Menjawab isu respons terhadap ajaran salafi

Page 2 of 4 Previous  1, 2, 3, 4  Next

View previous topic View next topic Go down

Menjawab isu respons terhadap ajaran salafi

Post by seijiseimura84 on Sun May 11, 2014 9:32 am

First topic message reminder :

Bila kita nak bawa akidah yg betul kepada masyarakat atau memperbetulkan apa yg bidaah atau bukan....beberapa respons saya terima

SAlah satu respons saya terima........
Islam melarang kita berdebat2.....lebih2 lagi hal2 furu. Hanya Allah sahaja yg tahu apa yg benar atau tidak....

ada pula yg mendakwa apa sahaja statement fatwa imam syafie mungkin bersesuai pd zamannya....tidak pd zaman depan


Last edited by seijiseimura84 on Sun May 11, 2014 9:34 am; edited 1 time in total

seijiseimura84
AHLI
AHLI

Posts : 472
Points : 779
Join date : 27/11/2011

Back to top Go down


Re: Menjawab isu respons terhadap ajaran salafi

Post by abubakar on Sun May 11, 2014 9:08 pm

Saya kira kalau ada rakan-rakan forumer yg gemar berbahas dgn kelompok Asyairah ini saya cadangkan supaya kuasai perkara yg menyebabkan mereka mengambil method takwil itu yakni perbahasan 'time and space'.

Saya tak mahu lah jd mcm ada seorang Ustaz salafi ini, kalau saya sebut nama mmg org kenal lah terutamanya warga AFN. Dia pernah mengeluarkan kenyataan yg lebih kurang berbunyi

"Saya tak faham apa yg org anti sgt dgn sifat 20 ini. Ada yg kata susah, berfalasafah dsb. Saya mengajar budak-budak sifat 20 tak lah susah mana. Skjp shj mereka dah boleh hafal. Allah wujud, qidam,baqa, tahu-tahu dah selesai sifat 20".

Kalau sekadar nak hafal sifat wajib, sifat mustahil itu mmg lah sng. Tak boleh dikatakan berakidah asyairah seseorang itu sekiranya hafal benda-benda itu tanpa memahami perbahasannya. Sama mcm tak menjadi Islam seseorang, hanya dgn menghafal rukun Islam.

Saya pun berbahas lah dgn dia, dia masih berkeras dgn pendapat dia. Sudahnya dia tak balas dah komen saya. Saya tak pasti samada apa sbb dia tak balas. Sekiranya dia tak balas pasal dia tak boleh jawab hujah saya, itu dia baru jumpa saya, kalau dia jumpa pengikut Asyairah yg sejati punya, mmg kena dia ini. Boleh jadi dia akan buat blog mcm blog salafytobat pula selepas drpd itu.

Kalau sahabat-sahabat sekalian sungguh nak bawa akidah betul kpd masyarakat, cuba crack sifat 20. Saya dah cuba, dan gagal. Kelompongan yg saya jumpa, satu shj, iaitu pada perbahasan 'time and space' itu td. Ini kerana, berdirinya sifat 20, adalah drpd perbahasan 'time and space' ini. Kalau dpt kacau benda itu, maka runtuhlah sifat 20. Tp, easier said than done.

Lg satu, bukannya tak boleh berdakyah pada masyarakat umum, tp rata-rata mereka ini bertaqlid buta belaka. Kdg-kdg mereka bukannya faham pun apa yg pegang tp oleh kerana thiqah mereka pada ulama'-ulama', lantas mereka berkeras dgnnya.

Saya pernah berbahas dgn seorang pengikut Asyairah ini, igtkan hebat sgt, tp apabila saya tanya pasal konsep 'time and space', dia jwb yg lebih kurang berbunyi,

"Apa kena mengena benda itu dlm perbahasan ini. Adakah kamu ini pengikut teori relativiti Einstein, Darwinisme dsb?"

Saya apabila tgk dia jwb mcm ini. Terus saya malas nak layan dah. Jd, kalau sahabat-sahabat sekalian serius nak membawa akidah yg betul kpd masyarakat, pergi lwn dgn siapa yg bawa benda itu kpd mereka. Lg tinggi kedudukan dia, lagi baik. Mcm yg Hassan Bandung pernah buat di Pulau Pinang dahulu. Kalau berjaya menewaskan tokoh dia, senanglah nak bawa akidah betul kpd masyarakat.

Tp ini sekadar pendirian peribadi saya lah. Saya tahu setiap org mempunyai pendekatan yg berbeza. Mcm ada org dia percaya yg pendekatan terbaik adalah dgn pembaikan pada diri individu terlebih dulu, cthnya Syeikh Albani berpegang mcm ini. Tp saya berpegang pada pendekatan yg terbaik adalah pembaikan pada pemerintah terlebih dahulu. Yg ini tak perlu nak cerita panjang sgt agaknya.

Saya ada bbrp pendirian sendiri lah kpd kelompok Asyairah dan Maturidiah ini. Cthnya saya tidak mengkafirkan mereka. Dan ada bbrp perbahasan di dlm aliran mereka yg saya terima. Tp perkara tolak saya dgn keras sekali di dlm aliran ini adalah pegangan mereka pada "Allah wujud tanpa bertempat".

Saya faham cabaran yg berlaku pada zaman yg membawa kpd bermula akidah mutakallimun ini, dan saya tak mahu ulas pasal mereka. Cumanya utk umat hari ini, saya kira kaedah pengajian akidah yg terbaik adalah apa yg Ibnu Taimiyyah bawa dan mungkin perlukan sedikit penambahbaikan supaya ianya lebih selaras lg dgn keperluan semasa.

abubakar
AHLI
AHLI

Posts : 262
Join date : 06/07/2012

Back to top Go down

Re: Menjawab isu respons terhadap ajaran salafi

Post by seijiseimura84 on Mon May 12, 2014 1:22 pm

Berdasarkan kepada teori relatif einstein....alam kita semakin berkembang selari dgn masa
Oleh itu....apabila masa diputarkan kebelakang...alam ini akan bersorot sehingga bertemu ssatu titik dipanggil point of singularity di mana, masa dan ruang tidak wujud sama sekali. Ini menunjukkan Allah adalah bebas dari pengaruh ruang dan masa

Jadi anehlah, kalau kita hendak katakan bahawa Allah tu ada dimana2, sebab ia mengatakan seolah2 Allah itu mengisi ruang yg wujud apabila alam terbentuk. Sedangkan Allah itu maha wujud dan maha awal lagi maha akhir. Dia tidak memerlukan ruang untuk menghadirkan diriNya. Kalau hendak dikatakan Allah itu wujud dimana2 , adakah apabila alam ini terhapus, maka di mana pula Allah?

seijiseimura84
AHLI
AHLI

Posts : 472
Join date : 27/11/2011

Back to top Go down

Re: Menjawab isu respons terhadap ajaran salafi

Post by thtl on Mon May 12, 2014 1:45 pm

Doc:

Akidah salaf simple sahaja:

Allah berada di langit dan ilmunya berada di segenap tempat.

dalil:
حدثني أبي رحمه الله حدثنا سريج بن النعمان حدثنا عبدالله بن نافع قال كان مالك بن أنس يقول الايمان قول وعمل ويقول كلم الله موسى وقال مالك الله في السماء وعلمه في كل مكان لا يخلو منه شيء
Telah menceritakan kepadaku ayahku rahimahullah : Telah menceritakan kepada kami Suraij bin An-Nu’maan : Telah menceritakan kepada kami ‘Abdullah bin Naafi’, ia berkata : “Maalik bin Anas pernah berkata : ‘Iman itu adalah perkataan dan perbuatan, Allah berbicara kepada Muusaa, Allah berada di langit dan ilmu-Nya ada di setiap tempat – tidak ada sesuatupun yang luput dari-Nya” [Diriwayatkan oleh ‘Abdullah bin Ahmad dalam As-Sunnah, hal. 280 no. 532; shahih].

kekeliruan kaum Asya'irah ialah bila depa kata Allah ada di mana-mana; yg dimaksudkan oleh asya'irah ialah ilmu Allah spt mana kata Imam Malik.
Jadi, sebenarnya salafiyah dan asya'irah tak jauh bedza. cuma kalau Asya'irah x mahu terima kata2 Imam Malik di atas, itu tanda bebal laa...benda mudah faham sejak 300 tahun dipersulitkan

`Allah berada di langit, Ilmunya ada di semua ruang" Imam Maalik

Hafal yg ini

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Menjawab isu respons terhadap ajaran salafi

Post by aimahmad on Mon May 12, 2014 1:57 pm

Maaf bertanya, Asya'irah mengatakan "Allah wujud tidak bertempat" atau "Allah berada di mana-mana"?

aimahmad
AHLI
AHLI

Posts : 125
Points : 125
Join date : 29/04/2014
Location : Shah Alam

Back to top Go down

Re: Menjawab isu respons terhadap ajaran salafi

Post by thtl on Mon May 12, 2014 2:03 pm

Kalau asya'irah kata:
1/ Allah wujud tidak bertempat, itu akidah yg salah, sama spt Muktazilah, ini bukan asya'irah

2. Allah ada di mana-mana, ini jika ditakwil sebagai ilmu Allah ada di mana-mana, OK. Ini Asya'irah yg betul, sebab depa takwil.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Menjawab isu respons terhadap ajaran salafi

Post by abubakar on Mon May 12, 2014 3:09 pm

seijiseimura84 wrote:Berdasarkan kepada teori relatif einstein....alam kita semakin berkembang selari dgn masa
Oleh itu....apabila masa diputarkan kebelakang...alam ini akan bersorot sehingga bertemu ssatu titik dipanggil point of singularity di mana, masa dan ruang tidak wujud sama sekali. Ini menunjukkan Allah adalah bebas dari pengaruh ruang dan masa

Jadi anehlah, kalau kita hendak katakan bahawa Allah tu ada dimana2, sebab ia mengatakan seolah2 Allah itu mengisi ruang yg wujud apabila alam terbentuk. Sedangkan Allah itu maha wujud dan maha awal lagi maha akhir. Dia tidak memerlukan ruang untuk menghadirkan diriNya. Kalau hendak dikatakan Allah itu wujud dimana2 , adakah apabila alam ini terhapus, maka di mana pula Allah?

Kalau mcm ini kamu punya pegangan, ianya juga boleh digunakan utk membantah org yg berpegang kpd Allah beristiwa di atas Arasy. Saya juga nak tahu lah mcm mana cara kamu faham ayat drpd Surah as-Sajdah ayat 4 yg bermaksud "Allah yg menciptakan langit dan bumi dan apa yg ada di antara keduanya dlm 6 hari".

_________________
Ya Allah ajarkanlah aku perkara yg aku masih jahil dan ingatkanlah aku mengenai apa yg aku lupa.

abubakar
AHLI
AHLI

Posts : 262
Points : 314
Join date : 06/07/2012

Back to top Go down

Re: Menjawab isu respons terhadap ajaran salafi

Post by seijiseimura84 on Mon May 12, 2014 3:18 pm

sedikit kekeliruan , jadi adakah allah itu di mana2 adalah aqidah yg boleh diterima pakai?
dan adakah mengimani allah itu berada di atas langit, bersamaan dgn allah itu bertempat?

seijiseimura84
AHLI
AHLI

Posts : 472
Points : 779
Join date : 27/11/2011

Back to top Go down

Re: Menjawab isu respons terhadap ajaran salafi

Post by seijiseimura84 on Mon May 12, 2014 3:24 pm

abubakar wrote:
seijiseimura84 wrote:Berdasarkan kepada teori relatif einstein....alam kita semakin berkembang selari dgn masa
Oleh itu....apabila masa diputarkan kebelakang...alam ini akan bersorot sehingga bertemu ssatu titik dipanggil point of singularity di mana, masa dan ruang tidak wujud sama sekali. Ini menunjukkan Allah adalah bebas dari pengaruh ruang dan masa

Jadi anehlah, kalau kita hendak katakan bahawa Allah tu ada dimana2, sebab ia mengatakan seolah2 Allah itu mengisi ruang yg wujud apabila alam terbentuk. Sedangkan Allah itu maha wujud dan maha awal lagi maha akhir. Dia tidak memerlukan ruang untuk menghadirkan diriNya. Kalau hendak dikatakan Allah itu wujud dimana2 , adakah apabila alam ini terhapus, maka di mana pula Allah?

Kalau mcm ini kamu punya pegangan, ianya juga boleh digunakan utk membantah org yg berpegang kpd Allah beristiwa di atas Arasy. Saya juga nak tahu lah mcm mana cara kamu faham ayat drpd Surah as-Sajdah ayat 4 yg bermaksud "Allah yg menciptakan langit dan bumi dan apa yg ada di antara keduanya dlm 6 hari".
mengapa pegangan saya boleh dijadikan hujah utk membantah allah beristiwa di atas arasy?

masakan arasy jua adalah benda ghaib...masakan ia sesuatu yg termasuk sebagai alam semesta, kita tidak tahu

sekadar intepretasi sayalah berdasarkan as sajdah ayat 4, tafsiran saya ni belum lagi merujuk mana2 tafsiran ulama.....
langit itu merujuk kepada angkasa, bumi itu bumi
tp di antara keduanya....itu saya tak pasti apakah ia dirujuk
apa point yg cuba dibawa melalui surah as sajdah ni?

seijiseimura84
AHLI
AHLI

Posts : 472
Points : 779
Join date : 27/11/2011

Back to top Go down

Re: Menjawab isu respons terhadap ajaran salafi

Post by abubakar on Mon May 12, 2014 4:51 pm

aimahmad wrote:Maaf bertanya, Asya'irah mengatakan "Allah wujud tidak bertempat" atau "Allah berada di mana-mana"?

Sekadar pandangan peribadi.

Berdasarkan sejumlah individu yg menisbahkan diri mereka kpd golongan Asyairah yg saya tahu, kesemua mereka berpegang kpd Allah wujud tanpa bertempat. Antaranya Ustaz Azhar Idrus, Ustaz Abu Syafiq, Syaikh Nuruddin Al-Banjari, Ustaz TM Fouzy, Ustaz Muhadir Hj Joll dsb.

"Allah berada di mana-mana" itu biasanya pegangan kumpulan sufi/tariqat. Golongan Asyairah juga menentang mereka yg berfahaman sebegini.


_________________
Ya Allah ajarkanlah aku perkara yg aku masih jahil dan ingatkanlah aku mengenai apa yg aku lupa.

abubakar
AHLI
AHLI

Posts : 262
Points : 314
Join date : 06/07/2012

Back to top Go down

Re: Menjawab isu respons terhadap ajaran salafi

Post by aimahmad on Mon May 12, 2014 5:27 pm

abubakar wrote:

Sekadar pandangan peribadi.

Berdasarkan sejumlah individu yg menisbahkan diri mereka kpd golongan Asyairah yg saya tahu, kesemua mereka berpegang kpd Allah wujud tanpa bertempat. Antaranya Ustaz Azhar Idrus, Ustaz Abu Syafiq, Syaikh Nuruddin Al-Banjari, Ustaz TM Fouzy, Ustaz Muhadir Hj Joll dsb.

"Allah berada di mana-mana" itu biasanya pegangan kumpulan sufi/tariqat. Golongan Asyairah juga menentang mereka yg berfahaman sebegini.


Ya, saya pun faham sebegini.

aimahmad
AHLI
AHLI

Posts : 125
Points : 125
Join date : 29/04/2014
Location : Shah Alam

Back to top Go down

Re: Menjawab isu respons terhadap ajaran salafi

Post by abubakar on Mon May 12, 2014 5:34 pm

seijiseimura84 wrote:
abubakar wrote:
seijiseimura84 wrote:Berdasarkan kepada teori relatif einstein....alam kita semakin berkembang selari dgn masa
Oleh itu....apabila masa diputarkan kebelakang...alam ini akan bersorot sehingga bertemu ssatu titik dipanggil point of singularity di mana, masa dan ruang tidak wujud sama sekali. Ini menunjukkan Allah adalah bebas dari pengaruh ruang dan masa

Jadi anehlah, kalau kita hendak katakan bahawa Allah tu ada dimana2, sebab ia mengatakan seolah2 Allah itu mengisi ruang yg wujud apabila alam terbentuk. Sedangkan Allah itu maha wujud dan maha awal lagi maha akhir. Dia tidak memerlukan ruang untuk menghadirkan diriNya. Kalau hendak dikatakan Allah itu wujud dimana2 , adakah apabila alam ini terhapus, maka di mana pula Allah?

Kalau mcm ini kamu punya pegangan, ianya juga boleh digunakan utk membantah org yg berpegang kpd Allah beristiwa di atas Arasy. Saya juga nak tahu lah mcm mana cara kamu faham ayat drpd Surah as-Sajdah ayat 4 yg bermaksud "Allah yg menciptakan langit dan bumi dan apa yg ada di antara keduanya dlm 6 hari".
mengapa pegangan saya boleh dijadikan hujah utk membantah allah beristiwa di atas arasy?

masakan arasy jua adalah benda ghaib...masakan ia sesuatu yg termasuk sebagai alam semesta, kita tidak tahu

sekadar intepretasi sayalah berdasarkan as sajdah ayat 4, tafsiran saya ni belum lagi merujuk mana2 tafsiran ulama.....
langit itu merujuk kepada angkasa, bumi itu bumi
tp di antara keduanya....itu saya tak pasti apakah ia dirujuk
apa point yg cuba dibawa melalui surah as sajdah ni?

Kamu kata Allah bebas drpd pengaruh ruang dan masa. Sekiranya alam ini terhapus, maka di mana pula Allah? Ini soalan kamu. Jd saya nak tanya.

Arasy adalah makhluk, jd bila Arasy terhapus, maka di mana pula Allah? Baik, rata-rata org yg menisbahkan diri kpd beraqidah salaf yg saya jumpa, beriman kpd Allah beristiwa di atas Arasy dan Allah berada di langit. Jd, saya boleh simpulkan di sini, Arasy itu berada di langit.

Kamu kata Allah maha wujud dan maha awal lg maha akhir, dia tidak memerlukan ruang utk menghadirkan diriNya.

Jd sekiranya dia tak perlukan ruang utk menghadirkan dirinya, maka Allah turut bebas drpd mempunyai arah, iaitu atas, bawah, depan, belakang dsb. Jd apa pula yg beristiwa' di atas Arasy itu?

Point saya adalah, kamu kata Allah bebas drpd pengaruh masa, mcm mana kamu nak faham apa yg Allah sebut berkenaan dgn kejadian langit dan bumi dalam 6 hari itu? Saya nak tekankan pada 6 hari itu pasal kamu kata Allah bebas drpd pengaruh masa.


_________________
Ya Allah ajarkanlah aku perkara yg aku masih jahil dan ingatkanlah aku mengenai apa yg aku lupa.

abubakar
AHLI
AHLI

Posts : 262
Points : 314
Join date : 06/07/2012

Back to top Go down

Re: Menjawab isu respons terhadap ajaran salafi

Post by Ibnu Sarkawi on Mon May 12, 2014 7:32 pm

bila al-Quran kata 6 waktu tu.. tak perlu lah kita bahas samada adakah Allah bebas dengan masa atau tidak. Sbb lawan bebas ialah terikat, jd x sesuai bahas perkara yg jauh sangat dari takwilan salaf.

Ibnu Sarkawi
AHLI
AHLI

Posts : 404
Points : 579
Join date : 06/12/2011

Back to top Go down

Re: Menjawab isu respons terhadap ajaran salafi

Post by abubakar on Mon May 12, 2014 9:36 pm

Ibnu Sarkawi wrote:bila al-Quran kata 6 waktu tu.. tak perlu lah kita bahas samada adakah Allah bebas dengan masa atau tidak. Sbb lawan bebas ialah terikat, jd x sesuai bahas perkara yg jauh sangat dari takwilan salaf.

Sbnrnya saya tak buat penggulungan lg ini, tp tak apa. Saya bukan nak bahas sgt, tp nak uji shj. Mcm saya pernah dgr ada org sebut, "jgn sangka kamu beriman, sekiranya belum diuji".

Allah mengharamkan kezaliman ke atas dirinya, jd adakah membuat kita boleh kesimpulan yg Allah mempunyai limitasi?

Saya minta maaf lah kalau tak sesuai, tp saya menolak utk berfahaman Asyairah-Maturidiah, kerana saya berjaya menghujat mereka. Sama mcm knp saya memilih Islam dan menolak Kristian,Yahudi,Hindu,Buddha,Atheism dsb, kerana saya berjaya menghujat mereka.

Saya juga yakin sahabat-sahabat forumer juga dlm memegang sesuatu perkara, kerana mempunyai hujah yg kukuh utk memegang perkara tersebut dan dlm masa sama, ada pegangan yg ditolak, kerana kelemahan pada hujah, dsb.

Sekiranya saya masih lg menerima response yg kurang memberansangkan slps drpd ini, maka saya akan berhenti lah. Cumanya apabila masyarakat umum berasa lebih berahi kpd aqidah yg berteraskan ilmu kalam, jgn letakkan beban kesalahan sepenuhnya pada bahu mereka lah.

_________________
Ya Allah ajarkanlah aku perkara yg aku masih jahil dan ingatkanlah aku mengenai apa yg aku lupa.

abubakar
AHLI
AHLI

Posts : 262
Points : 314
Join date : 06/07/2012

Back to top Go down

Re: Menjawab isu respons terhadap ajaran salafi

Post by seijiseimura84 on Tue May 13, 2014 2:16 am

Tetapi abubakar.....

saudara sedia maklum ilmu sains sekadar ilmu sokongan, ia bukanlah ilmu penentu segala2nya
Ilmu PENENTU adalah ilmu wahyu quran dan hadis

Dlm isu ni, saya sekadar mengunakan ilmu sains hanya sekadar bertujuan menguatkan pendirian saya
Namun hakikinya yg menentukan pendirian saya, yg menentukan apa yg benar dan salah adalah ilmu wahyu

Sebabnya ilmu sains ada kelemahannya....ia berubah dari zaman ke zaman.
Sebagai contoh....hari ni teori kerelatifan membuktikan hujah saya, tp mungkin di zaman depan, ada teori lain yg membatalkan hujah saya, barangkali di masa depan yg lain, ada teoir pula mengukuhkan hujah saya

Mmg seronok bila kita ada hujah saintifik, ia menguatkan keimanan serta pendirian kita, namun ia bukan PENENTU ttg pendirian kita. Saya sendiri byk mengunakan ilmu sains bagi menguatkan keimanan saya. Namun harus diingat, ilmu sains ni fragile, dan boleh berubah
Tp kalau ada ilmu sains yg bertentanggan dgn pendirian kita, di sini timbul satu soalan....adakah kita mahu mengambil atau tidak?

Sebagai contoh.....quran kata bumi ini bulat....tp kepercayaan dulu bumi ini kotak... jadi kepercayaan mana yg harus saya ikuti?

Dlm menjawab soalan saudara untuk tujaun brainstorming

Ada beberapa soalan  yg timbul
kedudukan arasy tu masih dlm langit ke....? atau di atas langit yg membawa merujuk kepada luar jangkauan dari alam?? yakni maksudnya ia berada di luar alam

seijiseimura84
AHLI
AHLI

Posts : 472
Points : 779
Join date : 27/11/2011

Back to top Go down

Re: Menjawab isu respons terhadap ajaran salafi

Post by aimahmad on Tue May 13, 2014 2:55 am

Dari yg dah dibincang, saya lihat argument2 akhi Abubakar kelihatan lebih fokus & terarah. Saya tak sure ke mana arahnya @ samada saya bersetuju @ tak.. tapi ia buat saya mahu tau lebih lanjut ape hujah2 & konklusi yg dibuat olehnya.

aimahmad
AHLI
AHLI

Posts : 125
Points : 125
Join date : 29/04/2014
Location : Shah Alam

Back to top Go down

Re: Menjawab isu respons terhadap ajaran salafi

Post by Solah on Tue May 13, 2014 3:10 am

Saya nak join perbincangan sebab saya nak belajar dan perbetul pegangan diri kalau salah. Saya quote penerangan saudara abubakar, bukan untuk membangkang, malah saya perlukannya untuk saya tahu pemahaman saya ni betul ke tak. Juga perlukan input Dr Seiji sebab Dr orang bidang sains macam saya.

abubakar wrote:

Kamu kata Allah bebas drpd pengaruh ruang dan masa. Sekiranya alam ini terhapus, maka di mana pula Allah? Ini soalan kamu. Jd saya nak tanya.

Arasy adalah makhluk, jd bila Arasy terhapus, maka di mana pula Allah? Baik, rata-rata org yg menisbahkan diri kpd beraqidah salaf yg saya jumpa, beriman kpd Allah beristiwa di atas Arasy dan Allah berada di langit. Jd, saya boleh simpulkan di sini, Arasy itu berada di langit.

Kamu kata Allah maha wujud dan maha awal lg maha akhir, dia tidak memerlukan ruang utk menghadirkan diriNya.

Jd sekiranya dia tak perlukan ruang utk menghadirkan dirinya, maka Allah turut bebas drpd mempunyai arah, iaitu atas, bawah, depan, belakang dsb. Jd apa pula yg beristiwa' di atas Arasy itu?

Point saya adalah, kamu kata Allah bebas drpd pengaruh masa, mcm mana kamu nak faham apa yg Allah sebut berkenaan dgn kejadian langit dan bumi dalam 6 hari itu? Saya nak tekankan pada 6 hari itu pasal kamu kata Allah bebas drpd pengaruh masa.


1. Allah mencipta ruang dan masa untuk makhluk wujud dan hidup di dalamnya. Allah tak perlukan ruang dan masa ini, kerana ianya makhluk ciptaan-Nya. Arasy adalah makhluk dan Allah juga tidak perlu kepadanya. Cuma Allah khabarkan kepada kita, Allah beristiwa di atas Arasy dan pada masa yang sama jugak Allah tidak dilingkupi masa dan waktu yang diciptakan-Nya seperti mana aqidah kita iaitu Allah tidak sama dengan makhluk sama sekali. Bayangkan kotak kat bawah ni:
__________________
|                          |
|                          |
--------------------

Ini adalah dunia waktu dan masa yang Allah cipta, meliputi semua galaksi, bintang dll. Arasy termasuk dalam ruang itu, tapi Allah tidak, kerana Allah tidak berada di dalam makhluk. Cuma mungkin kita boleh faham Arasy itu terletak tinggi di dalam ruang tersebut. Disebabkan tu dalam peristiwa isra' dan mikraj Rasulullah SAW perlukan bura' untuk bergerak laju dalam ruang yang Allah cipta tu. Wallahu'alam.

Sebagai penambahan (untuk saya faham perbahasan ruang dan masa):

2. Kejadian langit dan bumi dalam masa 6 hari. Melalui sains, diketahui bumi dan sistem solar kita wujud lewat selepas terjadinya dunia (ruang dan masa) bermula daripada persitiwa big bang. Maksudnya ada banyak galaksi dan planet lain yang wujud lagi awal daripada solar sistem kita ni. Jadi 6 hari tu tidak dikatakan 6 hari bumi (24 jam), juga tidak dikatakan 6 hari merujuk hari di Jupiter iaitu 9.9 jam atau mana2 planet sebab kita tidak tahu relatif kepada apa. Jadi sebab itu ada tafsir menyebut 6 hari sebagai 6 tempoh atau 6 waktu.

Dalam al-Qur'an disebut selepas diciptakan langit dan bumi dalam masa 6 hari, Allah istiwa atas Arasy. Ini menunjukkan sebelum ruang dan masa wujud dalam 6 hari ni lagi, Allah telahpun dan sememangnya wujud. Cuma Allah istiwa atas Arasy adalah atas kehendak-Nya dan bagi saya ini ialah rahmat Allah untuk membantu kita makhluk kerdil faham kewujudan-Nya.

3. Allah boleh wujudkan dunia ni dengan terus menerus (on the spot/instantly) tanpa ada tempoh masa 6 hari tu. Bagi saya 6 hari tu sebenarnya 6 fasa dalam peristiwa Big Bang. Bagi saya jugak, Allah ciptakan dunia ni dalam 6 tempoh untuk membantu manusia faham dan dapat kaji penciptaan ruang dan masa, sebab kalau ianya terjadi 'on the spot', maka tak dapatlah manusia jumpa theory big bang, dark matter dsbnya.

4. Masa ialah the 4th dimension. Sebagai makhluk, kita tidak dapat stop masa ni. Di luar ruang masa dan waktu yang Allah cipta ni, is timeless. Sefahaman saya, Allah akan bagi timeless ni kepada kita di akhirat kelak, di mana tidak akan tua seseorang itu sama ada di syurga atau neraka, sebab itu dikatakan orang beriman selama-lamanya di syurga dan orang kafir diseksa selama-lamanya di neraka. Tiada pengakhiran waktu tu dah sebab it is timeless.

Solah
AHLI
AHLI

Posts : 114
Points : 187
Join date : 07/01/2012
Age : 34
Location : Penang

Back to top Go down

Re: Menjawab isu respons terhadap ajaran salafi

Post by seijiseimura84 on Tue May 13, 2014 3:39 am

saya setuju dgn solah...
masa itu adalah subjektif dan relatif
masa yg kita tahu hari ini adalah rekaan manusia yg dinisbatkan kepada putaran matahari

wallahualam

seijiseimura84
AHLI
AHLI

Posts : 472
Points : 779
Join date : 27/11/2011

Back to top Go down

Re: Menjawab isu respons terhadap ajaran salafi

Post by aimahmad on Tue May 13, 2014 4:07 am

Good point akhi Solah. Argument yg disusun dgn jelas & mudah diikuti. More or less spt yg saya faham.. cuma maybe 6 masa = 6 fasa Big Bang tu blm saya terfikir.. selama ni saya cuma serah hal tu kpd Allah SWT.

aimahmad
AHLI
AHLI

Posts : 125
Points : 125
Join date : 29/04/2014
Location : Shah Alam

Back to top Go down

Re: Menjawab isu respons terhadap ajaran salafi

Post by Ibnu Sarkawi on Tue May 13, 2014 4:58 am

Betul apa yg Solah katakan itu. Apabila kita kita menetapkan bahawa pengetahuan & pandangan kita tidak akan mampu mencapai kebenaran berkenaan dzat Allah yg sebenarnya, maka sememangnya kita akan lebih mudah mengajak org lain utk kembali kpd manhaj ahlul hadis dlm beraqidah.

Ibnu Sarkawi
AHLI
AHLI

Posts : 404
Points : 579
Join date : 06/12/2011

Back to top Go down

Re: Menjawab isu respons terhadap ajaran salafi

Post by aimahmad on Tue May 13, 2014 7:45 am

Kita katakan semua yg bersifat makhluk berada dlm lingkungan time & space, dgn makhluk tertinggi adalah Arasy yg memayungi keseluruhan makhluk yg lain. Apabila kita mengimani bhw Allah beristiwa di Arasy, Asya'irah mendakwa kita telah menetapkan tempat & arah utk Allah, walhal kita faham bhw tidak timbul soal tempat @ arah apabila bukan berada di dlm lingkungan time & space.

Pd saya tak sukar memahami aqidah Allah beristiwa di Arasy ni. Tapi, kenapa payah sangat utk Asya'irah menerimanya? Ape sebenarnya fakta & hujah pegangan mrk yg menghalang ini? Kuat sgt ke hujah2 mrk?

Bagus juga kalau ade mana2 rakan forumer yg mahir dgn hujah Asya'irah utk ambil watak sbg "devil's advocate" dgn kluarkan argument2 mereka utk dinilai & cari jawapan. Kalau mcm saya mungkin tak akan terlibat dgn mana2 perdebatan, tapi mungkin skadar peluang tambah ilmu pengetahuan saja.

aimahmad
AHLI
AHLI

Posts : 125
Points : 125
Join date : 29/04/2014
Location : Shah Alam

Back to top Go down

Re: Menjawab isu respons terhadap ajaran salafi

Post by seijiseimura84 on Tue May 13, 2014 8:23 am

Entah...saya pun tak fhm mengapa dikatakana allag itu di mana2. Setahu hujah mereka yg saya dengar iaitu hadis yg menyevut allah itu sgt dekat kepada allah

seijiseimura84
AHLI
AHLI

Posts : 472
Points : 779
Join date : 27/11/2011

Back to top Go down

Re: Menjawab isu respons terhadap ajaran salafi

Post by aimahmad on Tue May 13, 2014 8:49 am

seijiseimura84 wrote:
Setahu hujah mereka yg saya dengar iaitu hadis yg menyevut allah itu sgt dekat kepada allah

"Allah sangat dekat kepada Allah"? Huh? Hujah ape ni? Konfius aku!

aimahmad
AHLI
AHLI

Posts : 125
Points : 125
Join date : 29/04/2014
Location : Shah Alam

Back to top Go down

Re: Menjawab isu respons terhadap ajaran salafi

Post by seijiseimura84 on Tue May 13, 2014 8:56 am

aimahmad wrote:
seijiseimura84 wrote:
Setahu hujah mereka yg saya dengar iaitu hadis yg menyevut allah itu sgt dekat kepada allah

"Allah sangat dekat kepada Allah"? Huh? Hujah ape ni? Konfius aku!
salah tulis.....

Dan sekiranya hamba-Ku bertanya tentang-Ku kepadamu (wahai Muhammad) maka (katakanlah) sesungguhnya Aku amat dekat.

(Al-Baqarah 2:186)

Dan sesungguhnya Kami (Allah dan hambaNya malaikat-malaikat yang mulia) telah menciptakan manusia dan mengetahui apa yang dibisikkan oleh hatinya, dan Kami lebih dekat kepadanya dari pada urat lehernya, Quran [50.16]

inilah hujah mereka bahawa Allah itu di mana2

seijiseimura84
AHLI
AHLI

Posts : 472
Points : 779
Join date : 27/11/2011

Back to top Go down

Re: Menjawab isu respons terhadap ajaran salafi

Post by thtl on Tue May 13, 2014 8:56 am

Saya x nak respond dah...
Lihat balik kata2 Imam Malik

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Menjawab isu respons terhadap ajaran salafi

Post by seijiseimura84 on Tue May 13, 2014 9:01 am

thtl wrote:Saya x nak respond dah...
Lihat balik kata2 Imam Malik
saya tahu...saya cuma tuliskan apa yg diperkatakan oleh pihak yg mendakwa allah itu di mana2

seijiseimura84
AHLI
AHLI

Posts : 472
Points : 779
Join date : 27/11/2011

Back to top Go down

Re: Menjawab isu respons terhadap ajaran salafi

Post by thtl on Tue May 13, 2014 9:16 am

nak wat camna, itu Asyairah falsafah ahli Kalam ler tu

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Menjawab isu respons terhadap ajaran salafi

Post by Ibnu Sarkawi on Tue May 13, 2014 11:51 am

Fahaman wahdatul wujud & Nur Muhammad memang tidak akan terlepas dari pegangan 'Allah di mana2'. Mmg susah nak kaitkan dgn dalil sbb cara pemahaman itu sendiri dah salah. Tapi kalau bercakap sendiri dengan mereka baru kita faham kenapa mereka beriktiqad sedimikian. Dalil mereka tak payah nak ceritalah. Kalau tanya asyairah, itu semestinya bukan pegangan mereka malah bertentangan.

Beberapa kepercayaan lain bagi golongan yg beriktiqad Allah di mana2 ialah :-
1) maksud kalimah tauhid ialah 'Tiada tuhan selain aku'
2) maksud kalimah tauhid ialah 'Tiada apa2 yg wujud selain Allah'
3) Terjadinya segala sesuatu dari Nur Muhammad.
4) Muhammad s.a.w adalah juzuk daripada Nur Muhammad & Nur Muhammad itu juzuk Allah.. <-- fahaman ini menyamai konsep triniti Kristian. Golongan Nur Muhammad ada beberapa pecahan, salah satunya mempercaya Nur Muhammad adalah juzuk Tuhan itu sendiri. Sebahagian yg lain pula mempercayai semua Khalaq adalah Nur Muhammad, jadi 'Nur Muhammad' itu di mana2 (ada beza ckit dgn pegangan Allah di mana2)
5) .. kalau ada nak tambah sila...

Ibnu Sarkawi
AHLI
AHLI

Posts : 404
Points : 579
Join date : 06/12/2011

Back to top Go down

Re: Menjawab isu respons terhadap ajaran salafi

Post by thtl on Tue May 13, 2014 12:00 pm

ini dinamakan Asya'irah Batiniah/Sufistik..
fahaman Nur Muhammad dah diwartakan sesat oleh Jakim

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Menjawab isu respons terhadap ajaran salafi

Post by Sponsored content Today at 9:18 am


Sponsored content


Back to top Go down

Page 2 of 4 Previous  1, 2, 3, 4  Next

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum