Apakah boleh berguru dengan buku sahaja?

View previous topic View next topic Go down

Apakah boleh berguru dengan buku sahaja?

Post by Tasbihijau on Thu Apr 17, 2014 7:40 am

Assalamualaikum w.b.t,

Ini saya meminta pendapat sahabat2 sekalian mengenai topik yang saya postkan

teringin benar saya belajar/mendalami ilmu agama dengan ustaz2/guru2 agama. tetapi disebabkan kesibukan bekerja dan hal2 dunia, ini sedikit sebanyak telah menjadi penghalang utk saya ke arah itu. Mudah-mudahan Allah s.w.t mudahkan saya untuk itu.

menjadi persoalan di dalam diri saya sebelum ini..sebab telah sampai ke telinga saya supaya tidak cukup mempelajari ilmu agama sekadar dengan membaca buku shj. kerana ini mendorong kita ke arah kesesatan yang mana syaitan sentiasa mengintai peluang untuk membisikkan angan2 kedalam hati manusia yang lalai.(mudah-mudahan saya dijauhkan dari itu).

Disini saya ingin minta pandangan, teguran, nasihat dari sahabat2 sekalian, disebabkan keterbatasaan waktu yang saya tetapkan sendiri kerana kelemahan yang saya ada ini..
dalam mendalami ilmu agama ini, ilmu/bidang apakah yang di PERBOLEHKAN/TIDAK DIPERBOLEHKAN dengan membaca buku sahaja.

minta pencerahan.

Tasbihijau
AHLI
AHLI

Posts : 2
Points : 6
Join date : 17/04/2014

Back to top Go down

Re: Apakah boleh berguru dengan buku sahaja?

Post by abu_firdaus on Thu Apr 17, 2014 10:18 am

bergantung pada topik ilmu. ada ilmu yg mudah faham melalui pembacaan. ada ilmu yg kena ada guru ajar. macam ayat quran. ada yg straight forward boleh faham dgn baca terjemah. ada yg perlu tafsir.

abu_firdaus
AHLI
AHLI

Posts : 688
Points : 712
Join date : 19/05/2012
Location : bdr baru bangi

Back to top Go down

Re: Apakah boleh berguru dengan buku sahaja?

Post by thtl on Thu Apr 17, 2014 1:06 pm

sekarang, internet dah merubah segalanya...semua dihujung jari...click click shj...semua ilmu Islam dah ada kat internet...
dan e-learning juga akan merubah cara kita belajar pada masa kini dan akan datang...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Apakah boleh berguru dengan buku sahaja?

Post by Ad-Dien on Mon Apr 21, 2014 1:07 pm


1. Memang tiada dalil sahih tentang baca buku berguru dengan syaitan. Ini biasanya alasan bagi orang yang malas membaca je. Perkataan ini tak pernah keluar dari mulut orang yang rajin membaca dan membuat kajian ilmiah.

2. Tapi pepatah tu ada betulnya juga. Tidak salah semuanya. Membaca buku pintu bagi ilmu namun jika tidak dibimbing dengan panduan guru atau orang yang berilmu, maka ia boleh menyebabkan kekeliruan atau kedangkalan dalam memahami ilmu. Ada beze baca buku dengan talaqqi buku tu dan dengar syuruhat dari para guru. Syuruhat tu yang berharga dan menambahkan pemahaman kita lebih-lebih lagi jika guru memberikan contoh, analogi, kiasan, perbandingan dan sebagainya.

3. Bukan semua buku perlu belajar berguru. Jika semua buku kita kena belajar dengan berguru, maka takkah khatamlah semua buku. Berapa banyak khazanah islam yang ada. Ada kah orang talaqqi A-Z Musnad Ahmad? Tafsir-tafsir, Syuruhat hadith.. Tiada. Itu semua perlu dibaca sendiri dan dikaji sendiri. Guru ini ajar kita ilmu alat untuk memahami perbendaharaan khazanah islam. Dengan ilmu alat itu, yang selebihnya kita usaha sendiri. Kalau nak tunggu berguru semua benda, memang takkan dapatlah khatam semua kitab-kitab. Inilah yang dikatakan oleh guru saya. Oh ya guru saya tu Asyairah ya yang cakap macam tu..Bukan salafi Smile

4. Bukan dengan buku sahaja kita mendapat ilmu. Ada banyak cara lain. Kuliah-kuliah agama yang dirakam boleh didengar, bertanya soalan dengan asatizah, itu semua jalan kepada ilmu juga. Bukan hanya membaca. Luas jalan kepada ilmu ini, jangan sempitkan.

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Apakah boleh berguru dengan buku sahaja?

Post by thtl on Mon Apr 21, 2014 1:09 pm

tapi yg penting budaya Iqra', sekarang Pesta Buku PWTC kembali...sapa dah pergi?

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Apakah boleh berguru dengan buku sahaja?

Post by Ad-Dien on Mon Apr 21, 2014 1:20 pm

thtl wrote:tapi yg penting budaya Iqra', sekarang Pesta Buku PWTC kembali...sapa dah pergi?

Ustaz, 24Haribulan baru start, sampai 4 Mei Smile


_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Apakah boleh berguru dengan buku sahaja?

Post by alDayyan on Thu Apr 24, 2014 4:04 am

kalau ada kemusykilan..cepat2 lah masuk forum atau tanya mana2 ustaz mampu memberikan kefahaman yg jelas dan terang.. tapi kadang2 ada ustaz2 tertentu yg post sesuatu isu bla bla bla pastu bila menimbulkan kemusykilan dikalangan org awam, ustaz tu diam je.. mcm x ambik port plak apa yg berlaku dikalangan org awam yg tertunggu2 penjelasan dari ustaz tersebut.

apa hukumnya seorang pengamal dan pemberi ilmu mcm tu ye? tidakkah dia kena bertanggungjawab atas kata2 dan tulisannya sendiri?

_________________
Jazakallah  kerana menjawab persoalan saya.. Semoga Allah merahmati kita semua.  Smile
Jemput LIKE   Like  fanpage
KOLEKSI HADIS PALSU DAN KISAH ISRAELIYAT.

alDayyan
Helper
Helper

Posts : 562
Points : 771
Join date : 25/05/2012
Age : 47
Location : 127.0.0.1

http://www.bicarathtl.forumms.net

Back to top Go down

Re: Apakah boleh berguru dengan buku sahaja?

Post by thtl on Thu Apr 24, 2014 10:49 am

sepatutnya gitulah, macam kisah telaga Barahut sekarang ni

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Apakah boleh berguru dengan buku sahaja?

Post by Sponsored content Today at 5:17 pm


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum