monopoli ekonomi

View previous topic View next topic Go down

monopoli ekonomi

Post by seijiseimura84 on Sat May 10, 2014 10:32 am


Apa pandangan islam terhadap sikap monopoli ekonomi?
seperti sebuah puak / keluarga / keturunan monopoli sebuah bussiness, tp bila ada puak yg berbeza, mereka akan beri tekanan supaya puak yg lain tidak dpt maju ekonomi

contoh
puak A dan puak B peniaga alat tulis
hendak membeli alat tulis dari supplier puak A
A mendapat diskaun dan alat tulis baru
B tidak mendapat diskaun serta mendapat alat tulis lama
avatar
seijiseimura84
AHLI
AHLI

Posts : 472
Points : 779
Join date : 27/11/2011

Back to top Go down

Re: monopoli ekonomi

Post by thtl on Sat May 10, 2014 10:46 am

Islam cegah monopoli dan semua kerajaan di dunia termasuk USA utamanya mmg akan menggunakan akta anti-monopoli dan cartel. Cartel ialah beberapa syarikat bersatu dan menguasai pasaran. USA ada anti-trust law utk memecahkan monopoli, Malaysia pun rasa ada undang2 anti-monopoli ni.
avatar
thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: monopoli ekonomi

Post by thtl on Sat May 10, 2014 10:58 am

Di Malaysia, monopoly masih ujud, cth gula dan beras di monopoli oleh TS Syed Mokhtar al-Bukhari, walaupun ia di monopoli, kerajaan mengawal harga gula dan beras. Ini mekanisma nak kawal monopoli, kerajaan mengawal harga.
avatar
thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: monopoli ekonomi

Post by seijiseimura84 on Sat May 10, 2014 11:24 am

islam cegah monopoli....tetapi setakat ni saya belum terdedah dgn dalil atau artikel mengenainuya
avatar
seijiseimura84
AHLI
AHLI

Posts : 472
Points : 779
Join date : 27/11/2011

Back to top Go down

Re: monopoli ekonomi

Post by thtl on Sat May 10, 2014 12:04 pm

Buka sayyid sabiq, lihat bab Muamalat, tajuk "IHTIKAR" (monopoli)

dalil, antaranya:
HR Muslim No.1605

(عن سعيد بن المسيب، عن معمر بن عبدالله عن رسول الله صلى الله عليه وسلم. قال (لا يحتكر إلا خاطئ

“Dari Sa’id ibnul Musayyib, dari Ma’mar bin Abdillah dari Rasulullah saw bersabda:”Tidaklah seorang melakukan monopoli kecuali dia berdosa”.

Umat Islam tidak terdedah sebab Malaysia mengamalkan ekonomi Kapitalis. Manakala ustaz2 yg mengajar di Mesjid tak ajar subjek ni, nanti org kampung tak masyuuk. Ustaz2 fokus hanya kpd topik akidah, taharah, solat, puasa, kursus haji je..tajuk ekonomi too heavy kat mesjid Doc

topik ni hanya ada dalam kuliah Ekonomi Islam di UIAM...
avatar
thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: monopoli ekonomi

Post by seijiseimura84 on Sat May 10, 2014 3:33 pm

kalau begitu bagaimana caranya kita menentang mereka yg monopoli sepertimana org cina monopoli ekonomi malaysia
avatar
seijiseimura84
AHLI
AHLI

Posts : 472
Points : 779
Join date : 27/11/2011

Back to top Go down

Re: monopoli ekonomi

Post by thtl on Sat May 10, 2014 6:16 pm

Monopoli China dalam business mmg dah lama, itu isu tahun sblm merdeka, maka lahirlah UMNO utk melindungi kepentingan Bumi, DEB, PNB, dasar 30% equity negara tu semua dasar nak pecahkan dominasi dan keridsakadilan sosial dan ekonomi. agensi Mara, Fama, mardi, agrobank, persatuan nelayan kebangsaan semua diujudkan utk tolong melayu, mikro-loan, skim usahawan bumi, macam2 dasar kerajaan, maka sekarang MCA dan MIC, DAP, PKR dah nak tamatkan hak2 bumi dan usaha2 membantu Bumi dalam memecah dominasi ekonomi kaum tertentu...
dalam sektur pendidikan, ialah penubuhan UiTM, UKM, UPM, USM, juga nak kasi ilmu dan kemahiran kpd Bumi utk menjadi usahawan.
Itulah caranya, dasar kerajaan, merubah pemikiran melayu melalui pendidikan dan skim latihan keusahawanan yg berterusan
avatar
thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: monopoli ekonomi

Post by thtl on Sat May 10, 2014 6:19 pm

Sbab tu arab saudi ni bijak, dia ada dasar "Saudization" utk memastikan pelabur asing tidak memonopoli ekonomi arab saudi..apa jua bisnes, pegangan ekuiti mesti rakyat tempatan.
avatar
thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: monopoli ekonomi

Post by Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum