Kedudukan makmum

View previous topic View next topic Go down

Kedudukan makmum

Post by Solah on Fri Jan 10, 2014 7:37 am

2 senario pernah terjadi pada saya semasa solat di surau office. Situasinya sama iaitu ketika saya seorang sahaja makmum dan saya berdiri di bahagian kanan imam dan kebelakang sikit kerana mengikut pendapat mazhab syafie.

1. Datang makmum ke-2 dan dia ni berdiri selari dengan saya di sebelah kanan. Saya pun ??????? sebab sepatutnya dia berdiri di belakang imam, jadi bolehlah saya bergerak ke belakang. Soalannya dalam kes ni afdhalnya nak buat camne?

2. Datang makmum ke-2 tapi dia ni berdiri di sebelah kiri imam tapi selari dengan saya. Kes camni pulak nak buat camne?

p/s: Kes imam tarik makmum semasa solat untuk buat sof betul ni tak pernah saya tengok di Malaysia, nanti jadi kecoh pulak...

Solah
AHLI
AHLI

Posts : 114
Points : 187
Join date : 07/01/2012
Age : 34
Location : Penang

Back to top Go down

Re: Kedudukan makmum

Post by thtl on Fri Jan 10, 2014 2:14 pm

1. afdhalnya, tepuk Imam supaya dia gerak ke depan
rational: Imam gerak seorang lebih baik dari makmum dua orang yg gerak. Ini amalan di saudi arabia

2. sama juga, anda push Imam supaya dia jalan dua langkah ke depan, anda dan mamat sorang lagi tu rapatkan barisan

3. Imam kena pastikan saf sebelum dia takbir...dia tak akan takbir selagi dia x puas hari barisan tak lurus...itu yg sunnahnya. Kalau Imam sedang solat, camna dia tahu barisan (kat belakang dia) dah tak lurus??


thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum