sabun di kuku jari

View previous topic View next topic Go down

sabun di kuku jari

Post by sitisu on Sat Mar 22, 2014 1:52 pm

Salam,
Situasi :
Saya cuci anak berak. Saya guna sabun buku mandi tu untuk hilangkan bau najis dan bersih,lepas cuci punggungnya saya menjemur lipat kain dan basuh pinggan. Semasa nak berwuduk utk solatbaru perasan ada sabun bekas cuci punggung anak tadi masihmelekat kat kuku tangan saya..
Soalannya, adakah tangan saya bersih? Yela sabun tukan saya cuci punggung anak yang ada tahi tadi.
Jika najis, bagaimana dengan semua baju yang say jemur tadi, dah tentu ia lembab dan kena tangan. Jangkit ke najisnya? Kena basuh balik ke semua benda yang saya sentuh?

Mohon pencerahann segera....

sitisu
AHLI
AHLI

Posts : 191
Points : 305
Join date : 04/12/2013

Back to top Go down

Re: sabun di kuku jari

Post by abu_firdaus on Mon Mar 24, 2014 4:48 am

yg melekat tu sabun.. bukan najis. hilangkan was2 anda

abu_firdaus
AHLI
AHLI

Posts : 688
Points : 712
Join date : 19/05/2012
Location : bdr baru bangi

Back to top Go down

Re: sabun di kuku jari

Post by nabik on Mon Mar 24, 2014 10:16 am

Salam,

Berpandukan permasalahan diatas, Bagaimana pulak jika ia adalah najis? contohnya kita yakin kita dah suci dari najis itu tetapi selepas solat atau wat hal harian, tetiba kita masih bau najis yg tidak kuat pada tangan atau bawah kuku td. adakah perlu mengulangi semula solat?

Mohon penjelasan..

Terima kasih.

nabik
AHLI
AHLI

Posts : 62
Points : 144
Join date : 19/01/2013
Location : pahang

Back to top Go down

Re: sabun di kuku jari

Post by sitisu on Tue Mar 25, 2014 9:22 am

abu_firdaus wrote:yg melekat tu sabun.. bukan najis. hilangkan was2 anda
Saya berfikir mcmtu jgk mula2..sabun je pun.. tp nk kepastian sy tnya jgk kt sini.
Terima kadih ya abu firdaus.. barakallahu.amin.

sitisu
AHLI
AHLI

Posts : 191
Points : 305
Join date : 04/12/2013

Back to top Go down

Re: sabun di kuku jari

Post by abu_firdaus on Tue Mar 25, 2014 9:26 am

saya rasa anda masih byk was2 lagi. tak perlu lagi tanya soalan2 yg seakan2 sama tentang najis seperti ini. ingat saja..keyakinan tidak boleh di buang dgn was2.

abu_firdaus
AHLI
AHLI

Posts : 688
Points : 712
Join date : 19/05/2012
Location : bdr baru bangi

Back to top Go down

Re: sabun di kuku jari

Post by sitisu on Thu Mar 27, 2014 11:07 am

nabik wrote:Salam,

Berpandukan permasalahan diatas, Bagaimana pulak jika ia adalah najis? contohnya kita yakin kita dah suci dari najis itu tetapi selepas solat atau wat hal harian, tetiba kita masih bau najis yg tidak kuat pada tangan atau bawah kuku td. adakah perlu mengulangi semula solat?

Mohon penjelasan..

Terima kasih.

berdasar forum2 lpas, stahu saya klu bau jee tak apa dengan syarat kene yakin laa.
kalau cara saya, saya akan sabun 2 kali kalu ada bau lagi tambah sekali lagi. kalu ada jugak biarkan jee.. nnt tak blh buat kerja lain klu dokk ingat2.
tak payah ulang solat, solat tu sah.
betulkan saya kalu salah ye rakan forumer. Wink

sitisu
AHLI
AHLI

Posts : 191
Points : 305
Join date : 04/12/2013

Back to top Go down

Re: sabun di kuku jari

Post by Sponsored content Today at 5:21 pm


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum