Pertanyaan wuduk dalam kapal terbang

View previous topic View next topic Go down

Pertanyaan wuduk dalam kapal terbang

Post by yat on Thu Jan 19, 2012 5:16 am

Ok saya nak tanya pasal benda ini, sebelum tu dengar UFB punya video pasla wuduk atas kapal terbang, sebenarnya saya yg tanya soalan ni pada UFB semasa streaming kuliah dia..



cuma beberapa persoalan:

1. saya terbaca somewhere yg wuduk dalam kapal terbang cukup dengan basuh muka dan tangan sahaja, boleh atau tidak?

2. ada yg bercakap selagi air ada, tak boleh nak tayamum...

3. dan ada cakap debu tayamum kena dari bumi, bukan macam kusyen seperti yg UFB cakap di atas...

Mohon pencerahan

yat
Moderator
Moderator

Posts : 899
Points : 1144
Join date : 05/12/2011

Back to top Go down

Re: Pertanyaan wuduk dalam kapal terbang

Post by thtl on Thu Jan 19, 2012 6:20 am

Jawab:

1. wudhu' kena lengkap, tak boleh muka dan tangan aje. muka dan tangan tu adalah tatacara tayammum dgn debu. sapa yg ajar camtu telah meminda syariat Muhammad saw.

2. tayammum utk org sihat ialah selagi ada air dan ada kemungkinan air akan didapati, maka x boleh tayammum. org sakit tak apa.

3. betul, tayammum dengan "saidan" (demu yg berasal dari tanah atau pasir atau batubatan), dalam pesawat mana ada debu, sebab mereka sentiasa menyelenggarakan pesawat bila mendarat.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Pertanyaan wuduk dalam kapal terbang

Post by yat on Thu Jan 19, 2012 6:43 am

so lemah la pendapat UFB ini? syaa rasa betul jugak, sebab kusyen tu bukan debu dari tanah....aa debu pun debu habuk jek kot.....

so dalam kapal terbang camana? kalau kita kushuf (apa nama dia yg pakai stokin tu)...

sebab saya nak tanya balik dia ni, saya rasa tak betul jugak ni...

yat
Moderator
Moderator

Posts : 899
Points : 1144
Join date : 05/12/2011

Back to top Go down

Re: Pertanyaan wuduk dalam kapal terbang

Post by Ahmad Shamil on Thu Jan 19, 2012 6:55 am

2.ada orang cakap selagi ada air tak boleh tayammum

seperti yg disebutkan oleh para ulama,tayammum adalah ganti kepada wuduk, ketika dua keadaan:
-tiada air
-keuzuran yg tidak boleh menggunakan air.

tidak ada air ni ulama bahagikan kpd dua jenis- 1.tidak ada air yg hakiki, air memang tak ada, 2. air ada, tapi dr sudut hukumnya serupa dgn tidak ada.

terdapat beberapa keadaan yg air ada, tapi dibolehkan tayammum, antaranya:
- ketika sakit sepertimana disebut oleh ust tuan hasan
- ketika air yg ada tidak mencukupi utk berwuduk [ di sisi Abu hanifah,Malik dan satu pendapat dlm mzhb syafi'i, ia juga merupakan mazhab sekumpulan salaf]
- air ada, tetapi jika digunakan utk wudhuk dikuatiri diri sendiri, org lain, atau haiwan peliharaan akan mati kehausan [disebut oleh ibn quddamah dlm al-mughni, dan ibn munzir menaqalkan ijmak ahli ilmu dlm masalah ini]
- air ada, tp mungkin mencarinya menyebabkan luput waktu solat, maka solat dlm keadaan tayammum [di sisi ahli ra'yu, al-auza'i, malik,ibn taimiyah]. sbhgian hanafiyah mensyaratkan solat yg luput itu x ada gantinya sprt slat jenazah]
- sejuk yg amat sgt, dikhuatiri jika guna air biasa memudaratkan [jumhur, berdasarkan hadis perbuatan amru bin al-as yg dipersetujui oleh nabi s.a.w]

[sahih fiqh sunnah- 1/190-198]

_________________
http://kembara-journey.blogspot.com
http://epetscorner.blogspot.com

Jihad tanpa didasari ilmu pengetahuan ibarat pedang tanpa gagang, bisa melukai (Kiai Haji Ahmad Dahlan r.h.m)

Ahmad Shamil
Admin
Admin

Posts : 929
Points : 1226
Join date : 24/11/2011
Age : 31
Location : Raub, Pahang

http://kembara-journey.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Pertanyaan wuduk dalam kapal terbang

Post by Ahmad Shamil on Thu Jan 19, 2012 7:08 am

mazhab abu hanifah,abu yusuf, malik dan ibn taimiyah mengharuskan bertayammum dgn debu tanah yg melekat pada anak2 batu,pasir, gunung.
pengarang sahih fiqh sunnah merajihkan pendapat ini, dan beliau menyebut- harus bertayammum dgn apa jua yg dipanggil tanah, atau benda2 yg membawa bersamanya tanah seperti debu/habuk..

dari sini lah kot timbul pendapat bertayammum dgn "debu yg ada" pada dinding/cermin/kerusi kapalterbang..

tapi bak kata thtl ,penyenglegaraan pesawat ni dilakukan setiap kali selepas penerbangan..antaranya mungkin dia bersihkan habuk2 dan debu...sedut guna vacuum ke...

jadi kena pastikan dinding dan kerusi kapalterbang tu ada habuk/debu sebelum ditepuk utk tayammum... Smile

_________________
http://kembara-journey.blogspot.com
http://epetscorner.blogspot.com

Jihad tanpa didasari ilmu pengetahuan ibarat pedang tanpa gagang, bisa melukai (Kiai Haji Ahmad Dahlan r.h.m)

Ahmad Shamil
Admin
Admin

Posts : 929
Points : 1226
Join date : 24/11/2011
Age : 31
Location : Raub, Pahang

http://kembara-journey.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Pertanyaan wuduk dalam kapal terbang

Post by Ahmad Shamil on Thu Jan 19, 2012 7:10 am

yat wrote:

so dalam kapal terbang camana? kalau kita kushuf (apa nama dia yg pakai stokin tu)...

adakah yg enta maksudkan ni memakai khuf? [masaha ala khuffain- menyapu atas dua khuf]. kalau ya boleh je dipraktikkan dlm kapal terbang, tp kena pastikan dah berwuduk terlebih dahulu sblm memakai kasut/stokin/khuf tadi..dan sapu khuf ni ganti kpd kaki saja...anggota wuduk lain kena basuh jugak

_________________
http://kembara-journey.blogspot.com
http://epetscorner.blogspot.com

Jihad tanpa didasari ilmu pengetahuan ibarat pedang tanpa gagang, bisa melukai (Kiai Haji Ahmad Dahlan r.h.m)

Ahmad Shamil
Admin
Admin

Posts : 929
Points : 1226
Join date : 24/11/2011
Age : 31
Location : Raub, Pahang

http://kembara-journey.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Pertanyaan wuduk dalam kapal terbang

Post by yat on Thu Jan 19, 2012 7:13 am

Abu_Zubair wrote:
yat wrote:

so dalam kapal terbang camana? kalau kita kushuf (apa nama dia yg pakai stokin tu)...

adakah yg enta maksudkan ni memakai khuf? [masaha ala khuffain- menyapu atas dua khuf]. kalau ya boleh je dipraktikkan dlm kapal terbang, tp kena pastikan dah berwuduk terlebih dahulu sblm memakai kasut/stokin/khuf tadi..

ana buat cam tu, pakai wuduk dan stokin, tapi kata la terlupa, dengan ruang toilet yg sempit (kalau cheap airlines)...selalu sapu jek air tu (ratakan)...so ana masih guna air, cuma pesanan UFB terlalu ringkas...

yat
Moderator
Moderator

Posts : 899
Points : 1144
Join date : 05/12/2011

Back to top Go down

Re: Pertanyaan wuduk dalam kapal terbang

Post by yat on Thu Jan 19, 2012 8:44 am

dan pendapat mengatakan, ada air mana boleh tayamum, camana?

ni lagi kuat rasanya...


yat
Moderator
Moderator

Posts : 899
Points : 1144
Join date : 05/12/2011

Back to top Go down

Re: Pertanyaan wuduk dalam kapal terbang

Post by Ad-Dien on Sun Jan 22, 2012 9:05 pm

yat wrote:dan pendapat mengatakan, ada air mana boleh tayamum, camana?

ni lagi kuat rasanya...


ada air dalam kapal terbang dan sewaktu sedang terbang ke?

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Pertanyaan wuduk dalam kapal terbang

Post by Sponsored content Today at 9:06 pm


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum