Knp boleh wujudnya bermacam2 aliran agama?

View previous topic View next topic Go down

Knp boleh wujudnya bermacam2 aliran agama?

Post by alDayyan on Fri Jun 06, 2014 2:36 am

Salam..

kat media dah kecoh dgn kedatangn ketua puak tarekat yg katanya majlis fatwa istiharkan sesat. Pastu berkoyon2la si ahlinya mempertahan dan mempertikaikan kenyataan majlis fatwa tersebut. Nanti sy lampirkan petikan dan komen2 mereka kat sini. Knp boleh muncul puak2 ahbash la..brelwi laa..tasaufla..macam2.

alDayyan
Helper
Helper

Posts : 562
Points : 771
Join date : 25/05/2012
Age : 47
Location : 127.0.0.1

http://www.bicarathtl.forumms.net

Back to top Go down

Re: Knp boleh wujudnya bermacam2 aliran agama?

Post by seijiseimura84 on Fri Jun 06, 2014 3:49 am

akhir zaman...
tp ini satu topik bagus
dari isu cadburry. isu hudud, seolah2 kita tak boleh menerima perbezaan pendapat sehingga menghukum org lain yg berpendapat berbeza seperti terlalu liberal, sekular dan mcm2 dakwaan

seijiseimura84
AHLI
AHLI

Posts : 472
Points : 779
Join date : 27/11/2011

Back to top Go down

Re: Knp boleh wujudnya bermacam2 aliran agama?

Post by abu_firdaus on Fri Jun 06, 2014 4:13 am

talbis iblis

abu_firdaus
AHLI
AHLI

Posts : 688
Points : 712
Join date : 19/05/2012
Location : bdr baru bangi

Back to top Go down

Re: Knp boleh wujudnya bermacam2 aliran agama?

Post by alDayyan on Fri Jun 06, 2014 4:34 am

Apa saja yg ditafsirkan benar ialah apa yg paling hampir kepada kebenaran yg besertakn fakta dan sejarah.. seperti alirsn salafi yg dikatakan antara aliran yg paling dekat dgn amalan dan sunnah2 nabi... mengapa masih ada mereka2 yg dari aliran lain masih memprtikaikan aliran salafi? Sy selaku org awam sering keliru dgn situasi sebegini. Dah nyata hidup dan mati kita wajib dalam sunnah.. tp bila wujudnya aliran2 pelik sebegitu menunjukkan mereka seoalh2 x pernah mengkaji kebenaran dalam amalan agama merwka berpandukan hadis dan nas serta ulama2 yg muktabar. Apakah boleh kita pertikaikan fatwa dslam negara kita sedanngkan ahli yg dlm jawatankuasa tu lebih arif dan pakar serta selalu bermesyuarah dalam memmutuskan sesuatu fatwa?
setiap perbezaan pendapat mestilah disokong dgn fakta2 serta huraian yg jelas lagi terperinci yg datangnya dari alquran dan hadis..ini tidak..yg sebelah sana ambik ckit dalam alquran..yg sebelah sini ammbik ckit..ermm..

_________________
Jazakallah  kerana menjawab persoalan saya.. Semoga Allah merahmati kita semua.  Smile
Jemput LIKE   Like  fanpage
KOLEKSI HADIS PALSU DAN KISAH ISRAELIYAT.

alDayyan
Helper
Helper

Posts : 562
Points : 771
Join date : 25/05/2012
Age : 47
Location : 127.0.0.1

http://www.bicarathtl.forumms.net

Back to top Go down

Re: Knp boleh wujudnya bermacam2 aliran agama?

Post by thtl on Fri Jun 06, 2014 11:24 am

Perpecahan ini adalah takdir kauni dan ujian bagi kita, dalilnya:
“Sesungguhnya bani Israil berpecah-belah menjadi tujuh puluh satu, dan sesungguhnya umat ini akan berpecah-belah menjadi tujuh puluh dua, semuanya di neraka kecuali satu, dan dia adalah jama’ah” [HR Ibnu Majah ; 3983] Dishahihkan Al-Albani Shahih Ibnu Majah 2/364.
sebabnya banyak, ulama sprt shahrastani telah pecahkan sebab2nya kpd beberapa spt isu akidah, politik, manhaj, fiqih, pribadi, spt kedengkian sama sendiri.
Maka nak kembali bersatu ialah kembali berpegang dgn tali Allah, kembali berpegang dgn hadith2 sahih dalam kutub sittah, tapi ini amat sukar sekali kerana masing2 ada tafsiran sendiri kpd AQ dan masing2 ada koleksi hadith mereka sendiri yg mana sahih di sisinya. Gap antara firqah, aliran semakin jauh dan belum ada sirna, petunjuk kita akan kembali bersatu. namun harapan ada dalam hadith spt munculnya pemimpin yg adil di akhir zaman, turunnya Jesus..itu sajalah harapan yg tinggal.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Knp boleh wujudnya bermacam2 aliran agama?

Post by aimahmad on Fri Jun 06, 2014 1:36 pm

Ni hal Syeikh Hisham Kabbani nak turun Kedah ke? Lucu bila dikatakan qasidah Habib Syech ok tapi qasidah Syeikh Hisham Kabbani tak ok. Walhal, kedua2nya cukup rapat & biasa buat program bersama di Malaysia, Indonesia & Singapura. Tahun lepas diorang tagteam dlm majlis qasidah di Stadium Shah Alam.

Masa istiadat pemakaman Almarhum Sultan Perak tempohari ade nampak juga di tv yg Syeikh Hisham Kabbani datang ziarah.

aimahmad
AHLI
AHLI

Posts : 125
Points : 125
Join date : 29/04/2014
Location : Shah Alam

Back to top Go down

Re: Knp boleh wujudnya bermacam2 aliran agama?

Post by alDayyan on Sun Jun 08, 2014 5:44 am

@aimahmad.. ada la ckit2 nmengenaiisu puak2 "brelwi" yg hangat kat media sosial tu.

_________________
Jazakallah  kerana menjawab persoalan saya.. Semoga Allah merahmati kita semua.  Smile
Jemput LIKE   Like  fanpage
KOLEKSI HADIS PALSU DAN KISAH ISRAELIYAT.

alDayyan
Helper
Helper

Posts : 562
Points : 771
Join date : 25/05/2012
Age : 47
Location : 127.0.0.1

http://www.bicarathtl.forumms.net

Back to top Go down

Re: Knp boleh wujudnya bermacam2 aliran agama?

Post by alDayyan on Sun Jun 08, 2014 5:47 am

Ianya mmg dah xdpt dielakkan lagi ye? Tp bila nabi isa a.s turun nantiu..apakah firqah yg dibawa oleh baginda? Bolej x dikatakan yg masuk neraka tu adalah mereka yg x sempat berjumpa dgn nabi isa?

_________________
Jazakallah  kerana menjawab persoalan saya.. Semoga Allah merahmati kita semua.  Smile
Jemput LIKE   Like  fanpage
KOLEKSI HADIS PALSU DAN KISAH ISRAELIYAT.

alDayyan
Helper
Helper

Posts : 562
Points : 771
Join date : 25/05/2012
Age : 47
Location : 127.0.0.1

http://www.bicarathtl.forumms.net

Back to top Go down

Re: Knp boleh wujudnya bermacam2 aliran agama?

Post by thtl on Sun Jun 08, 2014 8:57 am

Tak dapat dielakkan, sejak Ali dan Mu'awiyah lagi...

bila Jesus turun, dia akan ikut salafi...he3

baginda akan berurusan dgn puak yahudi dan kristian, sebab kita umat islam mmg tak mampu nak dakwah kpd dua puak ni...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Knp boleh wujudnya bermacam2 aliran agama?

Post by aimahmad on Tue Jun 10, 2014 12:40 pm

Wah! Barelvism pun boleh jadi isu kat Malaysia skarang? Ingatkan cuma kecoh bertelagah dgn Deobandi & Ahlul Hadith kat India & Pakistan je. Saya sangka Barelvism ni cuma berlegar di kalangan keturunan & pendatang India Muslim je. Kalau tengok dergah2 kat Penang & Melaka pun dah kurang dikunjungi.. cuma maybe kat Pulau Besar je la yg liat sikit nak setelkan.

aimahmad
AHLI
AHLI

Posts : 125
Points : 125
Join date : 29/04/2014
Location : Shah Alam

Back to top Go down

Re: Knp boleh wujudnya bermacam2 aliran agama?

Post by thtl on Tue Jun 10, 2014 1:23 pm

kat Malaysia, golongan Tajdid vs Tradisionalis/kaum tua yg kontrol institusi pondok dan majlis ugama negeri2 vs golongan tajdid yg balik dari tanah arab, bawak sijil KSA, Jordan, syria, iraq, Misr, Morocco..

di Indo, NU vs  Muhammadiah vs Persis


Last edited by thtl on Wed Jun 11, 2014 3:46 pm; edited 1 time in total

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Knp boleh wujudnya bermacam2 aliran agama?

Post by alDayyan on Wed Jun 11, 2014 2:56 pm

Masing2 ada kelebihan atau... mcmana nak bergaul dgn golongan ni in term of nak dapatkan ilmu yg diberkati?

_________________
Jazakallah  kerana menjawab persoalan saya.. Semoga Allah merahmati kita semua.  Smile
Jemput LIKE   Like  fanpage
KOLEKSI HADIS PALSU DAN KISAH ISRAELIYAT.

alDayyan
Helper
Helper

Posts : 562
Points : 771
Join date : 25/05/2012
Age : 47
Location : 127.0.0.1

http://www.bicarathtl.forumms.net

Back to top Go down

Re: Knp boleh wujudnya bermacam2 aliran agama?

Post by thtl on Wed Jun 11, 2014 3:45 pm

kena utamakan aliran tajdid sebab mereka menggunakan kitab2 turath (klasik) yg ada pada abad ke 3-7H; manakala ulama2 tradisionalis hanya menggunakan kitab2 nusantara khususnya kpd ulama2 Pathoni, pondok2 lama Kelantan dan pesantren Indonesia yg dibangunkan atas aliran mazhab yg sempit.
Aliran tajdid bersih dari aliran tareqat, manakala aliran tradisi, tareqat adalah suatu yg diberatkan.

Akidah, aliran tajdid menggunakan metod salaf dalam berakidah, manakala, tradisionalis menggunakan metod Asya'irah, khususnya sifat 20 yang mengelirukan.
Fiqh, aliran tajdid mnggunakan fiqh sunnah atau muqaran (perbandingan dalil), manakala fiqh tradisionalis menggunakan kitab2 lama karya ulama' pondok atau kitab mazhab yg mutaakhir bukannya yg asal. Objektif tajdid adalah kesahihan, manakala tradisionalis adalah mazhab kami

Aspek hadith, manhaj tajdid menggunakan hadith sahih dan hasan, manakala manhaj tradisi menggunakan hadith2 lemah dan palsu lebih banyak dari hadith sahih

Maka itulah maksudnya manhaj tajdid lebih kuat dan selamat.


thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Knp boleh wujudnya bermacam2 aliran agama?

Post by alDayyan on Wed Jun 11, 2014 5:08 pm

Terima kasih pak syeikh..kini segala2nya sudah semakin jelas sy berada dalam manhaj yg benar.. mmg benar budak2 pondok byk guna hadis2 yg lemah dan kisah2 tauladan dari sufism..xpernah dgr pon ada.. xtaula disiplin pengajian dorg ntah macamana.

_________________
Jazakallah  kerana menjawab persoalan saya.. Semoga Allah merahmati kita semua.  Smile
Jemput LIKE   Like  fanpage
KOLEKSI HADIS PALSU DAN KISAH ISRAELIYAT.

alDayyan
Helper
Helper

Posts : 562
Points : 771
Join date : 25/05/2012
Age : 47
Location : 127.0.0.1

http://www.bicarathtl.forumms.net

Back to top Go down

Re: Knp boleh wujudnya bermacam2 aliran agama?

Post by alDayyan on Thu Jun 12, 2014 3:24 am

Para tajdid yg baru menamatkan pengajian ni, mereka kat sana ada belajar radd semua kitab2 dana amalan2 tradisional kat nusæntara ni ke paksyeikh?

_________________
Jazakallah  kerana menjawab persoalan saya.. Semoga Allah merahmati kita semua.  Smile
Jemput LIKE   Like  fanpage
KOLEKSI HADIS PALSU DAN KISAH ISRAELIYAT.

alDayyan
Helper
Helper

Posts : 562
Points : 771
Join date : 25/05/2012
Age : 47
Location : 127.0.0.1

http://www.bicarathtl.forumms.net

Back to top Go down

Re: Knp boleh wujudnya bermacam2 aliran agama?

Post by thtl on Thu Jun 12, 2014 9:55 am

Dah jadi trend sekarang, mereka utamakan ilmu radd...hehehe

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Knp boleh wujudnya bermacam2 aliran agama?

Post by Sponsored content Today at 11:15 pm


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum