hukum muka berminyak dan air liur basi

View previous topic View next topic Go down

hukum muka berminyak dan air liur basi

Post by sitisu on Sun Feb 02, 2014 8:05 am

1. semasa ambil wuduk muka kita terasa berminyak (kulit muka biasanya ada minyak sikit kan) . sahkah wuduk saya jika saya teruskan shaja wuduk tersebut, atau kena cuci dengan sabun dulu muka baru berwuduk? kdg2 bila minyak terasa bnayak terutamanay bila banyak berpeluh dan buat kerja kat panas mmg saya cuci dulu dgn sabun. adakah minyak muka tu akan menghalang air wuduk?


2. ada yang beritahu saya air luir basi tu najis , betukl ke tuan?


3. macamana pulak kalau air liur kita yang biasa terkena pada pakaian solat, beberapa hari selepas tu telekung solat tu ada bau kesan daripada air liur tadi. tu boleh bawa solat ke?

sitisu
AHLI
AHLI

Posts : 191
Points : 305
Join date : 04/12/2013

Back to top Go down

Re: hukum muka berminyak dan air liur basi

Post by thtl on Sun Feb 02, 2014 8:48 am

1. memadai dgn air, sebab tu basuhan wudhu' ni 1-3X basuhan. Jika muka Ok, basuh sekali, jika berminyak, basuk 3X;
tapi kalau nak mandi dulu atau basuh muka dgn facial wash pun OK juga, tak ada larangan.
2. Ya, jika ia berbau dan menjijikkan
3. kalau ada bau, maka ia jatuh hukum najislaa...sebab najis ni dikenali dgn bau.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: hukum muka berminyak dan air liur basi

Post by sitisu on Wed Feb 05, 2014 5:29 am

thtl wrote:
2. Ya, jika ia berbau dan menjijikkan
3. kalau ada bau, maka ia jatuh hukum najislaa...sebab najis ni dikenali dgn bau.

ohh..camtuu. jadi, ikut pemahaman saya berdasarkan soal jawab yang lepas2, pakaian yang terkena air liur biasa yang kemudiannya berbau pulak selepas beberapa hari boleh terus dimasukkan ke dlam mesin basuh tanpa perlu bilas dahulu. betul ke ? sebab, tak nampak najisnya cuma ada bau. ataupun kena bilas juga sebab air luir tu dah kering pada pakaian?

sitisu
AHLI
AHLI

Posts : 191
Points : 305
Join date : 04/12/2013

Back to top Go down

Re: hukum muka berminyak dan air liur basi

Post by thtl on Wed Feb 05, 2014 12:15 pm

Ia najis ringan. Maka masukkan terus ke dlm washing machine

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: hukum muka berminyak dan air liur basi

Post by sitisu on Fri Feb 14, 2014 10:51 am

thtl wrote:1.
2. Ya, jika ia berbau dan menjijikkan
3. kalau ada bau, maka ia jatuh hukum najislaa...sebab najis ni dikenali dgn bau.

macamnana pula kalau org tu mmg air luir dia berbau busuk.? kira air luir basi ke? ada org yang saya kenal mmg macam tu. cth klu dia gigit hujung pen ( mcm masa tgh berfikir) bila dia bau pen tu tmpt gigit tu berbau busuk air luir dia macam ar liur basi.. sian diaa.

sitisu
AHLI
AHLI

Posts : 191
Points : 305
Join date : 04/12/2013

Back to top Go down

Re: hukum muka berminyak dan air liur basi

Post by thtl on Fri Feb 14, 2014 4:01 pm

air liur basi bila tidur tanpa berus gigi atau terlena selepas makan dan sisa makanan meleleh keluar. ini kadang2 je
air liur berbau tu sebab ada gigi yang berlubang dan jarang bersugi atau berus gigi. Ini umum al-balwa sebab air liur sesuatu yg sulit dihindari.

itu bedza dia...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: hukum muka berminyak dan air liur basi

Post by sitisu on Sun Feb 16, 2014 4:04 pm

oo..tu bezanyaa.:-)
1.mcmmn plk ank saya yg klu tidur kjp pun tak smpi stgh jam selalunya dah meleleh air liur basinya. kdg2 kluar ngn milo yg dia hisap guna botol susu sblm tidoo. umurnya 4 thn. tu kira air liu basi laa kannn??

blh tak sy bsuh terus kedlm mesin bjunya yg dah kena air liur basi tu?
satu lgi bju,cdar etc yg kna drh nyamuk, nk hilngkan dlu darah tu atau msuk jr mesinn. sbb darah tu kita nmpk???

sitisu
AHLI
AHLI

Posts : 191
Points : 305
Join date : 04/12/2013

Back to top Go down

Re: hukum muka berminyak dan air liur basi

Post by thtl on Sun Feb 16, 2014 5:37 pm

1. air liur basi kanak2 tu termasuk najis ringan. masuk terus dalam mesen.
2. cadar juga kena darah nyamuk, tahi cicak, masuk terus dlam mesen sebab ia najis yg amat sedikit dan akan hapus dgn campuran air + detergen Dynamo/ekonomi Handalan+Softener rinse +spin dan jemuran matahari +angin+udara+ haba

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: hukum muka berminyak dan air liur basi

Post by sitisu on Mon Feb 17, 2014 9:31 am

oooooo.. baik. faham. Terima Kasih Tuan. Smile 

sitisu
AHLI
AHLI

Posts : 191
Points : 305
Join date : 04/12/2013

Back to top Go down

Re: hukum muka berminyak dan air liur basi

Post by sitisu on Wed Feb 26, 2014 5:11 am

thtl wrote:1. air liur basi kanak2 tu termasuk najis ringan. masuk terus dalam mesen.
2.

camana dengan air liur basi orang dewasa? jika kadarnya sedikit sahaja boleh terus washing mesin ke?

1. saya tertidur dengan kepala berbalut tuala( baru cuci rambut). tuala tu jadi lembab la sket.
tidur tu kpala terlentok kat tuala lembab tu.. keluar sikit air liur basi.. Embarassed 

2. jangkit tak kat pakaian lain yang tersentuh tuala tu? saya tak ingat kena tuala sebelah mana, bila bangun, (tuala lembab lagi) saya sangkut tuala kat penyidai an kena pada pakaian solat. (pas sangkut pastu baru teringat ttng air liur basi tu)..

sitisu
AHLI
AHLI

Posts : 191
Points : 305
Join date : 04/12/2013

Back to top Go down

Re: hukum muka berminyak dan air liur basi

Post by thtl on Wed Feb 26, 2014 8:30 am

tak usah kita risaukan hal2 yg begini, kalau ianya najis berat, sudah tentu Nabi saw akan kasi tahu kpd umatnya.

kalau kita fikirkan najis2 umum al-balwa ni sepanjang masa maka kita tidak dapat mendalami ilmu agama yg lain.

ia najis2 ringan yg dimaafkan, tak jangkit, dan masuk je terus ke dalam 'washing machine' anda, sabun Dynamo dan softener akan menyelesaikan segala kerisauan anda mengenai pakaian yg kena air liur, kena peluh, kesan makanan, dsbnya...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: hukum muka berminyak dan air liur basi

Post by sitisu on Wed Feb 26, 2014 11:49 am

oohh.. najis ringan . okkk Smile .
Terima Kasih tuan.

sitisu
AHLI
AHLI

Posts : 191
Points : 305
Join date : 04/12/2013

Back to top Go down

Re: hukum muka berminyak dan air liur basi

Post by Sponsored content Today at 4:49 am


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum