tersenget sikit dari kblat ketika solat

View previous topic View next topic Go down

tersenget sikit dari kblat ketika solat

Post by hafiz on Sat Jan 11, 2014 5:02 pm

kdng2 ketika solat, saya tersenget sikit dari kiblat, terutamanya ketika bangun dari sujud. saya kebanyakan masa tutup mata ketika solat. adakah ini membatalkan solat?

hafiz
AHLI
AHLI

Posts : 388
Points : 709
Join date : 15/06/2013

Back to top Go down

Re: tersenget sikit dari kblat ketika solat

Post by thtl on Sat Jan 11, 2014 9:52 pm

Tidak, sebab ianya khilaf dlm isu ketepatan, samada mesti tepat 100% ke arah ka'abah atau hanya menghadap ke arah ka'abah.
Pendapat pilihan ialah: arah Ka'abah sahaja bukannya 100% kerana kesulitannya, kecuali mesjid yang dilakukan oleh pakar dan menggunakan Kiblah-finder yg berkualiti. Maka kalau sentiasa solat di mesjid, maka anda tak perlu khuatir dgn kiblat.
dalil tidak perlu tepat ialah:

فَاتَّقُوا اللَّهَ مَا اسْتَطَعْتُمْ


“Bertakwalah pada Allah semampu kalian.” (QS. At Taghobun: 16)

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: tersenget sikit dari kblat ketika solat

Post by hafiz on Sun Jan 12, 2014 9:18 am

mcm saya sembahyang kat masjid. bila senget sikit tu, dh tersedar trus saya btulkn. kdng2 tu, saya pun x tau cmne nk ckp. dia mcm bla dh tau senget, saya x brapa pasti, sbb takut sejadah yg senget, so, bla dh betulkan badan tu, saya sengetkan sikit bdn dngn sengaja, sbb nk confirmkan yg saya btul senget ke x. mknenya, xde pe2 ke ustaz?

hafiz
AHLI
AHLI

Posts : 388
Points : 709
Join date : 15/06/2013

Back to top Go down

Re: tersenget sikit dari kblat ketika solat

Post by thtl on Sun Jan 12, 2014 9:47 am

tak pelaa sebab maksudnya bukan 100% dan anda dah try semaksima mungkin, kalau dah jenis senget, nak wat camna

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: tersenget sikit dari kblat ketika solat

Post by Sponsored content Today at 7:35 am


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum