Kekeliruan tentang sunnah & bida'ah

View previous topic View next topic Go down

Kekeliruan tentang sunnah & bida'ah

Post by ukhti on Thu Feb 27, 2014 3:45 am

Assalamualaikum ustaz dan ahli forum..
Oleh kerana sy ini masih baru, sy telah mengenali golongan2 yg tegar memperjuangkan sunnah dan juga golongan2 yg kontra dgnnya. Adakah salah jika sy mengikuti semua kuliah dr mana2 ustaz/ustazah? Sy hanya berharap Allah bukakan pintu hidayah supaya sy dpt membezakan kebatilan/tidak dan moga diberi ilmu yg bermanfaat. Adakah salah pendapat sy ni? Sbb sesetengahnya memberitahu sy patut mengetahui dari mn ust tu berguru.. Sekarang sy sgt keliru dan jd tak bersemangat nk mendalami ilmu agama. Kalau berguru dgn buku takut tersalah fahaman pula.. Sad 

Jzkk

ukhti
AHLI
AHLI

Posts : 44
Points : 50
Join date : 09/02/2014

https://plus.google.com/u/0/110867361506267565577

Back to top Go down

Re: Kekeliruan tentang sunnah & bida'ah

Post by abu_firdaus on Thu Feb 27, 2014 3:50 am

waalaikumussalam.

betul la tu. dgr dari pelbagai sudut, bandingkan hujah mrk

abu_firdaus
AHLI
AHLI

Posts : 688
Points : 712
Join date : 19/05/2012
Location : bdr baru bangi

Back to top Go down

Re: Kekeliruan tentang sunnah & bida'ah

Post by ukhti on Thu Feb 27, 2014 4:39 am

Terima kasih.. tetapi ada juga org yg melarang sy pergi. katanya kita bukan tahap imam bukhari yg boleh menapis yg haq & yg bathil. lagi katanya, para imam2 salaf larang kita hadir majlis ahlul bida'ah. sy skrg tak tahu mahu ikut ckp org atau ckp diri sendiri... lg, tiba2 sy berkenalan dgn seorng makcik, katanya mesti dengar dr semua pihak sblum mengadili. ini semacam petunjuk bg sy supaya ikut kata hati sy tu.. tp dlm masa yg sama, sy perhatikan org yg melarang sy tu, dia telah melalui pelbagai pengalaman memasuki tabligh, pas, haluan & sbagainya. katanya bnyk yg tak kena. sy jd lg keliru ni..

ukhti
AHLI
AHLI

Posts : 44
Points : 50
Join date : 09/02/2014

https://plus.google.com/u/0/110867361506267565577

Back to top Go down

Re: Kekeliruan tentang sunnah & bida'ah

Post by abu_firdaus on Thu Feb 27, 2014 5:45 am

yg dilarang tu majlis amal ahlul bid'ah, bukan majlis ilmu.

abu_firdaus
AHLI
AHLI

Posts : 688
Points : 712
Join date : 19/05/2012
Location : bdr baru bangi

Back to top Go down

Re: Kekeliruan tentang sunnah & bida'ah

Post by ukhti on Thu Feb 27, 2014 6:31 am

masalahnya, die menganggap majlis ilmu yg sy nk hadiri tu (kuliah tafsir) tidak boleh dihadiri kerana dia percaya ust yg bg ceramah itu bukan ahli tafsir.. jadi..mcm mn?

ukhti
AHLI
AHLI

Posts : 44
Points : 50
Join date : 09/02/2014

https://plus.google.com/u/0/110867361506267565577

Back to top Go down

Re: Kekeliruan tentang sunnah & bida'ah

Post by abu_firdaus on Thu Feb 27, 2014 6:45 am

tiada masalah pun setakat nak dengar. samada kita terima atau tidak itu perkara lain.

abu_firdaus
AHLI
AHLI

Posts : 688
Points : 712
Join date : 19/05/2012
Location : bdr baru bangi

Back to top Go down

Re: Kekeliruan tentang sunnah & bida'ah

Post by thtl on Thu Feb 27, 2014 9:10 am

Pada tahap awal, nak pastikan anda menerima ilmu yang sahih, kena biodata search akan latarbelakang pemberi ilmu tsb. Kalau tak pasti, tanya kat sini.
Akhir zaman ni, kita kena selective juga.
kena pastikan, siapa penceramah, content kuliah, rujukan, gaya penyampaian (ala maharaja lawak) dan ke mana dia nak bawa audiens

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Kekeliruan tentang sunnah & bida'ah

Post by ukhti on Thu Feb 27, 2014 9:50 am

thtl wrote:Pada tahap awal, nak pastikan anda menerima ilmu yang sahih, kena biodata search akan latarbelakang pemberi ilmu tsb. Kalau tak pasti, tanya kat sini.
Akhir zaman ni, kita kena selective juga.
kena pastikan, siapa penceramah, content kuliah, rujukan, gaya penyampaian (ala maharaja lawak) dan ke mana dia nak bawa audiens

Kuliah tafsir yg sy nk pergi tu.. ustazah Dato' Dr. Fatima Zahrah. lepas tu si kwn sy ni ajak sy pergi kuliah tafsir ustaz Idris Sulaiman. Pendapat ustaz mcm mn? Syukran jzkk

ukhti
AHLI
AHLI

Posts : 44
Points : 50
Join date : 09/02/2014

https://plus.google.com/u/0/110867361506267565577

Back to top Go down

Re: Kekeliruan tentang sunnah & bida'ah

Post by thtl on Thu Feb 27, 2014 9:58 am

Dr Fatma ni sesuailah dgn orang pompuan...cuma seerah dan hadith dia tak kemas laa...tapi boleh utk beginner

manakala ust Idris ni dari manhaj sunnah malaysia atau salafiyah. Ini dalam akidah dan ibadat mmg OK

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Kekeliruan tentang sunnah & bida'ah

Post by abu_firdaus on Thu Feb 27, 2014 10:36 am

ya.. UIS tentang akidah/ibadah ok. cuma ada sikit kontroversi tentang kemanusiaan (isu palestin & taat pemerintah) hehe. so.. kalau kita nak belajar bab akidah/ibadah should be ok la. anyway yg isu kontroversi tu pun masih di dalam kekhilafan

abu_firdaus
AHLI
AHLI

Posts : 688
Points : 712
Join date : 19/05/2012
Location : bdr baru bangi

Back to top Go down

Re: Kekeliruan tentang sunnah & bida'ah

Post by thtl on Thu Feb 27, 2014 10:46 am

ya tahap awal ni kita elakkan isu2 kontroversi dan fitnah di kalangan ilmuan. ahli ilmu bergeser dan berselisih perkara biasa sebab tu munculnya mazhab dan aliran/manhaj.
ini kemudian, bila kita dah mantop, baru kita masuk dalam memahami perselisihan di kalangan ilmuan, punca dan apa perselisihan yg dimaafkan dan apa yg tercela

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Kekeliruan tentang sunnah & bida'ah

Post by Ad-Dien on Fri Feb 28, 2014 7:04 am


Hal ini biasa bagi para pemula. Saya juga begitu suatu masa dahulu.

Antara yang saya lakukan:

1. Saya belajar dengan ramai orang, baik aliran apa pun dia e.g Asyairah, Salafiyyah, Tabligh, Haraki. Saya dengar semua.

2. Kemudian saya suka membaca buku-buku ilmiah (suka disini selepas dilatih dan ditekan kepada diri agar sentiasa membaca, minat tu tak datang terus tapi kita latih diri, lama-lama suka insyaAllah). Tujuannya untuk meluaskan ilmu dan melengkapkan apa yang kita dengar dari kuliah atau ceramah. Melalui pembacaan kita akan jumpa info baru, kebenaran baru dan sebagainya.

3. Banyakkan bersoal jawab dari asatizah-asatizah melalui medium tertentu sama ada bertanya direct di kuliah (sesi soal jawab), melalui email, blog ruangan komen, forum (seperti forum ini) dan sebagainya. Banyak input dan perkara baru akan kita perolehi. Banyak bertanya untuk ilmu buat kita lebih banyak tahu. Ubat kejahilan ialah dengan bertanya.

4. Banyak buat kajian dan perbandingan. Ini sangat penting selepas poin no.1 (belajar dengan ramai guru dan berbeza aliran pemikiran etc). Antara kajian yang dibuat ialah latar belakangnya, pemikirannya, kaedah penyampaian, akhlak dan sebagainya. Kita bukan sekadar dengar ilmu yang disampaikan tapi kita juga lihat bagaimana akhlak dan cara penyampaiannya.

Murid Imam Ahmad hadir majlis imla' hadith bukan setakat nak riwayatkan hadith tapi nak lihat akhlak imam Ahmad. Mereka terkesan dengan akhlak imam Ahmad.

5. Sentiasalah ada wazan wasatiyyah dalam diri. Maksudnya kena tanam sikap tak taksub, berlebih-lebihan dan bias terhadap sesuatu. Ini yang paling penting bermula dari poin no. 1 lagi. Kalau dalam diri anda tiada poin no. 5 ini, anda takkan dapat lepas poin no. 1 hinggalah seterusnya. Kalau anda awal-awal lagi taksub/ bias/ tak berfikiran terbuka dan berlapang dada ketika baru nak mengenal ilmu, maka ada takkan nampak dimensi dan pandangan sisi lain dalam lapangan ilmu.


Ini apa yang saya buat dari dulu hingga kini, dan saya temui banyak perkara. Boleh tanya Ustazna THTL, dan abang-abang senior disini yang kenal saya sejak dulu lagi.
Allahua'lam.


_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Kekeliruan tentang sunnah & bida'ah

Post by thtl on Fri Feb 28, 2014 11:31 am

apa yg ust Dien habaq itulah cara yg sahih dan tepat dgn org2 yg terdahulu. jika kita baca biografi tokoh2 zaman silam dan setiap mereka akan menyenaraikan nama guru2 mereka yg begitu ramai...tidak menghadkan bilangan guru itulah yg akan meluaskan perspektif kita.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Kekeliruan tentang sunnah & bida'ah

Post by ukhti on Fri Feb 28, 2014 1:42 pm

Syukran jzkk semua. Tp sy ni tak kuat. Hidup sorang2 jauh dr keluarga. Tidak ada ayah dan abang. Jauh dr kawn2 yg benar imannya. Hidup dikelilingi org yg jahil dan lagho (jika sy boleh katakan). Kadang2 rasa sgt sedih dan keliru. Lebih2 lg dgn kudrat seorang perempuan biasa

ukhti
AHLI
AHLI

Posts : 44
Points : 50
Join date : 09/02/2014

https://plus.google.com/u/0/110867361506267565577

Back to top Go down

Re: Kekeliruan tentang sunnah & bida'ah

Post by Ad-Dien on Sat Mar 01, 2014 10:07 am

mulakan cari kawan-kawan yang boleh membantu (maksud saya perempuan), banyak cara boleh buat kawan contohnya di forum agama, di kuliah-kuliah boleh kenal-kenalan dan sebagainya. Kawan tak semestinya sebaya, boleh jadi kita "berkawan" dengan orang yang lebih tua, alim dan berpengalaman dari kita.

Bergaullah dengan mereka, nasihat dan tunjuk ajar mereka amat berguna.

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Kekeliruan tentang sunnah & bida'ah

Post by Sponsored content Today at 7:40 am


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum