apa perlu dibuat dngn brg jumpa

View previous topic View next topic Go down

apa perlu dibuat dngn brg jumpa

Post by hafiz on Thu May 01, 2014 11:35 am

Saya ada jmpe buku kwn saya
yg merupakan buku pinjaman di surau. Dh lma gak bnde tu kt situ bru skrng saya nk cri pemiliknya. Sbb buku tu spatutnya dipulngkn lama dhulu. Siapa x pulngkn kne byr. Jadi buku tu saya dh hebahkan spe yg punya sbb klau x saya nk plngkn klau xde orng claim . Disebabkan tuan pnye buku tu dh byr denda, buku tu mngkin jdi miliknya. Perlu ke dihebahkan smpai stahun buku tu?

Ada juga kes di mana ada irng terlupa ambil usb diaorng dri blik saya. Dh lama dh kejadian ni, cuma bru2 ni bru terfikir iena hebahkan. Klau xde orng mngaku, saya nk buang. Cuma terfikir perlu hebahkan lama2 sehingga setahu ke?

hafiz
AHLI
AHLI

Posts : 388
Points : 709
Join date : 15/06/2013

Back to top Go down

Re: apa perlu dibuat dngn brg jumpa

Post by thtl on Thu May 01, 2014 10:29 pm

1. Buku tu pulangkah balik kat surau, abih cerita...he3

2. USB tu apa? bukan murah je ke, RM 9.90?
tanyalah kpd kengkawang rapat anda yg sering masuk bilik anda. ini kawan rapat saja yg masuk bilik anda, bukan org lain. kalau tak der mengaku, pakai ajelaa..jgn buang

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: apa perlu dibuat dngn brg jumpa

Post by hafiz on Fri May 02, 2014 2:03 am

Mcm buku tu buku bi. Klau xde nk mngaku, saya ingt nk plngkn je kt pihak yg pinjmkn buku tu mmng x ada orng nk guna dh pun. Mcm usb tu, usb connect phone dngn pc. Mmmg dh x guna dh kot sbb tu nk buang

hafiz
AHLI
AHLI

Posts : 388
Points : 709
Join date : 15/06/2013

Back to top Go down

Re: apa perlu dibuat dngn brg jumpa

Post by abu_firdaus on Fri May 02, 2014 3:50 am

usb cable le tu. kalau jenis micro-usb, semua fon baru leh pakai (common)

abu_firdaus
AHLI
AHLI

Posts : 688
Points : 712
Join date : 19/05/2012
Location : bdr baru bangi

Back to top Go down

Re: apa perlu dibuat dngn brg jumpa

Post by hafiz on Fri May 02, 2014 9:09 am

Yg saya trtanya perlu ke tunggu shingga stahun? X slp saya ada baca kena tunggu shingga stahun cmtu sbelum blh gunakan

hafiz
AHLI
AHLI

Posts : 388
Points : 709
Join date : 15/06/2013

Back to top Go down

Re: apa perlu dibuat dngn brg jumpa

Post by Mohamad hafiz on Fri May 02, 2014 10:09 am

Huhuhu, terlalu complicated hidup saudara ni. USB tu klu rosak, buang je, klu masih baik, pakai je, Lbih baik kita fokus cara Islam yang Mudah dan simple.

Jangan menyukarkan yang mudah dan jangan menyulitkan lagi yang sukar. Smile Sekadar perkongsian Smile

_________________
"Memberi contoh dengan perbuatan adalah lebih baik daripada memberi contoh dengan perkataan." ~ Al-Ghazali

Mohamad hafiz
AHLI
AHLI

Posts : 867
Points : 1201
Join date : 23/01/2013
Age : 21
Location : Mukah

http://bloginformasiterkini.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: apa perlu dibuat dngn brg jumpa

Post by thtl on Fri May 02, 2014 2:13 pm

betul la tu...USB tu milik kawan anda juga sebab dia masuk dalam bilik anda..lepak2 kat bilik u, maka pakailah itukan barang kawan u juga...bukan org lain...

tunggu satu tahun tu luqatah namanya, atau barang temuan di jalanan dan berharga. cth jam, dompet, HP...
USB kawan tertinggal dalam bilik u tu bukan luqatah

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: apa perlu dibuat dngn brg jumpa

Post by alDayyan on Tue May 06, 2014 6:56 am

tumpang thread.. saya pernah terjumpa selonggok duit yg agak banyak juga nilainya ketika ronda2 di pasar2 malam atau pasar tani.
duit tu mmg duit org lain, tp bila saya ternampak, saya tanya org2 dna penjual kat situ DUIT SAPA NI? pastu saya terus beredar dari situ, klu duit tu diambil oleh org lain yg terperasan setelah ditegur oleh saya, adakah saya dikira bersubahat juga mengambil yg bukan hak saya?

_________________
Jazakallah  kerana menjawab persoalan saya.. Semoga Allah merahmati kita semua.  Smile
Jemput LIKE   Like  fanpage
KOLEKSI HADIS PALSU DAN KISAH ISRAELIYAT.

alDayyan
Helper
Helper

Posts : 562
Points : 771
Join date : 25/05/2012
Age : 47
Location : 127.0.0.1

http://www.bicarathtl.forumms.net

Back to top Go down

Re: apa perlu dibuat dngn brg jumpa

Post by thtl on Tue May 06, 2014 8:53 am

Tak bersyubahat. sapa yg ambik duit orang yg tercicir, dia tanggung sendiri laa. Org malas nak ambik duit tercicir ni, sebab banyak prosedur lepas tu...he3

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: apa perlu dibuat dngn brg jumpa

Post by Sponsored content Today at 11:18 pm


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum