seorang isteri berzina

View previous topic View next topic Go down

seorang isteri berzina

Post by dairadamien on Fri Jan 24, 2014 7:19 am

Salam..saya nak minta pandangan..jika seorang isteri yg telah berzina kini menyesal & kembali bertaubat..adakah taubat nye di terima & perlukah si isteri tadi membuat pengakuan & berterus terang pada suami nya..

dairadamien
AHLI
AHLI

Posts : 7
Points : 11
Join date : 18/09/2013

Back to top Go down

Re: seorang isteri berzina

Post by helper on Fri Jan 24, 2014 12:16 pm

hurm... kena tanya pak thtl ngan ust syamil nie.. saya tak pandai sgt bab nih.

kalau dah taubat, org tak tahu, senyap2 sudah laa.. taubat banyak2...

tp kalau terkantoi, berzina dan dapat anak dgn lelaki lain... no komen laa.. tgk laa suami tu lagu mana, nak accept ke tak nak..

helper
Helper
Helper

Posts : 240
Points : 353
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: seorang isteri berzina

Post by yat on Fri Jan 24, 2014 12:19 pm

terjadi di zaman umar al khattab, seorang orang tua yang menemui omar bertanyakan anak perempuannya yg hendak berkahwin tetapi pernah berzina, tetapi telah brtaubat, adakah perlu memberitahu bakal suami? umar menjawab tak perlu, aib perlu ditutup...

yat
Moderator
Moderator

Posts : 899
Points : 1144
Join date : 05/12/2011

Back to top Go down

Re: seorang isteri berzina

Post by dairadamien on Fri Jan 24, 2014 12:26 pm

Tetapi adakah taubat nye di terima selagi si suami xtahu & xmaafkn..sy pnh terbace yg jika kite infin memohon maaf pada manusia kite kena memohon maaf & beritahu ape salah kite..mcm mne 2??

dairadamien
AHLI
AHLI

Posts : 7
Points : 11
Join date : 18/09/2013

Back to top Go down

Re: seorang isteri berzina

Post by yat on Fri Jan 24, 2014 1:38 pm

berina sebelum kahwin or masa dah kahwin?

yat
Moderator
Moderator

Posts : 899
Points : 1144
Join date : 05/12/2011

Back to top Go down

Re: seorang isteri berzina

Post by dairadamien on Fri Jan 24, 2014 1:39 pm

Kalu xsilap saya masa dh kahwin

dairadamien
AHLI
AHLI

Posts : 7
Points : 11
Join date : 18/09/2013

Back to top Go down

Re: seorang isteri berzina

Post by yat on Sat Jan 25, 2014 2:25 pm

Up....

pendapat saya jika memberitahu itu akan meruntuhkan perkahwinan sepatutnya jgn diberitahu...tapi mihon panel tlng jawab

yat
Moderator
Moderator

Posts : 899
Points : 1144
Join date : 05/12/2011

Back to top Go down

Re: seorang isteri berzina

Post by thtl on Mon Jan 27, 2014 9:43 am

dalam hal ini ada dua pandangan:

1. kena beritahu kerana ia melibatkan hak suami dan isteri hendaklah bersedia menghadapi risiko perceraian. Ini pendapat ulama'2 saudi, antaranya syaikh soleh al-Munajid (Urid an atuubu, walaakin)

2. tak payah beritahu dan memadai dgn taubat nasuha dan meningkatkan kebaktian kpd suami. Ini kerana jika diberitahu ia akan melibatkan kerusakan kpd rumahtangga (DYQ, Fatawa Mu'asirat, jld 2)

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: seorang isteri berzina

Post by dairadamien on Mon Jan 27, 2014 10:11 am

Trime kaseh pada semua yang beri pandangan ye..harap topik nie blh di Jadikn iktibar..trime kaseh..

dairadamien
AHLI
AHLI

Posts : 7
Points : 11
Join date : 18/09/2013

Back to top Go down

Re: seorang isteri berzina

Post by alDayyan on Sat Feb 01, 2014 6:08 am

ini kes zina secara fizikal.. adakah hukum tersebut terguna pakai utk situasi mereka yg berzina secara virtual? teramat banyak kes sebegini sekarang ni hinggakan nenek2 tua pun...ish2.. nauzubillah!

_________________
Jazakallah  kerana menjawab persoalan saya.. Semoga Allah merahmati kita semua.  Smile
Jemput LIKE   Like  fanpage
KOLEKSI HADIS PALSU DAN KISAH ISRAELIYAT.

alDayyan
Helper
Helper

Posts : 562
Points : 771
Join date : 25/05/2012
Age : 47
Location : 127.0.0.1

http://www.bicarathtl.forumms.net

Back to top Go down

Re: seorang isteri berzina

Post by thtl on Sat Feb 01, 2014 10:57 am

Virtual zina ni termasuk dalam muqaddimah zina. Maka ianya dosa kecil berbanding dgn zina fizikal, dosa besar. isteri dan suami pun banyak bergurau senda dgn staff di pejabat, itupun bahaya juga...sebab ia akan membawa kpd zina yg fizikal. tidak boleh meremehkan dosa, walaupun ianya kecil, bak kata pepatah, api bila kecil jadi kawan, bila besar jadi lawan.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: seorang isteri berzina

Post by Sponsored content Today at 3:15 am


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum