tahlil

View previous topic View next topic Go down

tahlil

Post by hafiz on Sun Apr 27, 2014 5:34 pm

Tahlil ni, adakah ia klau diamalkan bru bidaah ataupun mmng bidaah? klau saya menyimpan Yassin yg dlmnya tercetak doa tahlil, blh ke ustaz?

hafiz
AHLI
AHLI

Posts : 388
Points : 709
Join date : 15/06/2013

Back to top Go down

Re: tahlil

Post by thtl on Sun Apr 27, 2014 7:56 pm

Tahlil ni sunnah, maksud tahlil ialah berzikir "La ilaha illaLlah".

yang jadi isu antara aliran pesantren/pondok dgn tajdid/pembaharu agama ialah tahlilan arwah. Berkumpul di rumah si mati atau berkumpul di mesjid khususnya bulan Ramadhan. Pahalanya di Poslaju kpd mayyat di alam barzakh. mereka amat yakin, pahala tahlilan spt ini sampai kpd mayyit.

di sisi saya, ianya mmg bid'ah, kalau ia sampai, dah pasti para sahabat akan mendahului kita melakukannya dgn tekun.

Memiliki surah Yasin bersama tahlil arwah mmg bid'ah kerana tidak boleh diagungkan sesuatu surah dan mencetaknya berasingan seolah2 ia surah pooja dalam agama yg lain. Juga tidak boleh diamalkan tahlilan kpd mayyit kerana tiada contoh dari salafus soleh. yang ada contoh ialah si anak berdoa kpd dua org tuanya yg sudah wafat.

sekian

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: tahlil

Post by hafiz on Mon Apr 28, 2014 1:39 am

Klau Yassin saya mmng ada tahlil tu ustaz. Cmne? nk kne koyakkan and buang ustaz?

hafiz
AHLI
AHLI

Posts : 388
Points : 709
Join date : 15/06/2013

Back to top Go down

Re: tahlil

Post by thtl on Mon Apr 28, 2014 7:48 am

hendaklah dibakar sembunyi-sembunyi.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: tahlil

Post by hafiz on Mon Apr 28, 2014 9:07 am

Koyakkan bhagn tahlil dn bkr atau bkr kesemuanya?abu dia cmne lak ustaz?

hafiz
AHLI
AHLI

Posts : 388
Points : 709
Join date : 15/06/2013

Back to top Go down

Re: tahlil

Post by thtl on Mon Apr 28, 2014 9:10 am

bakar kesemuanya, abunya ditanam atau dihanyutkan ke sungai

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: tahlil

Post by abu_firdaus on Tue Apr 29, 2014 4:49 am

byk dah koleksi booklet tahlil sy dapat ni. tgh pikir kat mana nak bakar

abu_firdaus
AHLI
AHLI

Posts : 688
Points : 712
Join date : 19/05/2012
Location : bdr baru bangi

Back to top Go down

Re: tahlil

Post by thtl on Tue Apr 29, 2014 8:58 am

Bakar tu bukan wajib, itu cuma saranan adik hafiz je. sebab dia mungkin selagi ada benda tu dia rasa nak bertahlil arwah dan beryasin...hehehe. kalau simpan pun tak ada masalah buat kenangan...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: tahlil

Post by abu_firdaus on Tue Apr 29, 2014 9:02 am

trend sekarang kenduri kawin pun ada yg bagi booklet tahlil ni huhu

abu_firdaus
AHLI
AHLI

Posts : 688
Points : 712
Join date : 19/05/2012
Location : bdr baru bangi

Back to top Go down

Re: tahlil

Post by thtl on Tue Apr 29, 2014 9:08 am

sebab aliran perdana Malaysia ialah begitu...kita yg minoriti...kita rasa pelik dgn budaya tsb, depa yg pelik kat kita

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: tahlil

Post by Sponsored content Today at 9:53 am


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum