Cadbury Dairy milk contain porcine

Page 1 of 3 1, 2, 3  Next

View previous topic View next topic Go down

Cadbury Dairy milk contain porcine

Post by Mohamad hafiz on Sat May 24, 2014 9:08 am

Assalamualaikum,

Saya nak kongsikan tentang chocolate dairy milk hazel & almond yg disahkn mengandungi dging khinzir (porcine). Berikut ialah kenyataan. Sekaligus nak tanya sahabat2 di forum, Adakah berita ini sahih ?





Boleh check di link dibawah ini untuk berita.

Link 1 wrote:http://www.therakyatpost.com/news/2014/05/24/warning-non-halal-cadbury-chocolates/

Link 2 wrote:http://www.hmetro.com.my/articles/PengesananDNAPorcine_khinzir_dalamcoklatberjenama/Article?mutakhir

_________________
"Memberi contoh dengan perbuatan adalah lebih baik daripada memberi contoh dengan perkataan." ~ Al-Ghazali

Mohamad hafiz
AHLI
AHLI

Posts : 867
Points : 1201
Join date : 23/01/2013
Age : 21
Location : Mukah

http://bloginformasiterkini.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: Cadbury Dairy milk contain porcine

Post by abu_aisyah on Sat May 24, 2014 9:26 am

saya yakin berita ini sahih sbb ada dalam website kkm.

cuma persoalannya, galetin babi adakah halal?porcine tu apa?mmg dari babi atau bahan kimia yg tiru dna pada babi?

mohon dibincangkan dan share sumber mengenai hal ni.


Last edited by abu_aisyah on Sat May 24, 2014 10:20 am; edited 1 time in total

_________________
www.facebook.com/syafiqabuhasan

abu_aisyah
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts : 762
Points : 978
Join date : 03/06/2012
Age : 30
Location : bandar baru bangi, bandar tun razak

http://www.facebook.com/eveekids

Back to top Go down

Re: Cadbury Dairy milk contain porcine

Post by abu_aisyah on Sat May 24, 2014 9:28 am

Kenyataan Akhbar Pengesanan DNA Porcine Dalam Coklat Susu Dengan Kacang Hazel – Cadbury Dairy Milk

http://fsq.moh.gov.my/v4/index.php/component/k2/item/736#.U4AM0QHr4pY.twitter

dari web rasmi


Last edited by abu_aisyah on Sat May 24, 2014 10:21 am; edited 1 time in total

_________________
www.facebook.com/syafiqabuhasan

abu_aisyah
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts : 762
Points : 978
Join date : 03/06/2012
Age : 30
Location : bandar baru bangi, bandar tun razak

http://www.facebook.com/eveekids

Back to top Go down

Re: Cadbury Dairy milk contain porcine

Post by abu_aisyah on Sat May 24, 2014 9:29 am

Brothers and sisters, there is a lot of research on the topic of gelatin, and both opinions are quite strong. The issue of Istihalah is one that is used by those who legalize gelatin. This refers to something that is ýchemicallyý changed and no longer can be taken back to its original form, the scholars gave examples of this rule in their works such as a pig transforming into salt, or feces (poo) transforming into soil. The most preponderant opinion regarding this is that the new substance that is chemically derived from the Haram is lawful to consume and use. This is the opinion of the Hanafi Scholars (al-Bahr ar-Raýiq for Ibn Nujaim vol. 1, pg. 932), the majority of the Maliki scholars (Al-Qawanin al-Fiqhiyah pg. 43) and the opinion of Sheik Islam b. Taymiyyah (Majmoo al-Fatawa vol. 12 pg. 86) along with the Dhahiri Scholars (al-Muhalýla vol. 1 pg. 661-761). There are many proofs that prove the veracity of this rule.

Keep in mind that the scholars when talking about Istihalah were talking about a complete transformation and not a partial one, this is clear from the examples they gave regarding this issue, a pig transforming into salt and feces transforming into soil and so on.

Permissibility of eating Gelatine even if it was from pig fat....

http://www.ummah.com/forum/showthread.php?233434-Gelatine-is-halal


Last edited by abu_aisyah on Sat May 24, 2014 10:19 am; edited 1 time in total

_________________
www.facebook.com/syafiqabuhasan

abu_aisyah
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts : 762
Points : 978
Join date : 03/06/2012
Age : 30
Location : bandar baru bangi, bandar tun razak

http://www.facebook.com/eveekids

Back to top Go down

Re: Cadbury Dairy milk contain porcine

Post by thtl on Sat May 24, 2014 9:44 am

Itu mazhab Hanafi dan Hanbali. Mazhab Syafi'iy mmg tak boleh. Kalau kita bawa hujah tu dalam realiti masyarakat Malaysia, teruk kita kena belasah.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Cadbury Dairy milk contain porcine

Post by abu_aisyah on Sat May 24, 2014 10:25 am

Porcine yg digunakan dlm makanan atau porcine (tak tau mana satu yg sesuai) mmg telah melalui proses istihalah tersebut?

_________________
www.facebook.com/syafiqabuhasan

abu_aisyah
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts : 762
Points : 978
Join date : 03/06/2012
Age : 30
Location : bandar baru bangi, bandar tun razak

http://www.facebook.com/eveekids

Back to top Go down

Re: Cadbury Dairy milk contain porcine

Post by abu_aisyah on Sat May 24, 2014 10:49 am

sumber: http://almanhaj.or.id/content/3437/slash/0/jual-beli-produk-yang-mengandung-gelatin-dari-babi/

Pendapat Pertama.
Gelatin yang berasal dari babi hukumnya halal, pendapat ini merupakan hasil seminar Forum Fiqh dan Medis di Kuwait pada tanggal 25-5-1995, dan di dukung oleh DR.Nazih Hamad, DR.Muhammad Al-Harawy dan Basim Al-Qarafy. [6]

Penganut pendapat ini beralasan bahwa gelatin adalah zat baru yang tidak ada persamaan fisik dan sifat kimianya dengan kolagen yang berasal dari babi, sekalipun gelatin berasal dari kolagen babi, dan dalam kaidah fiqh bahwa zat baru hukumnya berbeda dengan hukum zat asalnya, bilamana hukum kolagen adalah haram maka hukum gelatin adalah halal.

Bukti bahwa gelatin berbeda dengan kolagen adalah : Gelatin berwarna bening, mudah larut di air dan mudah membeku, tidak demikian halnya dengan kolagen. Kemudian, gelatin yang diperoleh dari babi sama sekali tidak dapat dibedakan dengan gelatin dari hewan lainnya, berbeda dengan kolagen, yang sangat mudah dibedakan antara kolagen babi dan lainnya. [7]

Tanggapan.
Argumen pendapat ini tidak kuat, karena ternyata gelatin yang berasal dari babi sangat mudah untuk diketahui melalui tes kimia sederhana, ini menunjukan bahwa proses perubahan wujud tidak terjadi dengan sempurna. [8]

Pendapat Kedua.
Gelatin yang berasal dari babi hukumnya haram dan najis, pendapat ini merupakan keputusan berbagai Lembaga Fiqh internasional, diantaranya:

1. Majma Al-Fiqh Al-Islami (OKI) keputusan no: 23 (11/3) tahun 1986 sebagai jawaban atas pertanyaan dari Al-Ma’had Al-Alami Lil Fikri Islami di Washington yang berbunyi :

Soal ke-XII : Di sini (Amerika) terdapat ragi dan gelatin yang diekstrak dari babi dalam persentase yang sangat kecil, apakah boleh menggunakan ragi dan gelatin terebut?

Jawab : Seorang muslim tidak dibenarkan menggunakan ragi dan gelatin yang berasal dari babi, karena ragi dan gelatin (halal) yang diperoleh dari tumbuh-tumbuhan dan hewan yang disembelih sesuai syariat mencukupi kebutuhan mereka” [9]

2. Keputusan Al-Majma Al-Fiqhiy Al-Islamy di bawah (Rabitah Alam Islami) yang berpusat di Mekkah (no. 3, rapat tahunan ke 15) tahun 1998, yang berbunyi:
“Himpunan Fiqh Islami yang bernaung di bawah Rabitah Alam Islami dalam rapat tahunan ke-15 setelah mendiskusikan dan mengkaji bahwa : “gelatin adalah sebuah zat yang banyak digunakan untuk pembuatan makanan dan obat-obatan, berasal dari kulit dan tulang hewan ; Memutuskan :
“Boleh menggunakan gelatin yang berasal dari sesuatu yang mubah, dari hewan yang disembelih dengan cara yang sesuai dengan ajaran Islam. Dan tidak dibolehkan menggunakan gelatin yang diperoleh dari sesuatu yang haram, seperti ; gelatin dari kulit dan tulang babi dan dari benda haram lainnya”.

Himpunan Fiqh Islami menghimbau Negara-Negara Islam untuk memproduksi gelatin yang halal’. [10]

3. Fatwa Dewan Ulama Besar Kerajaan Arab Saudi (no fatwa : 8039), yang berbunyi : “Gelatin yang diperoleh dari sesuatu yang haram seperti babi, hukumnya haram” [11].

Dan pendapat ini didukung oleh sebagian besar para ulama fiqh kontemporer

Para ulama ini beralasan bahwa gelatin bukanlah zat baru yang merupakan perubahan wujud dari kolagen, akan tetapi gelatin telah ada pada kolagen babi sebelum dipisahkan, ini menunjukkan bahwa proses yang terjadi hanyalah pemisahan dan sekedar pergantian nama dan bukan perubahan wujud secara mutlak.

Dari dua pendapat di atas sikap seorang muslim hendaklah memilih yang lebih baik untuk diri dan agamanya, yaitu menghindari segala produk yang menggunakan gelatin babi sebagai salah satu bahan bakunya, karena bagaimanapun juga, asal gelatin ini adalah babi dan babi telah diharamkan Allah di dalam Al-Qur’an, adapun proses perubahan wujud menjadi zat lain masih diragukan maka hukumnya kembali kepada hukum asal babi yaitu haram, sesuai dengan kaidah hadits Nabi “ Tinggalkanlah yang meragukan kepada hal yang tidak meragukan”.

_________________
www.facebook.com/syafiqabuhasan

abu_aisyah
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts : 762
Points : 978
Join date : 03/06/2012
Age : 30
Location : bandar baru bangi, bandar tun razak

http://www.facebook.com/eveekids

Back to top Go down

Re: Cadbury Dairy milk contain porcine

Post by abu_aisyah on Sat May 24, 2014 10:57 am

sumber:http://blog.re.or.id/bagaimana-hukumnya-marsmallow.htm

Namun keterkejutan mereka tidak perlu terlalu lama, sebab memang demikianlah wajah dunia fiqih. Selalu ada perbedaan pandangan, antara yang menghalalkan dan yang mengharamkan. Antara yang terlalu berhati-hati dengan yang memudahkan. Semuanya adalah ijtihad, bila benar akan mendapat 2 pahala dan bila salah akan mendapat 1 pahala.

Lalu bagaimana sikap kita? Makan atau tidak?

Kembali kepada keyakinan mana yang kita pegang. Keduanya adalah pilihan yang sama-sama dilandasi ijtihad para ulama. Sama-sama boleh dipegang dan sama-sama punya kajian mendalam.

Namun kalau boleh kami memberi saran, sebaiknya kita meninggalkan hal-hal yang meragukan kepada hal-hal yang kita yakini kebenarannya. Akan tetapi kita tetap harus jujur dengan kajian ilmiyah para ulama dengan ragam pendapatnya, apa adanya kita ungkap dan kita sampaikan. Tetapi pilihan kembali kepada masing-masing kita.

_________________
www.facebook.com/syafiqabuhasan

abu_aisyah
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts : 762
Points : 978
Join date : 03/06/2012
Age : 30
Location : bandar baru bangi, bandar tun razak

http://www.facebook.com/eveekids

Back to top Go down

Re: Cadbury Dairy milk contain porcine

Post by thtl on Sat May 24, 2014 5:49 pm

Dalam fiqh, kita kena jaga sensitiviti kaum dan fiqh yg diamalkan di sesuatu tempat. Walaupun Cadbury hanya guna DNA babi, tapi kita kena tahu fiqh waqe' Malaysia mereka tak toleran dgn apa jua yg berasal dari babi. Maka sebab tu kita tak boleh sebarkan fiqh istihalah (berubah zat) kecuali dalam isu dharurat spt vaccine yang tiada sumber lain melainkan vaccine yg ada DNA babi. Dalam makanan, kita sepatutnya elakkan semua produk yg mengandungi DNA khinzir kerana kita tidak mahu umat kafir mempermainkan kita dan nampak sangat kehinaan kita sbg umat islam, kita hanya konsumer dan kita tidak pandai mengeluarkan makanan kita sendiri.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Cadbury Dairy milk contain porcine

Post by abu_aisyah on Sat May 24, 2014 6:12 pm

 Like 

jazakallahu khayr ustaz.

_________________
www.facebook.com/syafiqabuhasan

abu_aisyah
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts : 762
Points : 978
Join date : 03/06/2012
Age : 30
Location : bandar baru bangi, bandar tun razak

http://www.facebook.com/eveekids

Back to top Go down

Re: Cadbury Dairy milk contain porcine

Post by najib76 on Wed May 28, 2014 4:49 am

http://www.muftiselangor.gov.my/ms/fatwa-terkini/212-hukum-pencemaran-asid-deoksiribonukliek-dna-babi-pada-produk-makanan-yang-disahkan-halal-penelitian-dari-aspek-sains-dalam-menentukan-kaedah-penyelesaiannya-mengikut-aspek-syarak

najib76
AHLI
AHLI

Posts : 233
Points : 337
Join date : 02/12/2011
Location : Johor

Back to top Go down

Re: Cadbury Dairy milk contain porcine

Post by abu_firdaus on Wed May 28, 2014 4:58 am

kenapa la JAKIM & majlis fatwa tak boleh bekerjesama dlm isu ini. pakai saja fatwa tu settle isu. ini sampai ada yg nak saman cadbury, samak mulut, cuci darah. memalukan islam saja

abu_firdaus
AHLI
AHLI

Posts : 688
Points : 712
Join date : 19/05/2012
Location : bdr baru bangi

Back to top Go down

Re: Cadbury Dairy milk contain porcine

Post by thtl on Wed May 28, 2014 8:53 am

sebab kita tidak ada Mufti Negara macam semua negara OIC. Macam negara saudi, dia ada jawatan Mufti negara dan Lajnah fatwa kebangsaan.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Cadbury Dairy milk contain porcine

Post by abu_aisyah on Wed May 28, 2014 12:19 pm

thtl wrote:Dalam fiqh, kita kena jaga sensitiviti kaum dan fiqh yg diamalkan di sesuatu tempat. Walaupun Cadbury hanya guna DNA babi, tapi kita kena tahu fiqh waqe' Malaysia mereka tak toleran dgn apa jua yg berasal dari babi. Maka sebab tu kita tak boleh sebarkan fiqh istihalah (berubah zat) kecuali dalam isu dharurat spt vaccine yang tiada sumber lain melainkan vaccine yg ada DNA babi. Dalam makanan, kita sepatutnya elakkan semua produk yg mengandungi DNA khinzir kerana kita tidak mahu umat kafir mempermainkan kita dan nampak sangat kehinaan kita sbg umat islam, kita hanya konsumer dan kita tidak pandai mengeluarkan makanan kita sendiri.

ni point jika menyatakan haram galetine babi atau haiwan yg halal tetapi tidak disembelih dgn betul.tp bagaimana dengan fatwa negeri selangor yg menyatakannya kekal harus krn makanan yg asalanya jelas halal tu perlu diteliti dgn kajian makmal baru kita dapat tau ada tak dna babi dlm makanan tu (pencemaran secara tidak sengaja).tp bila dah tau..makanan tu patutnya tidak boleh dimakan sbb dah yakin.so,saya tidak dapat hubungkan dgn fatwa tersebut (yg kata kekal harus).dan dna babi bermaksud adanya babi dalam makan tu dgn pasti kah?

tp jika galetin tu halal (krn istihalah), tiadalah point org kafir mempermainkan kita kan dan kita sendiri (umat islam umum bkn spesifik m'sia) tiada masalah untuk menghasilkan produk dgn galetin tersebut.

_________________
www.facebook.com/syafiqabuhasan

abu_aisyah
AHLI SETIA
AHLI SETIA

Posts : 762
Points : 978
Join date : 03/06/2012
Age : 30
Location : bandar baru bangi, bandar tun razak

http://www.facebook.com/eveekids

Back to top Go down

Re: Cadbury Dairy milk contain porcine

Post by Mohamad hafiz on Wed May 28, 2014 12:52 pm

Skrg ni ada sesetengah org non muslim complain, Klu muslim tk dpt makan cadbury yg mengandungi bahan tsb, Maka jangan boikot kerna masih ada non muslim yg masih nak makan cadbury tu.

Malah benda ni kemungkinan masuk jadi isu dlm politik juga Alamak Ape nak jadi dgn org kita ni. Mungkin boleh jadi musim cadbury jua, Semua cokelat disahkan ada mengandungi bhan tsb lalu diboikot dan disaman . Ape nak jadi hehehehe

_________________
"Memberi contoh dengan perbuatan adalah lebih baik daripada memberi contoh dengan perkataan." ~ Al-Ghazali

Mohamad hafiz
AHLI
AHLI

Posts : 867
Points : 1201
Join date : 23/01/2013
Age : 21
Location : Mukah

http://bloginformasiterkini.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: Cadbury Dairy milk contain porcine

Post by abu_firdaus on Wed May 28, 2014 1:04 pm

abu_aisyah wrote:
thtl wrote:Dalam fiqh, kita kena jaga sensitiviti kaum dan fiqh yg diamalkan di sesuatu tempat. Walaupun Cadbury hanya guna DNA babi, tapi kita kena tahu fiqh waqe' Malaysia mereka tak toleran dgn apa jua yg berasal dari babi. Maka sebab tu kita tak boleh sebarkan fiqh istihalah (berubah zat) kecuali dalam isu dharurat spt vaccine yang tiada sumber lain melainkan vaccine yg ada DNA babi. Dalam makanan, kita sepatutnya elakkan semua produk yg mengandungi DNA khinzir kerana kita tidak mahu umat kafir mempermainkan kita dan nampak sangat kehinaan kita sbg umat islam, kita hanya konsumer dan kita tidak pandai mengeluarkan makanan kita sendiri.

ni point jika menyatakan haram galetine babi atau haiwan yg halal tetapi tidak disembelih dgn betul.tp bagaimana dengan fatwa negeri selangor yg menyatakannya kekal harus krn makanan yg asalanya jelas halal tu perlu diteliti dgn kajian makmal baru kita dapat tau ada tak dna babi dlm makanan tu (pencemaran secara tidak sengaja).tp bila dah tau..makanan tu patutnya tidak boleh dimakan sbb dah yakin.so,saya tidak dapat hubungkan dgn fatwa tersebut (yg kata kekal harus).dan dna babi bermaksud adanya babi dalam makan tu dgn pasti kah?

tp jika galetin tu halal (krn istihalah), tiadalah point org kafir mempermainkan kita kan dan kita sendiri (umat islam umum bkn spesifik m'sia) tiada masalah untuk menghasilkan produk dgn galetin tersebut.
kalau ikut apa yg saya faham dari fatwa itu.. test DNA babi tidak terlepas dari unsur pencemaran luaran. Bermakna tidak confirm 100% DNA babi datang dari sample coklat. Oleh kerana tak confirm, ia jatuh pada was-was yg mengekalkan hukum asal iaitu halal. kebetulan staff saya dulu bekerja di makmal biotech yg ada buat DNA test babi untuk proses halal jakim. Dia pun cakap unsur pencemaran tu memang boleh berlaku dan tak boleh sahkan 100% DNA babi datang dari sample bahan makanan

abu_firdaus
AHLI
AHLI

Posts : 688
Points : 712
Join date : 19/05/2012
Location : bdr baru bangi

Back to top Go down

Re: Cadbury Dairy milk contain porcine

Post by Mohamad hafiz on Wed May 28, 2014 1:15 pm

Ni kata daripada Dr. Zaharuddin Abd Rahman

Dr. Zaharuddin Abd Rahman wrote:
ISU CADBURY : TIADA 'BERSIH DARAH' & TIADA SAMAK/SERTU MULUT

Bagi sesiapa yang telah termakan Cadbury berDNA babi secara tersalah atau tidak tahu berkenaan kewujudan unsur babi tersebut. Menurut hukum Islam, mereka TIDAK BERDOSA dan seterusnya TIDAK PERLU membersihkan darah.

Sebagaimana firman Allah swt :
وَلَيْسَ عَلَيْكُمْ جُنَاحٌ فِيمَا أَخْطَأْتُمْ بِهِ وَلَكِنْ مَا تَعَمَّدَتْ قُلُوبُكُمْ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِيمًا {الأحزاب: 5}
Ertinya : Dan tidak ada dosa atasmu terhadap apa yang kamu tersalah padanya, tetapi (yang ada dosanya) apa yang disengaja oleh hatimu. Dan adalah Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang. ( Ahzab : 5)

Dan Nabi Muhammad salla ‘allahu ‘alaihi wasallam:
إن الله تجاوز عن أمتي الخطأ والنسيان وما استكرهوا عليه. رواه ابن ماجه وصححه الألباني.
Ertinya: Sesungguhnya Allah swt melepaskan dari umatku apa yang tersalah, lupa dan sesuatau (yang haram atau salah) yang dipaksakan ke atas mereka. ( Riwayat Ibn Majah, sahih)

Justeru, tiada istilah ‘membersihkan darah’, atau seolah DIRI akan ke neraka atau AMALAN LAIN akan DITOLAK kerana coklat terbabit sekiranya darah tidak dibersihkan. Ini semua tidak benar.

Namun, jika ingin diambil SAMAN GANTIRUGI atas kesilapan Cadbury dan kealpaan mereka atau keculasan menggunakan logo halal pada yang tidak halal, itu WAJAR DILAKUKAN namun JANGAN dihujah atas nama ‘membersihkan darah’ seolah ia tuntutan agama.

Juga TIDAK PERLU disamak mulut dan usus dengan air tanah, Islam tidak menuntut sedemikian dalam hal seperti ini. Jangan menyebabkan Islam disalah tanggapi dengan pandangan pelik dan tidak berasas kukuh.

Dr. Zaharuddin Abd Rahman
28 Mei 2014

_________________
"Memberi contoh dengan perbuatan adalah lebih baik daripada memberi contoh dengan perkataan." ~ Al-Ghazali

Mohamad hafiz
AHLI
AHLI

Posts : 867
Points : 1201
Join date : 23/01/2013
Age : 21
Location : Mukah

http://bloginformasiterkini.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: Cadbury Dairy milk contain porcine

Post by abu_firdaus on Thu May 29, 2014 4:15 am

satu diskusi yg menarik :

http://www.ummah.com/forum/showthread.php?233434-Gelatine-is-halal

ibnu hazm ni guna pendapat literal ya? betul ke ini pendapat dia & boleh terima tak hujah beliau?

abu_firdaus
AHLI
AHLI

Posts : 688
Points : 712
Join date : 19/05/2012
Location : bdr baru bangi

Back to top Go down

Re: Cadbury Dairy milk contain porcine

Post by thtl on Thu May 29, 2014 8:37 am

Ia sama spt yg saya nyatakan sblm ni iaitu Fiqh Istihaalah (berubahnya zat). Mazhab lain selain syafi'iyah membolehkan.
Ibn Hazm mmg literal, dia ikut mazhab Daudi atau mazhab Zahiri atau literalis. sahih pendapat dia dan boleh ikut kerana dia adalah mujtahid.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Cadbury Dairy milk contain porcine

Post by abu_firdaus on Thu May 29, 2014 9:45 am

oh..sorry tak perasan link tu dah ada kat atas & dah bincang sebelum ni. ok faham dah

abu_firdaus
AHLI
AHLI

Posts : 688
Points : 712
Join date : 19/05/2012
Location : bdr baru bangi

Back to top Go down

Re: Cadbury Dairy milk contain porcine

Post by thtl on Thu May 29, 2014 11:35 am

di Malaysia sebab Malaysia sedang membangunkan Halal-Hub, maka fiqh istihaalah Malaysia akan tolak for sure...kalau fiqh istihaalah di terima, maka pembangunan Halal-Hub Malaysia akan collapse.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Cadbury Dairy milk contain porcine

Post by abu_firdaus on Fri May 30, 2014 3:37 am

someone letak hadith ni dlm perbahasan tentang hukum lemak babi :

cut & paste (tanpa matan arab)

ada dalam kitab2 hadis Bukhari, Muslim, Sunan AnNasai, At Tirmidzi dll..
Dari Jabir bin Abdullah beliau mendengar Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda pada tahun penaklukan Mekkah dan beliau waktu itu berada di Mekkah:

“Sesungguhnya Allah telah mengharamkan jual beli khamr, bangkai, babi dan patung-patung.”

Lalu ada yang bertanya: “Wahai Rasulullah Apakah boleh (menjual) lemak bangkai, karena ia dapat digunakan untuk mengecat perahu dan meminyaki kulit serta dipakai orang untuk bahan bakar lampu?”

Maka beliau menjawab: “Tidak boleh, ia tetap haram.” Kemudian Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda lagi ketika itu: “Semoga Allah memusnahkan orang Yahudi, sungguh Allah telah mengharamkan lemaknya lalu mereka UBAH BENTUKNYA MENJADI MINYAK kemudian menjualnya dan memakan hasil penjualannya.”

apa status hadith ini?

abu_firdaus
AHLI
AHLI

Posts : 688
Points : 712
Join date : 19/05/2012
Location : bdr baru bangi

Back to top Go down

Re: Cadbury Dairy milk contain porcine

Post by thtl on Fri May 30, 2014 7:37 am

sahih,
dari Jabir ketika Fath Makkah


إِنَّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ حَرَّمَ بَيْعَ الْخَمْرِ وَالْمَيْتَةِ وَالْخِنْزِيرِ وَالأَصْنَامِ » . فَقِيلَ يَا رَسُولَ اللَّهِ ، أَرَأَيْتَ شُحُومَ الْمَيْتَةِ فَإِنَّهَا يُطْلَى بِهَا السُّفُنُ ، وَيُدْهَنُ بِهَا الْجُلُودُ ، وَيَسْتَصْبِحُ بِهَا النَّاسُ . فَقَالَ « لاَ ، هُوَ حَرَامٌ » . ثُمَّ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ – صلى الله عليه وسلم – عِنْدَ ذَلِكَ « قَاتَلَ اللَّهُ الْيَهُودَ ، إِنَّ اللَّهَ لَمَّا حَرَّمَ شُحُومَهَا جَمَلُوهُ ثُمَّ بَاعُوهُ فَأَكَلُوا ثَمَنَهُ

“Sesungguhnya, Allah dan Rasul-Nya mengharamkan jual beli khamar, bangkai, babi, dan patung.” Ada yang bertanya, “Wahai Rasulullah, apa pendapatmu mengenai jual beli lemak bangkai, mengingat lemak bangkai itu dipakai untuk menambal perahu, meminyaki kulit, dan dijadikan minyak untuk penerangan?” Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, “Tidak boleh! Jual beli lemak bangkai itu haram.” Kemudian, Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, “Semoga Allah melaknat Yahudi. Sesungguhnya, tatkala Allah mengharamkan lemak bangkai, mereka mencairkannya lalu menjual minyak dari lemak bangkai tersebut, kemudian mereka memakan hasil penjualannya.” (HR. Bukhari no. 2236 dan Muslim, no. 4132).

fiqh hadith, tidak boleh memanfaatkan lemak haiwan yg dah jadi bangkai

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Cadbury Dairy milk contain porcine

Post by abu_firdaus on Fri May 30, 2014 9:55 am

so ia tak cover dlm gelatin yg diambil dari binatang hidup?

technically minyak mineral sekarang pun boleh kata berasal dari bangkai haiwan juga kan (yakni dinasur) ? macamana ye?

abu_firdaus
AHLI
AHLI

Posts : 688
Points : 712
Join date : 19/05/2012
Location : bdr baru bangi

Back to top Go down

Re: Cadbury Dairy milk contain porcine

Post by thtl on Fri May 30, 2014 1:03 pm

Fiqh ni kena layan satu persatu jika ada nas yg menyokongnya, tak leh borong semua.
1. Gelatin ni masuk dalam fiqh Istihalah atau berubah zat, maka ini fiqh yg baru

2. Petroleum atau crude oil pulak sebab dah berlaku jutaan tahun yg lalu maka dia masuk dalam hukum Galian dan ia adalah milik negara.

3. Manakala hadith Jabir hanya mengenai apakah boleh diambil lemak dari bangkai dan dijual beli. sedangkan kulit bangkai boleh pulak, jadi hukumnya ada banyak jenis.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Cadbury Dairy milk contain porcine

Post by Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

Page 1 of 3 1, 2, 3  Next

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum