Solat Jumaat terlampau panjang

View previous topic View next topic Go down

Solat Jumaat terlampau panjang

Post by Solah on Fri Jan 10, 2014 10:07 am

Sekadar nak ajak sembang-sembang.

Baru tadi habis solat Jumaat. Azan masuk waktu pukul 1.28pm dan tamat solat Jumaat pada 2.32pm. Khutbah Jumaat sungguh lama kerana khatib bawak 2 isu untuk dikupas..... solat tak sampai 5 minit pun.

Saya kasihankan orang yang masuk kerja pukul 2.30pm. Saya rasa diorang waktu nak solat pun dah macam kurang khusyuk. Isteri saya jugak masuk kerja 2.30pm, syukurlah hari ni saya tumpang kereta orang ke masjid, kalau tak jenuhlah isteri saya tunggu saya balik, sampai tempat kerja mesti pukul 3pm. Almaklumlah keta 1 tu je yg saya ada.

Syeikh THTL, dekat Arab Saudi camna? Jumaat cuti ke?

Solah
AHLI
AHLI

Posts : 114
Points : 187
Join date : 07/01/2012
Age : 34
Location : Penang

Back to top Go down

Re: Solat Jumaat terlampau panjang

Post by thtl on Fri Jan 10, 2014 2:02 pm

Itu adalah bid'ah2 Jumaatan. malaysia masih banyak bid'ah kerana kejahilan umat dan kelesuan ulamak-ulamaknya meningkat diri dalam uloom hadith.
Maka mereka lebih banyak utamakan mazhab dari sunnah Nabi saw.

di saudi, weekend Jumaat-sabtu macam kelanta, trengganu, johor dan kedah.
sini khutbah 20 minit je, solat 5 minit, semua bawah 30 minit. sini depa ikut sunnah betul.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Solat Jumaat terlampau panjang

Post by hafiz on Fri Jan 10, 2014 7:13 pm

kalau khutbah lama2 pun ssh gak. sng jadi ngantuk dan bosan.. lagi susah orng yg mendengar ingin hayati

hafiz
AHLI
AHLI

Posts : 388
Points : 709
Join date : 15/06/2013

Back to top Go down

Re: Solat Jumaat terlampau panjang

Post by Solah on Sat Jan 11, 2014 5:26 am

Khutbah terlampau lama, orang yang ngantuk dan tido dah jadi segar bugar sebab asyik tengok jam kot...... hahaha just joking

Solah
AHLI
AHLI

Posts : 114
Points : 187
Join date : 07/01/2012
Age : 34
Location : Penang

Back to top Go down

Re: Solat Jumaat terlampau panjang

Post by Sponsored content Today at 4:53 am


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum