Ikhtilat?

View previous topic View next topic Go down

Ikhtilat?

Post by seijiseimura84 on Sat Jun 21, 2014 1:59 pm

Apa tu ikhtilat? first time dengar..... bagaimana aplikasinya di dunia moden
Apakah dalil atau pendapat ulama?

Ada seorang kawan perempuan saya sangat rapat semasa kecik. Tiba2 terjumpa facebook, maka saya pun tanya kabar, nak tahu bagaimana kehidupannya....
tp dia layan saya sangat dingin, katanya nak jaga ikhtilat. walaupun dlm facebook pun??

seijiseimura84
AHLI
AHLI

Posts : 472
Points : 779
Join date : 27/11/2011

Back to top Go down

Re: Ikhtilat?

Post by thtl on Mon Jun 23, 2014 7:10 am

Ikhtilat tu maksudnya pergaulan doc..
khususnya tatasusila pergaulan lelaki dan wanita yg tiada hubungan darah.

Bila wanita tak mahu berFB tu maksudnya dia seorang wanita yg baik, amat mnjaga fiqh ikhtilat...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Ikhtilat?

Post by abubakar on Wed Jun 25, 2014 7:18 pm

Ikhtilat, biah solehah, usrah dsb mmg antara agenda utama di kebanyakan pusat pengajian tinggi di Malaysia ini terutamanya yg mempunyai persatuan pelajar muslim yg dominan . Cthnya di tempat saya ini, tak dibenarkan makan semeja antara lelaki dan perempuan, pelajar lelaki dan perempuan tidak dibenarkan naik kereta sekali, dsb Semuanya utk menjaga ikhtilat walaupun berlaku dwi-standard drpd segi penguatkuasaan.

Saya kira mungkin Doc terasa hati dgn penolakan dia yg boleh jd terhasil drpd pendekatan Doc yg mungkin agak terbuka lah. Pada saya Doc kena hormati pendirian dia lah dan sekiranya dia dah berkahwin, jd 2 kali ganda Doc kena hormat pendirian dia. Pada pendapat saya, sekiranya tidak ada apa-apa urusan yg mustahak, tak perlu lah nak chat dsb.

Mungkin Doc rasa takkan dlm FB pun nak kena jaga sampai mcm itu sekali tp realitinya, FB, Wechat, Whatsapp, BBM, dsb semuanya telah terbukti berjaya membawa manusia mendekati zina skrg ini.

Saya setuju dgn Ustaz THTL, boleh jd Doc rasa gadis itu sedikit poyo tp kena sangka baik lah. Walaupun mmg berlaku kes di mana, dgn lelaki yg dia tak berkenan, si perempuan ini guna alasan nak jaga ikhtilat, apabila jumpa lelaki yg merupakan 'taste' dia, habis ke laut ikhtilat dsb.

_________________
Ya Allah ajarkanlah aku perkara yg aku masih jahil dan ingatkanlah aku mengenai apa yg aku lupa.

abubakar
AHLI
AHLI

Posts : 262
Points : 314
Join date : 06/07/2012

Back to top Go down

Re: Ikhtilat?

Post by seijiseimura84 on Wed Jun 25, 2014 7:39 pm

mmg saya akui saya terasa pada mulanya....

maklumlah dia tu kawan rapat...mmg kami sering borak secara terbuka
lebih2 lagi budaya kita masih dgn budaya gaul yg sgt bebas....
so bila terdedah dgn ikhtilat ni, mmg rasa kaget dan janggal

seijiseimura84
AHLI
AHLI

Posts : 472
Points : 779
Join date : 27/11/2011

Back to top Go down

Re: Ikhtilat?

Post by Sponsored content Today at 3:39 pm


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum