TUGAS UNTUK SAMBUTAN PERAYAAN AGAMA LAIN

View previous topic View next topic Go down

TUGAS UNTUK SAMBUTAN PERAYAAN AGAMA LAIN

Post by sitisu on Wed Jan 29, 2014 8:44 am

1. bagaimana jika saya mendapat arahan majikan supaya melaksanakan sesuatu tugasan ( AJK ) dalam acara sambutan Deepavali peringkat tempat saya bekerja sahaja? contohnya AJK siar raya, AJK sambutan dsb. majikan adalah non muslim. tempat saya bekerja berbilang bangsa dan agama. adakah saya dikira membantu agama ini?

sitisu
AHLI
AHLI

Posts : 191
Points : 305
Join date : 04/12/2013

Back to top Go down

Re: TUGAS UNTUK SAMBUTAN PERAYAAN AGAMA LAIN

Post by thtl on Wed Jan 29, 2014 9:45 am

Ya. kena kuatkan semangat untuk memberitahu majikan anda bahawa anda tidak boleh menjadi AJK utk sambutan perayaan agama lain. Kita boleh hadir utk makan-makan, tapi tidak sampai ke tahap AJK sambutan.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: TUGAS UNTUK SAMBUTAN PERAYAAN AGAMA LAIN

Post by abu_aisyah on Thu Jan 30, 2014 5:57 pm

ya sitisu..jauhi perkara2 sedemikian.moga dipermudahkan segala urusan.  Barakallah 

_________________
www.facebook.com/syafiqabuhasan

abu_aisyah
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts : 762
Points : 978
Join date : 03/06/2012
Age : 30
Location : bandar baru bangi, bandar tun razak

http://www.facebook.com/eveekids

Back to top Go down

Re: TUGAS UNTUK SAMBUTAN PERAYAAN AGAMA LAIN

Post by sitisu on Fri Jan 31, 2014 6:44 pm

hmmm... tp camana nak eksplain? nnt mereka pertikaikan kenapa tahun baru cina boleh? tapi deepavali tak blh plak.. bezanya setahu saya dari sudut kepercayaan perayaan itu disambut. betul?
pastuu nak bagitahu camana..

sitisu
AHLI
AHLI

Posts : 191
Points : 305
Join date : 04/12/2013

Back to top Go down

Re: TUGAS UNTUK SAMBUTAN PERAYAAN AGAMA LAIN

Post by thtl on Fri Jan 31, 2014 7:15 pm

maksudnya opis u nak celebrate tiga perayaan laa...Idilfitri, CNY dan Deepavali? Kalau opis tu ada tiga bangsa, India, melayu dan china, cadangkan setiap bangsa tu ujudkan committee dari bangsa mereka sahaja.
cth: sambutan CNY, staff china sahaja yg tubuhkan committee CNY celebration, kalau sambutan Devali, committee kaum India shj, dan sambutan Idilfitri, commiitee semuanya melayu. itu baru betul.
susahlah kalau, Devali celebration, ajk dia campur smua bangsa, CNY, ajk dia pun campur juga..dan AJK idilfitri, pun campur.itu sudah jadi semua agama adalah sama..aliran Liberalisma Agama atau Pluralisma Agama.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: TUGAS UNTUK SAMBUTAN PERAYAAN AGAMA LAIN

Post by thtl on Fri Jan 31, 2014 7:22 pm

CNY adalah sambutan tahun baru. Ini perayaan bukan keagamaan, cuma tradisi macam satu dunia sambut Tahun Baru Masehi, umat islam sambut maal Hijrah, org India sambut tahun baru India, Sikh pun sambut Vasakhi, org Iran sambut tahun Nairuz...
Idifitri plok sambutan keagamaan
Deepavali juga adalah prayaan keagamaan di mana umat Hindu akan memuja tuhan Lakshmi dan Ganesh

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: TUGAS UNTUK SAMBUTAN PERAYAAN AGAMA LAIN

Post by sitisu on Fri Jan 31, 2014 8:03 pm

thtl wrote:maksudnya opis u nak celebrate tiga perayaan laa...Idilfitri, CNY dan Deepavali? Kalau opis tu ada tiga bangsa, India, melayu dan china, cadangkan setiap bangsa tu ujudkan committee dari bangsa mereka sahaja.
cth: sambutan CNY, staff china sahaja yg tubuhkan committee CNY celebration, kalau sambutan Devali, committee kaum India shj, dan sambutan Idilfitri, commiitee semuanya melayu. itu baru betul.
susahlah kalau, Devali celebration, ajk dia campur smua bangsa, CNY, ajk dia pun campur juga..dan AJK idilfitri, pun campur.itu sudah jadi semua agama adalah sama..aliran Liberalisma Agama atau Pluralisma Agama.
r

benarrr..setiap sambutan perayaan committee mmg campur.....
satu lagii.. untik sambutan majlis berbuka puasa, semua bangsa pun ada diletakkan dalam committee..itu boleh ke?
biasanya utk buka puasa ni, yang non muslim diletakkan dalam ajk logistc, makan , disiplin, sambut tetamu atau buku program. lagipun mereka akan pulang selepas makan berbuka puasa. manakala yang muslim akan terus sambung aktiviti solat terawih dan morehh.
semasa sebelum waktu berbuka ada pembahagian duit kepada anak-anak yatim yang selalunya dilakukan oleh orang besar dalam company. kdg-kdg muslim kadag2 non muslim.. camnoo? bulehh?

sitisu
AHLI
AHLI

Posts : 191
Points : 305
Join date : 04/12/2013

Back to top Go down

Re: TUGAS UNTUK SAMBUTAN PERAYAAN AGAMA LAIN

Post by sitisu on Fri Jan 31, 2014 8:07 pm

maksud saya bukan mereka campur sanmbutan semua perayaan dalam satu sambutan. tapi setiap kali waktu peryaan akan disambut dan akan ada committe yang berlainan. yang paling dekat ni. adalah CNY lee. pastu nnt idilfitri, beberapa bulan akan datang, ajk lain plk dan devali pun lain plk..

sitisu
AHLI
AHLI

Posts : 191
Points : 305
Join date : 04/12/2013

Back to top Go down

Re: TUGAS UNTUK SAMBUTAN PERAYAAN AGAMA LAIN

Post by thtl on Fri Jan 31, 2014 9:09 pm

Majlis buka puasa bersama non-muslim mmg boleh, tak ada larangan. yang tak boleh kita anjurkan majlis keagamaan agama lain. Cuma majlis buka puasa tu kena ada penasihat agama, kasi tunjuk ajar buka puasa yg sunnah, bukan lavish dgn kambing golek, berpuluh-puluh menu, hingga org Islam kekenyangan dan meninggalkan tarawih.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: TUGAS UNTUK SAMBUTAN PERAYAAN AGAMA LAIN

Post by thtl on Fri Jan 31, 2014 9:13 pm

Mengenai syarikat anda yg mengadakan sambutan utk semua perayaan yg besar spt Idilfitri, CNY dan Dewali..kalau ia hanya jamuan makan..saya rasa tak ada masalah. Ini kerana Malaysia sudah berada di atas landasan yg sedemikian berasaskan kontrak sosial antara tiga kaum utama di negara ini, Melayu-China-India.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: TUGAS UNTUK SAMBUTAN PERAYAAN AGAMA LAIN

Post by alDayyan on Sat Feb 01, 2014 6:04 am

tadi kat TV3 ada pengacara tu pakai baju cheong sam sambil temuramah personaliti2 cina. sambil tepuk tangan beramai2 nyanyi lagu cina raya tu. apa hukumnya ye? salah penerbit MHI atau salah personaliti tv3 tu?

_________________
Jazakallah  kerana menjawab persoalan saya.. Semoga Allah merahmati kita semua.  Smile
Jemput LIKE   Like  fanpage
KOLEKSI HADIS PALSU DAN KISAH ISRAELIYAT.

alDayyan
Helper
Helper

Posts : 562
Points : 771
Join date : 25/05/2012
Age : 47
Location : 127.0.0.1

http://www.bicarathtl.forumms.net

Back to top Go down

Re: TUGAS UNTUK SAMBUTAN PERAYAAN AGAMA LAIN

Post by thtl on Sat Feb 01, 2014 10:52 am

yg sebenarnya baju melayu kita pakai pun asal dari China, masa zaman hang tuah dan hang li po dulu...pakaian yg dilarang ialah pakaian keagamaan.
misalnya kebanyakan kita pakai sekarang pergi kerja, dgn tali leher dan kemeja serta slack ialah pakaian kaum Barat atau western.
jadi tak ada masalah

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: TUGAS UNTUK SAMBUTAN PERAYAAN AGAMA LAIN

Post by sitisu on Sat Feb 01, 2014 3:16 pm

ooh macam tu. tp ni bukan mkn2 sgt. biasanya majlis akan ada persembahan dan ucapan daripada org2 tertentu la. fikira menolong agama mereka jugakkah?

sitisu
AHLI
AHLI

Posts : 191
Points : 305
Join date : 04/12/2013

Back to top Go down

Re: TUGAS UNTUK SAMBUTAN PERAYAAN AGAMA LAIN

Post by thtl on Sat Feb 01, 2014 3:21 pm

saya tak boleh kasi jawapan yg konkrit sebab kurang maklumat, saya kena tengok sendiri perjalanan majlis tsb, atau kena tahu objektif majlis tsb, apa sasaran dia dan apa pengisian dia in detail.
sebab org kafir ni banyak muslihat dia ut menyesatkan kita dari agama Allah.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: TUGAS UNTUK SAMBUTAN PERAYAAN AGAMA LAIN

Post by sitisu on Sun Feb 02, 2014 8:10 am

selalunya majlis hanya untuk meraikan sambutan tu sahaja.bermula dengan ucapan majlis, beberapa org besar akan berucap semepna perayaan kemudian ada diselangi dengan persembahan berbentuk nyanyian atau tarian kandangkala ada lakonan pendek. kadangkala ada pertandingan pakaian perayaan tercantik/terbaik. dan ucapan penutup. biasanya berlangsung dalam tempoh 1 jam atau 1 jam lebih.. tak akan melebihi 2 jam. selepas majlis biasanya kami akan bekerja macam biasa semula pada hari yang sama.

sitisu
AHLI
AHLI

Posts : 191
Points : 305
Join date : 04/12/2013

Back to top Go down

Re: TUGAS UNTUK SAMBUTAN PERAYAAN AGAMA LAIN

Post by Sponsored content Today at 3:42 pm


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum