Berkenaan tilikan nasib.

View previous topic View next topic Go down

Berkenaan tilikan nasib.

Post by ZulQ on Fri Jan 10, 2014 6:13 am

Assalamualaikum,

Seperti saya ketahui mempercayai tilikan nasib meyebabkan seseorang itu syirik dan jika pergi merujuk walaupun tidak percaya ibadatnya tidak akan diterima selama 40 hari. Bagaimana pula dengan keadaan seorang yang bukan muslim menyatakan bahawa dia pergi menilik nasib dan menyatakan hasil tilikannya kepada orang ramai? (Tanpa ditanya oleh orang muslim, kiranya dia heboh perkara itu atas kehendaknya sendiri).

Sebab saya tanya soalan ini kerana ia bekait rapat dengan tahun baru, ramai yang pergi menilik nasib. Rancangan yang saya tonton tidak berkait dengan tilikan nasib, tetapi ada juga komentar off topic tentang tilikan nasib. Contoh ayat: "penilik nasib mengkhabarkan tahun ini saya begitu begini". Adakah jika saya meng"rewind" rancangan ini kepada orang lain, maka saya akan bersubahat dalam mengkhabarkan tentang tilikan nasib?




Last edited by ZulQ on Fri Jan 10, 2014 11:06 pm; edited 1 time in total

ZulQ
AHLI
AHLI

Posts : 163
Points : 244
Join date : 28/11/2011

Back to top Go down

Re: Berkenaan tilikan nasib.

Post by thtl on Fri Jan 10, 2014 2:07 pm

Yeala dianggap bersyubahat sebab dalam surah al-Kaafiruun, Allah suruh kita jauhi dari cara hidup org kafir." bagi kamu agama kamu, bagi kami Deen kami"

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Berkenaan tilikan nasib.

Post by ZulQ on Fri Jan 10, 2014 7:08 pm

Baiklah, saya sudah delete rancangan tersebut. Niat asal saya tonton rancangan tersebut bukan untuk mengetahui tentang tilik nasib (bukan rancangan khusus untuk tilik nasib), tiba-tiba sahaja diutarakan untuk tujuan perbualan. Kadang-kadang susah nak elak benda begini pada era serba "connected" sekarang. Contoh jika hendak menontoh rancangan dokumentari tentang sesuatu kaum kadang-kadang ada bab melawat bomoh/ tukang tilik nasib kerana itu sudah sebati dengan budaya hidup mereka.

ZulQ
AHLI
AHLI

Posts : 163
Points : 244
Join date : 28/11/2011

Back to top Go down

Re: Berkenaan tilikan nasib.

Post by hafiz on Fri Jan 10, 2014 7:14 pm

maknanya klau kita tngk je mmng xleh ye ustaz? yelah klau mcm kita tengok citer, x kiralh cerita melayu mahupun crita luar negara, ada kisah psl dia tilik nasib dan sebagainya? cmne plak tu?

hafiz
AHLI
AHLI

Posts : 388
Points : 709
Join date : 15/06/2013

Back to top Go down

Re: Berkenaan tilikan nasib.

Post by ZulQ on Fri Jan 10, 2014 10:59 pm

Bab tilik nasib dalam cerita fiksyen saya sudah tanya Tuan THTL (tak jumpa thread, sama ada di sini ataupun terkubur di AFN V1), juga saya sempat bertanya tentang membaca tilikan yang sudah lepas tarikhnya.

Jika anda maksudkan tentang dokumentari tilikan/ tukang tilik moden maka pendapat saya itu sama seperti melawat tukang tilik. Tetapi jika gambar yang membongkar kaedah penipuan tilikan maka saya berpendapat gambar itu boleh ditonton (selama mana tidak mempunyai elemen haram yang lain).

Edit: Sudah jumpa

http://arkib.al-fikrah.net/index.php?name=Forums&file=viewtopic&p=721215

Semoga bermanafaat.

ZulQ
AHLI
AHLI

Posts : 163
Points : 244
Join date : 28/11/2011

Back to top Go down

Re: Berkenaan tilikan nasib.

Post by thtl on Fri Jan 10, 2014 11:06 pm

Kalau tak haram pun ia jatuh dalam kes LAGHAA (sesuatu yg tiada manfaat), kalau nak tengok cerita atau movie, kena pandai pilihlah...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Berkenaan tilikan nasib.

Post by hafiz on Wed Sep 24, 2014 12:17 pm

saya nk kepastian ustaz. maknanya kalau dlm cerita, animasi dan lain2, kalau ada hal2 penilikan, kalau tengok, termasuk lagha atau dosa kecil? bukan dosa besar? sbb kalau ahli keluarga saya ke, tngok cerita di tv, tak kiralah apa ceritanya sekalipun, saya akan cuba berdakwah kpd mereka, seperti ini slh, ini dosa besar dan segalanya. kalau nk hlng mereka 100% x tengok, mmng mustahil, hatta saya sendiri masih blum sempurna

hafiz
AHLI
AHLI

Posts : 388
Points : 709
Join date : 15/06/2013

Back to top Go down

Re: Berkenaan tilikan nasib.

Post by thtl on Wed Sep 24, 2014 11:44 pm

Tengok citer2 ngarut ni, baik kisah bomoh, kisah sihir, Harry Porter ke, hindustan ke, drama Korea ke, hukum yg lebih tepat ialah laghaa. Laghaa dan dosa kecil ni samalaa..dosa besar apa yg dah baku atau maklum dalam kitab...ini semua hukum yg baru, yakni tengok rancangan TV yg takdak manfaat atau movie. Laghaa lebih sahih

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Berkenaan tilikan nasib.

Post by rul85 on Fri Oct 03, 2014 11:56 am

Contoh ustaz, jika kita meminati seorg pelakon tu..sanggup mengumpul filem2 nya,kalo dia berlakon filem2 hantu ke sihir pun tidak ketinggalan utk menonton dan mengumpulnya..adakah dianggap bersubahat dan dosa nya bagaimana ustaz..adakah dosa kecil

rul85
AHLI
AHLI

Posts : 28
Points : 46
Join date : 04/08/2012

Back to top Go down

Re: Berkenaan tilikan nasib.

Post by abu_firdaus on Fri Oct 10, 2014 4:31 am

sama la tu... laagha

abu_firdaus
AHLI
AHLI

Posts : 688
Points : 712
Join date : 19/05/2012
Location : bdr baru bangi

Back to top Go down

Re: Berkenaan tilikan nasib.

Post by Sponsored content Today at 3:15 am


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum