pijak lantai

View previous topic View next topic Go down

pijak lantai

Post by sitisu on Fri Jul 18, 2014 12:06 pm

Assalamualaikum.. selamat berpuasa semua.
Ada satu persolan saya.

apakah hukumnya kalu kita memijak lantai luar surau/masjid yang tak nampak kekotoran najisnya? adakah kaki kta membawa najis ke dalam masjid/ ruang solat?

surau tempat saya berdekatan dgn tandas tempat ambil wuduk pula di luar. selipar yang guna untuk wuduk pun kdg masuk tandas. selalunya saya akan pijak lantai surau terus lps wuduk.tapi ada kawan yang pijak lantai luar surau tu lps wuduk dgn kaki ayam sebelum masuk surau sdgkn sy tgk ada selipar yang dah bw tandas dipijak pada hari sebelumnya pada lantai tersebut. najis ke?
macm mn nk buat kalu dh dia masuk surau tu sah ke sembahyang kami yg lain2 ni? sbb kami pijak juga lantai surau dgn kaki basah coz wuduk.

boleh ke sy andaikan ia adalah umumbalwa? sbb tak nampak najisnya pun,cuma sebab dibawa ke tandas kemungkinan terlekat najis sama pada selipar dan lantai sekitarnya?
tolong saya musykil nih..mcm waswas pun ada dahhh..

sitisu
AHLI
AHLI

Posts : 191
Points : 305
Join date : 04/12/2013

Back to top Go down

Re: pijak lantai

Post by hafiz on Fri Jul 18, 2014 5:36 pm

setahu saya selagi x nmpak, x bau, x rasa, abaikan je...

hafiz
AHLI
AHLI

Posts : 388
Points : 709
Join date : 15/06/2013

Back to top Go down

Re: pijak lantai

Post by abu_firdaus on Fri Jul 18, 2014 7:17 pm

Seperti masalah sebelum ni, abaikan waswas anda

abu_firdaus
AHLI
AHLI

Posts : 688
Points : 712
Join date : 19/05/2012
Location : bdr baru bangi

Back to top Go down

Re: pijak lantai

Post by sitisu on Mon Jul 21, 2014 5:10 am

ooh macam tu ye.. thanks abu firdaus n hafiz. Smile 

sitisu
AHLI
AHLI

Posts : 191
Points : 305
Join date : 04/12/2013

Back to top Go down

Re: pijak lantai

Post by rul85 on Mon Jul 21, 2014 7:01 am

Kalau kat rumah lak camane ye,kadang2 wuduk tanpa pakai selipar..pastu keluar pijak lantai pastu terus ke sejadah...mcm mana tu..

rul85
AHLI
AHLI

Posts : 28
Points : 46
Join date : 04/08/2012

Back to top Go down

Re: pijak lantai

Post by abu_firdaus on Mon Jul 21, 2014 12:27 pm

Sama je

abu_firdaus
AHLI
AHLI

Posts : 688
Points : 712
Join date : 19/05/2012
Location : bdr baru bangi

Back to top Go down

Re: pijak lantai

Post by Sponsored content Today at 3:00 am


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum