Menuntut hak dan pahala di akhirat

View previous topic View next topic Go down

Menuntut hak dan pahala di akhirat

Post by alDayyan on Sat Feb 01, 2014 6:02 am

Salam  semua..

saya ada kemusykilan mengenai topik sembang2 pasal tuntutan hak dan pahala dgn kawan saya ni.

saya bersembang mengenai cara hidup beliau yg boleh dikatakan penuh dgn kemaksiatan (dia ni penyokong budaya punk/skinhead).

dia ada cakap dan tegaskan yg walaupun dosa dia banyak tp semua dosa dia tu akan dia tuntut dekat para pemimpin, para penfitnah dan para pengkutuk2 dia ni kat akhirat nanti.

dia ada sentuh mengenai soal perbelanjaan pemimpin2 terntentu yg ada menggunakan "duit rakyat" secara boros. Dia cakap, dia xkan halalkan duit tu dan akan menuntutnya di akhirat kelak.

dia juga aakan tuntut kat individu2 yg pernah berhutang dgn dia dan x bayar. ada yg dah meninggal tanpa sempat dia bayar hutangnya kepada dia dan dia tegaskan mmg dia x halalkan si pemiutang tu.

dia cakap dia akan taubat dan sekiranya kalau x sempat bertaubat, maka kaedah sebeginilah yg akan dia gunakan untuk masuk ke syurga katanya.

apa pandangan semua? saya rasa bukan dia seorang je yg berideologi mcm ni.
apa hadis, nas dan hujah yg boleh digunakan utk mematahkan dan menjentik kepala otaknya agar kembali waras? AARRGGHH 

_________________
Jazakallah  kerana menjawab persoalan saya.. Semoga Allah merahmati kita semua.  Smile
Jemput LIKE   Like  fanpage
KOLEKSI HADIS PALSU DAN KISAH ISRAELIYAT.

alDayyan
Helper
Helper

Posts : 562
Points : 771
Join date : 25/05/2012
Age : 47
Location : 127.0.0.1

http://www.bicarathtl.forumms.net

Back to top Go down

Re: Menuntut hak dan pahala di akhirat

Post by thtl on Sat Feb 01, 2014 10:08 am

Hujah #1: Allah Raja pada Hari Pembalasan
مَـالِكِ يَوْمِ الدِّينِ (al-Fatihah:04)
Maksudnya, kita tak boleh nak dictate atau nak arahkan Allah macam mana Dia nak adili kita.
Hujah #2: Hisab bermula dgn amaln kita dulu. dan yg mula2 dihisab ialah solat.
Abu Hurairah pun berkata; "Aku mendengar Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Pada hari kiamat pertama kali yang akan Allah hisab atas amalan seorang hamba adalah shalatnya, jika shalatnya baik maka ia akan beruntung dan selamat, jika shalatnya rusak maka ia akan rugi dan tidak beruntung. ( أخرجه الترمذي (2/269 ،
رقم 413) ، وقال : حسن غريب ، والنسائي (1/232 ، رقم 465) ، وابن ماجه (1/458 ، رقم 1425)، وصححه الألباني في "صحيح سنن ابن ماجة" ( 1425 - 1426 ). ) HR Termidzi dll, disahihkan oleh al-Albani


thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Menuntut hak dan pahala di akhirat

Post by thtl on Sat Feb 01, 2014 10:14 am

Hujah no3: apa kata jika akidahnya rosak dan dia melakukan syirik.

Allah Ta’ala berfirman yang artinya, “Sesungguhnya Allah tidak akan mengampuni dosa syirik dan Dia akan mengampuni dosa selain syirik bagi siapa yang Dia kehendaki.” (Q.S An-Nisa’: 48).
Dan dalam firman-Nya yang artinya, “Barangsiapa yang menyekutukan Allah, pasti Allah haramkan atasnya untuk masuk surga. Dan tempatnya adalah di neraka. Dan tidak ada bagi orang yang dhalim ini seorang penolongpun.” (Q.S Al-Ma’idah: 72).
Jika dia tidak prnah belajar tawhid, kemungkinan dia akan mati dalam syirik, maka tiada lagi apa2 tebusan dan tuntutan dari BN...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Menuntut hak dan pahala di akhirat

Post by thtl on Sat Feb 01, 2014 10:48 am

Hujah yg ke4: Inilah gambaran di Mahsyar kpd mat punk dan skinhead..
Ayat2 dalil utk menolak kejahilan mereka:
Terjemahnya:
ayat pertama
AQS 14:21 [Dan mereka semuanya (di padang Mahsyar) akan berkumpul menghadap ke hadirat Allah, lalu berkatalah orang-orang yang lemah kepada orang-orang yang sombong: "Sesungguhnya kami dahulu adalah pengikut- pengikutmu, maka dapatkah kamu menghindarkan daripada kami azab Allah (walaupun) sedikit saja? Mereka menjawab: "Seandainya Allah memberi petunjuk kepada kami, niscaya kami dapat memberi petunjuk kepadamu. Sama saja bagi kita, apakah kita mengeluh ataukah bersabar. Sekali-kali kita tidak mempunyai tempat untuk melarikan diri".]

Pemimpin pun akan jawab kpd pengikut, aku tak dapat buat apa-apa
ayat kedua:
"pada masa muka mereka dibalik-balikkan Dalam neraka, mereka berkata (dengan sesalnya): "Alangkah baiknya kalau Kami dahulu (semasa di dunia) taat kepada Allah serta taat kepada Rasul Allah.

Dan mereka berkata lagi: "Wahai Tuhan kami, Sesungguhnya Kami telah mematuhi kehendak ketua-ketua dan orang-orang besar kami, lalu mereka menyesatkan Kami dari jalan Yang benar.

"Wahai Tuhan kami, berilah mereka azab sengsara dua kali ganda, dan laknatkanlah mereka Dengan laknat Yang sebesar-besarnya!" AQS Ahzab:66-68

ayat ketiga: Manusia dikumpulkan dgn pemimpin yg dia pilih semasa di dunia, jadi macam mana dia nak tuntut pahala dari pemimpin?

AQS al-Israa': 71(Ingatlah) suatu hari (yang di hari itu) Kami panggil tiap umat dengan pemimpinnya; dan barangsiapa yang diberikan kitab amalannya di tangan kanannya maka mereka ini akan membaca kitabnya itu, dan mereka tidak dianiaya sedikitpun.

ayat 4: masing akan berlepas diri di Mahsyar

Dan (alangkah hebatnya) kalau kamu lihat ketika orang-orang yang za- lim itu dihadapkan kepada Tuhannya, sebahagian dari mereka menghadap kan perkataan kepada sebagian yang lain; orang-orang yang dianggap lemah berkata kepada orang-orang yang menyombongkan diri: "Kalau tidaklah karena kamu tentulah kami menjadi orang-orang yang beriman".

Orang-orang yang menyombongkan diri berkata kepada orang-orang yang dianggap lemah: "Kamikah yang telah menghalangi kamu dari petunjuk sesudah petunjuk itu datang kepadamu? (Tidak), sebenarnya kamu sen- dirilah orang-orang yang berdosa".

Dan orang-orang yang dianggap lemah berkata kepada orang-orang yang menyombongkan diri: "(Tidak) sebenarnya tipu daya(mu) di waktu ma- lam dan siang (yang menghalangi kami), ketika kamu menyeru kami su- paya kami kafir kepada Allah dan menjadikan sekutu-sekutu bagi-Nya". Kedua belah pihak menyatakan penyesalan tatkala mereka melihat azab. Dan kami pasang belenggu di leher orang-orang yang kafir. Mereka ti- dak dibalas melainkan dengan apa yang telah mereka kerjakan.AQS Saba': 31-33
Dan banyak lagi ayat yg semisalnya. segala tuntutan di akhirat tidak berguna lagi.



ikutlah pemimpin yg benar semasa di dunia:
"dan Kami jadikan mereka ketua-ketua ikutan, Yang memimpin (manusia ke jalan Yang benar) Dengan perintah kami, dan Kami wahyukan kepada mereka mengerjakan kebaikan, dan mendirikan sembahyang, serta memberi zakat; dan mereka pula sentiasa beribadat kepada kami." Al Anbiya:73

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Menuntut hak dan pahala di akhirat

Post by Sponsored content Today at 6:47 am


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum