Syair dan Memukul rebana dalam masjid

View previous topic View next topic Go down

Syair dan Memukul rebana dalam masjid

Post by saifulnd43 on Thu Apr 03, 2014 11:28 am

Salam ,

Dalam sebuah hadits:

عَنْ سَعِيْدِ بْنِ الْمُسَيِّبِ قَالَ مَرَّ عُمَرُ بِحَسَّانِ بْنِ ثاَبِتٍ وَهُوَ يُنْشِدُ فِيْ الْمَسْجِدِ فَلَحَظَ إلَيْهِ فَقَالَ قَدْ أنْشَدْتُ وَفِيْهِ مَنْ هُوَ خَيْرٌ مِنْكَ ثُمَّ الْتَفَتَ إلَى أبِي هُرَيْرَةَ فَقَالَ أسَمِعْتَ رَسُوْلَ اللهِ صَلَّى الله عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُوْلُ أجِبْ عَنِّيْ اَللّهُمَّ أيَّدْهُ بِرُوْحِ اْلقُدُسِ قَالَ اَللّهُمَّ نَعَمْ

“ Dari Sa’id bin Musayyab, ia berkata, “Suatu ketika Umar berjalan kemudian bertemu dengan Hassan bin Tsabit yang sedang melantunkan syair di masjid. Umar menegur Hassan, namun Hassan menjawab, ‘aku telah melantunkan syair di masjid yang di dalamnya ada seorang yang lebih mulia darimu.’ Kemudian ia menoleh kepada Abu Hurairah. Hassan melanjutkan perkataannya. ‘Bukankah engkau telah mendengarkan sabda Rasulullah SAW, jawablah pertanyaanku, ya Allah mudah-mudahan Engkau menguatkannya dengan Ruh al-Qudus.’ Abu Hurairah lalu menjawab, ‘Ya Allah, benar (aku telah medengarnya).’ ” (HR. Abu Dawud [4360] an-Nasa’i [709] dan Ahmad [20928]).

Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam juga bersabda :

إن النبي صلى الله عليه وسلم جاءته امرأة يا رسول الله : إني نذرت إن رد الله ابني من السفر سالما أن أضرب على رأسك بالدف في المسجد وقد قدم ابني من السفر فقال لها أوفي بنذرك وضربت عليه الدف في المسجد

“ Sesungguhnya Nabi SAW didatangi oleh seorang wanita, dan berkata, “Ya Rasulallah.. seungguhnya saya bernadzar, bila Allah mengembalikan putraku dengan selamat dari perjalanan, maka saya akan memukulkan rebana diatas kepala anda didalam masjid, dan putra saya sekarang sudah kembali. Maka Rasulullah berkata padanya, “Laksanakanlah nadzarmu.” Dan perempuan itu lantas memukul rebana diatas Nabi SAW didalam masjid.”


Dan ini pula

Fatwa Imam as-Suyuthi rahimahullah (wafat 911H):

"ومن ذلك الرقص، والغناء في المساجد، وضرب الدف أو الرباب، أو غير ذلك من آلات الطرب. فمن فعل ذلك في المسجد، فهو مبتدع، ضال، مستحق للطرد والضرب؛ لأنه استخف بما أمر الله بتعظيمه، قال الله تعالى: (في بيوت أذن الله أن ترفع " أي تعظم " ويذكر فيها اسمه)، أي يتلى فيها كتابه. وبيوت الله هي المساجد؛ وقد أمر الله بتعظيمها، وصيانتها عن الأقذار، والأوساخ، والصبيان، والمخاط، والثوم، والبصل، وإنشاد الشعر فيها، والغناء والرقص؛ فمن غنى فيها أو رقص فهو مبتدع، ضال مضل، مستحق للعقوبة". [الأمر بالاتباع والنهي عن الابتداع - (ج 1 / ص 30) المكتبة الشاملة].
“Dan di antaranya adalah menari, menyanyi di dalam masjid, memukul kompang (atau gendang) atau rebab (sejenis alat muzik bertali seperti biola), atau selain itu dari jenis-jenis alat-alat muzik.
Maka sesiapa yang melakukan perkara yang tersebut di dalam masjid maka dia adalah mubtadi’ (pelaku bid’ah), sesat, perlu dihalau dan boleh dipukul, kerana dia meremehkan perintah Allah untuk memuliakan masjid. Allah SWT berfirman: “Bertasbihlah kepada Allah di masjid-masjid yang telah diperintahkan untuk dimuliakan (iaitu menggagungkannya) dan disebut nama-Nya di dalamnya.” [An-Nur, 24: 36]. Iaitu dibacakan kitab-Nya di dalamnya.
Rumah-rumah Allah adalah masjid-masjid, dan Allah Ta’ala telah memerintahkan untuk memuliakannya, menjaganya dari kotoran, najis, anak-anak (dari mengotori masjid), hingus, bawang putih, bawang merah (memakannya kemudian ke masjid tanpa bersugi terlebih dahulu), nasyid-nasyid, sya’ir, nyanyian dan tarian di dalamnya. Maka sesiapa yang menyanyi atau menari di dalamnya maka dia adalah pelaku bid’ah, sesat dan menyesatkan, dan berhak dikenakan hukuman.” [Jalaluddin as-Suyuti, Al-Amru bil Ittiba’ wan Nahyu ‘anil Ibtida’, m/s. 30 – Al-Maktabah Asy-Syamilah].

Soalan saya  mengapa Fatwa Imam as-Suyuthi rahimahullah (wafat 911H) mengata kan perkara yg berlainan dgn 2 hadis diatas  yg membenarkan  bersyair dan memukul rebana.?

saifulnd43
AHLI
AHLI

Posts : 106
Points : 182
Join date : 11/09/2013

Back to top Go down

Re: Syair dan Memukul rebana dalam masjid

Post by abu_firdaus on Thu Apr 03, 2014 11:49 am

sebelum itu soalan yg pertama should be : sahih kah 2 hadis tersebut?

abu_firdaus
AHLI
AHLI

Posts : 688
Points : 712
Join date : 19/05/2012
Location : bdr baru bangi

Back to top Go down

Re: Syair dan Memukul rebana dalam masjid

Post by thtl on Thu Apr 03, 2014 12:45 pm

sahih.
Tapi, ia kena diletak di bawah tajuk besar: Hukum bersya'ir/bernasyid dalam Mesjid.
Jawabnya: ada hadith yg berlawanan, misalnya hadith yg dibawakan di atas mendokong hukum Harus bernyanyi dalam mesjid, manakala ada hadith yg melarang:misalnya

أن النبي صلى الله عليه وسلم نهى عن تناشد الأشعار في المسجد
(رواه النسائي)
Maksudnya: Sesungguhnya Nabi saw menegah daripada mengucapkan syair-syair di dalam masjid.
(Hadits riwayat an-Nasa’i) hadith hasan
الراوي: عبدالله بن عمرو المحدث: الألباني - المصدر: صحيح النسائي - الصفحة أو الرقم: 714
خلاصة حكم المحدث: حسن
Maka akhirnya Imam Syuyuti merumuskan suatu qarar utk menjernihkan hadith yg saling bertentangan antara harusnya bernasyid mesjid dan larangan, maka keputusannya, mesjid dikembalikan kpd fungsi asalnya, yakni bersih dari aktiviti seni spt nyanyian, bacaan puisi dan nasyid.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Syair dan Memukul rebana dalam masjid

Post by thtl on Thu Apr 03, 2014 12:55 pm

Kalau nak nasyid Ya Hanana, sila pergi stadium...he3

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Syair dan Memukul rebana dalam masjid

Post by thtl on Thu Apr 03, 2014 1:05 pm

kena lihat uruf sekarang...anda memang akan ditangkap kalau memukul rebana dan bernasyid dalam mesjid nabawi bahkan di ruang solat mesjid negara atau mesjid negeri shah alam...cuba la buat kalau berani..

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Syair dan Memukul rebana dalam masjid

Post by Ad-Dien on Thu Apr 03, 2014 6:47 pm

Qasidah ni lately je baru dengar... sebelum ni takda orang melayu mana tau hanana ni semua.. Alih-Alih sekarang anggap ia semacam sesuatu yang agung pulak. Sebelum qasidah ni ada kat Malaysia..Nasyid je yang top Smile

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Syair dan Memukul rebana dalam masjid

Post by saifulnd43 on Mon Apr 14, 2014 4:36 pm

Ini Yana nana versi baru ... aper agaknyer pendapat para2 habib


saifulnd43
AHLI
AHLI

Posts : 106
Points : 182
Join date : 11/09/2013

Back to top Go down

Re: Syair dan Memukul rebana dalam masjid

Post by thtl on Mon Apr 14, 2014 10:53 pm

Kat mana ni?

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Syair dan Memukul rebana dalam masjid

Post by saifulnd43 on Tue Apr 15, 2014 12:32 am

thtl wrote:Kat mana ni?

Tak dpt di pasti kan tapi cam kat Ipt jee

saifulnd43
AHLI
AHLI

Posts : 106
Points : 182
Join date : 11/09/2013

Back to top Go down

Re: Syair dan Memukul rebana dalam masjid

Post by thtl on Tue Apr 15, 2014 6:50 am

Bid'ah Hanana ni dapat aopproval pak Habib Yaman ke?

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Syair dan Memukul rebana dalam masjid

Post by hafiz on Sat Apr 19, 2014 1:38 am

Dh mcm disko dh suasana tu...

hafiz
AHLI
AHLI

Posts : 388
Points : 709
Join date : 15/06/2013

Back to top Go down

Re: Syair dan Memukul rebana dalam masjid

Post by Ad-Dien on Mon Apr 21, 2014 12:56 pm

Siap ada orang buat cover lagi di youtube..Allah~~

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Syair dan Memukul rebana dalam masjid

Post by thtl on Mon Apr 21, 2014 1:03 pm

geng Habib dan Haddad endorsed ke Ya Hanana dalam bentuk disko dan reggae ni??

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Syair dan Memukul rebana dalam masjid

Post by Sponsored content Today at 3:15 pm


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum