Adakah Syaitan Boleh Dilihat Atau Menjelma?

Page 1 of 2 1, 2  Next

View previous topic View next topic Go down

Adakah Syaitan Boleh Dilihat Atau Menjelma?

Post by mauswah on Mon Jun 09, 2014 11:26 am

Assalamualaikum.

Soalan ini saya ingin tujukan pada syeikh THTL. Adakah syaitan boleh dilihat atau menjelma dengan rupa tertentu seperti yang biasa kita ditakutkan dengan jelmaan hantu? Kerana setahu saya, benda ghaib tidak boleh dilihat. Seperti malaikat, ia boleh menjelma menjadi seseorang pada zaman Nabi SAW. Saya ingin pencerahan dari hadith.

mauswah
AHLI
AHLI

Posts : 64
Points : 82
Join date : 22/05/2012

Back to top Go down

Re: Adakah Syaitan Boleh Dilihat Atau Menjelma?

Post by thtl on Mon Jun 09, 2014 12:15 pm

syaitan dari jenis jin.
Jin menurut bahasa arab:
فالجن سموا بذلك لأنهم مستترون عن الإنس
Terj:
"Jin dinamakan jin, karena mereka tidak mampu dilihat oleh manusia. (Maqayis al-Lughah, janna)
Dalil AQ: antaranya
يَا بَنِي آدَمَ لاَ يَفْتِنَنَّكُمُ الشَّيْطَانُ كَمَا أَخْرَجَ أَبَوَيْكُم مِّنَ الْجَنَّةِ يَنزِعُ عَنْهُمَا لِبَاسَهُمَا لِيُرِيَهُمَا سَوْءَاتِهِمَا إِنَّهُ يَرَاكُمْ هُوَ وَقَبِيلُهُ مِنْ حَيْثُ لاَ تَرَوْنَهُمْ …
AQS 7:27 [“Wahai anak Adam, janganlah sekali-kali kamu dapat ditipu oleh setan, sebagaimana ia telah mengeluarkan kedua ibu-bapakmu dari surga; ia menanggalkan pakaiannya dari keduanya untuk memperlihatkan–kepada keduanya–‘auratnya. Sesungguhnya, iblis dan golongannya bisa melihat kamu dari suatu tempat yang (di sana) kamu tidak bisa melihat mereka.”]
Hadith:
Ketika Abu Hurayrah ra ditugasi oleh RasuluLlah saw untuk menjaga unit zakat, malam harinya ada anak remaja mencuri makanan. Ketika ditangkap dan hendak dilaporkan kepada Nabi saw, dia berjanji tidak akan kembali. Tapi dia dusta, dia tetap kembali, hingga terjadi selama 3 malam. Di malam ketiga, Abu Hurairah tidak memberi ampun dan akan dilaporkan kepada Rasulullah. Namun remaja itu terus merayu ihsan dan sebagai gantinya, Abu Hurairah diajari bacaan pengaman tidur, yaitu ayat kursi. Setelah diajari ayat kursi, Abu Hurairah melepaskannya. Pagi harinya, kejadian ini beliau sampaikan kepada Rasulullah, lalu beliau bersabda,

أَمَا إِنَّهُ قَدْ صَدَقَكَ وَهُوَ كَذُوبٌ

”Kali ini dia benar, meskipun aslinya dia pendusta.” (HR. Bukhari 2311).
Kata Ibn Hajar, pemuda yg menyamar itu adalah jinn
Maka jin dalam bentuk asalnya tidak bisa dilihat dgn mata kasar manusia, tapi kalau dia menjelma, maka bisa dilihat.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Adakah Syaitan Boleh Dilihat Atau Menjelma?

Post by mauswah on Mon Jun 09, 2014 12:36 pm

thtl wrote:syaitan dari jenis jin.
Jin menurut bahasa arab:
فالجن سموا بذلك لأنهم مستترون عن الإنس
Terj:
"Jin dinamakan jin, karena mereka tidak mampu dilihat oleh manusia. (Maqayis al-Lughah, janna)
Dalil AQ: antaranya
يَا بَنِي آدَمَ لاَ يَفْتِنَنَّكُمُ الشَّيْطَانُ كَمَا أَخْرَجَ أَبَوَيْكُم مِّنَ الْجَنَّةِ يَنزِعُ عَنْهُمَا لِبَاسَهُمَا لِيُرِيَهُمَا سَوْءَاتِهِمَا إِنَّهُ يَرَاكُمْ هُوَ وَقَبِيلُهُ مِنْ حَيْثُ لاَ تَرَوْنَهُمْ …
AQS 7:27 [“Wahai anak Adam, janganlah sekali-kali kamu dapat ditipu oleh setan, sebagaimana ia telah mengeluarkan kedua ibu-bapakmu dari surga; ia menanggalkan pakaiannya dari keduanya untuk memperlihatkan–kepada keduanya–‘auratnya. Sesungguhnya, iblis dan golongannya bisa melihat kamu dari suatu tempat yang (di sana) kamu tidak bisa melihat mereka.”]
Hadith:
Ketika Abu Hurayrah ra ditugasi oleh RasuluLlah saw untuk menjaga unit zakat, malam harinya ada anak remaja mencuri makanan. Ketika ditangkap dan hendak dilaporkan kepada Nabi saw, dia berjanji tidak akan kembali. Tapi dia dusta, dia tetap kembali, hingga terjadi selama 3 malam. Di malam ketiga, Abu Hurairah tidak memberi ampun dan akan dilaporkan kepada Rasulullah. Namun remaja itu terus merayu ihsan dan sebagai gantinya, Abu Hurairah diajari bacaan pengaman tidur, yaitu ayat kursi. Setelah diajari ayat kursi, Abu Hurairah melepaskannya. Pagi harinya, kejadian ini beliau sampaikan kepada Rasulullah, lalu beliau bersabda,

أَمَا إِنَّهُ قَدْ صَدَقَكَ وَهُوَ كَذُوبٌ

”Kali ini dia benar, meskipun aslinya dia pendusta.” (HR. Bukhari 2311).
Kata Ibn Hajar, pemuda yg menyamar itu adalah jinn
Maka jin dalam bentuk asalnya tidak bisa dilihat dgn mata kasar manusia, tapi kalau dia menjelma, maka bisa dilihat.

Maksudnya syaitan boleh menjelma seperti manusia lah kan, tapi bukan menjelma dengan menjadi seorang dengan rupa menakutkan ya?

mauswah
AHLI
AHLI

Posts : 64
Points : 82
Join date : 22/05/2012

Back to top Go down

Re: Adakah Syaitan Boleh Dilihat Atau Menjelma?

Post by thtl on Mon Jun 09, 2014 12:49 pm

bah. 2 Pasal hantu jembalang pulok

عَنْ جَابِرٍ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ « لَا عَدْوَى وَلَا طِيَرَةَ وَلَا غُولَ


Dari Jabir berkata, “Rasulullah saw bersabda, ‘Tidak ada penyakit menular, thiyarah (merasa sial), dan ghul (hantu).” HR Muslim no 2222 dari Jabir ra

Ghoul atau hantu jembalang ni dinafikan oleh baginda saw.
Ghoul (غُولَ) dalam bahasa arab ni ada banyak: antaranya bermaksud ahli sihir di kalangan jin, mereka ni yg ada kemampuan menjelma dalam bentuk yg seram; ghol juga kata Ibn katsir, menurut org arab ialah jin yg muncul pada malam hari, dan sebahagian lagi kata ghoul ialah jin yg suka mengganggu manusia dgn bentuk menjelma dgn pelbagai bentuk yg menakutkan.

Fiqh Hadith, "Tidak ada ghoul (hantu)"
ada tiga pendapat:
1. Rashid Ridha, semuanya fiktif dan tak masuk akal
2. Imam atTahawi, hantu pernah ujud tapi kemudian dihapuskan dgn hadith ini
3. al-Baghawi dan imam Tobari kata, hantu ada cuma hantu dalam bentuk khurafat dan tahyul itu tidak ujud
Tafsir al-Manar, 7:756

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Adakah Syaitan Boleh Dilihat Atau Menjelma?

Post by mauswah on Mon Jun 09, 2014 1:03 pm

thtl wrote:bah. 2 Pasal hantu jembalang pulok

عَنْ جَابِرٍ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ  « لَا عَدْوَى وَلَا طِيَرَةَ وَلَا غُولَ


Dari Jabir berkata, “Rasulullah saw bersabda, ‘Tidak ada penyakit menular, thiyarah (merasa sial), dan ghul (hantu).” HR Muslim no 2222 dari Jabir ra

Ghoul atau hantu jembalang ni dinafikan oleh baginda saw.
Ghoul (غُولَ) dalam bahasa arab ni ada banyak: antaranya bermaksud ahli sihir di kalangan jin, mereka ni yg ada kemampuan menjelma dalam bentuk yg seram; ghol juga kata Ibn katsir, menurut org arab ialah jin yg muncul pada malam hari, dan sebahagian lagi kata ghoul ialah jin yg suka mengganggu manusia dgn bentuk menjelma dgn pelbagai bentuk yg menakutkan.

Fiqh Hadith, "Tidak ada ghoul (hantu)"
ada tiga pendapat:
1. Rashid Ridha, semuanya fiktif dan tak masuk akal
2. Imam atTahawi, hantu pernah ujud tapi kemudian dihapuskan dgn hadith ini
3. al-Baghawi dan imam Tobari kata, hantu ada cuma hantu dalam bentuk khurafat dan tahyul itu tidak ujud
Tafsir al-Manar, 7:756

Jazakallahu khairan, syeikh THTL atas pencerahannya. Jadi, syaitan dan hantu itu tak sama ya. Rupanya ada juga Nabi SAW jelaskan mengenai hantu dalam hadith ya. Terlerai sudah persoalan saya selama ini.

mauswah
AHLI
AHLI

Posts : 64
Points : 82
Join date : 22/05/2012

Back to top Go down

Re: Adakah Syaitan Boleh Dilihat Atau Menjelma?

Post by thtl on Mon Jun 09, 2014 7:06 pm

Nota:
Jin=semua makhluk yg diciptakan dari api, ada yg muslim dan kafir
Iblis=Ketua puak Jinn
syaithan=kelompok jin yang kafir dan kerjanya menghasut manusia supaya kufur
ghoul=sejenis syaitan yang memiliki ilmu sihir dan mampu menjelma menjadi pelbagai bentuk.
Nama2 ghoul/hantu: hantu2 yang diberi nama tertentu adalah tidak sahih dan semuanya adalah khurafat dan dongeng masyarakat tempatan
khurafat=kisah yang diciptakan dan tidak ada asalnya.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Adakah Syaitan Boleh Dilihat Atau Menjelma?

Post by abu_firdaus on Tue Jun 10, 2014 4:21 am

kat malaya ni byk sgt jenis hantunya. cuba tgk tempat lain mcm korea & the west. ada 1,2 jenis je hehe

abu_firdaus
AHLI
AHLI

Posts : 688
Points : 712
Join date : 19/05/2012
Location : bdr baru bangi

Back to top Go down

Re: Adakah Syaitan Boleh Dilihat Atau Menjelma?

Post by mauswah on Tue Jun 10, 2014 6:05 am

thtl wrote:Nota:
Jin=semua makhluk yg diciptakan dari api, ada yg muslim dan kafir
Iblis=Ketua puak Jinn
syaithan=kelompok jin yang kafir dan kerjanya menghasut manusia supaya kufur
ghoul=sejenis syaitan yang memiliki ilmu sihir dan mampu menjelma menjadi pelbagai bentuk.
Nama2 ghoul/hantu: hantu2 yang diberi nama tertentu adalah tidak sahih dan semuanya adalah khurafat dan dongeng masyarakat tempatan
khurafat=kisah yang diciptakan dan tidak ada asalnya.

Jazakallahu khairan, syeikh THTL atas notanya. Rupanya semua sama saja cuma ada istilah masing2. Jadi, bagaimana dakwaan ada orang yang melihat hantu?

mauswah
AHLI
AHLI

Posts : 64
Points : 82
Join date : 22/05/2012

Back to top Go down

Re: Adakah Syaitan Boleh Dilihat Atau Menjelma?

Post by thtl on Tue Jun 10, 2014 10:23 am

Dakwaan org melihat hantu, possible tapi bukanlah pocong, kuntilanak, pontianak, vampire, dracula tu...hantu yg tiada kaitan dgn khurafat atau folklores

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Adakah Syaitan Boleh Dilihat Atau Menjelma?

Post by mauswah on Tue Jun 10, 2014 12:21 pm

thtl wrote:Dakwaan org melihat hantu, possible tapi bukanlah pocong, kuntilanak, pontianak, vampire, dracula tu...hantu yg tiada kaitan dgn khurafat atau folklores

Oh, hehe. Tapi, bagaimana nak disesuaikan dengan hadith Nabi bahawa hantu tiada dan pada masa yang sama ada juga orang melihatnya?

mauswah
AHLI
AHLI

Posts : 64
Points : 82
Join date : 22/05/2012

Back to top Go down

Re: Adakah Syaitan Boleh Dilihat Atau Menjelma?

Post by seijiseimura84 on Tue Jun 10, 2014 12:37 pm

Jgn kita lupa apa yg kita lihay adalah otak ygmentafsirkan

seijiseimura84
AHLI
AHLI

Posts : 472
Points : 779
Join date : 27/11/2011

Back to top Go down

Re: Adakah Syaitan Boleh Dilihat Atau Menjelma?

Post by Mohamad hafiz on Tue Jun 10, 2014 12:47 pm

abg seiji, mcm mna plak keadaan dimana kita sudah abis tahjud, didatangi beberapa org yg nmpk seperti org arab, mereka berjubah dn berserban, Nak kata takut tak jugak sbb mereka bercahaya jgak. Tpi nak kata jin, mungkin bulih jadi, tapi mereka cuma berdiri sekejap pahtu hilang.

adakah ia ade kaitan ngn otak sye ?  scratch 

_________________
"Memberi contoh dengan perbuatan adalah lebih baik daripada memberi contoh dengan perkataan." ~ Al-Ghazali

Mohamad hafiz
AHLI
AHLI

Posts : 867
Points : 1201
Join date : 23/01/2013
Age : 21
Location : Mukah

http://bloginformasiterkini.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: Adakah Syaitan Boleh Dilihat Atau Menjelma?

Post by thtl on Tue Jun 10, 2014 12:55 pm

1. mauswah, maksud "tiada lagi hantu" tu maksudnya Nabi saw larang percaya kpd hantu yg mitos, manakala hantu2 biasa yg tak bernama tu ujud. misalnya ada org nampak lemba dalm bilik air...

2. doc seiji, itulah peranan akal. dia tafsir apa yg dia nampak

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Adakah Syaitan Boleh Dilihat Atau Menjelma?

Post by seijiseimura84 on Tue Jun 10, 2014 12:56 pm

Apa yg saya maksudkan....kadang2 kerana otak yg memproses yg menyebabkab kita nmpk sesuatu. Kadang2 org yg sgt kepenatan mmg senang mendapat imej. Berkaitan dgb pengalaman hafiz...entahlag saya pun tidak pasti hububg kait

seijiseimura84
AHLI
AHLI

Posts : 472
Points : 779
Join date : 27/11/2011

Back to top Go down

Re: Adakah Syaitan Boleh Dilihat Atau Menjelma?

Post by thtl on Tue Jun 10, 2014 1:21 pm

sahihla tu, hantu ni dia pun pilih2 juga org macam mana dia nak jelmakan dirinya...cam VIRUS juga, dia pilih org camna dia nak attack, atau rimau belang dalam belantara atau black bear, dia serang org yg tertentu dan pada masa yg kebetulan dgn laluan dia

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Adakah Syaitan Boleh Dilihat Atau Menjelma?

Post by mauswah on Tue Jun 10, 2014 1:57 pm

thtl wrote:1. mauswah, maksud "tiada lagi hantu" tu maksudnya Nabi saw larang percaya kpd hantu yg mitos, manakala hantu2 biasa yg tak bernama tu ujud. misalnya ada org nampak lemba dalm bilik air...

2. doc seiji, itulah peranan akal. dia tafsir apa yg dia nampak

Oh, saya faham sudah. Jazakallahu khairan, syeikh THTL. Smile 

mauswah
AHLI
AHLI

Posts : 64
Points : 82
Join date : 22/05/2012

Back to top Go down

Re: Adakah Syaitan Boleh Dilihat Atau Menjelma?

Post by alDayyan on Tue Jun 10, 2014 4:11 pm

Saya ada pwngalaman mistik dgn bende2 mcm ni..antara yg sy peenah nampak dgn rakan saya ialah bebola api, langsuir dan pocong..itulah djinn yg menyamar sebagai lembaga2 mcm tu yg akhirnya di gelar hantu..kan?

_________________
Jazakallah  kerana menjawab persoalan saya.. Semoga Allah merahmati kita semua.  Smile
Jemput LIKE   Like  fanpage
KOLEKSI HADIS PALSU DAN KISAH ISRAELIYAT.

alDayyan
Helper
Helper

Posts : 562
Points : 771
Join date : 25/05/2012
Age : 47
Location : 127.0.0.1

http://www.bicarathtl.forumms.net

Back to top Go down

Re: Adakah Syaitan Boleh Dilihat Atau Menjelma?

Post by Solah on Tue Jun 10, 2014 5:05 pm

Jin yang menjelma jadi hantu ni berbeza-beza ikut negara kot heh heh. Kat Malaysia ni jin pilih jadi pocong, pontianak etc, kat US jadi dracula/vampire kot, kat Jepun hantu kura2 pulak. Setiap negara binatang/serangga tempatan berbeza-beza, jadi jin pun ade citarasa berbeza-beza la kot Smile

Solah
AHLI
AHLI

Posts : 114
Points : 187
Join date : 07/01/2012
Age : 34
Location : Penang

Back to top Go down

Re: Adakah Syaitan Boleh Dilihat Atau Menjelma?

Post by Mohamad hafiz on Wed Jun 11, 2014 12:47 am

hahaha, mknanya jin yg ade citarasa tu agaknye up to date kot Razz
sbb bila dia travel to another place, die tukar setiap jelmaannya hehehe

_________________
"Memberi contoh dengan perbuatan adalah lebih baik daripada memberi contoh dengan perkataan." ~ Al-Ghazali

Mohamad hafiz
AHLI
AHLI

Posts : 867
Points : 1201
Join date : 23/01/2013
Age : 21
Location : Mukah

http://bloginformasiterkini.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: Adakah Syaitan Boleh Dilihat Atau Menjelma?

Post by seijiseimura84 on Wed Jun 11, 2014 2:44 am

saya tak fikir begitu....
seperti saya katakan semuanya berkaitan dgn tafsiran otak,...dan ini bergantung kpd kebudayaan masing2

seperti di us ramai mendakwa kena kacau dgn alien, tp asia kurang kes begini

wallahualam

seijiseimura84
AHLI
AHLI

Posts : 472
Points : 779
Join date : 27/11/2011

Back to top Go down

Re: Adakah Syaitan Boleh Dilihat Atau Menjelma?

Post by alDayyan on Wed Jun 11, 2014 2:21 pm

Doc..macamana ianya boleh dinisbatkan aebagai tafsiran otak? Ada antara kami yg kdg2 nampak..kdg2 salah seorg je yg nampak..nak kata disebabkan takut..xdelah pula.. cuma rasa excited je.. sy masih lagi selamber melepak kat rumah kosong..perkuburan dan laluan denai hutan. Bila bende tu muncul..kami perambat ramai2 kononnya nak tangkap..tp cuma tinggal bau2an dan hilaian je..kejap2 dia muncul dekat kejap2 jauh..kdg2 x walau otak sy minta sgt bwnde tu muncul diwaktu itu. Klu tagsiran otak..nanti sy balik kg sy nak cuba test otak sy tafsir keluar naga atau godzila pula..jadi ke x agak2nya? Hehehe...ni pengalaman selepas spm dulu la. Kg sy banyak indon dan thailand masa tu..nak pergi lepak kat rumah kongsi dorg kena masuk jalan hutan..ladang sawit dan getah. Mmg mistik.

_________________
Jazakallah  kerana menjawab persoalan saya.. Semoga Allah merahmati kita semua.  Smile
Jemput LIKE   Like  fanpage
KOLEKSI HADIS PALSU DAN KISAH ISRAELIYAT.

alDayyan
Helper
Helper

Posts : 562
Points : 771
Join date : 25/05/2012
Age : 47
Location : 127.0.0.1

http://www.bicarathtl.forumms.net

Back to top Go down

Re: Adakah Syaitan Boleh Dilihat Atau Menjelma?

Post by Mohamad hafiz on Wed Jun 11, 2014 3:05 pm

Dua2 buleh diterima.
Ape yg Abg Sil ckp ada betul jgak. Sya pernah pgi tmpt perkuburan, dn rumah kosong. Mmg cuma tinggal bau-bauan sedangkn tmpt tu tkde pun punca yg menimbulkan bau itu.

Tpi, apa yg abg seiji ckp pun ada betulnya jgak. Kemungkinan apa yg kita nmpk tu ada hubung kait dengan tafsiran otak.

Bagaimanapun, klu sya terus fikir benda ni, mmg confirm "brain.exe not responding" huhuhu



_________________
"Memberi contoh dengan perbuatan adalah lebih baik daripada memberi contoh dengan perkataan." ~ Al-Ghazali

Mohamad hafiz
AHLI
AHLI

Posts : 867
Points : 1201
Join date : 23/01/2013
Age : 21
Location : Mukah

http://bloginformasiterkini.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: Adakah Syaitan Boleh Dilihat Atau Menjelma?

Post by thtl on Wed Jun 11, 2014 3:32 pm

agama menjelaskan jin adalah makhluk ghaib, tidak nampak dgn mata kasar kerana sifat asal kejadiannya adalah tidak mampu dilihat oleh manusia. ada banyak benda disekeliling kita yg tidak mampu di lihat, bakteria, virus, arus elektrik, gelombang HP, gelombang siaran TV, dll..
Tapi kalau jin merubah dirinya dalam bentuk jisim, maka manusia mampu melihatnya, sebagaimana juga Malaikat, dia dalam bentuk asal tidak dapat dilihat, tapi kalau dia berubah dalam bentuk berjisim, maka kita boleh nampak, sebagaimana para sahabat sering melihat malaikat yg datang berjumpa RasuluLlah dalam bentuk manusia yg sempurna sifatnya. itu asas kepercayaan ASWJ.
Hantu atau ghoul ada dua masalah:
1. Folklores (kisah2rakyat) yg banyak mencipta watak hantu, tujuan asalnya utk hiburan dan usaha menakutkan org ramai, cthnya Werewolf atau serigala jadian, Dracula, vampire, ia berjaya menjadi bahan wayang Hollywood yg membawa pulangan yg besar mencecah bilions dollar. di nusantara, watak yg sama, tapi diubah kpd Pocong, Kuntilanak, Pontianak, Hantu Raya (Ghoul al-Akbar) juga ada unsur khurafat dan akhirnya menjadi jodol filem. Gitu juga Japan, Korea, China, Thailand, banyak filem mereka berasaskan hantu2 yg berasal dari folklores atau sastra rakyat mereka.
2. Hantu2 dari folklores ni dibatalkan oleh Nabi saw dgn HR Muslim, "Tiada ada (lagi) Ghoul atau hantu2 yg ada unsur khurafat." Tapi hantu atau lembaga2 yg muncul dan tiada kaitan dgn nama2 hantu yg disebutkan di atas adalah wujud. Cuma kita tidak boleh menghidupkan jenama hantu yg popular dalam masyarakat sebab ia khurafat dan syirik.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Adakah Syaitan Boleh Dilihat Atau Menjelma?

Post by alDayyan on Thu Jun 12, 2014 3:20 am

Ermm..maybe ada entiti lain selain djinn yg tugas dia suka nyakat manusia.. pastu kita salah faham bahawa itulah hantu yg digelar masyarakat sebagai pocong..pontianak dan sebagainya. Kali ni klu jumpa lagi..mmg sy nak rakam siap2..nak interviu dia kalau boleh....hehehe

_________________
Jazakallah  kerana menjawab persoalan saya.. Semoga Allah merahmati kita semua.  Smile
Jemput LIKE   Like  fanpage
KOLEKSI HADIS PALSU DAN KISAH ISRAELIYAT.

alDayyan
Helper
Helper

Posts : 562
Points : 771
Join date : 25/05/2012
Age : 47
Location : 127.0.0.1

http://www.bicarathtl.forumms.net

Back to top Go down

Re: Adakah Syaitan Boleh Dilihat Atau Menjelma?

Post by AwgSagi on Tue Sep 23, 2014 2:25 pm

Kalau kita peratikan, gambaran hantu ni berpunca daripada ketakutan kepada kematian, mayat dan pengkebumian.

Imej hantu drakula adalah imej penyempurnaan mayat dlm kristian, imej hantu cina lompata dari penyempurnaan mayat cina kuno sebelum kenal baju kot, pocong adalah imej penyempurnaan mayat org islam.

Lain2 imej hantu adalah hasil revolusi minda manusia yg kreatif, innovatif yg mendatangkan komersial value melalui wayang atau rawatan.

Manakala yg ketakutan atau taksub atau takjub dan merasa keajaiban amalan diri hanya akan mendatangkan kerugian dunia atau akhirat atau keduanya.

Bilakah anda mula tahu rupa hantu melayu, cina atu org putih? Adakah elepas tengok media atau selepas diceritakan atau memang imej itu tertanam dlm manusia?

AwgSagi
AHLI
AHLI

Posts : 22
Points : 30
Join date : 06/03/2013

Back to top Go down

Re: Adakah Syaitan Boleh Dilihat Atau Menjelma?

Post by Sponsored content Today at 7:37 pm


Sponsored content


Back to top Go down

Page 1 of 2 1, 2  Next

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum