Misteri wanita solat di flyover ketika hujan terjawab.

View previous topic View next topic Go down

Misteri wanita solat di flyover ketika hujan terjawab.

Post by abubakar on Sun May 18, 2014 1:58 am



Kuala Lumpur: Wanita yang ditemui di atas jejantas berhampiran Bangunan Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) kerana menunaikan solat dan membaca al-Quran memberi alasan berbuat demikian selepas mendapat alamat melalui mimpi.

Ketua Polis Daerah Dang Wangi, Asisten Komisioner Zainuddin Ahmad, berkata kejadian selepas pihaknya menerima maklumat dari orang awam, pada 1.30 petang Sabtu.

"Anggota polis yang melakukan penugasan am bergegas ke lokasi kejadian kerana bimbang wanita itu akan dilanggar kenderaan sebelum membawanya ke Balai Polis Tun HS Lee.

"Dia kemudiannya dihantar ke Unit Psikiatri Hospital Kuala Lumpur (HKL) untuk pemeriksaan kesihatan," katanya ketika dihubungi.


Katanya, wanita itu dikenali sebagai Anita Shiar, 27, warga Indonesia dan tiada sebarang dokumen pengenalan diri ditemui padanya malah maklumat juga diberikan secara lisan.


Difahamkan, gambar wanita itu menjadi viral di laman sosial lewat petang tadi sehingga menimbulkan tanda tanya orang ramai.

Sumber: http://www.hmetro.com.my/articles/Jawapanwanitaatasjejantas//Article?BeritaUtama

_________________
Ya Allah ajarkanlah aku perkara yg aku masih jahil dan ingatkanlah aku mengenai apa yg aku lupa.
avatar
abubakar
AHLI
AHLI

Posts : 262
Points : 314
Join date : 06/07/2012

Back to top Go down

Re: Misteri wanita solat di flyover ketika hujan terjawab.

Post by thtl on Sun May 18, 2014 9:36 am

sebab tak tahu nak bedzakan mimpi dari Allah dan mimpi dari syaitan...kalau mimpi menyuruh solat dan baca AQ atas hiway, itu sah dari setan. sebab solat hendaklah di tempat yg aman dari merbahaya. dalilnya,"tidak ada mudharat dan memudharatkan dalam Islam" kawaid kulliah fiqh. kalau suruhan solat di tempat yg bahaya, maka sah ia dari setan
avatar
thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Misteri wanita solat di flyover ketika hujan terjawab.

Post by abubakar on Mon May 19, 2014 2:50 am

thtl wrote:sebab tak tahu nak bedzakan mimpi dari Allah dan mimpi dari syaitan...kalau mimpi menyuruh solat dan baca AQ atas hiway, itu sah dari setan. sebab solat hendaklah di tempat yg aman dari merbahaya. dalilnya,"tidak ada mudharat dan memudharatkan dalam Islam" kawaid kulliah fiqh. kalau suruhan solat di tempat yg bahaya, maka sah ia dari setan

Itulah dia Ustaz THTL. Byk sgt benda yg tak kena akan perbuatan itu. Perempuan ini mana ada digalakkan utk solat secara terbuka mcm itu. Sudahlah masa itu tgh hujan. Dia pun pakai telekung putih pula, kena air mmg nampak lah apa yg ada dkt dlm itu. Sutrah pun dia tak pasang. Mujur mimpi itu tak suruh dia solat tgh-tgh jalan. Setakat di FB saya tak nampak lg lah tokoh-tokoh agama komen pasal ini. Saya takut ada org ikut shj, maklumlah org kita ini perangainya mcm mana. Benda-benda pelik mmg dia suka. Kalau tgk komen masyarakat berkenaan dgn ini pula, mmg rata-ratanya merapu lah.

_________________
Ya Allah ajarkanlah aku perkara yg aku masih jahil dan ingatkanlah aku mengenai apa yg aku lupa.
avatar
abubakar
AHLI
AHLI

Posts : 262
Points : 314
Join date : 06/07/2012

Back to top Go down

Re: Misteri wanita solat di flyover ketika hujan terjawab.

Post by Mohamad hafiz on Mon May 19, 2014 3:01 am

abubakar wrote:
thtl wrote:sebab tak tahu nak bedzakan mimpi dari Allah dan mimpi dari syaitan...kalau mimpi menyuruh solat dan baca AQ atas hiway, itu sah dari setan. sebab solat hendaklah di tempat yg aman dari merbahaya. dalilnya,"tidak ada mudharat dan memudharatkan dalam Islam" kawaid kulliah fiqh. kalau suruhan solat di tempat yg bahaya, maka sah ia dari setan

Itulah dia Ustaz THTL. Byk sgt benda yg tak kena akan perbuatan itu. Perempuan ini mana ada digalakkan utk solat secara terbuka mcm itu. Sudahlah masa itu tgh hujan. Dia pun pakai telekung putih pula, kena air mmg nampak lah apa yg ada dkt dlm itu. Sutrah pun dia tak pasang. Mujur mimpi itu tak suruh dia solat tgh-tgh jalan. Setakat di FB saya tak nampak lg lah tokoh-tokoh agama komen pasal ini. Saya takut ada org ikut shj, maklumlah org kita ini perangainya mcm mana. Benda-benda pelik mmg dia suka. Kalau tgk komen masyarakat berkenaan dgn ini pula, mmg rata-ratanya merapu lah.

Setuju dgn statement tu  terbaik Laughing 

_________________
"Memberi contoh dengan perbuatan adalah lebih baik daripada memberi contoh dengan perkataan." ~ Al-Ghazali
avatar
Mohamad hafiz
AHLI
AHLI

Posts : 867
Points : 1201
Join date : 23/01/2013
Age : 21
Location : Mukah

http://bloginformasiterkini.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: Misteri wanita solat di flyover ketika hujan terjawab.

Post by seijiseimura84 on Mon May 19, 2014 8:50 am

Wanita ini barangkali ada penyakit psikiatrik. Sebab tu mimpi pelik atau dia sendiri mendengar suara utk melakukan pervuatan sekian dan sekian. Even beberapa kes seperti anak bunuh bapa atau atok rogol cucu pub bolwh dikaitkan dgn penyakit psikiatri
avatar
seijiseimura84
AHLI
AHLI

Posts : 472
Points : 779
Join date : 27/11/2011

Back to top Go down

Re: Misteri wanita solat di flyover ketika hujan terjawab.

Post by Mohamad hafiz on Mon May 19, 2014 9:25 am

seijiseimura84 wrote:Wanita ini barangkali ada penyakit psikiatrik. Sebab tu mimpi pelik atau dia sendiri mendengar suara utk melakukan pervuatan sekian dan sekian.  Even beberapa kes  seperti anak bunuh bapa atau atok rogol cucu pub bolwh dikaitkan dgn penyakit psikiatri

Abg Seiji, nak tumpang tanya, macam mana kalau seseorang itu melihat halusinasi ? adakah ia sama juga dengan penyakit psikiatri ?

_________________
"Memberi contoh dengan perbuatan adalah lebih baik daripada memberi contoh dengan perkataan." ~ Al-Ghazali
avatar
Mohamad hafiz
AHLI
AHLI

Posts : 867
Points : 1201
Join date : 23/01/2013
Age : 21
Location : Mukah

http://bloginformasiterkini.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: Misteri wanita solat di flyover ketika hujan terjawab.

Post by abubakar on Mon May 19, 2014 12:55 pm

seijiseimura84 wrote:Wanita ini barangkali ada penyakit psikiatrik. Sebab tu mimpi pelik atau dia sendiri mendengar suara utk melakukan pervuatan sekian dan sekian.  Even beberapa kes  seperti anak bunuh bapa atau atok rogol cucu pub bolwh dikaitkan dgn penyakit psikiatri

Saya tak tahu lah apa pendefinisian penyakit psikiatrik ini tp kalau buat benda-benda bid'aah, mmg mudah lah mendapat bisikan-bisikan syaitan ini. Kdg-kdg kes yg berlaku, di dlm suratkhabar kata, tertuduh mengalami gangguan mental. Sbnrnya tertuduh di bawah pengaruh dadah/alkohol, tp suratkhabar tak sebut, pasal nak jaga kepentingan pihak tertentu.

Juga biasa dikatakan tertuduh menuntut ilmu agama. Yg ini mmg sahih menuntut drpd ahli bid'aah lah. Cth yg berlaku, pembunuhan di LRT Terminal Putera dan LRT Taman Melati. Tertuduh itu dikatakan mengalami gangguan mental, tp berdasarkan perkataan yg keluar drpd mulut dia selepas ditangkap org ramai, sahih dia ini pernah menuntut dgn ahli bidaah.

Satu lg cth, Syeikh Nazim Al-Haqqani, ini mmg mcm-mcm bisikan, mcm-mcm jelmaan dan mcm-mcm lg perkara ajaib berlaku menurut dia. Antara yg paling dahsyat saya pernah saksikan (melalui Youtube), dia berkomunikasi secara langsung dgn Rasulullah s.a.w. Ini bukan sakit psikatri, ini sesat nama dia.


_________________
Ya Allah ajarkanlah aku perkara yg aku masih jahil dan ingatkanlah aku mengenai apa yg aku lupa.
avatar
abubakar
AHLI
AHLI

Posts : 262
Points : 314
Join date : 06/07/2012

Back to top Go down

Re: Misteri wanita solat di flyover ketika hujan terjawab.

Post by abu_firdaus on Mon May 19, 2014 12:59 pm

kes bunuh anak di bangi pun ada kaitan dgn "salah tuntut agama" jugak ke
avatar
abu_firdaus
AHLI
AHLI

Posts : 688
Points : 712
Join date : 19/05/2012
Location : bdr baru bangi

Back to top Go down

Re: Misteri wanita solat di flyover ketika hujan terjawab.

Post by aimahmad on Mon May 19, 2014 2:16 pm

abu_firdaus wrote:kes bunuh anak di bangi pun ada kaitan dgn "salah tuntut agama" jugak ke

Ni kes yg katanya tgh belajar ilmu perubatan Islam tu, kan? Hal2 khurafat & syirik pun kadang2 berlindung di sebalik nama perubatan Islam jugak. Ni yg bahaya! Wallahu a'lam.
avatar
aimahmad
AHLI
AHLI

Posts : 125
Points : 125
Join date : 29/04/2014
Location : Shah Alam

Back to top Go down

Re: Misteri wanita solat di flyover ketika hujan terjawab.

Post by rd73 on Tue May 20, 2014 5:51 am

macam2 ada.

rd73
AHLI
AHLI

Posts : 61
Points : 69
Join date : 20/05/2014

Back to top Go down

Re: Misteri wanita solat di flyover ketika hujan terjawab.

Post by seijiseimura84 on Tue May 20, 2014 6:51 am

mmg benar hallucinasi biasa dikatikan dgn penyakit psikiatri.
tp penyakit otak, atau beberapa penyakit disebabkan jangkitan kuman, penyakit yg menyebabkan ketidakstabialn metabolisma, ubat serta dadah boleh menjadi punca kepada hallusinasi

Kadang2 org ni nak nazak, sebab penyakit jangkitan yg melarat...dia mula start meragam, cakap bukan2...org kampung kebanyakan kata ini kena kacau jin, tp sebenanrya lebih kepada akibat jangkitan yg dihidapi
avatar
seijiseimura84
AHLI
AHLI

Posts : 472
Points : 779
Join date : 27/11/2011

Back to top Go down

Re: Misteri wanita solat di flyover ketika hujan terjawab.

Post by seijiseimura84 on Tue May 20, 2014 6:54 am

[quote="abubakar"]
seijiseimura84 wrote:

Satu lg cth, Syeikh Nazim Al-Haqqani,  ini mmg mcm-mcm bisikan, mcm-mcm jelmaan dan mcm-mcm lg perkara ajaib berlaku menurut dia. Antara yg paling dahsyat saya pernah saksikan (melalui Youtube), dia berkomunikasi secara langsung dgn Rasulullah s.a.w. Ini bukan sakit psikatri, ini sesat nama dia.

boleh juga  berlaku di kalangan penyakit psikiatrik
cuba google grandiosity
grandiosity ni merujuk kepada kepercayaan dirinya super hebat, berjumpa dgn perdana menteri, mendakwa hebat ilmu silat dan batin dan mcm2
kadang2 bila kita berborak dgn pesakit ini, kadang2 lucu dan terhibur pun ada juga, lebih2 lagi mendakwa juara bola, pernah tembak askar jepun dgn pistol kayu, mcm2.

Malah, kadang2 mereka ni mendengar suara...kononya dari tok guru, atau ada suara ghaib yg menyuruh membunuh
avatar
seijiseimura84
AHLI
AHLI

Posts : 472
Points : 779
Join date : 27/11/2011

Back to top Go down

Re: Misteri wanita solat di flyover ketika hujan terjawab.

Post by seijiseimura84 on Tue May 20, 2014 7:00 am

Penyakit psikiatrik ada kaitan dgn kesihatan otak.
Otak manusia boleh rosak dan juga boleh sihat
Otak rosak ni biasanya disebabkan pemikiran negatif, sentiasa bersedih, atau stress yg berpanjangan
Even kajian yg dilakukan kepada askar2 yg telah berperang, didapati mereka mempunyai otak yg kecik disebabkan stress yg teruk..
Cuma ada segelintir manusia, mmg mudah mendapat kerosakan otak

Moral of the story....jgn bersedih, jgn fikir negatif, semua itu boleh mempengaruhi kesihatan otak
avatar
seijiseimura84
AHLI
AHLI

Posts : 472
Points : 779
Join date : 27/11/2011

Back to top Go down

Re: Misteri wanita solat di flyover ketika hujan terjawab.

Post by Mohamad hafiz on Tue May 20, 2014 8:15 am

seijiseimura84 wrote:mmg benar hallucinasi biasa dikatikan dgn penyakit psikiatri.
tp penyakit otak, atau beberapa penyakit disebabkan jangkitan kuman, penyakit yg menyebabkan ketidakstabialn metabolisma, ubat serta dadah boleh menjadi punca kepada hallusinasi

Kadang2 org ni nak nazak, sebab penyakit jangkitan yg melarat...dia mula start meragam, cakap bukan2...org kampung kebanyakan kata ini kena kacau jin, tp sebenanrya lebih kepada akibat jangkitan yg dihidapi

 Like terbaik 

_________________
"Memberi contoh dengan perbuatan adalah lebih baik daripada memberi contoh dengan perkataan." ~ Al-Ghazali
avatar
Mohamad hafiz
AHLI
AHLI

Posts : 867
Points : 1201
Join date : 23/01/2013
Age : 21
Location : Mukah

http://bloginformasiterkini.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: Misteri wanita solat di flyover ketika hujan terjawab.

Post by abubakar on Tue May 20, 2014 6:52 pm

seijiseimura84 wrote:
abubakar wrote:
seijiseimura84 wrote:

Satu lg cth, Syeikh Nazim Al-Haqqani,  ini mmg mcm-mcm bisikan, mcm-mcm jelmaan dan mcm-mcm lg perkara ajaib berlaku menurut dia. Antara yg paling dahsyat saya pernah saksikan (melalui Youtube), dia berkomunikasi secara langsung dgn Rasulullah s.a.w. Ini bukan sakit psikatri, ini sesat nama dia.

boleh juga  berlaku di kalangan penyakit psikiatrik
cuba google grandiosity
grandiosity ni merujuk kepada kepercayaan dirinya super hebat, berjumpa dgn perdana menteri, mendakwa hebat ilmu silat dan batin dan mcm2
kadang2 bila kita berborak dgn pesakit ini, kadang2 lucu dan terhibur pun ada juga, lebih2 lagi mendakwa juara bola, pernah tembak askar jepun dgn pistol kayu, mcm2.

Malah, kadang2 mereka ni mendengar suara...kononya dari tok guru, atau ada suara ghaib yg menyuruh membunuh

Kalau mcm itu, tak boleh lah nak hukum dia sesat dsb. Pasal di dlm Islam ini org gila tak tertakluk kpd hukum syara'.

_________________
Ya Allah ajarkanlah aku perkara yg aku masih jahil dan ingatkanlah aku mengenai apa yg aku lupa.
avatar
abubakar
AHLI
AHLI

Posts : 262
Points : 314
Join date : 06/07/2012

Back to top Go down

Re: Misteri wanita solat di flyover ketika hujan terjawab.

Post by seijiseimura84 on Tue May 20, 2014 8:01 pm

abubakar wrote:
seijiseimura84 wrote:
abubakar wrote:
seijiseimura84 wrote:

Satu lg cth, Syeikh Nazim Al-Haqqani,  ini mmg mcm-mcm bisikan, mcm-mcm jelmaan dan mcm-mcm lg perkara ajaib berlaku menurut dia. Antara yg paling dahsyat saya pernah saksikan (melalui Youtube), dia berkomunikasi secara langsung dgn Rasulullah s.a.w. Ini bukan sakit psikatri, ini sesat nama dia.

boleh juga  berlaku di kalangan penyakit psikiatrik
cuba google grandiosity
grandiosity ni merujuk kepada kepercayaan dirinya super hebat, berjumpa dgn perdana menteri, mendakwa hebat ilmu silat dan batin dan mcm2
kadang2 bila kita berborak dgn pesakit ini, kadang2 lucu dan terhibur pun ada juga, lebih2 lagi mendakwa juara bola, pernah tembak askar jepun dgn pistol kayu, mcm2.

Malah, kadang2 mereka ni mendengar suara...kononya dari tok guru, atau ada suara ghaib yg menyuruh membunuh

Kalau mcm itu, tak boleh lah nak hukum dia sesat dsb. Pasal di dlm Islam ini org gila tak tertakluk kpd hukum syara'.
wallahualam
kita boleh katakan ajaran atau dakwaan itu sesat
namun adakah ajaran itu berasal dari fikiran org sihat atau org yg sakit psikiatri, memerlukan penilaian dan pemeriksaan oleh doktor psikiatri. Biasanya adalah beberapa kriteria atau cara2 untuk memberi diagnosis
avatar
seijiseimura84
AHLI
AHLI

Posts : 472
Points : 779
Join date : 27/11/2011

Back to top Go down

Re: Misteri wanita solat di flyover ketika hujan terjawab.

Post by Ad-Dien on Thu May 22, 2014 7:46 pm



Itulah bahaya jika mencari tuhan dengan jalan selain syariatNya (Al-Quran dan As-Sunnah dengan kefahaman ulama' muktabar)

_________________
عقيدة السلف اصحاب الحديث

Fb: Ad-Dien
avatar
Ad-Dien
Admin
Admin

Posts : 3862
Points : 4184
Join date : 24/11/2011
Age : 27
Location : al-Kardawi

http://addienblog.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Misteri wanita solat di flyover ketika hujan terjawab.

Post by Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum