Perihal 'tak sengaja' dan 'terlupa'

View previous topic View next topic Go down

Perihal 'tak sengaja' dan 'terlupa'

Post by Solah on Wed Feb 05, 2014 3:43 pm

Perkara yang 'tak disengajakan' dan 'terlupa' ni selalu menyebabkan orang lain berkecil hati, merajuk atau marah.

Contohnya (kes rekaan sendiri), kita terlupa nak bagitau kat kawan kita yang esok ada mesyuarat. Jadi si kawan ni bengang tahap gaban dan secara emosi meluap2 tak nak maafkan kita. Padahal perkara ni tak sengaja sebab terlupa, kita mintak maaf tapi usaha kemaafan ni ditolak.

Kalau kes lagi parah, sampai nak tuntut keadilan kat akhirat. Jadi apa nak dibuat dan apa motivasi kita dalam menghadapi perkara macam ni?

Tq.

Solah
AHLI
AHLI

Posts : 114
Points : 187
Join date : 07/01/2012
Age : 34
Location : Penang

Back to top Go down

Re: Perihal 'tak sengaja' dan 'terlupa'

Post by thtl on Wed Feb 05, 2014 6:07 pm

1. dia bukanlah sahabat yg baik kerana sahabat sejati dia mudah memaafkan kita dan kita pun mudah maafkan dia.
2. pastikan lupa dan tak sengaja tu bukan jadi kebiasaan anda. Kalau ia mmg jadi kebiasaan anda, maka patutlah dia marah

3. pastikan anda guna Organizer dalam smartfone utk semua appointment dan meeting.


thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Perihal 'tak sengaja' dan 'terlupa'

Post by Solah on Wed Feb 05, 2014 6:26 pm

Syukran Syeikh THTL atas respon.

Saya sebenarnya nak tanya tentang perkara ni secara 'umum'.

Kalaulah dalam kes lain, 2-2 pihak sama-sama salah dan masalah ni terjadi sebab tak sengaja pun, tapi 1 pihak ni berkeras tak nak maafkan, jadi nak buat camne? Sebab nak elakkan bende ni terherat sampai ade nak tuntut kat akhirat. Yelah, kita bimbang bende ni tersangkut kat mahkamah Allah, padahal waktu kat dunia dah usaha pun untuk berbaik semula tapi tak diterima.

Tq.

Solah
AHLI
AHLI

Posts : 114
Points : 187
Join date : 07/01/2012
Age : 34
Location : Penang

Back to top Go down

Re: Perihal 'tak sengaja' dan 'terlupa'

Post by thtl on Wed Feb 05, 2014 9:02 pm

Tak ada masalah. Kalau persahabatan itu demikian syaratnya, maka anda pun kena kasi syarat yg sama, jika dia melakukan kesalahan, anda tak akan maafkan dan nak tuntut kat akhirat juga.

Maka ia jadi seri.
Ini macam filem P Ramlee, sapa marah dia kena JUAL.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Perihal 'tak sengaja' dan 'terlupa'

Post by ZulQ on Thu Feb 06, 2014 6:23 am

Sementara masih hidup ni doakanlah kepada Allah supaya hatinya menjadi lembut dan senang untuk memaafkan. Kita pun maafkanlah dia jika dia melampaui batas dan jangan terlalu risau sehingga kerja lain tak jalan.

http://www3.pmo.gov.my/WebNotesApp/RqrMainm.nsf/268685aaa7f9d1af48256d6a0009eb6c/2ab375089aa1e387482566cd00324470?OpenDocument

Dan segeralah kamu kepada (mengerjakan amal-amal yang baik untuk mendapat) keampunan dari Tuhan kamu, dan (mendapat) Syurga yang bidangnya seluas segala langit dan bumi, yang disediakan bagi orang yang bertaqwa.

http://www3.pmo.gov.my/WebNotesApp/RqrMainm.nsf/268685aaa7f9d1af48256d6a0009eb6c/1154dc486a2756c4482566cd00323206?OpenDocument

Iaitu orang-orang yang mendermakan hartanya pada masa senang dan susah, dan orang-orang yang menahan kemarahannya, dan orang-orang yang memaafkan kesalahan orang. Dan (ingatlah), Allah mengasihi orang-orang yang berbuat perkara-perkara yang baik.

Ali-Imraan 133 -134

http://www3.pmo.gov.my/webNotesApp/RqrMainM.nsf/9ca3c988a579811f48256722002425dc/7fa1acbeee6e4aa6482566cd00327339?OpenDocument

Dan janganlah orang-orang yang berharta serta lapang hidupnya dari kalangan kamu, bersumpah tidak mahu lagi memberi bantuan kepada kaum kerabat dan orang-orang miskin serta orang-orang yang berhijrah pada jalan Allah dan (sebaliknya) hendaklah mereka memaafkan serta melupakan kesalahan orang-orang itu tidakkah kamu suka supaya Allah mengampunkan dosa kamu? Dan (ingatlah) Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.

An-Nur 22


ZulQ
AHLI
AHLI

Posts : 163
Points : 244
Join date : 28/11/2011

Back to top Go down

Re: Perihal 'tak sengaja' dan 'terlupa'

Post by Sponsored content Today at 6:38 pm


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum