membasuh anggota lain ketika wudhu

Page 1 of 2 1, 2  Next

View previous topic View next topic Go down

membasuh anggota lain ketika wudhu

Post by hafiz on Mon Feb 17, 2014 2:43 am

Ustaz, time tngh wudhu, katakan kita bsh anggota lain sebab kotor. Contohnya lps sapu sebahagian kepala, kita bsuh tngn atau bahu sikit sbb kotor. sah x wudhu? adakah x menyelesaikan rukun tertib?

hafiz
AHLI
AHLI

Posts : 388
Points : 709
Join date : 15/06/2013

Back to top Go down

Re: membasuh anggota lain ketika wudhu

Post by thtl on Mon Feb 17, 2014 3:45 pm

Tertib itu sunnah bukan wajib
Imam Nawawi, al-Majmu', 1:433

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: membasuh anggota lain ketika wudhu

Post by abubakar on Mon Feb 17, 2014 5:05 pm

thtl wrote:Tertib itu sunnah bukan wajib
Imam Nawawi, al-Majmu', 1:433

Ustaz THTL saya ada bbrp kemusykilan berkenaan wudhu'. Yg pertamanya adalah tentang memasukkan air ke dlm hidung. Mana yg lebih kuat pada pandangan ustaz, ianya dilakukan setelah selesai 3 kali berkumur, atau dilakukan sekaligus sewaktu berkumur.

Yg keduanya adalah soal menyapu kepala dan membasuh telinga. Adakah membasuh telinga sebahagian drpd sunnah? Juga adakah menyapu kepala bermula drpd dahi ataupun drpd belakang kepala (atas siki drpd leher)?

_________________
Ya Allah ajarkanlah aku perkara yg aku masih jahil dan ingatkanlah aku mengenai apa yg aku lupa.

abubakar
AHLI
AHLI

Posts : 262
Points : 314
Join date : 06/07/2012

Back to top Go down

Re: membasuh anggota lain ketika wudhu

Post by thtl on Mon Feb 17, 2014 10:06 pm

Cara wudhu' Nabi saw:

1. Berniat wudhu (dalam hati) untuk menghilangkan hadats.
2. Mengucapkan basmalah (bacaan bismillah).
3. Membasuh dua telapak tangan sebanyak 3X.

4. Mengambil air dengan tangan kanan kemudian memasukkannya ke dalam mulut dan hidung untuk berkumur-kumur dan istinsyaq (memasukkan air dalam hidung). Kemudian beristintsar (mengeluarkan air dari hidung) dengan tangan kiri sebanyak 3X. (Serentak)

5. Membasuh seluruh wajah dan menyela-nyelai jenggot sebanyak 3X.
6. Membasuh tangan kanan hingga siku bersamaan dengan menyela-nyelai jemari sebanyak 3X. kemudian dilanjutkan dengan yang kiri.

7. Menyapu seluruh kepala dengan cara mengusap dari depan (dahi) ditarik ke belakang, lalu ditarik lagi ke depan, dilakukan sebanyak 1X,
8. dilanjutkan menyapu bagian luar dan dalam telinga sebanyak 1X.

Penyudah:
8. Membasuh kaki kanan hingga mata kaki bersamaan dengan menyela-nyelai jemari sebanyak 3X kemudian dilanjutkan dengan kaki kiri.
(sumber: sahih Fiqh Sunnah, Abu Malik Kamal Syed Salim, 1:111)

Harap jawab soalan AB

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: membasuh anggota lain ketika wudhu

Post by hafiz on Tue Feb 18, 2014 9:35 am

Tertib bukan rukun ke ustaz? Lagi satu, nk confirmation. ustaz prnh ckp bwh dagu termasuk dlm wajah bermakna x perlu wanita tutup bwh dagu. yg mengikut pandangan ini bermakna klau ambil wudhu wajiblah dia membersihkan sekali bhagian bwh dagu ketika membasuh muka, termasuk lelaki, ye x?

Lagi satu, dlm membasuh tangan, telinga dan kaki, sunat dahulu kanan kan ustaz? mcm mana klau bsuh dua2 skali gus?

hafiz
AHLI
AHLI

Posts : 388
Points : 709
Join date : 15/06/2013

Back to top Go down

Re: membasuh anggota lain ketika wudhu

Post by thtl on Tue Feb 18, 2014 12:07 pm

1. Tertib hukumnya wajib dalam mazhab syafi'iy dan hanbali. Sunat dalam mazhab Hanafi dan Malikiah, pendapat Imam Nawawi, juga sunat.
terpulanglah kpd anda. kalau anda pegang wajib, maka kena tertib, kalau tak ada tertib, maka batal.

2. Ya, kena bawa dagu utk berhati-hati, termasuk lelaki, sebab tu Nabi suruh gosok janggut dgn rapi, janggut juga ada bawa dagu.

3. kaki mmg kena kanan dulu, manakala tangan (tapi make sure tangan kiri gosok tangan kanan dulu) dan telinga boleh serantak.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: membasuh anggota lain ketika wudhu

Post by Ad-Dien on Tue Feb 18, 2014 3:05 pm

thtl wrote:Tertib itu sunnah bukan wajib
Imam Nawawi, al-Majmu', 1:433

Tertib wajib bagi Imam As-Syafie dan bab ini antara yang Syafieyyah bercanggah dengan Imam Syafie.
Lihat Al-Umm kitab taharah bab taqdim al-Wudhu' wa mutaba'atahu.

Hujah dan istidlal imam As-Syafie sangat hebat bab ini. Dan saya cenderung pendapat Imam As-Syafie.

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: membasuh anggota lain ketika wudhu

Post by thtl on Tue Feb 18, 2014 11:23 pm

Dien mmg dah sampai tahap mampu menilai bgmn para Imam beristimbath...he3

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: membasuh anggota lain ketika wudhu

Post by Ad-Dien on Wed Feb 19, 2014 9:18 am

thtl wrote:Dien mmg dah sampai tahap mampu menilai bgmn para Imam beristimbath...he3

Masih belajar merangkak lagi. Mohon tunjuk ajar dari guruk-guruku semuanya. InsyaAllah

 Smile 

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: membasuh anggota lain ketika wudhu

Post by thtl on Wed Feb 19, 2014 9:22 am

ceritalah camna Dien pilih pendapat Imam asy-Syafi'iey

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: membasuh anggota lain ketika wudhu

Post by Ad-Dien on Wed Feb 19, 2014 9:27 am

thtl wrote:ceritalah camna Dien pilih pendapat Imam asy-Syafi'iey

Dalam hal ini atau dalam seluruh bahasan fiqh? Smile

Rasa kena buat tread baru atau dalam tread Al-Umm tu sebab takut OT disini. Smile

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: membasuh anggota lain ketika wudhu

Post by thtl on Wed Feb 19, 2014 9:29 am

tak OT, sebab ia masih berkaitan

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: membasuh anggota lain ketika wudhu

Post by alDayyan on Wed Feb 19, 2014 1:00 pm

ermm.. kalau pas berwuduk kita minum air masak atau air teh ke? batal x?

_________________
Jazakallah  kerana menjawab persoalan saya.. Semoga Allah merahmati kita semua.  Smile
Jemput LIKE   Like  fanpage
KOLEKSI HADIS PALSU DAN KISAH ISRAELIYAT.

alDayyan
Helper
Helper

Posts : 562
Points : 771
Join date : 25/05/2012
Age : 47
Location : 127.0.0.1

http://www.bicarathtl.forumms.net

Back to top Go down

Re: membasuh anggota lain ketika wudhu

Post by thtl on Wed Feb 19, 2014 1:35 pm

Tak, kenapa pulak batal..
kalau air masak, mmg OK, kalau teh, kena kumur, takut perisa teh tu masih ditelan masa solat...he3

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: membasuh anggota lain ketika wudhu

Post by hafiz on Wed Feb 19, 2014 1:37 pm

Ustaz, klau tngh solat, air wudhu masuk dlm mulut. Kalau kita telan adakah kira kita minum time solat?

hafiz
AHLI
AHLI

Posts : 388
Points : 709
Join date : 15/06/2013

Back to top Go down

Re: membasuh anggota lain ketika wudhu

Post by thtl on Wed Feb 19, 2014 1:51 pm

bergantung kpd niat...sengaja atau ter...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: membasuh anggota lain ketika wudhu

Post by Ad-Dien on Wed Feb 19, 2014 3:43 pm

Ok basically tertib dalam solat bagi Mazhab Syafie yang mu'tamad ialah wajib. Saya sempat semak beberapa muqaran seperti Bidayatul Mujtahid dan Fiqh 'ala Mazahib al-Arba'ah.

اختلفوا في وجود ترتيب أفعال الوضوء على نسق الآية . فقال قوم : هو سنة وهو الذي حكاه المتأخرون من أصحاب مالك عن المذهب وبه قال أبو حنيفة والثوري وداود . وقال قوم : هو فريضة وبه قال الشافعي وأحمد وأبو عبيد وهذا كله في ترتيب المفروض

Cuma yang menjadi perbezaannya ialah sababul ikhtilaf ini. Dalam bidayatul Mujthid dan kuttub mutaakhirin menceritakan sebab beza istinbat yang lain dari apa yang imam syafie maksudkan. Seperti sebab beza dalam hal nahu etc.

Hakikatnya dalam Al-Umm bukan itu yang dimaksudkan oleh Imam As-Syafie. Dalam Umm kita dapat saksikan bantahan imam As-Syafie terhadap Imam Abu Hanifah dalam hal tartib wudhu' sebab bagi Imam Abu Hanifah tartib sunat sahaja tak wajib.

Lalu Imam As-Syafie bawakan teknik istidlalnya yang mengagumkan menggunakan qias nas yang tak terjangkau oleh Imam dizamannya. Ini menunjukkan kebijaksanaan yang luar biasa Imam As-Syafie dalam istinbat dan istidlal hukum dari nas.

Sayangnya istidlal imam As-Syafie itu tak disebut dalam fiqh muqaran hatta dalam karangan Syafieyyah sendiri. Banyak disebutkan punca imam syafie pegang wajib sebab nahu dalam ayat Maidah:6

يا أيها الذين آمنوا إذا قمتم إلى الصلاة فاغسلوا وجوهكم وأيديكم إلى المرافق وامسحوا برءوسكم وأرجلكم إلى الكعبين

Hujahnya kata sebab wau tu menunjukkan tartib dan sebagainya. Padahal imam As-Syafie langsung tak sentuh bab tu. Istidlalnya bukan sebab wau atau nahu dalam ayat Quran tu. Inilah "teknik mahal" imam As-Syafie yang seolah-olah tenggelam sekalipun dalam As-Syafieyyah.

Sebab itu tak hairan kalau ada pendapat dalam Mazhab As-Syafie yang berbeza dengan pendapat Imam As-Syafie sendiri.



Allahua'lam.

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: membasuh anggota lain ketika wudhu

Post by thtl on Wed Feb 19, 2014 7:49 pm

kena citerlah teknik mahal tu...mungkin ana pon nak tukar pegangan...lorni ana pegang sunat je

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: membasuh anggota lain ketika wudhu

Post by hafiz on Thu Feb 20, 2014 1:42 am

He3. Saya pun tertanya2 teknik mahal tu

hafiz
AHLI
AHLI

Posts : 388
Points : 709
Join date : 15/06/2013

Back to top Go down

Re: membasuh anggota lain ketika wudhu

Post by hafiz on Thu Feb 20, 2014 9:54 am

Ustaz, klau bgi saya tertib itu wajib, katakanlah lps saya bsh tlinga, rasa jari mcm berminyak, lps tu sebelum saya bsh kaki saya bsh sikit jri nk hlngkn minyak. adakah kira lari dri tertib? Ataupun lps hmbuskan air dri hdung, trkena jari. sebelum basuh muka, saya brsihkan skit dulu jari. lari dri tertib ke?

hafiz
AHLI
AHLI

Posts : 388
Points : 709
Join date : 15/06/2013

Back to top Go down

Re: membasuh anggota lain ketika wudhu

Post by thtl on Thu Feb 20, 2014 9:57 am

itu was-was....
jika tidak dilakukan secara konsisten, ia bukan lari dari tertib..

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: membasuh anggota lain ketika wudhu

Post by hafiz on Thu Feb 20, 2014 10:01 am

mksud tak lakukan dngn konsisten minanya klau kdng2. Lagi satu, satu basuhan tu bgaimana. untuk bsh tngn, ada yg basuh tngn dri jari ke siku dia kira sekali, mungkin ada yg dri jari ke siku, kemudian siku ke jari blk kira sekali. Afakah ia brgantung kpd niat seseorng utk skali basuhan?

hafiz
AHLI
AHLI

Posts : 388
Points : 709
Join date : 15/06/2013

Back to top Go down

Re: membasuh anggota lain ketika wudhu

Post by thtl on Thu Feb 20, 2014 10:08 am

1. ya, kadang2 itu tidak merosakkan tertib

2. sekali basuhan tu bila complete dgn gosokan sekali dan yakin air dah rata, kira 1X

3. Niat masa nak mula ibadat je

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: membasuh anggota lain ketika wudhu

Post by Ad-Dien on Thu Feb 20, 2014 6:14 pm

thtl wrote:kena citerlah teknik mahal tu...mungkin ana pon nak tukar pegangan...lorni ana pegang sunat je

Semuanya ada dalam Al-Umm Imam As-Syafie, hanya perlu baca dan fahami dengan daqiq lagi itqan Smile

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: membasuh anggota lain ketika wudhu

Post by thtl on Thu Feb 20, 2014 7:00 pm

kongsilah apa yg Dien faham...trak semua org ada al-Umm, dahlah bahasa arab, kalau terjemahan Indon, mahal nak beli

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: membasuh anggota lain ketika wudhu

Post by Sponsored content Today at 11:14 pm


Sponsored content


Back to top Go down

Page 1 of 2 1, 2  Next

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum