telur ayam tak basuh

View previous topic View next topic Go down

telur ayam tak basuh

Post by sitisu on Tue Apr 15, 2014 7:12 pm

1. apa hukumnya makan telur ayam yang tidak dibasuh kemudian dimasak dan dimakan? najis ke makanan tu? jika najis, najis ringan atau berat?

2. satu hari saya pergi beli burger. awalnya nak beli burger special ( tambah telura yam ) disebabkan nampak telur ayamnya tak berbasuh( ada kesan tahi ayam ) saya hanya oreder burger biasa tanpa telur. saya terfikir, kalau telur tu dia tak basuh dan sebelum ni ada org order burger telur, tentu sekali guna kuali yang sama. jadi daging yang saya makan kira najis jugak ke

sitisu
AHLI
AHLI

Posts : 191
Points : 305
Join date : 04/12/2013

Back to top Go down

Re: telur ayam tak basuh

Post by thtl on Tue Apr 15, 2014 10:40 pm

1. Najis haiwan yg dimakan dagingnya spt ayam, tidak najis menurut jumhur kecuali syafi'iy. Dalam kes telur ayam, ia dimaafkan kecuali anda nampak dgn jelas.

2. apa yg ghaib dari mata kita tak usah di imaginasikan. burger itu halal.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: telur ayam tak basuh

Post by sitisu on Wed Apr 16, 2014 7:50 am

ooo...macam tu..
 Wink hehe nnt mlm boleh beli burger special lahh.
terima kasih!

sitisu
AHLI
AHLI

Posts : 191
Points : 305
Join date : 04/12/2013

Back to top Go down

Re: telur ayam tak basuh

Post by thtl on Wed Apr 16, 2014 9:11 am

walaupun boleh, elakkan kedai yang tidak mnggunakan telur yg kotor.
Pilih restoren yg digred A oleh majlis Perbandaran tempatan. (A adalah utk amat bersih)

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: telur ayam tak basuh

Post by alDayyan on Thu Apr 24, 2014 4:19 am

thtl wrote:1. Najis haiwan yg dimakan dagingnya spt ayam, tidak najis menurut jumhur kecuali syafi'iy. Dalam kes telur ayam, ia dimaafkan kecuali anda nampak dgn jelas.

2. apa yg ghaib dari mata kita tak usah di imaginasikan. burger itu halal.

walaupun ianya halal tp ianya tetap kotor dan boleh membawa musibah kepada si pemakannya kan pak syeikh?
ada banyak kes keracunan makanan yg boleh membawa maut disebabkan kuman yg ada pada telur ayam yg x basuh ni. Hati2lah pilih gerai yg bersih je.. gerai yg bersih adalah lambang keperibadian peniaga tersebut yg ikhlas mencari rejeki dgn menyediakan makanan utk manusia, bukannya utk binatang jenis ikut dan je serta x ambik kira kualiti makanan yg dijual/yg dihidangkan.

_________________
Jazakallah  kerana menjawab persoalan saya.. Semoga Allah merahmati kita semua.  Smile
Jemput LIKE   Like  fanpage
KOLEKSI HADIS PALSU DAN KISAH ISRAELIYAT.

alDayyan
Helper
Helper

Posts : 562
Points : 771
Join date : 25/05/2012
Age : 47
Location : 127.0.0.1

http://www.bicarathtl.forumms.net

Back to top Go down

Re: telur ayam tak basuh

Post by sitisu on Thu Apr 24, 2014 6:56 am

insayallah .. sentiasa pilih yang bersih.
cumanya kalu kedai burger ni telur2 ayamnya jarang nak jumpa yang mmg basuh..
saya tak makan McD walaupun bersih A+++. tak termakan dan terbeli. bkn sebab mahal tapi tak lalu dan tak sanggup rasanya nak telannnnn...

sitisu
AHLI
AHLI

Posts : 191
Points : 305
Join date : 04/12/2013

Back to top Go down

Re: telur ayam tak basuh

Post by Sponsored content Today at 6:37 pm


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum