bolehka baiah ini macam?

Page 2 of 2 Previous  1, 2

View previous topic View next topic Go down

bolehka baiah ini macam?

Post by yat on Mon Jan 16, 2012 3:27 pm

First topic message reminder :

http://bm.harakahdaily.net/index.php/berita-utama/6980-1160-pemimpin-pas-lafaz-ikrar-baiah-hari-ini

Bai'at Bid'ah Yang Dilakukan Oleh Jamaah Islam

Al-’Allamah Al-Albani rahimahullahu berkata: “Adapun bai’at yang dilakukan satu kelompok bagi seseorang terhadap pemimpinnya, atau satu jamaah kepada pemimpinnya, dan yang semisalnya, pada hakikatnya termasuk bid’ah yang baru muncul pada masa kini. Tidak diragukan lagi bahwa ini dapat menimbulkan berbagai fitnah yang sangat banyak di kalangan kaum muslimin.” (Silsilah Al-Huda wan Nur, kaset no. 288)

Asy-Syaikh Ibnu Utsaimin rahimahullahu berkata pula:“Bai’at yang terdapat pada jamaah-jamaah merupakan bai’at yang ganjil dan mungkar. Di dalamnya terkandung makna bahwa seseorang menjadikan untuk dirinya dua imam dan dua penguasa, (pertama) imam tertinggi yang merupakan imam yang menguasai seluruh negeri, dan (kedua) imam yang dibai’atnya. Juga akan menjurus kepada kejahatan, dengan keluar dari ketaatan kepada para penguasa, yang dapat menyebabkan pertumpahan darah dan musnahnya harta benda, yang tidak ada yang mengetahuinya kecuali Allah Subhanahu wa Ta’ala.” (Silsilah Liqa’ Al-Bab Al-Maftuh, kaset no. 6, side B)

yat
Moderator
Moderator

Posts : 899
Points : 1144
Join date : 05/12/2011

Back to top Go down


Re: bolehka baiah ini macam?

Post by thtl on Sun Feb 26, 2012 5:30 pm

mmglah depa pujuk sebab nak guna utk PRU 13. lepas tu depa akan lupakan dien..

anyway, dien kan dah above 21, u must make yer own decision. pandai dan tepat membuat keputusan adalah ciri utama seorang lelaki sejati..

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: bolehka baiah ini macam?

Post by Ad-Dien on Sun Feb 26, 2012 8:03 pm

thtl wrote:mmglah depa pujuk sebab nak guna utk PRU 13. lepas tu depa akan lupakan dien..

anyway, dien kan dah above 21, u must make yer own decision. pandai dan tepat membuat keputusan adalah ciri utama seorang lelaki sejati..

hehe...keputusan dibuat dan diyakini tepat setelah ditakdirkan Allah bertemu manhaj ini...mana mungkin saya meninggalkannya...


Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Join date : 24/11/2011

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: bolehka baiah ini macam?

Post by thtl on Mon Feb 27, 2012 7:19 am

mmg dah agak dah, pura2 tanya je, sebenarnya jawapan dah ada.. Laughing

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: bolehka baiah ini macam?

Post by Ad-Dien on Mon Feb 27, 2012 9:26 am

thtl wrote:mmg dah agak dah, pura2 tanya je, sebenarnya jawapan dah ada.. Laughing

test ler sangat..hhee...
ustaz camna? ada rasa nak kembali ke? pernah dipujuk kembali?

hehe..bab kata al-Bani, mana mungkin seseorang itu menjadi salafi ikhwani

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: bolehka baiah ini macam?

Post by thtl on Mon Feb 27, 2012 2:04 pm

haluan mmg tak ada pujuk langsung...
ikram adalah ajak2 ayam...

isma, langsung tak ada

JIM lagilah tak ada...

rasanya depa cari muka2 baru yg innocent. yg banyak pengalaman macam ana ni dah susah nak dibentuk gamaknya...hehehe
tambahan depa dok ikuti ana ni dah bermanhaj salafi...lagilah depa tak nak...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: bolehka baiah ini macam?

Post by Ad-Dien on Mon Feb 27, 2012 2:58 pm

thtl wrote:haluan mmg tak ada pujuk langsung...
ikram adalah ajak2 ayam...

isma, langsung tak ada

JIM lagilah tak ada...

rasanya depa cari muka2 baru yg innocent. yg banyak pengalaman macam ana ni dah susah nak dibentuk gamaknya...hehehe
tambahan depa dok ikuti ana ni dah bermanhaj salafi...lagilah depa tak nak...

ye faham..hehe..ikhwani tak akan terima metod salafi Smile

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: bolehka baiah ini macam?

Post by thtl on Tue Feb 28, 2012 8:41 am

yg Ikhwan tak terima salafi ialah bila stand politik salafi:

Saya Penyokong Kerajaan Yang Memerintah Pada Term Itu

statement oportunus camni, maka IM akan tolak. sebab IM akan sentiasa berusaha menjatuhkan parti politik berasaskan nasionalis sekuler tajaan penjajah.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: bolehka baiah ini macam?

Post by Ad-Dien on Tue Feb 28, 2012 10:46 am

thtl wrote:yg Ikhwan tak terima salafi ialah bila stand politik salafi:

Saya Penyokong Kerajaan Yang Memerintah Pada Term Itu

statement oportunus camni, maka IM akan tolak. sebab IM akan sentiasa berusaha menjatuhkan parti politik berasaskan nasionalis sekuler tajaan penjajah.

jadi macam mana? taat pemerintah atau tidak?
wala' wa al-bara'?

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: bolehka baiah ini macam?

Post by thtl on Tue Feb 28, 2012 12:31 pm

IM tak ada la kata kena memberontak, tapi bila dah smapai waktu spt di Egypt dan Syria, maka depa akan bangun melawan pemerintah. Ini manhaj IM yg x sama dengan manhaj politik salafi. Politik salafi mmg tak boleh lawan gaddafi, basyar assad dan hosni mobarak, wala' dan bara' selagi Mubarak atau gaddafi tak larang solat kat mesjid. hehehe

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: bolehka baiah ini macam?

Post by Ad-Dien on Tue Feb 28, 2012 6:07 pm

thtl wrote:IM tak ada la kata kena memberontak, tapi bila dah smapai waktu spt di Egypt dan Syria, maka depa akan bangun melawan pemerintah. Ini manhaj IM yg x sama dengan manhaj politik salafi. Politik salafi mmg tak boleh lawan gaddafi, basyar assad dan hosni mobarak, wala' dan bara' selagi Mubarak atau gaddafi tak larang solat kat mesjid. hehehe

part tu yang tak ngan antara IM dan salafi tu.. Smile

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: bolehka baiah ini macam?

Post by thtl on Tue Feb 28, 2012 6:28 pm

yg paling penting..
IM fokus tajdid kepada brain (akal), salafis, fokus kpd qalb (hati).

yg sebenarnya sama je...akal dan hati ni digunakan secara bersamaan makna oleh al-Qur'an

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: bolehka baiah ini macam?

Post by Ad-Dien on Tue Feb 28, 2012 7:13 pm

thtl wrote:yg paling penting..
IM fokus tajdid kepada brain (akal), salafis, fokus kpd qalb (hati).

yg sebenarnya sama je...akal dan hati ni digunakan secara bersamaan makna oleh al-Qur'an

insyaAllah, moga ada titik persamaan antara keduanya Smile

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: bolehka baiah ini macam?

Post by thtl on Tue Feb 28, 2012 7:37 pm

memang dah ada pon, di dalam Parlimen Egypt.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: bolehka baiah ini macam?

Post by Ad-Dien on Wed Feb 29, 2012 7:50 pm

thtl wrote:memang dah ada pon, di dalam Parlimen Egypt.

kat malaysia susah...

kerajaan + ulama' salafi

pembangkang + ulama' asyairah

memang tak akan ngam..

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: bolehka baiah ini macam?

Post by thtl on Wed Feb 29, 2012 7:54 pm

kerajaan + ulama asyairah jugak la dien...

salafi tu cuma iLMU je, tak sampai 40 orang salafi dalam parti amnu

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: bolehka baiah ini macam?

Post by Ad-Dien on Wed Feb 29, 2012 8:10 pm

thtl wrote:kerajaan + ulama asyairah jugak la dien...

salafi tu cuma iLMU je, tak sampai 40 orang salafi dalam parti amnu

hehe..tapi ILMU yang dekat sikit dengan PM...

yup asyairah pun ada... al-ghari..hehe

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: bolehka baiah ini macam?

Post by Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

Page 2 of 2 Previous  1, 2

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum