Petikan dari FB

Page 2 of 2 Previous  1, 2

View previous topic View next topic Go down

Petikan dari FB

Post by alDayyan on Wed Jun 04, 2014 9:32 am

First topic message reminder :

Salam..adakah sahih khafiat surah2 ni?


dah diedit..tadi sizenya jadi besar sgt.. sorry.. Embarassed 


Last edited by alDayyan on Wed Jun 04, 2014 10:26 am; edited 1 time in total

alDayyan
Helper
Helper

Posts : 562
Points : 771
Join date : 25/05/2012
Age : 47
Location : 127.0.0.1

http://www.bicarathtl.forumms.net

Back to top Go down


Re: Petikan dari FB

Post by abubakar on Thu Jun 05, 2014 6:26 pm

rd73 wrote:no 5. memang ada hadith sahih.

Setakat yg saya belajar, Ustaz Emran kata ianya adalah hadith dhaif, manakala drpd Dr. Fathi pula,


abubakar
AHLI
AHLI

Posts : 262
Join date : 06/07/2012

Back to top Go down

Re: Petikan dari FB

Post by hafiz on Thu Jun 05, 2014 6:40 pm

minta maaf. saya tervote negative (-) kat post saudara abubakar. ingt tu nk zoom out gmbr.. x boleh undo ke vote to?

hafiz
AHLI
AHLI

Posts : 388
Join date : 15/06/2013

Back to top Go down

Re: Petikan dari FB

Post by thtl on Thu Jun 05, 2014 9:31 pm

isu surah al-Mulk ni camni, ini nasnya:

أخبرنا عبيد الله بن عبد الكريم وقال حدثنا محمد بن عبيد الله أبو ثابت المدني قال حدثنا بن أبي حازم عن سهيل بن أبي صالح عن عرفجة بن عبد الواحد عن عاصم بن أبي النجود عن زر عن عبد الله بن مسعود قال : من قرأ { تبارك الذي بيده الملك } كل ليلة منعه الله بها من عذاب القبر وكنا في عهد رسول الله صلى الله عليه و سلم نسميها المانعة وإنها في كتاب الله سورة من قرأ بها في كل ليلة فقد أكثر وأطاب

Terj:
Dari ‘Ubaidullah bin ‘Abdil Karim, dari Muhammad bin ‘Ubaidillah Abu Tsabit Al Madini, dari Ibnu Abi Hazim, dari Suhail bin Abi Sholih, dari ‘Arfajah bin ‘Abdul Wahid, dari ‘Ashim bin Abin Nujud, dari Zarr, dari ‘Abdullah bin Mas’ud, ia berkata, “Barangsiapa membaca “Tabarokalladzi bi yadihil mulk” (surat Al Mulk) setiap malam, maka Allah akan menghalanginya dari siksa kubur. Kami di masa Rasulullah saw menamakan surat tersebut “al Mani’ah” (penghalang dari siksa kubur). Dia adalah salah satu surat di dalam Kitabullah. Barangsiapa membacanya setiap malam, maka ia telah memperbanyak dan telah berbuat kebaikan.” (HR. An Nasai dalam Al Kabir 6/179 dan Al Hakim. Hakim mengatakan bahwa sanad hadits tersebut shahih)

Riwayat di atas mauquf, hanya perkataan ‘Abdullah bin Mas’ud ra.
sanad ini sahih, hanyanya ia adalah kata2 sahabat besar.
mutaqaddimin, bila ia mauquf, maka depa tak berhujah tapi boleh amal kerana fadha'il amal.
maka ia sahih Mauquf, bukan sahih hadith. ia cuma atsar yg kuat. Tapi kena ingat AQ ni bukan sekadar bacaan utk nak dapat fadilat dijauhi dr azab kubur itu banyak org silap, caranya, baca surah al-Mulk, tafsirnya dan yg paling penting melaksanakan ajaran dalam surah ni...kalau baca saja, maka tak selamat dari azab kubur sebab tugasannya terlalu mudah. kena amal isinya dulu. itu dinamakan reward. baca dan laksana perintah dalam surah Kerajaan tu..

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Petikan dari FB

Post by abubakar on Thu Jun 05, 2014 11:40 pm

thtl wrote:isu surah al-Mulk ni camni, ini nasnya:

أخبرنا عبيد الله بن عبد الكريم وقال حدثنا محمد بن عبيد الله أبو ثابت المدني قال حدثنا بن أبي حازم عن سهيل بن أبي صالح عن عرفجة بن عبد الواحد عن عاصم بن أبي النجود عن زر عن عبد الله بن مسعود قال : من قرأ { تبارك الذي بيده الملك } كل ليلة منعه الله بها من عذاب القبر وكنا في عهد رسول الله صلى الله عليه و سلم نسميها المانعة وإنها في كتاب الله سورة من قرأ بها في كل ليلة فقد أكثر وأطاب

Terj:
Dari  ‘Ubaidullah bin ‘Abdil Karim, dari Muhammad bin ‘Ubaidillah Abu Tsabit Al Madini, dari Ibnu Abi Hazim, dari Suhail bin Abi Sholih, dari ‘Arfajah bin ‘Abdul Wahid, dari ‘Ashim bin Abin Nujud, dari Zarr, dari ‘Abdullah bin Mas’ud, ia berkata, “Barangsiapa membaca “Tabarokalladzi bi yadihil mulk” (surat Al Mulk) setiap malam, maka Allah akan menghalanginya dari siksa kubur. Kami di masa Rasulullah saw menamakan surat tersebut “al Mani’ah” (penghalang dari siksa kubur).  Dia adalah salah satu surat di dalam Kitabullah. Barangsiapa membacanya setiap malam, maka ia telah memperbanyak dan telah berbuat kebaikan.” (HR. An Nasai dalam Al Kabir 6/179 dan Al Hakim. Hakim mengatakan bahwa sanad hadits tersebut shahih)

Riwayat di atas mauquf, hanya perkataan ‘Abdullah bin Mas’ud ra.
sanad ini sahih, hanyanya ia adalah kata2 sahabat besar.
mutaqaddimin, bila ia mauquf, maka depa tak berhujah tapi boleh amal kerana fadha'il amal.
maka ia sahih Mauquf, bukan sahih hadith. ia cuma atsar yg kuat. Tapi kena ingat AQ ni bukan sekadar bacaan utk nak dapat fadilat dijauhi dr azab kubur itu banyak org silap, caranya, baca surah al-Mulk, tafsirnya dan yg paling penting melaksanakan ajaran dalam surah ni...kalau baca saja, maka tak selamat dari azab kubur sebab tugasannya terlalu mudah. kena amal isinya dulu. itu dinamakan reward. baca dan laksana perintah dalam surah Kerajaan tu..

Terima kasih Ustaz THTL. Pasal sebelum ini saya pernah dgr yg Al-Hakim ini dikatakan seorang yg bermudah-mudah di dlm mensahihkan sesuatu hadis.

_________________
Ya Allah ajarkanlah aku perkara yg aku masih jahil dan ingatkanlah aku mengenai apa yg aku lupa.

abubakar
AHLI
AHLI

Posts : 262
Points : 314
Join date : 06/07/2012

Back to top Go down

Re: Petikan dari FB

Post by thtl on Fri Jun 06, 2014 11:06 am

Ya sahih, al-Hakim kita kena guna kitabnya, al-Mustadrak yg disemak oleh Imam al-Zahabi

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Petikan dari FB

Post by Sponsored content Today at 9:09 pm


Sponsored content


Back to top Go down

Page 2 of 2 Previous  1, 2

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum