[Ask] Cadangan Ensiklopedia Al-Quran.

View previous topic View next topic Go down

[Ask] Cadangan Ensiklopedia Al-Quran.

Post by abubakar on Wed Jul 09, 2014 2:17 pm

Assalamualaikum kpd warga forumer.

Saya ingin memohon perkongsian pengalaman drpd para forumer tentang Ensiklopedia Al-Quran (EAQ) yg terbaik pernah dibaca.

Saya juga bercadang utk mendptkan EAQ ini dan ingin mencari EAQ yg menepati kriteria yg saya idamkan dan saya memerlukan bantuan para forumer utk mencapai matlamat itu. Kriterianya adalah seperti yg di bawah.

1. Mempunyai statistik mengenai jumlah ayat, jumlah huruf, jumlah surah makkiyah & madinah, jumlah ayat yg paling byk diulang, jumlah perkataan yg paling byk diulang, nama individu yg kerap diulang, senarai nama individu yg terdpt di dlm Al-Quran dsb.

2. Mempunyai pengkisahan tentang latar belakang surah, latar belakang ayat dsb berdasarkan sumber yg sahih. Cthnya ayat berkenaan tayammum mempunyai kisah di sebaliknya iaitu hilangnya perhiasan Aisyah r.a. ketika berperjalanan.

3. Saya inginkin EAQ yg mempunyai ciri-ciri analisis statistik data yg baik dlm masa juga mempunyai syarah terhadap setiap ayat berdasarkan sumber yg sahih. Cthnya dlm berkenaan ayat tentang wudhu' disertakan sumber wudhu' yg dipraktikkan Rasulullah s.a.w.

4. Saya tak mahu EAQ yg terlalu fokus pada statistik data seperti laporan kewangan ataupun penyata akaun, dlm masa sama, saya juga tak mahu EAQ yg seperti kitab tafsir yg membahaskan soal hukum hakam dgn dan permasalahan bahasa arab dgn sgt mendalam.

Saya tak tahu wujud atau tidak EAQ seperti dan sekiranya ada, saya hrp forumer dpt mengeluarkan saya drpd kesulitan ini. Terima kasih.


_________________
Ya Allah ajarkanlah aku perkara yg aku masih jahil dan ingatkanlah aku mengenai apa yg aku lupa.

abubakar
AHLI
AHLI

Posts : 262
Points : 314
Join date : 06/07/2012

Back to top Go down

Re: [Ask] Cadangan Ensiklopedia Al-Quran.

Post by thtl on Fri Jul 11, 2014 2:37 am

Tak ada spt itu buat masa ini. Kena buat sendiri tu...

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: [Ask] Cadangan Ensiklopedia Al-Quran.

Post by abubakar on Fri Jul 11, 2014 3:01 am

thtl wrote:Tak ada spt itu buat masa ini. Kena buat sendiri tu...
 

Alamak Sbnrnya mmg saya ada terfikir juga nak buat sekiranya tak ada lg, tp masalahnya skrg ini saya amat-amat memerlukan adanya kitab atau kajian yg sedemikian pasal saya tak mampu lah sekejap tgk tafsir Quran, skjp tgk kitab Hadis, selepas itu tgk syarah dia pula, apatah lg utk synchronize kannya. Selain kesukaran membaca dan menghadamnya, kekangan masa juga adalah salah satu kesulitan yg saya hadapi pasal saya bukannya org yg terlibat dgn pengajian ilmu agama secara formal, sistematik dan sepenuh masa.

Saya faham adab-adab penuntut ilmu, kena sabar, ada proses dan aturan tertentu dsb, tp masalahnya saya juga mempunyai rasa ingin tahu yg tinggi. Saya jd tak senang duduk sekiranya sesuatu perkara yg saya nak tahu, namun berlaku kekangan tertentu drpd saya tahu mengenainya apatah lg apabila ianya berkenaan Al-Quran dan Hadis.

Sekiranya ada ceraian kitab-kitab ringkas atau kajian-kajian ringkas berkenaan di atas pun dah cukup baik, dgn menerapi kriteria yg saya tetapkan. Pandai-pandai lah saya kumpul sendiri utk memenuhi kriteria saya itu.

Biasanya apa yg terdapat dlm kandungan EAQ yg ada di pasaran ini Ustaz THTL?

_________________
Ya Allah ajarkanlah aku perkara yg aku masih jahil dan ingatkanlah aku mengenai apa yg aku lupa.

abubakar
AHLI
AHLI

Posts : 262
Points : 314
Join date : 06/07/2012

Back to top Go down

Re: [Ask] Cadangan Ensiklopedia Al-Quran.

Post by thtl on Fri Jul 11, 2014 7:27 pm

fokus lebih kpd asbab Nuzul, tafsir Ibn Katsir dan Tobari kpd ayat2 terpilih

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: [Ask] Cadangan Ensiklopedia Al-Quran.

Post by abubakar on Fri Jul 11, 2014 9:07 pm

thtl wrote:fokus lebih kpd asbab Nuzul, tafsir Ibn Katsir dan Tobari kpd ayat2 terpilih

Sekiranya mcm itu, lebih baik saya teruskan dgn apa yg ada skrg ini lah. Jd buku yg mempunyai statistik berkenaan kandungan Al-Quran ini apa namanya? Ataupun mmg tak ada sbnrnya buku yg mengandungi kajian yg melibatkan data dan angka drpd Al-Quran. Maksud saya buku yg diyakini, kalau yg tak diyakini mmg ada mcm-mcm terutamanya drpd puak-puak Quranist.

_________________
Ya Allah ajarkanlah aku perkara yg aku masih jahil dan ingatkanlah aku mengenai apa yg aku lupa.

abubakar
AHLI
AHLI

Posts : 262
Points : 314
Join date : 06/07/2012

Back to top Go down

Re: [Ask] Cadangan Ensiklopedia Al-Quran.

Post by Sponsored content Today at 6:34 pm


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum