Ambil gambar mayat sudah siap dikafankan

View previous topic View next topic Go down

Ambil gambar mayat sudah siap dikafankan

Post by najib76 on Mon Apr 28, 2014 5:11 am

 Salam 

Adakah dibenarkan dalam Islam , apabila jenazah yang sudah siap dikafankan diambil gambarnya atau dirakam ?
sperti gambar mukanya .....

najib76
AHLI
AHLI

Posts : 233
Points : 337
Join date : 02/12/2011
Location : Johor

Back to top Go down

Re: Ambil gambar mayat sudah siap dikafankan

Post by thtl on Mon Apr 28, 2014 8:55 am

tak ada hukum sebab fotografi adalah hukum yang baru. maka ia dikembalikan kpd hukum asal. harus.
isunya apakah tujuan pengambilan foto tsb? Niat org yg ambil foto tu akan menjadi hukum. apa tujuan dia ambil foto tsb?

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Ambil gambar mayat sudah siap dikafankan

Post by najib76 on Mon Apr 28, 2014 9:00 am

mungkin ambil gambar sebagai pedoman kepada mereka yg hidup..
cthnya isu terbaru ...kubur bercahaya di Perak ...
maka ditunjukkan muka jenazahnya ..

najib76
AHLI
AHLI

Posts : 233
Points : 337
Join date : 02/12/2011
Location : Johor

Back to top Go down

Re: Ambil gambar mayat sudah siap dikafankan

Post by thtl on Mon Apr 28, 2014 9:01 am

Itu x boleh sebab membuka pintu kpd pemujaan kubur kerana dianggap keramat

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Ambil gambar mayat sudah siap dikafankan

Post by thtl on Mon Apr 28, 2014 9:13 am

Ini dalil larangan:
فَقَالَ إِنَّ أُولَئِكَ إِذَا كَانَ فِيهِمْ الرَّجُلُ الصَّالِحُ فَمَاتَ بَنَوْا عَلَى قَبْرِهِ مَسْجِدًا وَصَوَّرُوا فِيهِ تِلْكَ الصُّوَرَ فَأُولَئِكَ شِرَارُ الْخَلْقِ عِنْدَ اللَّهِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ
"Sesungguhnya jika orang shalih dari mereka meninggal, maka mereka mendirikan masjid di atas kuburannya dan membuat patungnya di sana. Maka mereka itulah seburuk-buruk makhluk di sisi Allah pada hari kiyamat." (sahih Bukhari:409)
ambil foto dan sibarkan kewaliannya adalah permulaan ke arah kuburiyun (budaya memuja kubur wali dan keramat)

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Ambil gambar mayat sudah siap dikafankan

Post by abubakar on Mon Apr 28, 2014 7:39 pm

Cerita pasal kubur ini saya pernah dgr Ustaz Mohd Zain kata haram solat di Masjid Al-Bukhary, Jln Hang Tuah pasal ada kubur di situ. Saya kurang pasti dkt mana lokasi kubur tersebut, dan saya pun tak pernah tahu ada kubur di situ. Patutlah di situ agak kesufian, kehabiban sikit suasananya. Mmg selepas drpd ini, tak dtg dah kt situ.

Cumanya saya nak tanya pasal Masjid Negara, KL. Jd, adakah hukumnya haram juga utk solat di Masjid Negara pasal di situ pun ada kubur. Apa ulasan Ustaz THTL dlm hal ini?

_________________
Ya Allah ajarkanlah aku perkara yg aku masih jahil dan ingatkanlah aku mengenai apa yg aku lupa.

abubakar
AHLI
AHLI

Posts : 262
Points : 314
Join date : 06/07/2012

Back to top Go down

Re: Ambil gambar mayat sudah siap dikafankan

Post by thtl on Mon Apr 28, 2014 9:55 pm

Mesjid Negara dan Makam Pahlawan tu dua kompleks yang berasingan, maksud mesjid yg dilarang solat ialah mesjid yang dibina khusus utk seorang yang dikatakan Wali Allah. kebanyakan yang bersolat di situ tak pernah terpikir pun pasal makam pahlawan tu...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Ambil gambar mayat sudah siap dikafankan

Post by abubakar on Mon Apr 28, 2014 10:54 pm

thtl wrote:Mesjid Negara dan Makam Pahlawan tu dua kompleks yang berasingan, maksud mesjid yg dilarang solat ialah mesjid yang dibina khusus utk seorang yang dikatakan Wali Allah. kebanyakan yang bersolat di situ tak pernah terpikir pun pasal makam pahlawan tu...

Baik, terima kasih Ustaz THTL.

_________________
Ya Allah ajarkanlah aku perkara yg aku masih jahil dan ingatkanlah aku mengenai apa yg aku lupa.

abubakar
AHLI
AHLI

Posts : 262
Points : 314
Join date : 06/07/2012

Back to top Go down

Re: Ambil gambar mayat sudah siap dikafankan

Post by abu_firdaus on Tue Apr 29, 2014 4:32 am

kubur kat malaysia yg sebelah dgn masjid/surau tu selalunya masjid/surau itu bukan purpose-built disebabkan ada kubur. mgkin asalnya tanah wakaf utk kegunaan org islam, lalu dibuat masjid & kawasan kubur. mgkin ini tak termasuk dlm larangan bina masjid di kubur.. begitu ke?

abu_firdaus
AHLI
AHLI

Posts : 688
Points : 712
Join date : 19/05/2012
Location : bdr baru bangi

Back to top Go down

Re: Ambil gambar mayat sudah siap dikafankan

Post by abubakar on Tue Apr 29, 2014 6:32 am

najib76 wrote:mungkin ambil gambar sebagai pedoman kepada mereka yg hidup..
cthnya isu terbaru ...kubur bercahaya di Perak ...
maka ditunjukkan muka jenazahnya ..



Mmg ada hadis tentang org yg sempat membaca syahadah sebelum mati tp pada saya, jgn disensasikan sgt benda-benda mcm ini apatah lg apabila ianya tidak benar. Org Melayu ini suka betul benda-benda mcm ini. Jenazah itu perempuan, tp walaupun dah jenazah, kena fikirkan juga lah maruah dia.

_________________
Ya Allah ajarkanlah aku perkara yg aku masih jahil dan ingatkanlah aku mengenai apa yg aku lupa.

abubakar
AHLI
AHLI

Posts : 262
Points : 314
Join date : 06/07/2012

Back to top Go down

Re: Ambil gambar mayat sudah siap dikafankan

Post by thtl on Tue Apr 29, 2014 9:03 am

abu_f, kubur yang bersebelahan dgn mesjid tu tak ada masalah. itu macam mesjid nabawi dgn kubur baqi' di Madinah.

abu_B. kubur bercahaya di Perak tu kan cuma pantulan cahaya matahari petang kpd papan tu...cuba lihat kekuatan cahaya matahari dan papan penghadang tanah yg mencipta pantulan dalam kubur tu, maka jadilah kubur tu bergemerlapan...itu law of reflection je....
perkara2 ajaib utk Umat Muhammad saw tak ada, sebab semua kejaiban sudah diletak dalam AQ. sapa yg tak rasa AQ tu ajaib, maka tak adalah keajaiban utk dia


Last edited by thtl on Tue Apr 29, 2014 9:09 am; edited 1 time in total

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Ambil gambar mayat sudah siap dikafankan

Post by abu_firdaus on Tue Apr 29, 2014 9:06 am

kubur bercahaya tu mufti perak pun dah tegur juga. tak boleh bawa cerita2 mcm ni.

abu_firdaus
AHLI
AHLI

Posts : 688
Points : 712
Join date : 19/05/2012
Location : bdr baru bangi

Back to top Go down

Re: Ambil gambar mayat sudah siap dikafankan

Post by Sponsored content Today at 3:43 pm


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum