Solat sunat selepas nikah

View previous topic View next topic Go down

Solat sunat selepas nikah

Post by bukhori on Sun May 18, 2014 2:14 pm

Salam tuan,

Bilakah waktu solat sunat berjamaah yang afdal dilakukan untk sepasang suami isteri yang baru bernikah? Tlong sertakan dalilnya tuan..


bukhori
AHLI
AHLI

Posts : 88
Points : 124
Join date : 30/01/2014

Back to top Go down

Re: Solat sunat selepas nikah

Post by thtl on Sun May 18, 2014 4:11 pm

Tak ada riwayat dari Nabi saw, kecuali atsar sahabat, antaranya Ibn Mas'ud ra dalam Musyanaf Abd Razzaq dan Ibn Abi Syaibah.  Al-Albani kata atsar tsb sahih, namun amalan sahabi tidaklah kuat. Maka ulama spt albani dan ibn baz beri  opsen, nak solat pun boleh, tak mau pun boleh. Begitu juga dgn sujud syuku selepas akad, nak buat pun boleh dan tak mau buat pun tak dicela, tapi jika anda merasakan suatu kenikmatan dan kelegaan yg besar kerana dapat berkahwin, maka sunnah utk sujud syukur sebab bukan senang nak kawin di zaman kini kerana kosnya yg tinggi.

Ada doa: doa ni boleh baca ketika mengucup dahi isteri atau meletak tangan pada dahinya, ketika malam pertama atau ketika first time dapat duduk berduaan. Boleh baca tanpa solat, seelepas solat dua rakaat.
اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ خَيْرَهَا وَخَيْرَ مَا جَبَلْتَهَا عَلَيْهِ وَأَعُوذُ بِكَ مِنْ شَرِّهَا وَمِنْ شَرِّ مَا جَبَلْتَهَا عَلَيْهِ (رواه أبو داود و حسنه الألباني فى سنن أبي داود)

“Ya Allah, sesungguhnya aku memohon kepada-Mu kebaikannya dan kebaikan yang Engkau berikan kepadanya. Dan aku berlindung kepada-Mu dari kejelekannya dan kejelekan apa yang Engkau berikan kepadanya.” (HR. Abu Daud dan dihasankan oleh Al-Albany dalam Sunan Abu Daud)

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Solat sunat selepas nikah

Post by bukhori on Sun May 18, 2014 8:11 pm

kiranya ada yg mengatakan solat sunat lebih afdal semasa berada berduaan dlm blik xbenar lah ye? sbb ada dengar ua adalah pendapat Albani tapi dah terlupa kat mana saya bc..

bukhori
AHLI
AHLI

Posts : 88
Points : 124
Join date : 30/01/2014

Back to top Go down

Re: Solat sunat selepas nikah

Post by thtl on Sun May 18, 2014 10:05 pm

sahih, syaikh al-Albani ada sebut dalam kitabnya yg masyhur, Adab az-Zifaf (etika malam pengantin), ia tsabit berdasarkan atsar sahabat, spt yg kita sebutkan di atas, Ibn Mas'ud. dianjurkan oleh sahabat dan ia sahabat yg besar. Maka boleh diamalkan. ia bukan bid'ah.
manakala berdoa sambil pegang dahi atau kepala isteri atau mencium dahi atau pipinya dan membaca doa di atas adalah hasan, ada dalam sunan Abu Daud, Ahmad, Termidzi.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Solat sunat selepas nikah

Post by Sponsored content Today at 11:13 pm


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum