kesalahan tajwid Al-Fatihah

Page 2 of 2 Previous  1, 2

View previous topic View next topic Go down

kesalahan tajwid Al-Fatihah

Post by hafiz on Wed May 07, 2014 2:56 pm

First topic message reminder :

Saya difahamkan yg klau slh tahwid Fatihah, tpi klau x ubah Makna, xpe. Ada kwn saya baca pada ayat ke7 siratallazhinaanA'M, bhagian a'm tu dibaca seperti 2 harakat. X taulh di dengungkan ke tidak. Sah ke? Sbelum ni saya x buat pe2 sbb saya fikir ilmu tajwid org lain lagi bgus dri saya, jdi klau slh, diaorng psti tegur. Tpi skrng saya dh mula trtanya2. Mngkinkh mmng ada gaya bacaan sbegini?

Klau slh, solat saya berimamkan dia sbelum ni sah x?

hafiz
AHLI
AHLI

Posts : 388
Points : 709
Join date : 15/06/2013

Back to top Go down


Re: kesalahan tajwid Al-Fatihah

Post by thtl on Wed May 14, 2014 12:55 pm

Kalau ikut video tu semuanya tak menjejaskan solat. bacalah kot mana pon, asalkan itulah yg terbaik yg dapat dia baca sekadar ilmu yg dia ada pada masa itu. jika hafiz duk belakang dia jadi makmum pun sah, sebabnya pasal apa hangpa lantik dia jadi Imam?

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: kesalahan tajwid Al-Fatihah

Post by hafiz on Wed May 14, 2014 1:13 pm

bkn saya ustaz. Slalunya saya mengazankan. Lps iqamat, sape yg nk jadi imam ak pegi sndiri. Mmng saya x leh hlng lh.

hafiz
AHLI
AHLI

Posts : 388
Join date : 15/06/2013

Back to top Go down

Re: kesalahan tajwid Al-Fatihah

Post by hafiz on Wed May 14, 2014 1:58 pm

Lgi satu, smpaikan saya tak nk berjemaah dng jemaah kt surau sbb tkut klau imam rosak, mmum pun rosak dan saya jadi was2 dngn jemaah yg diimamkn makmum tu. Tpi saya x rasa pemikiran saya ni btul n mulai skrng saya x nk fikir mcm ni lagi. Saya akan solat je dngn jemaah tu.

hafiz
AHLI
AHLI

Posts : 388
Join date : 15/06/2013

Back to top Go down

Re: kesalahan tajwid Al-Fatihah

Post by thtl on Wed May 14, 2014 2:31 pm

yang terbaik kita solat di mesjid yg ada solat Jumaat dan ada imam rawatib (Imam tetap yg bergaji).

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: kesalahan tajwid Al-Fatihah

Post by hafiz on Thu May 22, 2014 1:29 pm

Ustaz, lagi satu soalan. Adakah betul klau baca Fatihah, di setiap penghujung ayat lepas waqaf, kalau x ambil nafas baru utk ayat baru, Fatihah x sah dan x sah solat? Ada terbaca psl perkara ni tadi.

hafiz
AHLI
AHLI

Posts : 388
Points : 709
Join date : 15/06/2013

Back to top Go down

Re: kesalahan tajwid Al-Fatihah

Post by Ad-Dien on Thu May 22, 2014 8:31 pm

hafiz wrote:Ustaz, lagi satu soalan. Adakah betul klau baca Fatihah, di setiap penghujung ayat lepas waqaf, kalau x ambil nafas baru utk ayat baru, Fatihah x sah dan x sah solat? Ada terbaca psl perkara ni tadi.

Boleh

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: kesalahan tajwid Al-Fatihah

Post by thtl on Thu May 22, 2014 8:57 pm

apa yg boleh? soalan bro hafiz, sah atau tak sah solat...he3

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: kesalahan tajwid Al-Fatihah

Post by Ad-Dien on Thu May 22, 2014 9:00 pm

haha.. ana mamai...asif...silap tempat Smile

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien

Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 26
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: kesalahan tajwid Al-Fatihah

Post by thtl on Thu May 22, 2014 9:15 pm

hafiz,
isu pernapasan tu tak ada kena mengena dgn keabsahan fatihah dan kemudiannya solat. kalau napas dia panjang, dia tak tarik nafas pun tak ada masalah. Org yg kata batal tu kena bawa dalil, bukan heresay. sebab yg membatalkan solat ni maklum.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: kesalahan tajwid Al-Fatihah

Post by hafiz on Thu May 22, 2014 10:11 pm

Terima kasih ustaz. Sebab bru terbaca bnde ni tadi kat surau. X slp, Ustaz Don pun ckp cmni. Tu yg musykil

hafiz
AHLI
AHLI

Posts : 388
Points : 709
Join date : 15/06/2013

Back to top Go down

Re: kesalahan tajwid Al-Fatihah

Post by abu_firdaus on Fri May 23, 2014 3:58 am

inilah masalahnya. strict sgt bagi hukum kat org ramai. sudahnya org ramai terlalu sibuk memperbetulkan bacaan, takut was2 dan takut terbatal solat.. sudahnya tak sempat ikut imam.

abu_firdaus
AHLI
AHLI

Posts : 688
Points : 712
Join date : 19/05/2012
Location : bdr baru bangi

Back to top Go down

Re: kesalahan tajwid Al-Fatihah

Post by thtl on Fri May 23, 2014 10:23 am

hafiz pun sama jugok, terlalu detail dalam furu'iyah

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: kesalahan tajwid Al-Fatihah

Post by Mohamad hafiz on Fri May 23, 2014 10:46 am

Keadaan Hafiz ni mengingatkn sya ttg sony, ahli forum ni dulu. Hehehhe, semoga Allah mempermudah urusan beliau.

_________________
"Memberi contoh dengan perbuatan adalah lebih baik daripada memberi contoh dengan perkataan." ~ Al-Ghazali

Mohamad hafiz
AHLI
AHLI

Posts : 867
Points : 1201
Join date : 23/01/2013
Age : 21
Location : Mukah

http://bloginformasiterkini.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: kesalahan tajwid Al-Fatihah

Post by hafiz on Thu Jun 05, 2014 6:02 pm

saya baca kita msti ambil nafas sbb kalau tidak, kita dikatakan saktah dan bukan wakaf. jadi cmne ustaz?

hafiz
AHLI
AHLI

Posts : 388
Points : 709
Join date : 15/06/2013

Back to top Go down

Re: kesalahan tajwid Al-Fatihah

Post by thtl on Thu Jun 05, 2014 10:30 pm

saktah ni ada 4 tempat je, cuba lihat ayat 1 surah al-Kahfi, hujung ayat tu ada simbol sin, maksudnya saktah. hafiz kena wakaf dua harakat, jgn hembus napas dan sambung ayat 2..perhatikan simbol2 kecik ketika baca AQ. yang lain takleh saktah ikut dan, nama pun ilmu tajweed

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: kesalahan tajwid Al-Fatihah

Post by hafiz on Fri Jun 06, 2014 12:48 am

Klau begitu, surah Fatihah yg x bersaktah, adakah betul bermakna tidak blh guna nafas yg sama utk ayat selepas wakaf? Sebab saya baca inilah alasan kenapa tidak sah Fatihah yg mana kita gunakan nafas yg sama lps saktah

hafiz
AHLI
AHLI

Posts : 388
Points : 709
Join date : 15/06/2013

Back to top Go down

Re: kesalahan tajwid Al-Fatihah

Post by abu_firdaus on Fri Jun 06, 2014 4:12 am

itu untuk kesempurnaan bacaan tapi tidak sampai membatalkan bacaan dan membatalkan solat.

untuk pertandingan musabaqah diambil kira la kot hehe

abu_firdaus
AHLI
AHLI

Posts : 688
Points : 712
Join date : 19/05/2012
Location : bdr baru bangi

Back to top Go down

Re: kesalahan tajwid Al-Fatihah

Post by Sponsored content Today at 3:42 pm


Sponsored content


Back to top Go down

Page 2 of 2 Previous  1, 2

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum