Menjawab isu respons terhadap ajaran salafi

Page 3 of 4 Previous  1, 2, 3, 4  Next

View previous topic View next topic Go down

Menjawab isu respons terhadap ajaran salafi

Post by seijiseimura84 on Sun May 11, 2014 9:32 am

First topic message reminder :

Bila kita nak bawa akidah yg betul kepada masyarakat atau memperbetulkan apa yg bidaah atau bukan....beberapa respons saya terima

SAlah satu respons saya terima........
Islam melarang kita berdebat2.....lebih2 lagi hal2 furu. Hanya Allah sahaja yg tahu apa yg benar atau tidak....

ada pula yg mendakwa apa sahaja statement fatwa imam syafie mungkin bersesuai pd zamannya....tidak pd zaman depan


Last edited by seijiseimura84 on Sun May 11, 2014 9:34 am; edited 1 time in total

seijiseimura84
AHLI
AHLI

Posts : 472
Points : 779
Join date : 27/11/2011

Back to top Go down


Re: Menjawab isu respons terhadap ajaran salafi

Post by thtl on Tue May 13, 2014 9:16 am

nak wat camna, itu Asyairah falsafah ahli Kalam ler tu

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Menjawab isu respons terhadap ajaran salafi

Post by Ibnu Sarkawi on Tue May 13, 2014 11:51 am

Fahaman wahdatul wujud & Nur Muhammad memang tidak akan terlepas dari pegangan 'Allah di mana2'. Mmg susah nak kaitkan dgn dalil sbb cara pemahaman itu sendiri dah salah. Tapi kalau bercakap sendiri dengan mereka baru kita faham kenapa mereka beriktiqad sedimikian. Dalil mereka tak payah nak ceritalah. Kalau tanya asyairah, itu semestinya bukan pegangan mereka malah bertentangan.

Beberapa kepercayaan lain bagi golongan yg beriktiqad Allah di mana2 ialah :-
1) maksud kalimah tauhid ialah 'Tiada tuhan selain aku'
2) maksud kalimah tauhid ialah 'Tiada apa2 yg wujud selain Allah'
3) Terjadinya segala sesuatu dari Nur Muhammad.
4) Muhammad s.a.w adalah juzuk daripada Nur Muhammad & Nur Muhammad itu juzuk Allah.. <-- fahaman ini menyamai konsep triniti Kristian. Golongan Nur Muhammad ada beberapa pecahan, salah satunya mempercaya Nur Muhammad adalah juzuk Tuhan itu sendiri. Sebahagian yg lain pula mempercayai semua Khalaq adalah Nur Muhammad, jadi 'Nur Muhammad' itu di mana2 (ada beza ckit dgn pegangan Allah di mana2)
5) .. kalau ada nak tambah sila...

Ibnu Sarkawi
AHLI
AHLI

Posts : 404
Join date : 06/12/2011

Back to top Go down

Re: Menjawab isu respons terhadap ajaran salafi

Post by thtl on Tue May 13, 2014 12:00 pm

ini dinamakan Asya'irah Batiniah/Sufistik..
fahaman Nur Muhammad dah diwartakan sesat oleh Jakim

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Menjawab isu respons terhadap ajaran salafi

Post by aimahmad on Tue May 13, 2014 1:14 pm

Ibnu Sarkawi wrote:
5) .. kalau ada nak tambah sila...

Konsep hubungan ketuhanan & kemanusiaan dlm Sufisme;
1. Hulul - Peleburan antara tuhan & manusia. Tuhan turun & melebur dlm diri manusia.
2. Ittihad - Manusia & tuhan bergabung menjadi satu. Manusia naik & menyatu dgn diri tuhan.
3. Wahdat al Wujud - Setiap makhluk dicipta dari zat tuhan. Maka seluruh alam semesta mengandungi diri tuhan, sehingga tuhan adalah satu-satunya wujud yang nyata & alam semesta hanya bayang-bayang-Nya.

Melalui aqidah Nur Muhammad, wujud konsep Hazir & Nazir dlm Sufisme;
1. Nabi SAW dicipta dr cahaya seperti malaikat, tidak seperti manusia lain.
2. Nabi SAW mampu hadir di semua tempat pd setiap masa hingga hari kiamat.
3. Nabi SAW masih menjadi saksi kpd setiap yg berlaku di dunia hingga hari kiamat.
4. Nabi SAW punyai pengetahuan akan perkara ghaib, termasuk masa depan.
5. Nabi SAW punyai kuasa melakukan apa saja yg diingini sebagaimana dianugerahkan Allah SWT.

aimahmad
AHLI
AHLI

Posts : 125
Points : 125
Join date : 29/04/2014
Location : Shah Alam

Back to top Go down

Re: Menjawab isu respons terhadap ajaran salafi

Post by abu_firdaus on Wed May 14, 2014 3:54 am

thtl wrote:ini dinamakan Asya'irah Batiniah/Sufistik..
fahaman Nur Muhammad dah diwartakan sesat oleh Jakim
bila sy google ini yg saya dapat : so tak sesat sepenuhnya pulok..

Keputusan:
i. Tidak semua fahaman dan pegangan kepada 'Nur Muhammad' itu sesat, kerana sebahagian ulama muktabar seperti Imam Ibnu Hajar Al-Haitami, Syaikh Ibrahim Al-Baijuri, Sayyidis-Syaikh Ja'far Al-Barzanji, Sulthanul Awliya' Syaikh Abdul Qadir Al-Jilani dan ramai lagi, menerima konsep ini dengan penafsiran yang sewajarnya tanpa melampaui batas aqidah dan syariah Islam. Dalam penafsiran mereka 'Nur Muhammad' adalah seawal-awal makhluk ciptaan Allah s.w.t bersifat dengan sifat baharu (bukannya qadim) dan sekali-kali tidak mempunyai unsur-unsur ketuhanan
ii. Kesalahfahaman dan penyelewengan banyak berlaku kerana sebahagian kelompok telah tersalah atau dengan sengaja memberikan tafsiran yang salah kepada hadith-hadith yang menyebut bahawa 'Nur Muhammad' ini diciptakan daripada 'nur allah' atau denga tafsiran yang seolah-olah 'Nur Muhammad' itu adalah satu juzuk daripada zat Allah s.w.t, yang mana tafsiran ini adalah nyata bercanggah dengan aqidah Islam dan tidak ada seorang pun ulama mu'tabar yang berpegang dengan penafsiran sedemikian. Tafsiran sebeginilah yang sesat lagi menyesatkan dan semestinya dibendung

iii. Konsep 'Nur Muhammad' sebagaimana yang dipegang oleh sebahagian ulama mu'tabar, sewajarnya diletakkan dalam perkara khilafiyyah yang sepatutnya ditanggapi diterima dengan fikiran terbuka dan rasa tasmuh yang tinggi. Percaya atau tidak kepada hal yang demikian tidaklah merosakkan aqidah

iv. Oleh kerana tidak semua pegangan terhadap konsep 'Nur Muhammad' itu sesat, maka sewajarnya kita janganlah bermudah-mudah untuk menyesatkannya tanpa usul periksa terlebih dahulu. Menyesatkan konsep 'Nur Muhammad' secara keseluruhan akan mengakibatkan hukuman sesat kepada ramai ulama mu'tabar yang menjadi sandaran ummat

sumber :
http://www.e-fatwa.gov.my/fatwa-negeri/nur-muhammad-menurut-ulama-ahlus-sunnah-wal-jamaah-0

abu_firdaus
AHLI
AHLI

Posts : 688
Points : 712
Join date : 19/05/2012
Location : bdr baru bangi

Back to top Go down

Re: Menjawab isu respons terhadap ajaran salafi

Post by thtl on Wed May 14, 2014 8:54 am

sorry, bukan jakim, tapi unit akidah jakim, dulu, Dr Abdul Fatah Haron, buku dia Ajaran Sesat di malaysia, DBP 1994

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Menjawab isu respons terhadap ajaran salafi

Post by aimahmad on Wed May 14, 2014 11:46 am

"Dalam penafsiran mereka 'Nur Muhammad' adalah seawal-awal makhluk ciptaan Allah s.w.t bersifat dengan sifat baharu (bukannya qadim) dan sekali-kali tidak mempunyai unsur-unsur ketuhanan." (Fatwa Negeri Sarawak)

Dari fatwa tu difahami bhw penafsiran Nur Muhammad yg diterima hanyalah ianya "seawal-awal makhluk" sahaja, tak lebih dari tu.. disamping bersifat baharu & bukan dr Nur Allah.

1. Adakah mrk yg mengatakan Nur Muhammad berasal dr Nur Allah @ memiliki zat Allah boleh kita katakan sesat?
2. Melalui ayat Al-Quran & hadis sahih, apakah makhluk pertama yg dicipta oleh Allah?

aimahmad
AHLI
AHLI

Posts : 125
Points : 125
Join date : 29/04/2014
Location : Shah Alam

Back to top Go down

Re: Menjawab isu respons terhadap ajaran salafi

Post by hafiz on Wed May 14, 2014 11:51 am

maaf nk bertanya. Maknanya yg blh diguna pakai ialah Allah di Arasy ye? Bagaimana dngn sifat 20? Boleh x sesiapa beri saya kata2 kunci mengenai hal ni supaya saya senang google mengenai hal akidah ni?

hafiz
AHLI
AHLI

Posts : 388
Points : 709
Join date : 15/06/2013

Back to top Go down

Re: Menjawab isu respons terhadap ajaran salafi

Post by hafiz on Wed May 14, 2014 12:23 pm

Dan apa pndpt forumer skalian mngenai orng yg mngatakn Allah itu berada dlm diri kita?

hafiz
AHLI
AHLI

Posts : 388
Points : 709
Join date : 15/06/2013

Back to top Go down

Re: Menjawab isu respons terhadap ajaran salafi

Post by thtl on Wed May 14, 2014 12:49 pm

aimahmad:
1. sapa yg kata nur Muhammad berasal dari Dzat Allah mmg gerenti ajaran sesat. sebab ia bukan berasal dari AQ dan AS
2. yg pertama di cipta ialah Qalam
Dalil:
“Sesungguhnya perkara yang mula-mula sekali dicipta oleh Allah ialah Qalam. Maka Allah berfirman kepadanya, “Tulislah!” Iapun berkata, “Wahai Tuhan! Apakah yang perlu saya tulis?” Allah SWT bersabda, “Tulislah takdir segala sesuatu sehingga kiamat.” (Sahih Muslim no.2044)

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Menjawab isu respons terhadap ajaran salafi

Post by thtl on Wed May 14, 2014 12:53 pm

hafiz;
1. statement yg sah ialah Allah bersemayam di Arash
2. sifat 20 adalah silabus Asya'irah Takwil, susah dah tak memberi impak kpd yg mempelajarinya
3. Kata2 kunci " Allah berada di langit" dan "Sifat 20 dan kritiknya"
4. Allah berada dalam diri manusia adalah juga fahaman sesat yg dibawa oleh al-Hulul, nama ajaran Wehdatul Wujud

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Menjawab isu respons terhadap ajaran salafi

Post by aimahmad on Wed May 14, 2014 3:35 pm

thtl wrote:2. yg pertama di cipta ialah Qalam

Jika jelas yg sahih itu adalah Qalam, maka bagaimana seharusnya tanggapan kita kpd mereka (termasuk ulama) yg mendakwa selain drp tu?

aimahmad
AHLI
AHLI

Posts : 125
Points : 125
Join date : 29/04/2014
Location : Shah Alam

Back to top Go down

Re: Menjawab isu respons terhadap ajaran salafi

Post by seijiseimura84 on Wed May 14, 2014 4:15 pm

imam vs ulama vs ustaz

seijiseimura84
AHLI
AHLI

Posts : 472
Points : 779
Join date : 27/11/2011

Back to top Go down

Re: Menjawab isu respons terhadap ajaran salafi

Post by thtl on Wed May 14, 2014 9:59 pm

ai,
Kalau bercanggah dgn hadith sahih, maka tertolaklah teori "yg pertama dicipta ialah nur Muhammad"

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Menjawab isu respons terhadap ajaran salafi

Post by aimahmad on Thu May 15, 2014 1:38 am

JazakAllahu khayr, Ustaz.

aimahmad
AHLI
AHLI

Posts : 125
Points : 125
Join date : 29/04/2014
Location : Shah Alam

Back to top Go down

Re: Menjawab isu respons terhadap ajaran salafi

Post by saifulnd43 on Thu May 15, 2014 7:42 am

Ustaz THTL ... komen pls


Nur Muhammad 19

Posting kali ini aku hendak memperkenalkan ikhwah kepada karangan Imam al-Haddad yang masyhur dengan jodol “Sabilul Iddikar wal I’tibaar”. Satu karangan yang cukup bernilai. Karangan yang membicarakan dan memperjelaskan mengenai fasa-fasa kehidupan yang telah dan akan dilalui oleh seseorang insan bermula di alam arwah sejak dari penciptaan Nabi Adam a.s. sehinggalah ke kehidupan yang kekal abadi di Syurga atau di neraka (moga-moga Allah jadikan kita sekalian dan ibubapa kita dari kalangan ahli syurga dan bukannya ahli neraka, aaaamiiin). Kitab ini telah diterjemahkan dalam Bahasa Melayu oleh almarhum Habib Ahmad BinSemait rhm. dengan jodol “Peringatan Tentang Umur Insan” dalam edisi Rumi dan Jawi. Juga diterjemahkan dalam Bahasa Inggeris oleh Dr. Mostafa al-Badawi (murid Habib Ahmad Masyhur al-Haddad rhm.) dengan jodol “The Lives of Man”. Aku syorkan ikhwah untuk mendapatkannya dan membacanya, mudah-mudahan ada manfaatnya pada menambah ilmu, melembutkan hati dan memantapkan amalan. Kalau dapat carilah yang dalam bahasa asalnya dan mengajilah dengan guru-guru yang betul, kerana pada terjemahan Melayunya itu masih kedapatan sedikit kekeliruan atau kesilapan terjemah (mudah-mudahan Allah memberi ganjaran pahala setinggi-tingginya kepada almarhum Habib Ahmad BinSemait dan menghapuskan salah-silapnya dan menggantikannya dengan hasanah yang berlipat ganda), bagi terjemahan Inggeris aku tak berani nak komen sebab aku belum berkesempatan untuk mentelaahnya.

Di sini aku nak nukilkan sedikit tulisan Imam ini berhubung Nur Muhammad s.a.w., di mana dinyatakan pada halaman 16:-
Dan telah diriwayat bahawasanya Nabi Adam a.s. pernah mendengar Nur Junjungan Rasulullah s.a.w. bertasbih di tulang belakangnya (di sulbinya yakni pada ketika itu Nur Muhammad atau roh Junjungan Nabi s.a.w. berada dalam sulbi Nabi Adam a.s.) seperti bunyi kibasan burung. Maka tatkala Siti Hawa mengandungkan puteranya Nabi Syits alaihimas salam, nur itu berpindah kepada Siti Hawa, kemudian kepada Nabi Syits a.s. pula. Kemudian berterusan nur tersebut berpindah-pindah kepada sulbi-sulbi yang suci dan rahim-rahim yang cemerlang, sehingga lahir Junjungan Rasulullah s.a.w. daripada (pernikahan) kedua ibubapa baginda yang mulia. Tidaklah pernah terkena Junjungan Rasulullah s.a.w. akan sesuatu kekotoran jahiliyyah dan kekejiannya, walaupun ketika itu berlaku pada kalangan mereka (yakni kalangan umat-umat terdahulu) pernikahan-pernikahan yang dianggap batil, maka Allah telah mensucikan baginda daripadanya, sebagaimana disabdakan baginda ‘alaihis sholatu was salam: “Aku dilahirkan daripada nikah dan bukan daripada perzinaan.”

Sayyidina Ibnu ‘Abbas r.’anhuma dalam mentafsirkan firman Allah ta`ala:

الَّذِي يَرَاكَ حِينَ تَقُومُ وَتَقَلُّبَكَ فِي السَّاجِدِينَ
menyatakan bahawa maksud ayat tersebut ialah berpindah-pindahnya (nur/ruh) Junjungan Nabi ‘alaihis sholatu was salam daripada sulbi seorang nabi kepada nabi yang lain seperti Nabi Ismail, Nabi Ibrahim, Nabi Nuh, Nabi Syits dan Nabi Adam ‘alaihimus salam. Dalam hal ini (yakni dalam hal berpindah-pindahnya nur/roh Junjungan Nabi s.a.w. daripada sulbi seorang nabi kepada sulbi nabi yang lain) tidaklah ada khilaf padanya.
َ
Begitulah keterangan Imam al-Haddad rhm., untuk mengetahui dengan lebih lanjut berhubung kejadian, kewujudan dan kedudukan kita sewaktu bapa kita Nabi Adam a.s. dijadikan Allah, sila ikhwah telaah dan kaji akan karangan bermutu ini. Nescaya akan faham kalian bahawa hakikat kejadian kita bukanlah baru semalam diciptakan Allah dan bukanlah hanya terhenti di alam syahadah dunia ini semata-mata. Kehidupan duniawi dengan roh dan jasad ini adalah satu fasa kehidupan yang sedang kita jalani. Penghujung umur dunia ini adalah dengan memasuki gerbang barzakh atau alam kubur. Imam al-Haddad rhm. telah menyenaraikan fasa-fasa kehidupan atau fasa-fasa umur seseorang insan dengan jelas dan dalam bahasa yang mudah dimengertikan orang awam seperti kita, di mana beliau r.a. telah menyenaraikan 5 fasa umur manusia seperti berikut:-

kehidupan roh di alam arwah yang kesudahannya dengan dilahirkan ke alam dunia;
kehidupan di dunia berkesudahan dengan memasuki alam barzakh;
kehidupan di alam barzakh berkesudahan dengan dibangkitkan untuk hari Mahsyar;
kehidupan Mahsyar berkesudahan dengan memasuki syurga atau neraka;
kehidupan akhirat yang kekal abadi, sama ada di syurga atau di neraka.

http://pondokhabib.wordpress.com/2009/04/16/nur-muhammad/

saifulnd43
AHLI
AHLI

Posts : 106
Points : 182
Join date : 11/09/2013

Back to top Go down

Re: Menjawab isu respons terhadap ajaran salafi

Post by thtl on Thu May 15, 2014 9:28 am

itu adalah nur Muhammad dari versi sufi. Kita maklum bahawa syaikh al-Haddad adalah dari tareqat Haddadiyah di Yaman, satu kelompok dgn tareqat habib di sana dan Indonesia.
Nur Muhammad versi Sufi ialah nur Muhammad berada dalam sulbi Adam , Hawa, Seth dan seterusnya kpd Ismael dan Abdullah dan Aminah dah Muhammad dan kepada wali2 wali Qutub.

yang sebenarnya, apa yg difahami oleh puak sufi itu sebenarnya adalah Nasab. nasab itu mereka ganti dgn NUR. Maksudnya Nasab Nabi Muhammad saw ini sampai kpd Adam AS bukan sebaliknya.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Menjawab isu respons terhadap ajaran salafi

Post by saifulnd43 on Fri May 16, 2014 5:31 am

thtl wrote:itu adalah nur Muhammad dari versi sufi. Kita maklum bahawa syaikh al-Haddad adalah dari tareqat Haddadiyah di Yaman, satu kelompok dgn tareqat habib di sana dan Indonesia.
Nur Muhammad versi Sufi ialah nur Muhammad berada dalam sulbi Adam , Hawa, Seth dan seterusnya kpd Ismael dan Abdullah dan Aminah dah Muhammad dan kepada wali2 wali Qutub.

yang sebenarnya, apa yg difahami oleh puak sufi itu sebenarnya adalah Nasab. nasab itu mereka ganti dgn NUR. Maksudnya Nasab Nabi Muhammad saw ini sampai kpd Adam AS bukan sebaliknya.

so Ustaz THTL valid kah Nur Muhammad versi sufi nie ... sama kah dgn konsep Nur Muhammad yg tertolak tu?

saifulnd43
AHLI
AHLI

Posts : 106
Points : 182
Join date : 11/09/2013

Back to top Go down

Re: Menjawab isu respons terhadap ajaran salafi

Post by thtl on Fri May 16, 2014 10:45 am

Tak valid, sebab kebanyakan hujah kaum sufi adalah bermasalah dan bercanggah dgn nas dan akal. Bayak lagi pandangan kaum sufi yg menyimpang. Nas menyatakan dgn jelas, nabi Muhammad saw adalah manusia spt kita dan keturunannya adalah dari suku bangsa Arab. manakalah dari sudut akal, manusia tidak diciptakan dari nur, bahkan ia dari saripati tanah yg menjadi mani dan mani yg bercantum menjadilah manusia, tak ada unsur nur atau cahaya baik kpd Muhammad saw skalipun. Baginda sama dgn kita dari sudut kejadian, ini kefahaman yg betul menurut ASWJ.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Menjawab isu respons terhadap ajaran salafi

Post by seijiseimura84 on Fri May 16, 2014 1:09 pm

Fahaman sufi ni bhk bercampur dgn ilmu2 kerohanian masyarakat kelomppk tersebut. Samalah dgn chackra n everything


seijiseimura84
AHLI
AHLI

Posts : 472
Points : 779
Join date : 27/11/2011

Back to top Go down

Re: Menjawab isu respons terhadap ajaran salafi

Post by thtl on Fri May 16, 2014 6:28 pm

Chakra itu dah bahasa sanskrit, bahasa kumo India...maka batiniah Hinduism

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Menjawab isu respons terhadap ajaran salafi

Post by aimahmad on Fri May 16, 2014 7:42 pm

Kemuncak kesesatan bagi aliran Sufisme adalah di benua India. Ade yg sampai tahap kita tak sangka ade kesesatan sampai camtu skali. Tengok je amalan2 dlm Barelvism.. ade yg sampai jadikan orang tua yg jalan ke sana ke mari dlm keadaan telanjang sbg wali. Tengok geng ni, seolah2 buatkan ajaran sesat gabungan Islam-Hindu-Majusi cam Bahaisme & Sikhisme cam ok je.. Melampau sesatnya!

aimahmad
AHLI
AHLI

Posts : 125
Points : 125
Join date : 29/04/2014
Location : Shah Alam

Back to top Go down

Re: Menjawab isu respons terhadap ajaran salafi

Post by seijiseimura84 on Sat May 17, 2014 4:31 am

Agak seronok kalau kita dpt kaji asal usul sufi. Tak salah saya asal usul sufi adalah di iraq. Kmdn kita bandingkan dgn ilmu kerohanian ilmu batin yg ada di tempat itu...mgkin kita akan nmpk persamaan.

Dgn kata lain .. Ilmu sufi adalah ilmu rohani atau ilmu batin yg cuba diterapkan dlm islam . sebagai contoh di kalangan ilmu melayu....ada ilmu batin kononnya dgn ayunkan tangan seseorang itu akan dicampak jauh kerana dibantu malaikat atau badan kebal. Semua kebolehan twrsebut dpt dicapai dgn bacaan quran tertentu atau zikir tertentu. Tp kalau kita lihat....ilmu batin tersebut bukan sahaja berada di malaysia sahaja. Malah di china..di india...mereka pun turut ada ilmu batin tersebut. Bezanya prg melayu kita campurkan dgn jampi zikir serampah.

Sama juga bila ahli sufi baca allah hu allah hu byk kali.... Semua itu adalah upacara roha i utk memvuka pintu masuk ke dln alam roh. Jadi byk amalan sufi mmg mebjurus ke arah ini.. Mereka beramal sesuatu yg dpt mereka masuk ke alam roh ..kmdn mereka mendakwa mendapat hidayah..bertemu dgn allh dan mcm.

seijiseimura84
AHLI
AHLI

Posts : 472
Points : 779
Join date : 27/11/2011

Back to top Go down

Re: Menjawab isu respons terhadap ajaran salafi

Post by seijiseimura84 on Sat May 17, 2014 4:48 am

Cuba google sufi dan chakra. Kita akan lihat ada usaha menerapkan ilmu chakra ke dlm ilmu islam. . itulah apa yg saya fhm pasal sufi. Umpama ilmu sains yg menyesatkan manusia sehingga menjadi atheist. Sufi pula disesatkan oleh ilmu batin..ilmu rohani dan ilmu metafizik

seijiseimura84
AHLI
AHLI

Posts : 472
Points : 779
Join date : 27/11/2011

Back to top Go down

Re: Menjawab isu respons terhadap ajaran salafi

Post by aimahmad on Sat May 17, 2014 12:22 pm

seijiseimura84 wrote:Agak seronok kalau kita dpt kaji asal usul sufi.

Di Youtube ade satu kuliah yg agak menarik berkaitan sejarah perkembangan sufism bertajuk The History of Sufism / The Life of Junaid Baghdadi yg disampaikan oleh Dr. Muhammad Musa Al-Shareef.

aimahmad
AHLI
AHLI

Posts : 125
Points : 125
Join date : 29/04/2014
Location : Shah Alam

Back to top Go down

Re: Menjawab isu respons terhadap ajaran salafi

Post by abubakar on Sun May 18, 2014 2:01 am

Solah wrote:Saya nak join perbincangan sebab saya nak belajar dan perbetul pegangan diri kalau salah. Saya quote penerangan saudara abubakar, bukan untuk membangkang, malah saya perlukannya untuk saya tahu pemahaman saya ni betul ke tak. Juga perlukan input Dr Seiji sebab Dr orang bidang sains macam saya.

1. Allah mencipta ruang dan masa untuk makhluk wujud dan hidup di dalamnya. Allah tak perlukan ruang dan masa ini, kerana ianya makhluk ciptaan-Nya. Arasy adalah makhluk dan Allah juga tidak perlu kepadanya. Cuma Allah khabarkan kepada kita, Allah beristiwa di atas Arasy dan pada masa yang sama jugak Allah tidak dilingkupi masa dan waktu yang diciptakan-Nya seperti mana aqidah kita iaitu Allah tidak sama dengan makhluk sama sekali. Bayangkan kotak kat bawah ni:
__________________
|                          |
|                          |
--------------------

Ini adalah dunia waktu dan masa yang Allah cipta, meliputi semua galaksi, bintang dll. Arasy termasuk dalam ruang itu, tapi Allah tidak, kerana Allah tidak berada di dalam makhluk. Cuma mungkin kita boleh faham Arasy itu terletak tinggi di dalam ruang tersebut. Disebabkan tu dalam peristiwa isra' dan mikraj Rasulullah SAW perlukan bura' untuk bergerak laju dalam ruang yang Allah cipta tu. Wallahu'alam.

Sebagai penambahan (untuk saya faham perbahasan ruang dan masa):

2. Kejadian langit dan bumi dalam masa 6 hari. Melalui sains, diketahui bumi dan sistem solar kita wujud lewat selepas terjadinya dunia (ruang dan masa) bermula daripada persitiwa big bang. Maksudnya ada banyak galaksi dan planet lain yang wujud lagi awal daripada solar sistem kita ni. Jadi 6 hari tu tidak dikatakan 6 hari bumi (24 jam), juga tidak dikatakan 6 hari merujuk hari di Jupiter iaitu 9.9 jam atau mana2 planet sebab kita tidak tahu relatif kepada apa. Jadi sebab itu ada tafsir menyebut 6 hari sebagai 6 tempoh atau 6 waktu.

Dalam al-Qur'an disebut selepas diciptakan langit dan bumi dalam masa 6 hari, Allah istiwa atas Arasy. Ini menunjukkan sebelum ruang dan masa wujud dalam 6 hari ni lagi, Allah telahpun dan sememangnya wujud. Cuma Allah istiwa atas Arasy adalah atas kehendak-Nya dan bagi saya ini ialah rahmat Allah untuk membantu kita makhluk kerdil faham kewujudan-Nya.

3. Allah boleh wujudkan dunia ni dengan terus menerus (on the spot/instantly) tanpa ada tempoh masa 6 hari tu. Bagi saya 6 hari tu sebenarnya 6 fasa dalam peristiwa Big Bang. Bagi saya jugak, Allah ciptakan dunia ni dalam 6 tempoh untuk membantu manusia faham dan dapat kaji penciptaan ruang dan masa, sebab kalau ianya terjadi 'on the spot', maka tak dapatlah manusia jumpa theory big bang, dark matter dsbnya.

4. Masa ialah the 4th dimension. Sebagai makhluk, kita tidak dapat stop masa ni. Di luar ruang masa dan waktu yang Allah cipta ni, is timeless. Sefahaman saya, Allah akan bagi timeless ni kepada kita di akhirat kelak, di mana tidak akan tua seseorang itu sama ada di syurga atau neraka, sebab itu dikatakan orang beriman selama-lamanya di syurga dan orang kafir diseksa selama-lamanya di neraka. Tiada pengakhiran waktu tu dah sebab it is timeless.

Yg pertamanya, hujah sebegini, saya dah biasa dgr drpd kelompok Asyai'rah dan sebelum saya teruskan saya nak dptkan kepastian berkenaan bbrp perkara dahulu sebelum saya masuk kpd cerita 6 hari itu.

Berdasarkan kotak kamu itu saya nak tanya, menurut hadis sahih, al-Qalam merupakan makhluk pertama yg Allah cipta.

Jd, di mana letaknya al-Qalam ini? Di dlm kotak itu ke, ataupun di luar kotak? Sekiranya di dlm kotak, ertinya al-Qalam ini bukanlah makhluk yg pertama. Sekiranya di luar kotak, mcm mana pula agaknya ya?

Kamu kata Arasy terletak tinggi di dlm kotak tersebut, dan Allah di luar darinya. Ini samalah mcm ada org kata, Allah berada di tempat sebelum dia menciptakan Arasy. Allah tidak berada di langit, tidak berada di bumi, tidak berada di atas, belakang, bawah, depan dsb atu dlm erti kata lainnya, Allah wujud tanpa bertempat.

Kpd rakan-rakan yg menyokong hujah saudara solah ini, saya nak tanya, tahu kah ini aqidah siapa? Tahu kah pasal apa mereka mentakwil ayat-ayat mutasyabihat? Tahu kah pasal apa mereka keras berpegang kpd sifat 20?

Kita pun sedia maklum yg Arasy ini merupakan makhluk yg paling besar. Jd berdasarkan kotak itu, adakah ruang dan waktu ini lebih sifatnya berbanding dgn Arasy?

Juga apabila menyatakan sesuatu, perlu berhati-hati agar tidak, baik sengaja atau tidak sengaja, meletakkan limitasi pada Allah, pasal yg bersikap terbatas ini hanyalah makhluk sahaja. Maha suci Allah drpd disamakan dgn ciptaan makhluknya.

2. Berdasarkan teori sains kamu itu, nampaknya ruang dan masa ini bermula apabila berlakunya teori big bang. Jd soalan saya, menurut surah al-Anbiya ayat 30,

"Dan tidakkah orang-orang kafir itu memikirkan dan mempercayai bahawa sesungguhnya langit dan bumi itu pada asal mulanya bercantum (sebagai benda yang satu), lalu Kami pisahkan antara keduanya? Dan Kami jadikan dari air, tiap-tiap benda yang hidup? Maka mengapa mereka tidak mahu beriman?"

Sebelum langit dan bumi dipisahkan, di mana letaknya dia (langit dan bumi yg belum dipisahkan), di dlm kotak ataupun di luar kotak itu td? Tp kotak itu td adalah ruang dan masa, manakala ruang dan masa ini pula bermula sewaktu big bang. Suspect 

Soal sittatu ayyam itu, pada saya, Al-Quran diturunkan utk penduduk di bumi, jd faham-faham lah. Namun ianya masih terbuka kpd perbahasan dan saya sendiri pun tidaklah nak berkeras sgt dlm bab ini. Tp di dlm Al-Quran ada menyebut di dlm surah at-taubah ayat 36.

"Sesungguhnya bilangan bulan-bulan di sisi (hukum) Allah ialah dua belas bulan, (yang telah ditetapkan) dalam Kitab Allah semasa Ia menciptakan langit dan bumi, di antaranya empat bulan yang dihormati. Ketetapan yang demikian itu ialah ugama yang betul lurus, maka janganlah kamu menganiaya diri kamu dalam bulan-bulan yang dihormati itu (dengan melanggar laranganNya) dan perangilah kaum kafir musyrik seluruhnya sebagaimana mereka memerangi kamu seluruhnya dan ketahuilah sesungguhnya Allah beserta orang-orang yang bertaqwa."

Apabila Allah kata 12 bulan, maka 12 bulan lah pegangan kita, sama mcm kes 6 hari tadi. Juga kena ikut bumi lah, jgnlah ikut Jupiter. Cthnya kejadian siang dan malam, kalau ada org duduk dkt ISS, apabila dia membaca Al-Quran berkenaan kejadian siang dan malam, takkan dia nak takwil? Jd bila dia nak baca Al-quran di ISS, dia kena faham berdasarkan apa yg org di bumi faham.

Berkenaan dgn istiwa' itu, cukuplah kalau saya kata, saya beriman kpd apa yg dtg drpdnya berkenaan istiwa' itu tanpa ta'thil, tahrif, takyif, tasybih mahupun tamtsil,

3. Saya cuba nak tekankan pasal permasalahan ruang dan masa ini sbnrnya. Perbahasan ini sgt abstrak sbb itulah saya mengambil pendekatan mencabar. Saya bukannya nakkan jawapan sgt, pasal saya pun tahu benda-benda mcm ini tak ada jawapan yg konkrit sbnrnya, tp saya lebih kpd nak menduga. Samada 6 fasa, 6 tempoh, dsb ianya tetap adalah masa. Antara point A ke point B, dia antara keduanya itulah yg dinamakan masa. Adapun kamu kata berkenaan dark matter, big bang dsb, minta maaflah. Pada saya, ianya tak lebih drpd sekadar sangkaan semata-mata lah. Apabila Allah kata sittatu ayyam, maka sittatu ayyam lah yg saya terima. Adapun pada sbb musababnya, saya kata, Allah dah tetapkan demikian (yakni sittatu ayyam), maka saya terima seadanya.

Saya yakin Allah menurunkan Al-Quran kpd manusia dgn selayaknya kemampuan manusia baik dari segi akal mahupun fizikal, dan pada ayat-ayat mutasyabihat pula dia nak uji setara kita punya iman terhadap apa yg dia turunkan. Allah tidak membebani manusia, melainkan dgn apa yg terdaya baginya.

Antara masalah yg saya biasa temui adalah apabila manusia 'overestimate' akan kebolehan aqal sdgkan aqal manusia ini adalah terbatas. Apabila manusia cuba mencabar limitasi yg dia ada, maka dia akan cenderung kpd kesesatan lah.

Cth tentang keterbatasan aqal ini adalah dlm permasalahan nombor paling kecil, dan nombor paling besar. Kalau nak jawab nombor 0, -1<0. Kemudian -2<-1 dan seterusnya. Begitu juga dgn nombor yg besar.

Jd, bagaimana manusia nak memikirkan pasal sesuatu yg di luar drpd fitrah manusia? Manusia hidup dan mati. Jd mcm mana kita fikir akan sesuatu yg tak mcm itu (yakni tak hidup dan mati, tak bermula dan berakhir)? Manusia boleh berfikir, namun adakah buah fikirannya itu akan mendpt jawapan yg mutlak, tidak semestinya. Kejadian roh pun kita tidak mempunyai jawapan yg mutlak baginya. Kita tak perlu cerita pasal roh, tgk benda-benda yg terzahir di sekeliling kita.

Cthnya bumi. Manusia galak meneroka angkasa lepas (space), namun perut bumi manusia tak mampu nak teroka lg walaupun manusia dgn sesuka hati menetapkan apa yg ada di dlm perut bumi dgn menggunakan jenama ilmu sains. Belum lg nak sebut pasal alam jin yg dikenali yg sinonim dgn apa yg disebut sebagai 'paranormal' oleh pengamal ilmu sains.

Dlm satu himpunan fatwa Syeikh Albani berkenaan tauhid, dia ada membuat perbandingan di antara seorang jariah (berdasarkan hadith jariah di dlm sahih muslim) dgn syeikhul Azhar berkenaan persoalan 'aina allah. Menurut syeikh r.h, sebab si jariah ini td menyatakan Allah fissama' adalah hasil drpd fitrah dia. Dia tinggal di dlm persekitaran salafiyyah yg tidak dicemari sdgkan syeikhul Azhar tidak akan jwb sebagaimana si jariah itu td.

Saya mengidamkan utk beriman sebagaimana si jariah itu td, yakni menurut pengamalan para salafussoleh.

Utk makluman juga, saya seorang yg skeptik terhadap apa yg org kata sebagai ilmu sains ini lah. Dan saya kira sahabat-sahabat sekalian pun tahu ilmu sains moden ini akarnya drpd ilmu falsafah. Dan pasti sahabat-sahabat juga tahu, pengaruh falsafah kpd ilmu kalam.

Saya menerima sains, selagi ianya tidak bercanggah dgn wahyu. Terdapat ilmu sains yg boleh digunakan utk memahami wahyu, namun terdpt juga ilmu sains yg boleh menyimpangkan kefahaman terhadap wahyu, salah satu cthnya adalah pada perbahasan ruang dan masa itu td lah. Kita jgn kata ilmu sains shj, bahkan hari ini ada org yg menolak apa yg Rasulullah s.a.w, dan para sahabat r.a lakukan, dgn menggunakan ilmu maqasid syariah, sad al-zaraie, usul fiqh dsb.

Sbnrnya kalau nak mudah berbahas pasal Allah ini, kena guna sifat 20 lah. Apa yg solah sebut panjang lebar itu, guna 5 sifat wajib drpd sifat 20 shj dah cukup tanpa perlu berbahas panjang lebar. Dan itu yg saya cuba nak sampaikan sbnrnya. Soalan-soalan yg saya tabur pada Doc, mudah nak dijawab kalau pakai sifat 20. Nak cerita kekuatan sifat 20 ini, sama mcm kekuatan formula tambah, tolak, darab bahagi. Nak kacau sifat 20, susah dia sama mcm nak kacau formula tambah,tolak,darab,bahagi itu.

Saya berani ckp mcm ini pasal sebelum ini saya juga seorg yg agak Muktazilah-Asyairah orgnya. Kalau tak buang bbrp asas pemikiran yg saya ada sebelum itu, sukar saya nak terima aqidah salaf ini. Sekiranya saya mengaku saya beraqidah salaf sekalipun, tanpa membersihkan usul pemikiran yg saya ada sebelum drpd itu, ada masa saya akan sangkut. Sama mcm seorang hindu yg memeluk Islam, tanpa membersihkan dirinya drpd kepercaayan sebelumnya dgn sepenuhnya. Ketika dia Islam, akan ada bbrp perkara dia akan sangkut. Dan pada saya, amat sukar utk berpegang kpd aqidah salaf ini sbnrnya. Saya tak tahu sahabat-sahabat sekalian mcm mana, tp pada saya, nak tukar drpd sebelum ini kpd aqidah salaf, mmg melalui proses yg rumit lah. Bukannya boleh main buang mcm itu shj asas-asas pemikiran yg menjajah fikiran pada ketika itu. Alhamdulillah, mujur Allah beri hidayah kpd saya dan beri saya terima aqidah salaf ini.

Di dlm buku Ustaz Muhadir Hj. Joll dia ada memaparkan debat ringkas antara Mahasiswa Wahabi dan Mahasiswa Sunni dlm isu istawa di atas 'Arasy. Dipaparkan Mahasiswa Wahabi gagal menjawab hujah Mahasiswa Sunni. Mahasiswa Sunni itu adalah Asyairah sbnrnya. Apabila masyarakat membaca benda-benda mcm ini, mcm mana agaknya kesannya kpd dakwah salafiyyah? Saya tak mahu situasi seumpama ini berlaku kpd saya dan sahabat-sahabat forumer sekalian lah dan sememangnya apabila berhadapan dgn mereka ini, soalan-soalan yg dikemukakan lebih mencabar lg berbanding apa yg saya tabur.

Nampaknya caca-marba dah penghujahan saya ini dan saya minta maaf sekiranya sahabat-sahabat kurang jelas dgn apa yg saya nak sampaikan. Insya-Allah saya akan susun semula pembentangan saya ini dgn penambahan/pengurangan perkara tertentu sekiranya ada keperluan. Juga sekiranya ada apa yg saya sebut ini boleh membawa kpd kekufuran, kesyirikan, berlawanan dgn Al-Quran dan Sunnah, saya mohon agar dimaklumkan supaya saya dpt melakukan penambahbaikan.

_________________
Ya Allah ajarkanlah aku perkara yg aku masih jahil dan ingatkanlah aku mengenai apa yg aku lupa.

abubakar
AHLI
AHLI

Posts : 262
Points : 314
Join date : 06/07/2012

Back to top Go down

Re: Menjawab isu respons terhadap ajaran salafi

Post by seijiseimura84 on Sun May 18, 2014 4:16 am

Interesting... Kesimpulannya paradigma seseorang mmg sukar diubah tanpa buang asasnya. . tak . so sifat 20 adalah asas2 yg peelu ditackle. Terima kasih kerana memberipencerahan yg baik

seijiseimura84
AHLI
AHLI

Posts : 472
Points : 779
Join date : 27/11/2011

Back to top Go down

Re: Menjawab isu respons terhadap ajaran salafi

Post by Solah on Mon May 19, 2014 4:33 am

Terima kasih atas respon saudara Abu Bakar, menyebabkan saya fikir lebih mendalam. Saya lebih suka untuk tunggu & dengar penerangan lanjut berkenaan isu ruang dan waktu, tapi izinkan saya respon beberapa perkara yang telah disebut, untuk saya lebih faham. Saya berinteraksi di sini jugak sebab saya betul-betul nak faham, jadi saya nyatakan apa yang saya tahu, dan tak dipendam.

Saya nak tahu lanjut sebab aqidah aliran salaf yang saya belajar ialah terima tanpa takwil & ta'thil, ataupun takwil yang tidak sehingga ta'thil. Maka kita beriman Allah istiwa atas Arasy tanpa ditanya bagaimana. Tapi daripada pembacaan saya yang memang amat terhad ini, tak dapat jawapan tentang isu ruang dan masa kerana perkara ini terhenti kepada dalil, diterima sebegitu dan tiada huraian lanjut. Jadi sebab itu isu ni saya support dengan ilmu sains.


1. Revised version. Ruang dan masa diciptakan untuk segala makhluk yang perlu kepada 2 perkara ini untuk hidup atau berada di dalamnya. Maka apakah al-Qalam satu ciptaan Allah yang tidak perlukan ruang dan masa seperti kita? Soalan berikutnya pula ialah jika al-Qalam tidak terikat masa dan waktu, maka dengan apakah ianya terikat? Wallahu'alam. Saya anggap ianya rahsia dan kebesaran Allah. Kerana kita, dengan daya terbatas ini, hanya tahu adanya dimensi masa dan ruang, dan tidak tahu dimensi atau apakah selainnya. Yang pasti, kewujudan Allah tidak sama sekali dengan kewujudan mana-mana makhluk-Nya dan tidak terbatas oleh apa-apa.

Secara tak langsung ini juga berkait dengan Arasy, makhluk paling besar. Bagaimanakah cara ianya terletak di dalam ruang dan masa yang kita tahu ini atau tidak di dalamnya? Bagaimana pula rupa dan sifat sebenar ruang dan masa ini? Semua sifat-sifat ini tidak diketahui manusia dan saya beranggap penerangan manusia tentang perkara ini hanyalah sekadar andaian kerana keterbatasan kita. Tapi kita tahu ianya wujud dengan batas makhluk. Jadi adakah pemahaman sebegini masih sama dengan sifat 20?


2. Langit dan bumi, pada asalnya ialah satu seperti mana diterangkan dalam al-Qur'an. Dalam theori big bang, ia disebut a single point. Jadi saya fahami ini bermaksud semuanya (langit, bumi, ruang masa) ialah satu titik yang sama dan kemudian baru dikembangkan ruang, berjalan masa, dipisahkan langit dan bumi dalam cara yang ditetapkan Allah.

Hujah tempoh masa 6 hari sebagai 6 hari bumi oleh saudara abu bakar amat baik dan saya tunggu penerangan lanjut berkaitan sittati ayyam ini untuk kefahaman.

3. Setuju dengan point2 di setiap perenggan. Cuma nak tambah pasal ilmu sains, untuk perjelaskan pendirian saya terhadap sains, dan mungkin ada correction boleh dibuat. Sememangnya aqidah kita, kita dahului dalil AQS dan kemudian jika penerangan sains selari dengan al-Qur'an, maka kita boleh terima hujah sains.

Disebabkan deria manusia terhad, maka diperlukan satu alat iaitu ilmu sains untuk memahami kejadian, how things work, komposisi dsbnya. Tapi ilmu sains ini sendiri juga terhad dan flawed, dan kita dapat faham setakat apa yang Allah bataskan kepada kita. Istilah 'betul', 'salah', 'skeptical', 'tak tepat', 'mungkin', 'belum ditemui', 'belum difahami' - ini semua ialah sains dan ada di dalamnya.

Berikutnya saya menunggu penerangan tentang bagaimana menyimpangnya pemahaman ruang dan masa dari segi sains ni.

Syukran.

Solah
AHLI
AHLI

Posts : 114
Points : 187
Join date : 07/01/2012
Age : 34
Location : Penang

Back to top Go down

Re: Menjawab isu respons terhadap ajaran salafi

Post by Sponsored content Today at 9:21 am


Sponsored content


Back to top Go down

Page 3 of 4 Previous  1, 2, 3, 4  Next

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum