Mp3 Qur'an

View previous topic View next topic Go down

Mp3 Qur'an

Post by Solah on Thu Jul 03, 2014 8:02 am

Ramai yang bukak bacaan al-Qur'an mp3 waktu buat kerja atau assignment. Tentunya fokus mendengar bacaan al-Qur'an tu tak penuh sebab buat kerja. Jadi bolehkah bukak mp3 macam tu sebab al-Qur'an sepatutnya didengar bacaannya bukannya bende yang dibuat dalam background?


Last edited by Solah on Tue Jul 08, 2014 6:31 pm; edited 1 time in total (Reason for editing : ejaan)

Solah
AHLI
AHLI

Posts : 114
Points : 187
Join date : 07/01/2012
Age : 34
Location : Penang

Back to top Go down

Re: Mp3 Qur'an

Post by thtl on Tue Jul 08, 2014 4:32 am

sahih..background tak boleh...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Mp3 Qur'an

Post by abu_firdaus on Tue Jul 08, 2014 4:34 am

pasang kat speaker masjid utk di dgr di sekitar kawasan termasuk "background" juga tu. mengganggu.

abu_firdaus
AHLI
AHLI

Posts : 688
Points : 712
Join date : 19/05/2012
Location : bdr baru bangi

Back to top Go down

Re: Mp3 Qur'an

Post by thtl on Tue Jul 08, 2014 4:37 am

Like 
termasuk bid'ah2 seputar bacaan AQ

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Mp3 Qur'an

Post by Solah on Tue Jul 08, 2014 6:32 pm

Like 

Solah
AHLI
AHLI

Posts : 114
Points : 187
Join date : 07/01/2012
Age : 34
Location : Penang

Back to top Go down

Re: Mp3 Qur'an

Post by hafiz on Wed Jul 09, 2014 3:28 pm

baru saya tahu... sbb saya ada juga ketika pasang bacaan Al-Quran time buat assignment, kerja dan sebagainya...

hafiz
AHLI
AHLI

Posts : 388
Points : 709
Join date : 15/06/2013

Back to top Go down

Re: Mp3 Qur'an

Post by Asysalwa on Tue Jul 15, 2014 6:32 pm

maknanya kite kena betul2 fokus pada bacaan dan tak boleh diselangi dengan keje lain la ye? saya pun selalu buat keje sambil dengar ayat alquran di hearphone..tak sangka tak boleh rupanya..huhu.

Asysalwa
AHLI
AHLI

Posts : 24
Points : 50
Join date : 31/05/2014

Back to top Go down

Re: Mp3 Qur'an

Post by soni on Sat Jul 19, 2014 2:41 pm

berarti jika ia didengar semasa mengendarai kereta dari radio2 islami tak boleh ya?

soni
AHLI
AHLI

Posts : 194
Points : 256
Join date : 15/12/2011

Back to top Go down

Re: Mp3 Qur'an

Post by abubakar on Tue Dec 09, 2014 11:47 pm

thtl wrote:sahih..background tak boleh...

Mohon Ustaz THTL dtgkan dalil bg memudahkan saya utk berbincang dgn individu berkenaan yg turut membuat perkara sama termasuklah memasangnya sewaktu tidur.

_________________
Ya Allah ajarkanlah aku perkara yg aku masih jahil dan ingatkanlah aku mengenai apa yg aku lupa.

abubakar
AHLI
AHLI

Posts : 262
Points : 314
Join date : 06/07/2012

Back to top Go down

Re: Mp3 Qur'an

Post by thtl on Wed Dec 10, 2014 8:39 am

Allah subhanahu berfirman:

( وَإِذَا قُرِئَ الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُوا لَهُ وَأَنْصِتُوا لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ ) الأعراف/204

“Dan apabila dibacakan Al Quran, maka dengarkanlah baik-baik, dan perhatikanlah dengan tenang agar kamu mendapat rahmat.” SQ. Al-A’raf: 204.

Syekh As-Sa’dy rahimahullah berkata: “Perintah ini umum bagi semua orang yang mendengarkan Kitabullah ketika dibaca. Maka dia diperintahkan untuk mendengarkan dan memperhatikan dengan tenang. Perbedaan antara mendengarkan dan memperhatikan dengan tenang. ‘Al-Inshot’ adalah sisi penampilan dengan tidak berbicara atau meninggalkan kesibukan yang dapat mengganggu dari mendengarkan.

Sementara ‘Al-Istima’ adalah memasang telinga dan menghadirkan hati untuk mentadaburi dari apa yang didengarkan. Karena kelaziman dari dua hal ini, ketika Kitabullah dibaca, maka dia akan mendapatkan banyak kebaikan dan ilmu nan luas, terus memperbaharui keimanan, petunjuk yang terus bertambah, pengetahuan agamanya.

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Mp3 Qur'an

Post by ibnuwafiy on Fri Dec 12, 2014 6:18 am

Jazakallah ustaz.. baru tahu..hu.

Dgn dalil ni,jelas aktiviti memperdengarkan bacaan quran d corong2 msjid konon nye utk org d luar masjid mendergar ayat quran tu salah la ye..walaupun berbagai2 alasan yg "baik" mrk kemuka kan?

ibnuwafiy
AHLI
AHLI

Posts : 49
Points : 69
Join date : 16/07/2012

Back to top Go down

Re: Mp3 Qur'an

Post by thtl on Sat Dec 13, 2014 11:45 pm

Ya, ia antara bid'ah-bid'ah baru, yakni memutarkan MP3 AQ dicorong speaker mesjid 15-20 minit sblm azan

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Mp3 Qur'an

Post by Sponsored content Today at 6:48 am


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum