makanan haiwan peliharaan perlu yg disembelih juga ke?

View previous topic View next topic Go down

makanan haiwan peliharaan perlu yg disembelih juga ke?

Post by hafiz on Sat Mar 29, 2014 5:00 pm

ada makanan tablet utk haiwan peliharaan iaitu tablet ayam. import dri us. agaknya x disembelihlh. blh ke diberi pada haiwan peliharaan? blh ke kita menyentuh makanan tablet tu?

hafiz
AHLI
AHLI

Posts : 388
Points : 709
Join date : 15/06/2013

Back to top Go down

Re: makanan haiwan peliharaan perlu yg disembelih juga ke?

Post by thtl on Sun Mar 30, 2014 10:25 am

halal/haram ni utk manusia je..tablet tu suci, boleh disentuh. ia bukan najis tapi makanan ayam.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: makanan haiwan peliharaan perlu yg disembelih juga ke?

Post by hafiz on Sun Mar 30, 2014 10:43 am

Tablet tu dibuat dri ayam yg bkn disembelih rsenya. xpe ye ustaz

hafiz
AHLI
AHLI

Posts : 388
Points : 709
Join date : 15/06/2013

Back to top Go down

Re: makanan haiwan peliharaan perlu yg disembelih juga ke?

Post by thtl on Sun Mar 30, 2014 11:11 am

tak per, bukan kita nak makan, cuma pegang utk nak kasi kucing

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: makanan haiwan peliharaan perlu yg disembelih juga ke?

Post by hafiz on Sun Mar 30, 2014 11:20 am

Mcm saya bgi sugar glider.. mknenys bkn najis lh ye ustaz utk pegang makanan tu?

hafiz
AHLI
AHLI

Posts : 388
Points : 709
Join date : 15/06/2013

Back to top Go down

Re: makanan haiwan peliharaan perlu yg disembelih juga ke?

Post by thtl on Sun Mar 30, 2014 12:09 pm

tak, sbb najis itu apa yg menjijikkan dan kotor.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: makanan haiwan peliharaan perlu yg disembelih juga ke?

Post by Nizam on Fri Apr 25, 2014 4:22 pm

Tambahan, penanya mengatakan ia diimport dari US.

Saya cenderung ia tidak najis, kerana us kebanyakkannya ahli kitab (kristian dan yahudi) sembelihan mereka halal dimakan maka semestinya ia tidak najis.

Sekiranya penanya memilih ia bangkai sekali pun, tablet tu mesti keringkan? Kering sama kering bersih tanpa khilaf hehe

_________________
Add Facebook: http://www.facebook.com/albaghani

Nizam
Admin
Admin

Posts : 885
Points : 1174
Join date : 24/11/2011
Age : 32
Location : Bagan

http://bicarathtl.forumms.net

Back to top Go down

Re: makanan haiwan peliharaan perlu yg disembelih juga ke?

Post by thtl on Fri Apr 25, 2014 7:33 pm

hukum sembelihan utk muslim shj bukan utk non-muslim atau haiwan. Non-muslim dan Haiwan boleh makan bangkai dan hukum kita pegang/sentuh non-muslim dan haiwan yg makan makanan non-halal tidak najis.

maka halal/haram utk non-muslim dan haiwan adalah not relevent

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: makanan haiwan peliharaan perlu yg disembelih juga ke?

Post by Sponsored content Today at 3:16 pm


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum