Muaz Bin Jabal ketua ulamak di syurga? dan berkaitan teguran

View previous topic View next topic Go down

Muaz Bin Jabal ketua ulamak di syurga? dan berkaitan teguran

Post by yat on Mon Jan 16, 2012 5:43 am



Ni berkaitan teguran..

tapi saya nak tau betulkah yg diakatan oleh Ustaz kazim Muaz Bin Jabal ketua Ulamak di syurga? pada 0:17 dia menyatakan perkara ini...

dan maybe yg lain2 tu boleh disahkan kalau betul selepas yg di atas disahkan (Umar al Khattab tegur Uthman bin Affan pasal lewat sembahyang jumaat, Allah menegur Rasulullah sebab memaling dari orang buta)....ini semua di dalam video...

dalam pemncarian saya, terjumpa link ni"

nasbunnuraini.wordpress.com/2011/12/08/dalam-syurga-pun-masih-perlukan-ulama/

Amaran: website anti wahabi...

excerpt:

Rasulullah s.a.w. bersabda “Sesungguhnya ahli syurga benar-benar memerlukan ulama di dalam syurga. Demikian itu kerana setiap Jumaat mereka mengunjungi Allah SWT, lalu Allah SWT menawarkan kepada mereka “Mintalah kepadaku apa yang kamu kehendaki.” Lalu mereka berpaling kepada para ulama lalu berkata “Apakah gerangan yang kami minta?” Maka para ulama berkata kepada mereka: Mintalah kepadaNya demikian, demikian.” Mereka masih tetap memerlukan para ulama sekalipun di dalam syurga, sebagaimana mereka memerlukan sewaktu di dunia”. (Riwayat Ibnu Asaki melalui Jabir r.a)

Para sahabat bertanya kepada Rasulullah s.a.w., mengapa ahli syurga memerlukan ulama di syurga nanti sedangkan di sana tidak perlu melakukan ibadah dan tidak ada larangan melakukan apa-apa kerana sudah tiada hukum syarak.

Allah s.w.t mengekalkan status ulama di syurga. Tujuannya ialah supaya mereka dapat bertanya tentang apakah yang perlu diminta daripada Allah s.w.t apabila Allah berfirman “Mintalah” semasa diadakan majlis mingguan bersama Allah setiap Jumaat.

Di syurga, ada perkara yang tidak sesuai untuk diminta, misalnya tidak sesuai untuk meminta sesuatu yang busuk kerana syurga adalah tempat yang indah, maka ahli syurga masih perlu merujuk kepada ulama.

Ketua ulama di syurga ialah Muaz Bin Jabal r.a.. Ketua orang mukmin yang mati semasa usia muda ialah Sayyidina Hassan dan Sayyidina Hussin. Ketua bagi mukmin yang mati semasa usia tua ialah Sayyidina Abu Bakar.

yat
Moderator
Moderator

Posts : 899
Points : 1144
Join date : 05/12/2011

Back to top Go down

Re: Muaz Bin Jabal ketua ulamak di syurga? dan berkaitan teguran

Post by ZulQ on Mon Jan 16, 2012 8:46 am

Musykil status hadith, benda2 ghaib ni kena "tread lightly" apatah lagi dikatakan datang dari hadith yg matannya tidak dinyatakan.

ZulQ
AHLI
AHLI

Posts : 163
Points : 244
Join date : 28/11/2011

Back to top Go down

Re: Muaz Bin Jabal ketua ulamak di syurga? dan berkaitan teguran

Post by yat on Mon Jan 16, 2012 9:03 am

tu saya tanya...

saya berasa sangsi sikit...

yat
Moderator
Moderator

Posts : 899
Points : 1144
Join date : 05/12/2011

Back to top Go down

Re: Muaz Bin Jabal ketua ulamak di syurga? dan berkaitan teguran

Post by thtl on Mon Jan 16, 2012 11:27 am

takhrij:
إن أهل الجنة ليحتاجون إلى العلماء في الجنة وذلك أنهم يزورون الله تعالى في كل جمعة فيقول لهم: تمنوا علي ما شئتم فيلتفتون إلى العلماء فيقولون: ماذا نتمنى؟ فيقولون: تمنوا عليه كذا وكذا فهم يحتاجون إليهم في الجنة كما يحتاجون إليهم في الدنيا ) رواه الديلمى عن جابر في مسند الفردوس ج1/878. ( موضوع ) وذكره الألبانى في ضعيف الجامع الصغير ج2/1832 معزواً لابن عساكر عن جابر وقال: موضوع

HR Dailami dari jaabir dalam Musnad al-Firdaus, 1:878
HR Ibn `Asaakir dari jabir
Maudhu', kata al-Albani, maudhu' (palsu). sahihul Jaami', 2:1832

رقم الحديث: 365
(حديث قدسي) حَدِيثٌ : إِنَّ أَهْلَ الْجَنَّةِ لَيَحْتَاجُونَ إِلَى الْعُلَمَاءِ فِي الْجَنَّةِ ، وَذَلِكَ أَنَّهُمْ يَزُورُونَ اللَّهَ فِي كُلِّ جُمُعَةٍ ، فَيَقُولُ : تَمَنَّوْا عَلَيَّ مَا شِئْتُمْ ، فَيَلْتَفِتُونَ إِلَى الْعُلَمَاءِ فَيَقُولُونَ : مَاذَا نَتَمَنَّى عَلَى رَبِّنَا ؟ ، فَيَقُولُونَ : تَمَنَّوْا كَذَا وَكَذَا ، فَهُمْ يَحْتَاجُونَ إِلَيْهِمْ فِي الْجَنَّةِ كَمَا يَحْتَاجُونَ إِلَيْهِمْ فِي الدُّنْيَا " ( مي ) من حديث جابر ، وفيه مجاشع بن عمرو ، قال الذهبي في الميزان : هذا موضوع .
.

kitab Tanzih Syari`ah, Ibn `Arak al_Kanani, kata al-Zahabi, maudhu' (palsu)

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Muaz Bin Jabal ketua ulamak di syurga? dan berkaitan teguran

Post by yat on Mon Jan 16, 2012 11:48 am

Jazakallah hu khair tuan....

Palsu rupanya, sebab takl masuk akal kenapa dekat syurga perlu ulamak lagi....

AZ cakap hadis Umar tegur Uthman sahih (dalam hadis muslim)...

So yg Allah tegur Rasulullah s.a.w berpaling dari ornag buta tu betul ke?

yat
Moderator
Moderator

Posts : 899
Points : 1144
Join date : 05/12/2011

Back to top Go down

Re: Muaz Bin Jabal ketua ulamak di syurga? dan berkaitan teguran

Post by thtl on Mon Jan 16, 2012 11:51 am

Betul, surah Abasa, surah no 80

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Muaz Bin Jabal ketua ulamak di syurga? dan berkaitan teguran

Post by Ahmad Shamil on Mon Jan 16, 2012 1:39 pm

1.kisah -Umar al Khattab tegur Uthman bin Affan pasal lewat sembahyang jumaat

memang diriwayatkan oleh imam imam hadis, antaranya imam muslim dlm sahihnya,salah satu matannya:

و حَدَّثَنِي حَرْمَلَةُ بْنُ يَحْيَى أَخْبَرَنَا ابْنُ وَهْبٍ أَخْبَرَنِي يُونُسُ عَنْ ابْنِ شِهَابٍ حَدَّثَنِي سَالِمُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَبِيهِ أَنَّ عُمَرَ بْنَ الْخَطَّابِ بَيْنَا هُوَ يَخْطُبُ النَّاسَ يَوْمَ الْجُمُعَةِ دَخَلَ رَجُلٌ مِنْ أَصْحَابِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَنَادَاهُ عُمَرُ أَيَّةُ سَاعَةٍ هَذِهِ فَقَالَ إِنِّي شُغِلْتُ الْيَوْمَ فَلَمْ أَنْقَلِبْ إِلَى أَهْلِي حَتَّى سَمِعْتُ النِّدَاءَ فَلَمْ أَزِدْ عَلَى أَنْ تَوَضَّأْتُ
قَالَ عُمَرُ وَالْوُضُوءَ أَيْضًا وَقَدْ عَلِمْتَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَانَ يَأْمُرُ بِالْغُسْلِ- صحيح مسلم-كِتَاب الْجُمُعَةِ- 3/2- دار الجيل بيروت-حديث 1992


dlm riwayat di atas tak disebutkan nama, tp dlm riwayat berikutnya disebut lelaki itu ialah uthman bin affan.

حَدَّثَنَا إِسْحَقُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ أَخْبَرَنَا الْوَلِيدُ بْنُ مُسْلِمٍ عَنْ الْأَوْزَاعِيِّ قَالَ حَدَّثَنِي يَحْيَى بْنُ أَبِي كَثِيرٍ حَدَّثَنِي أَبُو سَلَمَةَ بْنُ عَبْدِ الرَّحْمَنِ حَدَّثَنِي أَبُو هُرَيْرَةَ قَالَ بَيْنَمَا عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ يَخْطُبُ النَّاسَ يَوْمَ الْجُمُعَةِ إِذْ دَخَلَ عُثْمَانُ بْنُ عَفَّانَ فَعَرَّضَ بِهِ عُمَرُ فَقَالَ مَا بَالُ رِجَالٍ يَتَأَخَّرُونَ بَعْدَ النِّدَاءِ فَقَالَ عُثْمَانُ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ مَا زِدْتُ حِينَ سَمِعْتُ النِّدَاءَ أَنْ تَوَضَّأْتُ ثُمَّ أَقْبَلْتُ
فَقَالَ عُمَرُ وَالْوُضُوءَ أَيْضًا أَلَمْ تَسْمَعُوا رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ إِذَا جَاءَ أَحَدُكُمْ إِلَى الْجُمُعَةِ فَلْيَغْتَسِلْ


- ringkasan terjemahan: uthman hadir solat jumaat ketika umar sudahpun berkhutbah,lalu umar menegur uthman. uthman menjawab yg beliau sibuk dgn urusan sehingga x sempat balik ke rumah pun, bila terdengar azan, beliau terus berwuduk dan terus ke masjid. umar kata: wudhuk pun kamu lewatkan? bukankah nabi s.a.w memerintahkan mandi sebelum hadir jumaat?

[dlm riwayat Muslim x disebut pula umar bertanya tentang pakaian yg dipakai, dan tidak disebut uthman pada minggu seterusnya dtg awal dan duduk depan, mungkin ada dlm riwayat2 dlm kitab hadis lain, ana x sempat semak lagi, asif]


2. Allah menegur Rasulullah sebab memaling dari orang buta)
- ma'aruf perkara ini, ia merupakan sebab turunnya surah "Abasa". lelaki yg rasul berpaling drpnya ialah abdullah bin ummi maktuum.

3.hadis ulama di dalam syurga
إن أهل الجنة ليحتاجون إلى العلماء فى الجنة وذلك أنهم يزورون الله فى كل جمعة فيقول لهم تمنوا على ما شئتم فيلتفتون إلى العلماء فيقولون ماذا نتمنى على ربنا فيقولون تمنوا عليه كذا وكذا فهم يحتاجون إليهم فى الجنة كما يحتاجون إليهم فى الدنيا (ابن عساكر ، والديلمى عن جابر)

hadis ini seperti yg telah dijelaskan oleh thtl, adalah palsu.sepertimana yg disebut oleh as-sayuthi dlm jam'u al-jawami'[1/7163], ia disebutkan oleh az-zahabi di dlm al-mizan, dan az-zahabi menghukumnya sbg maudhu'.

al-albani juga menilainya sbg maudhu dlm silsilah ad-da'ifah wa al-maudhu'ah 7/157 dan sahih wa daif jami' as-saghir-11/89.

4. Ketua ulama di syurga ialah Muaz Bin Jabal r.a
yg disebut di dlm hadis hadis nabi[setakat yg saya jumpa], muaz bin jabal r.a. mempunyai kedudukan yg istimewa- di hari kiamat ketika beliau dibangkitkan di kalangan para ulama, tanpa menyebut pengkhususan ulama syurga.

antara riwayat2 tersebut:
معاذ بن جبل يجيء يوم القيامة أمام العلماء برتوة-
صحيح وضعيف جميع الصغير- صحيح-22/320

disahehkan oleh Al-Albani di dalam sahih wa daif jami' as-saghir

معاذُ بنُ جبلٍ يجىءُ يومَ القيامةِ أَمامَ العلماءِ بربوة

riwayat at-tabrani, dan ibn asakir, drp jabir dan al-hasan. dinilai hasan oleh al-manawi [jami al-ahadit/as-sayuthi 4/258]

إن معاذ بن جبل يحشر يوم القيامة بين يدى العلماء نبذةً

riwayat imam ahmad, kata al-manawi isnadnya jayyid[baik], kata syuaib arnouth hasan lighairih [jami al-ahadit 9/264, musnad ahmad 1/18]

wallahu'a'lam bissowab

_________________
http://kembara-journey.blogspot.com
http://epetscorner.blogspot.com

Jihad tanpa didasari ilmu pengetahuan ibarat pedang tanpa gagang, bisa melukai (Kiai Haji Ahmad Dahlan r.h.m)

Ahmad Shamil
Admin
Admin

Posts : 929
Points : 1226
Join date : 24/11/2011
Age : 31
Location : Raub, Pahang

http://kembara-journey.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Muaz Bin Jabal ketua ulamak di syurga? dan berkaitan teguran

Post by Ad-Dien on Mon Jan 16, 2012 8:54 pm



syukran atas perkongsian mantap dua ustaz Smile

terbaik

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Muaz Bin Jabal ketua ulamak di syurga? dan berkaitan teguran

Post by yat on Tue Jan 17, 2012 5:02 am

Terima kasih Abu Zaubair dan THTL

terbaik

malaysia kena buat ni akta hadis palsu, depa ni ambik bulat2 'kitab kuning'....duhhh

yat
Moderator
Moderator

Posts : 899
Points : 1144
Join date : 05/12/2011

Back to top Go down

Re: Muaz Bin Jabal ketua ulamak di syurga? dan berkaitan teguran

Post by Ad-Dien on Tue Jan 17, 2012 9:34 am

yat wrote:Terima kasih Abu Zaubair dan THTL

terbaik

malaysia kena buat ni akta hadis palsu, depa ni ambik bulat2 'kitab kuning'....duhhh

saya pula harapkan negara ni akan tubuhkan satu akademi hadith, dimana pelajaran hadith, pengkajian, dan sebagainya berkaitan hadith dijalankan. Wujudkan satu jabatan hadith kebangsaan dan lahirkan ramai muhaddith dari malizi..

tenaga pengajar import dari saud, albania, mesir, jordan, etc...hehe

just my dream...

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Muaz Bin Jabal ketua ulamak di syurga? dan berkaitan teguran

Post by Ahmad Shamil on Tue Jan 17, 2012 12:15 pm

HambaNya wrote:
yat wrote:Terima kasih Abu Zaubair dan THTL

terbaik

malaysia kena buat ni akta hadis palsu, depa ni ambik bulat2 'kitab kuning'....duhhh

saya pula harapkan negara ni akan tubuhkan satu akademi hadith, dimana pelajaran hadith, pengkajian, dan sebagainya berkaitan hadith dijalankan. Wujudkan satu jabatan hadith kebangsaan dan lahirkan ramai muhaddith dari malizi..

tenaga pengajar import dari saud, albania, mesir, jordan, etc...hehe

just my dream...

semoga Allah makbulkan impian anda..Allahumma ameen

_________________
http://kembara-journey.blogspot.com
http://epetscorner.blogspot.com

Jihad tanpa didasari ilmu pengetahuan ibarat pedang tanpa gagang, bisa melukai (Kiai Haji Ahmad Dahlan r.h.m)

Ahmad Shamil
Admin
Admin

Posts : 929
Points : 1226
Join date : 24/11/2011
Age : 31
Location : Raub, Pahang

http://kembara-journey.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Muaz Bin Jabal ketua ulamak di syurga? dan berkaitan teguran

Post by Ad-Dien on Tue Jan 17, 2012 4:15 pm

Abu_Zubair wrote:
HambaNya wrote:
yat wrote:Terima kasih Abu Zaubair dan THTL

terbaik

malaysia kena buat ni akta hadis palsu, depa ni ambik bulat2 'kitab kuning'....duhhh

saya pula harapkan negara ni akan tubuhkan satu akademi hadith, dimana pelajaran hadith, pengkajian, dan sebagainya berkaitan hadith dijalankan. Wujudkan satu jabatan hadith kebangsaan dan lahirkan ramai muhaddith dari malizi..

tenaga pengajar import dari saud, albania, mesir, jordan, etc...hehe

just my dream...

semoga Allah makbulkan impian anda..Allahumma ameen

nak usulkan kat jakim lah...hehe...
pastu sy nak jd student terus,amin Smile

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Muaz Bin Jabal ketua ulamak di syurga? dan berkaitan teguran

Post by Sponsored content Today at 11:11 pm


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum