Kenapa mak bapak zaman sekarang takut nak tegur anak?

View previous topic View next topic Go down

Kenapa mak bapak zaman sekarang takut nak tegur anak?

Post by seijiseimura84 on Wed Jul 09, 2014 5:22 pm

Sedang menunaikan solat tarawih...saya dlm kedudukan saf yg agak tengah2. Di depan saya, ada sekumpulan budak berumur lingkungan 9 - 10 tahun, bermain ketika solat, berjoget2 hingga mengacau jemaah lain. Sehingga berani duduk ke belakang dari saf, konon2 nak menghalang jemaah belakang nak sujud. Bapa di sebelah buat tak tahu je....

Geram....!! Aku tegur budak2...Dik!! boleh tolong jangan main2 solat tak? Tp bapa dia, seperti buat tak perasan saya sedang menegur anaknya. Budak2 diam untuk sementara waktu....tp kemudian joget2 sekali lagi. Bapa buat tak kisah....malah tegur pun mcm serba salah nak tegur.

Kenapa mak bapa ni begitu penakut nak menegur anak? Bila saya cerita pd mak saya, jawabnya biasalah budak2. Saya tak boleh terima jawapan tu....mmglah budak2 kadang2 main2 dlm solat...tp ni main2 lebih2 punya sampai ganggu jemaah lain. Seolah2 bapa tak kisah si anak ganggu jemaah lain

seijiseimura84
AHLI
AHLI

Posts : 472
Points : 779
Join date : 27/11/2011

Back to top Go down

Re: Kenapa mak bapak zaman sekarang takut nak tegur anak?

Post by thtl on Fri Jul 11, 2014 2:31 am

sebab tu saf kanak2 di Malaysia ni di belakang org dewasa. kalau camtu perangai bebudak, maka kena enforce budak2 nakal ni duk saf asing laa (kat belakang saff dewasa)...
syorkan kpd ajk mesjid ketika mesyuarat agung mesjid

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Kenapa mak bapak zaman sekarang takut nak tegur anak?

Post by alDayyan on Fri Jul 11, 2014 4:25 am

Zaman nabi hingga ke zaman kita sekarang ni ada x kisah2 moral mengenai.kenakalan anak2 di.masjid? APa panduan terbaik bagi kita dlm menangani.isu ni? Tu belum termasuk yg menangis mraung2..mencarut..memakihamun sesama sendiri dlm masjid. Mcmana nak khusyuk? Adakah syaitan menggunakan peranan kanak2 ni dlm mengganggu kwkuayukkan ibadab solat kita? Mohon pencerahan..

_________________
Jazakallah  kerana menjawab persoalan saya.. Semoga Allah merahmati kita semua.  Smile
Jemput LIKE   Like  fanpage
KOLEKSI HADIS PALSU DAN KISAH ISRAELIYAT.

alDayyan
Helper
Helper

Posts : 562
Points : 771
Join date : 25/05/2012
Age : 47
Location : 127.0.0.1

http://www.bicarathtl.forumms.net

Back to top Go down

Re: Kenapa mak bapak zaman sekarang takut nak tegur anak?

Post by thtl on Fri Jul 11, 2014 7:29 pm

pengalaman saya di tanah arab, kanak2 disana solat bersama org dewasa dan kanak2 di tanah mmg disiplin walaupun usia yg amat kecil..

tak tahu camna pak arab didik anak mereka

thtl
Admin
Admin

Posts : 9569
Points : 10341
Join date : 24/11/2011

Back to top Go down

Re: Kenapa mak bapak zaman sekarang takut nak tegur anak?

Post by Sponsored content Today at 11:23 pm


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum