top Go down

Re: Perkara "lagha"

Post by Solah on Thu Jan 02, 2014 6:41 am

thtl wrote:Tak adalah.
cth: kita makan pagi nasi lemah, maka kita pun niat, "saja aku makan nasi lemak ini kerana Allah ta'ala."
ia tak jadi ibadah. yg dapat pahala, baca bismillah sblm makan, dan ucap alhamdulillah selepas makan.

Syeikh THTL saya pun nak tanya tentang bende ni. Sebab saya difahamkan kalau kita makan dengan niat baik untuk dapat tenaga untuk beribadah, menjalankan amanah atau berkerja, kemudian sentiasa berusaha mencari makanan halal dan berkhasiat, ianya sebahagian ibadah dan dapat pahala.

Bukankah hadis pertama Hadis 40 Imam an-Nawawi tentang niat dan ganjaran kepada niat baik ni pun dah dapat pahala? Begitu jugak niat dan bersiap nak qiamullail tapi terlepas sebab tertido, dapat pahala jugak? Ataupun bersukan futsal untuk sihat badan, bukankah ianya juga ibadah?

Mohon pencerahan.

Solah
AHLI
AHLI

Posts : 114
Points : 187
Join date : 07/01/2012
Age : 34
Location : Penang

Back to top Go down

Re: Perkara "lagha"

Post by thtl on Thu Jan 02, 2014 11:26 am

1. Kalau ada nas, cam hadith no.26 tsb itu dinamakan mandub atau sunat. buat dapat pahala, tak buat tak dapat dosa

2. 1 Niat makan utk dapat tenaga utk beribadah
Kalau ada niat macam tu mmg boleh pahala, sebab hadith dalil, setiap amal dgn apa yg dia niatkan. Tapi majoriti manusia tak ada pasang niat sebab scientifically proven bahawa makan akan dapat kalori utk tenaga.

2.2 menjalankan amanah atau kerja adalah imarah atau memakmurkan bumi, mmg dapat pahala. kerja ni menyara diri dan family adalah fardhu, maka kalau kerja mmg dapat pahala dari menganggur. Kerja dgn amanah akan dapat pahala berganda sebab amanah itu adalah sifat yg terpuji.

2.3 berusaha mencari makanan halal dan berkhasiat juga dapat pahala dari mencari makanan haram dan makanan junk-food

2.4 Niat qiamullail mmg dapat pahala sebab qiyamullail itu solat sunat yg paling baik

2.5 bersukan futsal, kalau main mmg akan sihat sebab sukan mmg scientificallay proven menyihatkan badan. ini adalah benda harus..

apa pun anda kena lihat kembali pembahagian hukum dalam Usyool fiqh:
wajib
makruh
mandub
harus/halal
haram

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Perkara "lagha"

Post by zikrulmaut_sm on Thu Jan 02, 2014 12:38 pm

Yang saya nampak kesimpulannya di sini, memang nak kena belajar dan terus belajar supaya boleh perbaiki amal.

Rasanya inilah beza antara beramal tanpa ilmu dan beramal dengan ilmu.

Kalau beramal tanpa ilmu paling-paling cuma tahu kaedah umum, manakala kalau beramal dengan ilmu, seseorang akan mengetahui rincian/details yang tak semua orang tahu.

Wallahu a'lam.

_________________
[Takkan beribadat pun berdosa?]

عن سعيد بن المسيب أنه رأى رجلا يصلي بعد طلوع الفجر أكثر من ركعتين يكثر فيها الركوع والسجود فنهاه. فقال: يا أبا محمد! أيعذبني الله على الصلاة؟! قال: لا ولكن يعذبك على خلاف السنة.
روى البيهقي بسند صحيح

Dari Said bin Musayyib, ia melihat seorang lelaki menunaikan shalat setelah terbit fajar lebih dari dua rakaat, ia memanjangkan rukuk dan sujudnya. Akhirnya Said bin Musayyib pun melarangnya. Orang itu berkata: “Wahai Abu Muhammad, apakah Allah akan menyiksaku karena shalat? “Beliau menjawab: "Tidak, tetapi Allah akan menyiksamu karena menyelisihi As-Sunnah”.

[ Hadits sahih riwayat Baihaqi dalam "As Sunan Al Kubra" II/466, Khatib Al Baghdadi dalam "Al Faqih wal mutafaqqih" I/147, Ad Darimi I/116].

zikrulmaut_sm
AHLI
AHLI

Posts : 513
Points : 765
Join date : 25/11/2011

http://facebook.com/syazwanmisran

Back to top Go down

Re: Perkara "lagha"

Post by thtl on Thu Jan 02, 2014 1:08 pm

yezza, start dgn usyool dulu...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Perkara "lagha"

Post by Ad-Dien on Sat Jan 04, 2014 9:23 pm

Tambahan:

Lagha yang dimaksudkan menurut Tafsir Al-Muyassar:

والذين هم تاركون لكل ما لا خير فيه من الأقوال والأفعال

Mereka yang meninggalkan setiap sesuatu yang tidak ada kebaikan di dalamnya baik dalam percakapan ataupun perbuatan.

[Tafsir Al-Muyassar 6/95]




_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Perkara "lagha"

Post by alDayyan on Wed Jan 08, 2014 3:25 am

berdakwah di laman web xde pahala atau mubah juga ke paksyiekh?

_________________
Jazakallah  kerana menjawab persoalan saya.. Semoga Allah merahmati kita semua.  Smile
Jemput LIKE   Like  fanpage
KOLEKSI HADIS PALSU DAN KISAH ISRAELIYAT.

alDayyan
Helper
Helper

Posts : 562
Points : 771
Join date : 25/05/2012
Age : 47
Location : 127.0.0.1

http://www.bicarathtl.forumms.net

Back to top Go down

Re: Perkara "lagha"

Post by thtl on Wed Jan 08, 2014 6:50 am

Dakwah tu dapat pahala, cuma media itu harus..boleh guna semua media yg diharuskan, antaranya saluran cyber, media cetak (buku, akhbar) dan elektronik (TV dan internet TV)

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Perkara "lagha"

Post by Sponsored content Today at 9:06 am


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum